PDA

View Full Version : Het grote kleine gitaartjes topic



barno
10 maart 2009, 12:14
Confrater niekb heeft es een schattig minigitaartje gebouwd. Alle zelfbouwers die zin hebben om broertjes en zusjes te bouwen, this is the place.

Cocobolo, Aaronstonebeat, Hedge en Barno gaan er al zeker eentje bouwen.

Het gaat voor alle duidelijkheid niet over ukelele's, maar over gitaartjes met zes (of meer) snaren. Electrisch of acoustisch

Geen echte regel maar het zou leuk zijn als iedereen onder de grens van scale 20" bleef. (da's toch nog kleiner dan een 3/4)


hier de stouterik van niekb

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding031-2.jpg

Cocobolo
10 maart 2009, 12:24
Om mijn in het andere topic al gemaakte opmerking over te hevelen naar hier : ik ga een Mini Les Paul maken met een 14.7" fretscale (22 frets) :-)

niekb
10 maart 2009, 12:28
Ok dan,

Ik ga nog een 18" gitaartje maken.

Zullen we stellen dat de max 20" is? Dat zit nog onder de scale van een 3/4.

Ik meen dat ukeliles ook varieren van 14 tot zelfs 24"

Cool!

barno
10 maart 2009, 12:29
Ik denk aan een kabouter SG'tje, maar mss zoals niek suggereerde met iets langere scale als de zijne. (iets van een 43 cm ofzo) maar het moet wel klein blijven.

niekb
10 maart 2009, 12:30
Geen mini Guttlin?

barno
10 maart 2009, 12:31
Ok dan,

Ik ga nog een 18" gitaartje maken.

Zullen we stellen dat de max 20" is? Dat zit nog onder de scale van een 3/4.

Ik meen dat ukeliles ook varieren van 14 tot zelfs 24"

Cool!

goed, ik zet het in de openingspost als dwingend advies :) : niet groter dan 20", en niet kleiner dan een molecule

barno
10 maart 2009, 12:33
Geen mini Guttlin?
tja mss toch, maar zoals cocobolo al zei, het effect is het grootste als je een echt bekend model verkleint.... Tiens ja, dan kan ik toch wèl een Guttlin nemen ... :)

rocker_71
10 maart 2009, 12:34
Tof man! Vette hummie erin.

(hebben ze ook tone chambers :soinnocent:)

niekb
10 maart 2009, 12:40
tja mss toch, maar zoals cocobolo al zei, het effect is het grootste als je een echt bekend model verkleint.... Tiens ja, dan kan ik toch wèl een Guttlin nemen ... :)

Ik meen dat Guttlin ook echt is!?

Ik heb er wel eens 1 gezien (niet in het wild mar soit)

stijnkenens
10 maart 2009, 13:00
Mag het ook een restauratie zijn van een 6 snarige ukelele?
Heb er hier in het atelier een liggen, voor € 1 op de rommelmarkt gevonden :D


s

st.robot
10 maart 2009, 13:02
cool, als ik dat zie krijg ik ook wel zin om zoiets kleins te bouwen

maar hoe klinkt dat dan?

Cocobolo
10 maart 2009, 14:24
uhm, hoe moet ik de bovengrens van 20" zien? Is dat de totale lengte? Want dan ga ik niet uitkomen met mijn fretboard-scale van zo'n 14"...:makeup:

Ik wilde namelijk deze maken :
http://lesstallguitars.com/images/octave_02.jpg

Woml
10 maart 2009, 15:29
Even rekenen... 20 * 2,54... Ja! Hij voldoet er aan, met zijn 45 cm!

Mijn eerste volg-het-bouwproces-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106758)

Met als resultaat:

http://img206.imageshack.us/img206/7324/reisgitaar46by1.jpg

Misschien komt er nog wel eens een versie 2.0, iets minder uit de losse pols, en wat degelijker...

Hedge
10 maart 2009, 15:51
Leuk, gaan we ook alle bouwactiviteiten dan hier volgen of worden dat weer losse topics?

De inspiratie begint te groeien, ik ga misschien toch voor electrisch. Denk dat ik weer aan de gang ga met de Jugendstil-stijl.

barno
10 maart 2009, 16:32
mss beter aparte bouwtopics, anders wordt het een onoverzichtelijk gedoe...

we kunnen natuurlijk ook afspreken van geen bouwpics te posten en op een bepaalde deathline allemaal tegelijk mekaar te verassen met een foto van de nieuwe minigitaartjes :)

Kakihara
10 maart 2009, 16:36
mss beter aparte bouwtopics, anders wordt het een onoverzichtelijk gedoe...

we kunnen natuurlijk ook afspreken van geen bouwpics te posten en op een bepaalde deathline allemaal tegelijk mekaar te verassen met een foto van de nieuwe minigitaartjes :)

euh ... ik ben geen taalpurist, maar dit is één van die taalfoutjes waar ik steeds om kan lachen :)

Hedge
10 maart 2009, 16:41
Ben meteen lid geworden van de Guttlin fanclub. Ik wil wel een VerAssing meemaken.

Ik heb nog nooit onder tijdsdruk gebouwd, dus een einddatum afspreken zal bij mij niet werken.

McVenco
10 maart 2009, 17:07
euh ... ik ben geen taalpurist, maar dit is één van die taalfoutjes waar ik steeds om kan lachen :)

Ik vond "deathline" anders ook best origineel :)

Kakihara
10 maart 2009, 17:08
Ik vond "deathline" anders ook best origineel :)

Inderdaad, Barno lijkt in een morbide stemming te verkeren...

gertgert
10 maart 2009, 17:16
leuk, ik doe mee.
Noteert u mij maar voor een elektrische mandoline!

barno
10 maart 2009, 17:35
shite!! Twee dikke taalfouten in één post, en dan te weten dat ik wèl een taalpurist ben... *barno's gezicht: fiesta red van schaamte*

niekb
10 maart 2009, 18:10
uhm, hoe moet ik de bovengrens van 20" zien? Is dat de totale lengte? Want dan ga ik niet uitkomen met mijn fretboard-scale van zo'n 14"...:makeup:

Ik wilde namelijk deze maken :
http://lesstallguitars.com/images/octave_02.jpg

Het gaat om de scale length. Dus van kam tot brug.
Moet kunnen dan toch?

Cocobolo
10 maart 2009, 18:14
Het gaat om de scale length. Dus van kam tot brug.
Moet kunnen dan toch?
pfff, gelukkig. Want naast dat ik dit een mooie maat vind, denk ik dat hij ook heel speelbaar zal zijn (hals is net zo breed als z'n grote broer).

niekb
10 maart 2009, 18:16
Het zijn leuke gitaartjes. Ga je 'm cncen?

aaronstonebeat
10 maart 2009, 19:04
Fantastisch, wat een enthousiasme!
Ik zat net eens te overwegen: als ik al mijn gitaren bij elkaar tel, kom ik op 10 stuks. Daar zit er ook een bij die nog niet af is en een waar bijna alle onderdelen vanaf zijn geroofd voor andere projecten. Maar wat ontbreekt, is een bas.
Dus dacht ik in dit kader een mini-basje leuk zou zijn? Ik ben die ook nog niet tegengekomen tussen de andere voorstellen.

barno
10 maart 2009, 19:07
ja, erg mooi, dat baby LP'tje, burst, body en neck bindings, inlay.... the works


Toen ik het kleine gitaartje zag, betrapte mezelf of de gedachte: oh, dat maak ik ook even vlug tussendoor... maarreuh ik bedenk me net dat er eigenlijk geen reden is waarom zo'n klein gitaartje echt veel minder werk zou zijn als een grote ... :)
tja, wat minder schuren, carven en geen truss rod, maar voor de rest...

barno
10 maart 2009, 19:09
Fantastisch, wat een enthousiasme!
Ik zat net eens te overwegen: als ik al mijn gitaren bij elkaar tel, kom ik op 10 stuks. Daar zit er ook een bij die nog niet af is en een waar bijna alle onderdelen vanaf zijn geroofd voor andere projecten. Maar wat ontbreekt, is een bas.
Dus dacht ik in dit kader een mini-basje leuk zou zijn? Ik ben die ook nog niet tegengekomen tussen de andere voorstellen.

mini basje: kweetnie, leuk om te zien zekèr maar zou dat enigszins bruikbaar zijn als bas (hogere pitch), betwijfel het eigenlijk.
Een mini dobro daarentegen ...

budje
10 maart 2009, 19:12
mini basje: kweetnie, leuk om te zien zekèr maar zou dat enigszins bruikbaar zijn als bas (hogere pitch), betwijfel het eigenlijk.
Een mini dobro daarentegen ...

Het enige minibasje dat ik me kan herinneren gezien te hebben: Dread zeppelin (http://www.youtube.com/watch?v=3CO7FPU7a2g)! Inderdaad niet super veel laag, maar wel bruikbaar geluidje denk ik

aaronstonebeat
10 maart 2009, 19:17
Dat probleem had ik me ook al gerealiseerd. Maar da's toch een extra uitdaging?
En er zal toch zeker een bas moeten zijn bij de onvermijdelijke minigitaartjesjam!

Cocobolo
10 maart 2009, 19:24
Het zijn leuke gitaartjes. Ga je 'm cncen?

Uhm, ik denk dat ik de carve wel ga doen met de cnc omdat ik die klaar heb, maar de rest niet, daar zit echt amper tijdwinst in. Tuurlijk is het wel sneller als het eenmaal getekend is, maar ja, dat moet je ook eerst doen en daar ben ik nog helemaal niet zo snel en handig mee. (zeg maar gerust : traag!)
Dus dan pakken we toch lekker de spookschaaf, beitels en schuurpapier? :-)) Joepie!


@Aaron : lijkt me geweldig, een kleine bas!!

niekb
10 maart 2009, 19:32
Cool, een mini bass.


Ik heb vandaag al eens even wat op papier gezet. Ik kreeg alleen al tekenende ook nog andere ingevingen dus ik ga nog eens goed nadenken over het uiterlijk. Één ding is zeker, er komt een humbucker in.

Barno vroeg al hoe we het gaan doen. Op zich is het natuurlijk leuk om het proces te zien maar dit verschilt natuurlijk niet met de andere projecten. Tja het is iets kleiner..
Ik zou het wel leuk vinden om een datum af te spreken en dan de gitaartjes te onthullen.
Maar misschien zijn er op een later tijdstip ook nog mensen die mee willen doen.

edit: ik las dat hedge liever geen tijdsdruk heeft. Op zich hoeven ze natuurlijk ook niet volgende week af te zijn.
Ik werk overigens ook niet graag onder tijdsdruk maar dit is wel leuk.

Cocobolo
10 maart 2009, 19:47
Barno vroeg al hoe we het gaan doen. Op zich is het natuurlijk leuk om het proces te zien maar dit verschilt natuurlijk niet met de andere projecten. Tja het is iets kleiner..
Ik zou het wel leuk vinden om een datum af te spreken en dan de gitaartjes te onthullen.
Maar misschien zijn er op een later tijdstip ook nog mensen die mee willen doen.

Als we heel lang een soort radiostilte hebben, dan kan het zijn dat dit erg leuke onderwerp sommige mensen compleet ontgaat (en dus ook de kans op latere instappers kleiner maakt inderdaad). Maar het is ook wel spannend als het inderdaad een soort onthulling gaat worden aan het eind. Maar dat duurt nog best lang! Of we moeten de deadline (sorry Barno, deathline? ;) ) naar voren halen?
Ik denk dat het niet gaat werken en dat het erg stimulerend is voor anderen om met enige regelmaat weer een kleintje geboren te zien worden.

DaanW
10 maart 2009, 19:49
Je zou qua topics ook zoiets kunnen doen als wat ze nu op tdpri.com doen met de 100$ telecaster challenge

**

ik lees net in een ander topic het idee om de "kleintjes" te showen op DGBM 2010. Dat duurt natuurlijk nog wel even, maar het is een leuk idee. Ik denk dat ik ook meedoe, ik heb nog wel wat reststukken hout waar ik anders toch niks mee doe :)

barno
10 maart 2009, 20:55
Als we heel lang een soort radiostilte hebben, dan kan het zijn dat dit erg leuke onderwerp sommige mensen compleet ontgaat (en dus ook de kans op latere instappers kleiner maakt inderdaad). Maar het is ook wel spannend als het inderdaad een soort onthulling gaat worden aan het eind. Maar dat duurt nog best lang! Of we moeten de deadline (sorry Barno, deathline? ;) ) naar voren halen?
Ik denk dat het niet gaat werken en dat het erg stimulerend is voor anderen om met enige regelmaat weer een kleintje geboren te zien worden.

Ik denk ook dat we het mss gewoon vrij moeten laten, iedereen die zin heeft in een kleutergitaartje, bouwt er een. Ik denk dat er wel heel wat bouwers zin in hebben, maar niet iedereen kan zomaar zijn lopende dingen laten vallen voor zo'n gitaartje.

Dus vanaf heden (net zoals vroeger dus, maar nu expliciet :) minizelfbouwgitaartjes op gitaarnet welkom!!

Mochten er tegen de bouwmeeting een stuk of 10 zijn, dat zou super zijn, daarmee haal je de krant :)

stijnkenens
10 maart 2009, 21:11
Misschien moet er een 2e gitaarnetspecial komen: volg het 'mini' bouwproces.

Als we een beetje opletten, en er alleen bouwverslagen in zetten, zonder geleuter en vragen die in de andere topics opgelost kunnen worden, kan het wel heel overzichtelijk blijven.

*hint, hint*


s

p.s. aaronstonebeat: naast de six-string uke restauratie had ik ook een bassje in m'n gedachten, maar jij was eerst. Misschien komt er toch nog een bass duel.

oigun
10 maart 2009, 21:43
Als ik wat meer ervaring heb wil ik ook mee doen!!
http://tbn1.google.com/images?q=tbn:L9zZbMjITqVx3M:http://www.hetspeelgoedhemeltje.nl/contents/media/t_20449-f.jpg
lalalalalala

Blacksteen
10 maart 2009, 21:49
Leuk idee dit!

misschien ga ik ook wel meedoen,
ik heb al 2 reserve elementen een
tremelo, knobs en stemmechanieken leggen.

ik kijk morgenochtend wel ff in de schuur
of ik nog wat bruikbaar hout heb leggen,
en dan kan ik misschien toch nog mijn al half
uitgezaagde meranti hals gebruiken... moet ik
er alleen een stukje afhalen ;)

:hippie:

Hedge
10 maart 2009, 22:49
We kunnen de vorderingen ook in dit topic plaatsen. Als we allemaal de leer dingen over laten voor de grote broers in het "volg het bouw proces" gedeelte. Houden we onze grote kleine plannen hier levend.

niekb
10 maart 2009, 23:50
Tja een extra sectie is wellich wat overdone. Maar een soort van sticky is wel leuk want dan houdt je het levend.

Ik denk nu ook dat we het open moeten laten. Ik heb vanavond vergaderd over de toekomst van mijn werkplaats en 1 mei moet het hele gebouw leeg zijn. Dwz dat er een mega zooi spullen weggeruimd moet worden. Voorlopig moet ik mijn extra mini uitstellen. Heb er tenslotte ook al één ;) Ik kijk wel naar jullie bouwsels.

Mijn toevoeging komt later wel vanuit een nieuw atelier. Ik wil me eerst richten op mijn tele en de verhuizing.

Ik denk dat er losse topics over de bouw moeten komen. Niet hierin. Wat wel leuk is is om een overzichtstopic te maken met alle eindresultaten.

barno
11 maart 2009, 00:15
goed, dus gewoon bouwen, eventueel bouwtopic openen per projectje as always (maar ik ga het lekker niet doen, ik ga voor het Tadaaa effect :)

We zien later wel of het de moeite is de gitaartjes te groeperen in een topic.

Ik heb de mijne al bijna af!!!!



















in mijn hoofd :soinnocent:

Cocobolo
11 maart 2009, 08:19
@Barno
Als jij dat ok vindt, dan zou je iedere keer dat er een nieuw mini-project-topic start, het eerste item van dit topic (dat jij hebt geplaatst) kunnen Editen met een link : dus in het eerste onderwerp groeit dan langzaam het overzicht van mini-projecten.

Ik snap heel goed dat de tadaaa-factor erg leuk is. Maar ik ben niet zo goed in dingen voor mezelf te houden : als ik hem over een paar maanden afheb, dan moet ik nog een jaar lang m'n mond erover houden ? Ik ken mezelf, de foto's zullen uitlekken :soinnocent:

pueblo
11 maart 2009, 14:18
ik heb al zoveel gitaren in mijn hoofd af, maar nog geen enkele in het echt, ik had een tijdje geleden ook het idee van een octaafbas :) moet echt wel heftig zijn volgens mij

HaroldA
11 maart 2009, 16:02
Voor degene die zit te twijfelen of 'ie er 1 gaat bouwen omdat hij/zij er het nut niet van inziet wil ik me wel vrijwillerigen als zeer potentiële koper!

niekb
11 maart 2009, 17:31
Van alle gitaartjes? Nou das mooi :seriousf:

HaroldA
11 maart 2009, 17:37
Van alle gitaartjes? Nou das mooi :seriousf:

Jep... "potentiële" koper van alle gitaartjes! :soinnocent:

barno
11 maart 2009, 17:45
Jep... "potentiële" koper van alle gitaartjes! :soinnocent:

zit je straks met 15 kleutergitaartjes op je dak en kom niet af met het argument dat je daar geen plaats voor hebt :seriousf:

HaroldA
11 maart 2009, 17:51
zit je straks met 15 kleutergitaartjes op je dak en kom niet af met het argument dat je daar geen plaats voor hebt :seriousf:

1 po·ten·ti·eel bn, bw de mogelijkheid bezittend zich te ontwikkelen tot het genoemde

...dus misschien ook niet! :soinnocent: :cheerup:

MichielClaessen
11 maart 2009, 18:01
Vet idee dit!

ff offtopic, tot de 22ste HaroldAling, ik speel daar ook (http://www.myspace.com/zafatta)

HaroldA
11 maart 2009, 18:06
ff offtopic, tot de 22ste HaroldAling, ik speel daar ook (http://www.myspace.com/zafatta)

Gezellig! :cheerup:

Overigens wordt het voor ons een beetje een 'vreemd' optreden omdat vorige week onze andere gitarist aangegeven heeft er mee te gaan stoppen... :(

Blacksteen
11 maart 2009, 20:48
Ben al een KLEIN beetje opgeschoten lol.
ik heb ff een hele simpele bouwtekening gemaakt, en de hals op
lengte gezaagd, ik hou de frets even groot denk ik, dan kom ik
uit op 12 frets in totaal,
da's ongeveer hetzelfde als waar ik bij m'n
klassieke gitaar bij kom...

body wordt denk ik gewoon een superstrat model
(heel misschien met een innie-minnie JEM handvat)

al met al moet het wel kunnen lukken.... toch?
ik heb alleen een nieuwe (2dehands) frees nodig
dus ik ga maar ff op marktplaats kijken.

barno
11 maart 2009, 22:02
Ben al een KLEIN beetje opgeschoten lol.
ik heb ff een hele simpele bouwtekening gemaakt, en de hals op
lengte gezaagd, ik hou de frets even groot denk ik, dan kom ik
uit op 12 frets in totaal,
da's ongeveer hetzelfde als waar ik bij m'n
klassieke gitaar bij kom...

body wordt denk ik gewoon een superstrat model
(heel misschien met een innie-minnie JEM handvat)

al met al moet het wel kunnen lukken.... toch?
ik heb alleen een nieuwe (2dehands) frees nodig
dus ik ga maar ff op marktplaats kijken.


Lijkt me dat je je eens goed moet informeren over gitaar mensuur enz...

Blacksteen
11 maart 2009, 23:08
Lijkt me dat je je eens goed moet informeren over gitaar mensuur enz...

ja ik had al door toen ik klaar was met schrijven dat
er geen meter van zou kloppen,
ik ben nog een noob in gitaarbouwen dus ik
weet op zich niet echt hoe ik een hals in kleiner formaat moet maken.

mensuur is toch de lengte van topkam naar de brug?
want dat is bij mij dan 51 cm,
anders kan ik er wel 48 cm van maken,
*EDIT de lengte van de topkam tot de laatste fret is 33 cm*
ik zit dan alleen nog met het probleem van
de frets hoe groot zouden die dan moeten zijn?

barno
11 maart 2009, 23:37
google es op guitar scale calculator, dan vind je wel hulpmiddelen
ik geloof dat er op stewmac ook eentje staat.

het is maw niet mogelijk om een gefrette hals gewoon in te korten, die frets moeten op andere plaats komen

barno
11 maart 2009, 23:43
ik heb juist mijn ontwerp klaar, ik post het nog niet maar het wordt een plezante deugniet...
ik ga het doen met enkel afvalhout dat hier ligt (wel goed hout uiteraard)
alleen voor fretboard oplossing zoeken, moet donker zijn maar heb geen ebben of rosewood . mss maple zwart stainen en lakken.

Het is geen 335 al heb ik een dag met dat plannetje rondgelopen (wilde een mini 335 helemaal volgens echte specs bouwen, maar vermits ik niet verwacht dat zo'n minigitaartje perse gemakkelijker is als een grote en omdat het iets moet zijn dat tussendoor kan, heb ik wijselijk dat plan aan de kant geschoven :)

Cocobolo
11 maart 2009, 23:47
ik heb juist mijn ontwerp klaar, ik post het nog niet maar het wordt een plezante deugniet...
ik ga het doen met enkel afvalhout dat hier ligt (wel goed hout uiteraard)
alleen voor fretboard oplossing zoeken, moet donker zijn maar heb geen ebben of rosewood . mss maple zwart stainen en lakken.

Het is geen 335 al heb ik een dag met dat plannetje rondgelopen (wilde een mini 335 helemaal volgens echte specs bouwen, maar vermits ik niet verwacht dat zo'n minigitaartje perse gemakkelijker is als een grote en omdat het iets moet zijn dat tussendoor kan, heb ik wijselijk dat plan aan de kant geschoven :)

Geheimzinnig!!! :):):) En hoe lang ga je ons nu laten wachten ? Tot 2010?? Ik vind 't knap.

Ik moet eigenlijk eerst (eindelijk) mijn andere gitaar nog even afmaken. Daarna nog een tele + een heel spannend ontwerp dat op dit moment op de tekentafel ontstaat. Deze laatste zal niet ieders smaak zijn denk ik, maar wel indrukwekkend (vind ik). ok ok, ik speel vals, gebruik wat machinerie erbij ;)

niekb
12 maart 2009, 00:46
Spannend! Ben benieuwd wat er gaat komen.

Hmm wat voor spannende dingen op de tekentafel Cocobolo? Ook daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Davy
12 maart 2009, 08:14
google es op guitar scale calculator, dan vind je wel hulpmiddelen
ik geloof dat er op stewmac ook eentje staat.

het is maw niet mogelijk om een gefrette hals gewoon in te korten, die frets moeten op andere plaats komen

Het is toch wel mogelijk om een hals bovenaan in de korten, dus bv de eerste 5 frets weg. Anders zou het hele systeem met een capodaster toch ook niet werken hé?

stijnkenens
12 maart 2009, 08:37
Daar heb je een punt.
Testen met zo'n calculator:
eerst normale mensuur berekenen, en dan haal je de eerste 5 frets weg, die mensuur ook eens door de calculator halen, volgens mij is de fret afstand hetzelfde.
Natuurlijk als je de nek inkort, dan zijn de positie markeringen niet meer juist.

btw. bij banjo's kwam het blijkbaar wel meer voor: nek inkorten.

s

barno
12 maart 2009, 09:25
Het is toch wel mogelijk om een hals bovenaan in de korten, dus bv de eerste 5 frets weg. Anders zou het hele systeem met een capodaster toch ook niet werken hé?

ja, als je de brug op dezelfde afstand laat staan, maar da's bij een minigitaar niet het geval natuurlijk

Javaca
12 maart 2009, 09:45
Gaaf idee!

Heb een lichte tik van kleine instrumentjes.

http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/DSC06150.jpg
Twee octaafgitaren en een octaafluit

De Romantische (naast een Blaise Le Jeune model van een schoolgenote)
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/DSC04529.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/DSC04528.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/DSC04525.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/DSC04522.jpg

Javaca
12 maart 2009, 09:52
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2006-7/DSC04499.jpg



http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/DSC06033.jpg

Blacksteen
12 maart 2009, 09:53
bedankt voor de hulp allemaal!

ik heb de frets berekend met de calculator
en ff ruw afgetekend, 't klopt precies!
de laatste fret zit op 321. 89 mm en
de afstand tot de brugzadels is 460.00 mm

:hippie:

barno
12 maart 2009, 10:34
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/2007-8/DSC04525.jpg


mooie instrumenten, is die omgekeerde gitaarvorm-headstock een eigen ontwerp? i like it.

Blacksteen
12 maart 2009, 12:01
Leuke luiten ook trouwens!

(off topic: is dat nou heel anders spelen
als op bijv. een mandoliene? naast dat
de hals een stuk breder is)

no 1 hops
12 maart 2009, 12:34
het zou misschien mooi zijn als jullie ook erbij vertelden in wat voor stemming de gitaar staat en welke snaren dikte jullie gebruiken.
dus mensuur, snaren dikte en stemming bij elke gitaar vermelden

barno
12 maart 2009, 15:25
allez dan maar, hier wat ik ga proberen te maken in de categorie mini:

mini SG, 17 inch scale


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/bouwplanminiSGrood.jpg

Hedge
12 maart 2009, 15:39
allez dan maar, hier wat ik ga proberen te maken in de categorie mini:

Mini sg, 17 inch scale




Wat is dat nou, daar kun je toch geen Guttlin op zetten. Je stelt mij als lid van je fanclub zeer teleur met dit "gejatte" ontwerp.

barno
12 maart 2009, 16:36
Wat is dat nou, daar kun je toch geen Guttlin op zetten. Je stelt mij als lid van je fanclub zeer teleur met dit "gejatte" ontwerp.

het is dat ik nog nooit een andere gitaar dan Guttlins gebouwd heb, en het effect van mini gitaartjes is natuurlijk groter bij bekende modellen ... maar mochten er nog klachten komen dan maak ik wel een kleine Guttlin ... mss plezant promo object ook :)

niekb
12 maart 2009, 19:19
allez dan maar, hier wat ik ga proberen te maken in de categorie mini:

mini SG, 17 inch scale


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/bouwplanminiSGrood.jpg

Cool!

Hoe maak je zo'n model? Dat wil ik ook kunnen. Nu teken ik alles uit maar dit is ook wel gaaf. Hoe weet je dat alles klopt ed.

aaronstonebeat
12 maart 2009, 19:24
Ik vind SG's prachting. Doen Barno!

Ik loop te denken over een Lemmy-basje, een Rickenbackertje in de luiers.

pueblo
12 maart 2009, 19:28
ik heb hier thuis allemaal onafgewerkte bodytjes en nekjes liggen voor elektrische ukeleletjes, maar ik kom er niet toe ze af te maken

barno
12 maart 2009, 19:35
Cool!

Hoe maak je zo'n model? Dat wil ik ook kunnen. Nu teken ik alles uit maar dit is ook wel gaaf. Hoe weet je dat alles klopt ed.


als je wat met illustrator kan stoeien is het makkelijk:

Teken je toets op ware lengte en breedte (ahv aantal frets en scale): al de rest kan je dan perfect scalen ifv de toets. Bv toetsbreedte equals polepieces equals brug enz...

niekb
12 maart 2009, 20:51
als je wat met illustrator kan stoeien is het makkelijk:

Teken je toets op ware lengte en breedte (ahv aantal frets en scale): al de rest kan je dan perfect scalen ifv de toets. Bv toetsbreedte equals polepieces equals brug enz...

Ok maar teken je dat dan ook zelf of maak je dat aan de hand van een foto ofzo. Ik ben bang dat mijn illustrator kennis niet helemaal toereikend is. :dontgeti:

barno
12 maart 2009, 21:13
Ok maar teken je dat dan ook zelf of maak je dat aan de hand van een foto ofzo. Ik ben bang dat mijn illustrator kennis niet helemaal toereikend is. :dontgeti:

kan op allerlei manieren. Als je een bestaand model wil hebben: idd een jpg in illustrator binnenhalen met "plaatsen" en gewoon overtekenen.

Als je af en toe een uurtje oefent met illustrator kan je dat gemakkelijk zelf leren.

hier een stoere Baby Guttlin :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/bouwplanbabyservant.jpg

niek,ik stuur je dadelijk een pm

niekb
12 maart 2009, 21:23
Die baby Guttlin is cool. Mooi ook baby blue finish :)
Je hebt pm terug.

Als ik wat meer tijd voor dergelijke dingen heb wil ik er weer eens induiken. Ik heb illustrator ooit van mn pc af gegooid omdat ie veel te traag was. Inmiddels heb ik een snellere dus kan het er ook wel weer bij op.

Hedge
13 maart 2009, 08:38
Kijk, die baby Guttlin is leuk.

Kakihara
13 maart 2009, 09:11
Sinds kort heb ik ook Illustrator op de pc staan (dankzij Barno's tovertruken alhier) en heb ik ergens een Illustrator for Dummies bekomen. Erg overzichtelijk moet ik zeggen, zo op het eerste zicht, ik ga er me binnenkort wat meer in verdiepen. Als een Limburger zoiets kan, wat vermag een aangespoelde Vlaams-Brabander dan niet ? :seriousf:

Vannacht trouwens gedroomd over kleine gitaartjes : Ene Mauro P. had onder andere een Guttlin BabyKing in zijn bezit en na een show had ik het voorrecht om dat dingetje in mijn handen te houden. Het viel me op dat dat best een forse neck had...:chicken:

niekb
13 maart 2009, 13:15
Hier mijn twee ontwerpjes voor de mini gitaar. Met dank aan Barno.

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/mini-nbg-1-web.gif

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/mini-nbg-2-web.gif

Voor de zekerheid komt er wel een trussrodje in. De bouw begint in mei. Dus nog even geduld aub.

Het wordt een 18" scale (47,7 cm)

barno
13 maart 2009, 13:38
toffe kleurtjes niek! (surfgreen vind ik chique, lekker opvallend voor zo'n kleine dreumes)
nbg logo en signature headstock vind ik ook erg geslaagd.

Truss rod toch? heb je dan problemen gehad op je eerste mini guitar?
ik heb helemaal geen zin om bij mijn mini een TR in te bouwen ... :)

---

ik ben ondertussen begonnen aan mijn Guttlin Goliath, enkele bouwpics een topic van Guttlin Servant alhier
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120521&page=5


at kakihara: funny dream :)

niekb
13 maart 2009, 13:57
Die kleine heeft een 7 laags gelamineerde neck. Die is wel stevig.
Omdat de scale langer is denk ik dat het verstandig is. Ik wil er wel fatsoendelijke snaren op kunnen zetten en geen naaigaren.

Het is voor de zekerheid. Voordeel is wel dat ie dan ook afstelbaar is wat de bespeelbaarheid weer ten goede komt. Ik denk dat dit formaat veel bruikbaarder is dan die stouterd.

niekb
13 maart 2009, 14:02
Damn stiekum wil ik er heel graag mee beginnen...:crazyhappy:

Cocobolo
13 maart 2009, 15:19
He Niek, dat ziet er geweldig goed uit! Ik denk niet dat er straks een winnaar te kiezen is, volgens mij zijn ze allemaal mooi. Maar goed, er was al iemand die ze allemaal (potentieel) gaat kopen toch? :seriousf:

Je zou in de hals ook nog kunnen kiezen voor 2 van die carbon strips of zo. Maar dan is hij natuurlijk niet verstelbaar (maar zal ook niet kromtrekken).

barno
13 maart 2009, 15:26
hey niek,
ik heb mijn halsje al bijna klaar ... ik had gedacht dat zo'n klein gitaartje bouwen evenveel werk was maar het gaat veel sneller want veel minder schuurwerk (oppervlakte)

barno
13 maart 2009, 15:27
He Niek, dat ziet er geweldig goed uit! Ik denk niet dat er straks een winnaar te kiezen is, volgens mij zijn ze allemaal mooi. Maar goed, er was al iemand die ze allemaal (potentieel) gaat kopen toch? :seriousf:

Je zou in de hals ook nog kunnen kiezen voor 2 van die carbon strips of zo. Maar dan is hij natuurlijk niet verstelbaar (maar zal ook niet kromtrekken).


geen competitie, dat zou decadent zijn ...cfr missverkiezingen bij kleuters in USA ... :)

niekb
13 maart 2009, 17:37
He Niek, dat ziet er geweldig goed uit! Ik denk niet dat er straks een winnaar te kiezen is, volgens mij zijn ze allemaal mooi. Maar goed, er was al iemand die ze allemaal (potentieel) gaat kopen toch? :seriousf:

Je zou in de hals ook nog kunnen kiezen voor 2 van die carbon strips of zo. Maar dan is hij natuurlijk niet verstelbaar (maar zal ook niet kromtrekken).


Daarom heb ik ook 2 ontwerpen :seriousf:

Ja carbon zou ook kunnen. Of flink lamineren. Ik kijk het nog even aan.

@Barno, ik ben benieuwd. Tja minder oppervlak he dus daarom werkt het een stuk sneller.

Ik vond nog een mooi stuk Merbau waar ws een minibody uit zou kunnen. Dat is een mooi stukje hout maar erg hard. Het is ook redelijk zwaar maar als ik er een hollow van ga maken dan moet dat niet uitmaken. Ik weet nog niet of ik dat ga gebruiken.

no 1 hops
13 maart 2009, 17:38
@barno
je nieuwe model is leuk, ook als mini, maar ik moet zeggen dat mijn 'mini' de 'vagabond' die net wat te groot is vor deze topic leuk speelt en in balans is en is toch geïnspireerd op je oermodel

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/small%20guttlin/bijnaklaar-1.jpg

Blacksteen
13 maart 2009, 20:58
dankzij alle mede gitaarnetters kloppen de maten
van mijn kleine "Red Devil" eindelijk.

hier een pic van hoe die er ongeveer komt uit te zien
als hij klaar is (gaat nog heel lang duren):
http://img10.imageshack.us/img10/9/reddevil.png
(maten van dit 3d model komen niet 100% overeen met de
tekening van de body die ik hier heb leggen dus het is alleen
een soort van showmodelletje :))

ik ga ook een Devil kop op de gitaar plakken/tekenen,
vandaar het Hellboy plaatje linksboven als voorbeeld.

en ja de jack mist, ik kreeg dat verdomde ding maar
niet zichtbaar op de zijkant...

zit alleen nog na te denken wat ik op de kop zal
zetten: mijn eigen naam of zal ik een naam verzinnen?

Cocobolo
13 maart 2009, 22:39
...vandaar het Hellboy plaatje.........zit alleen nog na te denken wat ik op de kop zal zetten: mijn eigen naam of zal ik een naam verzinnen?

HellboyJr ? ;)

Blacksteen
14 maart 2009, 12:14
HellboyJr ? ;)

Ik had HellBoy of Red Devil in m'n hoofd maar sinds
het een kleintje is, past Jr. er wel goed achter inderdaad.

ik had een aantal headstock ontwerpjes op papier getekend
en dit is nummer er een van:
http://img15.imageshack.us/img15/439/reddevilhstock12decals.png
hij is (denk ik) alleen zeer onhandig sinds hij zo breed is,
ik had ook nog een Bc. Rich Warlock achtig ontwerp dus ik denk
dat die wat beter is.

:hippie:

oigun
14 maart 2009, 12:59
Afzagen die hoorns :seriousf:

Blacksteen
14 maart 2009, 13:40
Afzagen die hoorns :seriousf:

net zoals bij het plaatje van hellboy! lol

nee ik denk dat ik dit ontwerp maar ga gebruiken:
http://img106.imageshack.us/img106/7901/headstock22angles.jpg

een beetje Warlock-ish :)

duurt nog een (of 2) maandje(s) voordat ik eraan kan beginnen
dus ik stop nu maar ff met pics posten ;)

KoenB
14 maart 2009, 13:45
Een keertje per ongeluk tegen een kast/versterker/iets anders aan tikken en je bent je hoorn kwijt he

Blacksteen
14 maart 2009, 14:09
Een keertje per ongeluk tegen een kast/versterker/iets anders aan tikken en je bent je hoorn kwijt he

ja maar zo vaak zal ik er toch niet op spelen,
en de hals is van zeer hard hout dus zo gauw zullen
de hoorns er ook niet af leggen.

toch bedankt voor de waarschuwing ;)

Ash ketchum
14 maart 2009, 15:40
allez dan maar, hier wat ik ga proberen te maken in de categorie mini:

mini SG, 17 inch scale


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/bouwplanminiSGrood.jpg

Geweldig ontwerp, nu nog een klein kind vinden met een schooluniform en je hebt een mini Angus Young:cooler:

aaronstonebeat
15 maart 2009, 01:49
Als de grens voor gitaren op 20'' ligt, kan die dan voor bassen zo'n 20 tot 35 % hoger liggen? Naar ik meen te begrijpen, hanteert Rickenbacker 33 1/4'' (alle nadere info is welkom :) ) Dan blijft alles wel in verhouding en zouden de basjes ook nog daadwerkelijk basjes voort kunnen brengen.
voor een Rickje zou ik dan op net iets meer dan 26'' uitkomen (oorspronkelijk 33 1/4''). 't Is toch nog steeds een 10 cm minder dan een short-scale bas.

Cocobolo
15 maart 2009, 09:34
Als de grens voor gitaren op 20'' ligt, kan die dan voor bassen zo'n 20 tot 35 % hoger liggen? Naar ik meen te begrijpen, hanteert Rickenbacker 33 1/4'' (alle nadere info is welkom :) ) Dan blijft alles wel in verhouding en zouden de basjes ook nog daadwerkelijk basjes voort kunnen brengen.
voor een Rickje zou ik dan op net iets meer dan 26'' uitkomen (oorspronkelijk 33 1/4''). 't Is toch nog steeds een 10 cm minder dan een short-scale bas.

Ik ben er voor om niet zo'n keiharde grens te trekken, zolang het duidelijk is dat het een mini(bas)gitaar is. En dat zie je niet alleen aan de hals, maar ook aan de body. En je hebt een punt dat het voor bassen anders ligt.

Ik heb het volgende rickenbacker model wel voor je als autocad file. Ik weet niet of dit model is wat je zoekt?
PM me je mailadres en ik stuur het bestand op (kan hem ook even voor je omzetten in bijvoorbeeld AI/EPS file of zo). Het is een vectorbestand dus je kunt hem naar hartelust schalen om te kijken hoe je je mini wilt maken.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/rick.jpg

barno
15 maart 2009, 15:16
at aaron: max 20" voor gitaren was uiteraard maar een suggestie: je kiest zelf of je gaat voor meer bespeelbaar maar groter of voor cute maar embetant klein :)

Rickenbacker: toch een geweldig ontwerp is dat! vibbbe


btw, ik maak het SG'tje nu toch niet, dus als iemand anders 'm wil maken, stuur ik de tekening wel indien gewenst

Mr.Fingers
15 maart 2009, 15:38
Niet van mij (maar wel van een Nederlander), maareuh...

http://webdisk.planet.nl/verh3715/publiek/album/Allerlei/P7272392_L.JPG

De Rickenbashbory, met de volle mensuurlengte van wel 20" :D... (en rickenbacker is inderdaad 33.25")

barno
18 maart 2009, 23:59
voil@
na dat van niekb is er nu een twee gitaarnet minigitaartje klaar

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1983493#post1983493

en dat er nog vele mogen volgen (bij voorkeur gemaakt door anderen :)
al moet ik toegeven dat het eigenlijk geweldig plezant is, zo een klein ding bouwen.

Janne
26 maart 2009, 18:01
Ook ik heb het virus te pakken, ben met een akoestisch gitaartje bezig, mensuur wordt 43cm. Eerst had ik een vrij klassieke vorm, nu is het wat meer Martin-backpacker achtig, de klankkast is 27cm lang, op het breedste punt 18cm breed en bijna 4,5cm dik. Bovenblad van hout wat vuren zou kunnen zijn, maar volgens mij is het dat niet (zat als "beschermlaagje" om ander toonhout wat uit Italië kwam), achterblad van esdoorn en purperhart, zijkanten purperhart, hals cypres en de toets is een esdoorn strattoets vanaf de 7e fret.
Alvast een kleine impressie:
http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/Zelfbouw/Mini/05.jpg

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/Zelfbouw/Mini/01.jpg
http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/Zelfbouw/Mini/02.jpg
http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/Zelfbouw/Mini/03.jpg
http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/Zelfbouw/Mini/04.jpg

gertgert
27 maart 2009, 14:36
mijn lilliputter komt er ongeveer zo uit te zien:
http://img172.imageshack.us/img172/4527/minigitaar.jpg

een model wat ik ook in het 'groot' heb gebouwd, qua model een beetje jazzmaster, en de configuratie meer les paul. Vandaar de naam Less Jazz. Dit wordt dus een Less Jazz Junior..

Wordt een essen body, hals uit een ondefinieerbaar stuk hout, het lijkt op mahonie.
Badass brug, en een humbuckertje uit een japanse les paul. Essen spuit ik zwart, en maak dan met de frees een naturel binding. Vorige week begonnen met het essen zagen, maar mijn lintzaag brak. Inmiddels een nieuwe laten lassen, dus morgen weer verder.

barno
27 maart 2009, 15:23
Less Jazz junior, i like that :)

ligt je brug niet wat ver naar achter?
succes!

gertgert
27 maart 2009, 15:34
ligt je brug niet wat ver naar achter?
succes!

klopt, was even voor de foto snel er op gelegd.

Hedge
30 maart 2009, 09:14
Dit gaat hem worden (Barno bedankt)

http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/mini_hofner.jpg

barno
30 maart 2009, 16:59
hi Hedge, al een idee over de afwerking ?ik heb 'm op de tekening maar in 't zwart gedaan maar hetzou natuurlijk super zijn moest je'm ook sunburst kunnen doen zoals de echte

Mattia
30 maart 2009, 20:29
Nou, niet echt 'mini', vanwege full-scales, maar wel compact zijn m'n eerste headless, en de fanned-fret headless die momenteel in aanbouw is. Foto's van die eerste (tweede komt straks pas):

http://www.xs4all.nl/~mvalente/travel_scrap1.jpg

En een echte 'scrap guitar', hals uit iets van 10 strookjes 'overgebleven' mahonie (hals zijkantjes na het taperen), scarfed headstock, en een strook van de toets als middenlaminaat ter versteveging van de (trussrod-free) hals. Body uit delen Iroko en Douglas Fir, de vorm eigenlijk ingegeven door de vorm van de houtdelen (het waren de cutouts/overblijfselen van m.n eerste, PRS-achtige gitaar). Denk er nog wel over na om een chiquere versie hiervan te maken, iets mooier afgewerkt. Mensuur: 20"

http://www.xs4all.nl/~mvalente/scrap_mini1.jpg

barno
30 maart 2009, 20:36
Ik vind de body vorm van de headless heel knap. Ook goed dat de zware upperhorn het "uitsteekgehalte" van de hals wat dimt.

De andere: paswerk van de rond bodydelen: chapeau!

Hedge
30 maart 2009, 21:29
hi Hedge, al een idee over de afwerking ?ik heb 'm op de tekening maar in 't zwart gedaan maar hetzou natuurlijk super zijn moest je'm ook sunburst kunnen doen zoals de echte

Het wordt mijn eerste electrische gitaar ooit. Als project ga ik het dus echt als leer project gebruiken. Op dit moment is het nog de bedoeling om er een sunburst op te maken, want ook dat wil graag leren. Maar we zullen zien hoe de uitvoering uiteindelijk wordt.

Javaca
30 maart 2009, 21:56
M'n handen beginnen ook weer te jeuken bij het zien van die kleintjes.

Minigitaren ruleren!

Misschien een mooi moment voor het oprichten van de Small Guitar Society?:cheerup:

KoenB
31 maart 2009, 11:01
Ik krijg ook GAS. En laat ik nou toevallig nog een heleboel resten hout (wat flame maple, een flinke lap mahonie) hebben liggen. Alleen woon ik nu op kamers dus ik kan er niet heel vaak aan werken :( dus dat wordt nog even wachten

barno
31 maart 2009, 11:17
Ik krijg ook GAS. En laat ik nou toevallig nog een heleboel resten hout (wat flame maple, een flinke lap mahonie) hebben liggen. Alleen woon ik nu op kamers dus ik kan er niet heel vaak aan werken :( dus dat wordt nog even wachten

correction: bouwers spreken niet over GAS maar over GBS (enfin vanaf nu eventueel :) )

niekb
31 maart 2009, 11:45
M'n handen beginnen ook weer te jeuken bij het zien van die kleintjes.

Minigitaren ruleren!

Misschien een mooi moment voor het oprichten van de Small Guitar Society?:cheerup:

Het is rustig op het javaca vlak.. Heb je nog wel tijd om te bouwen?
Het wordt wel weer eens tijd om wat van jou hand te zien Jan :ok:

Mattia
2 april 2009, 10:42
correction: bouwers spreken niet over GAS maar over GBS (enfin vanaf nu eventueel :) )

Het is eerder WAS bij mij: Wood Acquisition Syndrome: ik heb meer hout dan ik in 10 jaar op zal maken.

Javaca
6 april 2009, 21:31
Het is rustig op het javaca vlak.. Heb je nog wel tijd om te bouwen?
Het wordt wel weer eens tijd om wat van jou hand te zien Jan :ok:

Helaas heb ik geen geschikte werkruimte ter beschikking. De gemiddelde luchtvochtigheid hier in huis ligt rond de 65-75 procent. Geen klimaat om akoestisch te bouwen.
Ook ontbreekt het me momenteel aan tijd. Fulltime werken bij een bouwmarkt breekt zowel lichamelijk als geestelijk aardig op.

Hoop binnenkort wel weer iets te gaan doen, maar daarover later meer.

Janne
7 april 2009, 21:11
Hier vandaag ook maar het kleine gitaartje afgerond. Totale lengte: 60cm, maximale breedte: 20cm, dikte klankkast: 4,5cm.
Het geluid had best wat beter gekund, maar daar is best wat aan te doen in het ontwerp, beter hout voor het bovenblad en het bovenblad groter waardoor de brug verder naar het midden komt. Ik heb er hier trouwens voor gekozen een brug te maken uit twee delen, het deel waar de snaren in vastzitten zit op de klankkast gelijmd, het deel met het zadel zit los, zo is de gitaar achteraf wat makkelijker te intoneren.

http://i98.photobucket.com/albums/l258/jannevanberkel/Zelfbouw/Mini/08.jpg

Maar dit moet beter kunnen, dus mijn GBS slaat ook weer toe, maar eerst wat andere gitaren afbouwen.

Janne

HaroldA
10 april 2009, 12:38
Nun eppiefoon piewie: http://link.marktplaats.nl/243734598 ;)

Broodjekaas
16 april 2009, 23:30
Ik vind dit echt geweldig

Gebruiken jullie (voor electrische) gewoon hardware voor fullscale gitaren? en if so, krijg je dan niet een irritant driehoekige-mijn excuses- trapeziumvormige hals?:???:

Ik zou er zelf ook aan willen beginnen, maar ik moet eerst maar eens wat afmaken, denk ik :roll:

beantwoord dus snel, voordat ik het zelf ga uitproberen

st.robot
16 april 2009, 23:33
dat is denk ik allemaal full scale hardware. De hals wordt niet vervelend trapeziumvormig, alleen een beetje breder in verhouding met de body, en dat geeft een beetje een vertekend beeld.

ik ben trouwens aan het denken over een mini-explorer model, moet wel cool zijn, zo'n ruig model maar dan in een schattig formaat

barno
17 april 2009, 00:09
het is juist door full scale hardware te gebruiken dat het je het "schattig" effect krijgt ...

KoenB
17 april 2009, 13:56
En zie maar eens aan scaled hardware te komen ;)

en natuurlijk kun je er dan nauwelijks meer op pingelen

Yoshida
17 april 2009, 14:26
Minigitaren zijn interessant, voor volgende project zelf maar eens induiken. Zolang ik maar minimaal 9 frets heb voor meest voorkomende barre akkoorden. PAF onder de 12e fret, 2 effectjes inbouwen, en knallen.

idd fullsize hardware maakt t cute, moet wel speelbaar blijven.

Broodjekaas
20 april 2009, 19:31
Verleiding is groot om zelf ook aan zo'n projectje te beginnen. Ik heb nu al zo'n 6 minigitaartjes in mijn hoofd. Mini-V, Mini-BC RichBich met wat tuners aan de verkeerde kant, Mini-Kelly...


...deadline (pardon, \m/DEATH\m/ -line) is 2010, hea?

HaroldA
21 mei 2009, 19:49
Voor degenen die geen hals willen maken:


Oude hals in les paul stijl. Gemaakt zo te zien van mahonie. Lengte fretboard is 36 cm.

http://fotos.marktplaats.com/kopen/0/3f/I4RoP+WPwyK+eSPUpkX9rg==.jpg


http://link.marktplaats.nl/253405116

Yoshida
24 juni 2009, 17:33
OK deel wat vakgeheimen met een broeder.

Een klein gitaartje heeft een korte hals, nietwaar? Hier zijn geen of moeilijk standaard toetsen voor te vinden. En snaren zijn dusdanig ontworpen (dikte, elasticiteit) dat ze bij een juiste schaalverdeling en standaard stemming altijd te intoneren zijn.
Kort gevraagd: wat is de formule voor de fretverdeling? Ik zou een en ander kunnen herleiden van een 24.75" en een 25.50" schaalverdeling, maar ik wil in staat zijn om het wiel (pardon, fretboard) opnieuw uit te vinden.

aaronstonebeat
24 juni 2009, 17:46
Het toverwoord is 2^1/12 (de 12de machts wortel uit 2); da's ongeveer 1,05946309435929).

Als je de mensuur deelt door dit getal, hou je de mensuur min de eerste positie over. Deel je dat weer door hetzelfde getal, dan hou je de mensuur min de eerste 2 posities over. Als je dat 12 x doet heb je de mensuur exact door 2 gedeeld. Etc etc.

oigun
24 juni 2009, 18:04
Je kan ook het onderste gedeelte van een "oude" toets gebruiken.

Yoshida
24 juni 2009, 18:07
Dus de 12e fret halverwege is eigenlijk een keiharde stelregel? Da's wat minder, maar toch goed om te weten. Bedankt. Ik neem aan dat als je bijvoorbeeld 2^1/8 neemt, dat de octaaf dan op de 8e fret ligt etc en dat de gitaar dan niet te intoneren valt.
Het zal wel van wat meer factoren afhangen hoe lang de mensuur maximaal mag wezen tot je een trussrod nodig hebt (hals die naar verhouding sterker is door geringe lengte, minder snaarspanning etc).

aaronstonebeat
24 juni 2009, 18:58
Dus de 12e fret halverwege is eigenlijk een keiharde stelregel? Da's wat minder, maar toch goed om te weten.

Yep, ons hele tonale stelsel is erop gebaseerd dat per oktaaf de frequentie verdubbelt. Dat is altijd zo geweest. De tussenliggende tonen hebben een hele geschiedenis. Gedurende vele eeuwen (ik geloof dat Pythagoras er al over heeft geschreven) is er op diverse manieren gestemd aan de hand van natuurlijke boventonen. Dat klinkt fantastisch mooi zolang je blijft spelen in de toonaard op basis waarvan het instrument is gestemd. Maar zodra je moduleert naar een andere toonaard kloppen de onderlinge verhoudingen niet meer en verandert de wonderschone zuiverheid in ondraaglijke valsheid. Rond de tijd van JS Bach kwam men tot het compromis van de gelijkzwevende stemming: het oktaaf werd onderverdeeld in 12 gelijke stappen. Vandaar die 2^1/12.
Daarom kun je ook een oude toets nemen en er naar wens posities afhalen; het maakt niet uit vanaf welke fret je meet, 12 frets verder zit je halverwege de afstand waarmee je begon.



Bedankt. Ik neem aan dat als je bijvoorbeeld 2^1/8 neemt, dat de octaaf dan op de 8e fret ligt etc en dat de gitaar dan niet te intoneren valt.

Als je 2^1/8 neemt, is het oktaaf nog steeds een oktaaf; alleen heb je nu niet 12 maar 8 tonen in het oktaaf.
Daar ligt nog een heel universum aan experimentele stemmingen :D

Cocobolo
24 juni 2009, 19:00
OK deel wat vakgeheimen met een broeder.

...Kort gevraagd: wat is de formule voor de fretverdeling?

Je kunt de fret calculator van Stewmac gebruiken :
http://www.stewmac.com/FretCalculator

14.7" bijvoorbeeld is de schaal die ik straks ga gebruiken (maar ik heb nog even tijd voordat ik moet beginnen aan de mijne :) ).

aaronstonebeat
24 juni 2009, 19:08
Je kunt de fret calculator van Stewmac gebruiken :
http://www.stewmac.com/FretCalculator

14.7" bijvoorbeeld is de schaal die ik straks ga gebruiken (maar ik heb nog even tijd voordat ik moet beginnen aan de mijne :) ).

Perfect tooltje.
Maar ik vind het zelf zo leuk om te begrijpen waar die getallen dan vandaan komen; ik verdenk Yoshida van hetzelfde ;)
Zodra je het doorziet, kun je zelf in bv. Excel zo'n calculator maken.

Cocobolo
24 juni 2009, 20:36
Perfect tooltje.
Maar ik vind het zelf zo leuk om te begrijpen waar die getallen dan vandaan komen; ik verdenk Yoshida van hetzelfde ;)
Zodra je het doorziet, kun je zelf in bv. Excel zo'n calculator maken.

Ik heb ook enorm bewondering dat je het gewoon zo kunt beredeneren zonder dat tooltje! Ik zou mezelf echter nooit vertrouwen en het daarna nog 2 keer controleren aan de hand van zo'n tooltje ;) Maar je hebt gelijk, ik schat Yoshida ook zo in! :ok:

Ike57
24 juni 2009, 20:44
Toch nog even een tooltje dat je zelf op je pc kunt plaatsen. Zonder installatie - het is in PDF en je kunt de mensuur ingeven en de PDF de calculatie laten doen.

Het staat op buildyourguitar.com (http://www.buildyourguitar.com/resources/fretcalc/index.htm)

Ik vind het zelf wel handig om niet van online tools afhankelijk te zijn (als de website verdwijnt is de tool weg :D )

aaronstonebeat
24 juni 2009, 20:44
@ Cocobolo:

Kun je je CNC-frees niet een perfecte toets laten maken? Ik weet niet of daar ook bitjes van 0,5 of 0,6 mm voor zijn; maar als dat het geval is, kunnen je hoofdbrekens hierover voorgoed tot het verleden behoren.
Kan ik me zo voorstellen althans.

Cocobolo
24 juni 2009, 21:54
@ Cocobolo:

Kun je je CNC-frees niet een perfecte toets laten maken? Ik weet niet of daar ook bitjes van 0,5 of 0,6 mm voor zijn; maar als dat het geval is, kunnen je hoofdbrekens hierover voorgoed tot het verleden behoren.
Kan ik me zo voorstellen althans.

Ik kan in ieder geval de toets inclusief radius frezen. Ik ben erg druk en ben er nog niet aan toegekomen (ik moet ook gewoon nog werken doordeweeks :)) maar binnenkort zal ik ook een compound radius kunnen frezen zonder het iedere keer opnieuw te hoeven tekenen. Maar een bitje van 0,5 mm? Ik kan iedere schachtmaat aan van 1mm tot 16mm + de engelse maten, maar ik weet niet of er ook freesjes zijn van 0,5/0,6mm...Dat is wel een goed idee natuurlijk, ik zal eens kijken of die er zijn. Maar die zijn wel erg kwetsbaar uiteraard. Ik vraag me af hoeveel er zullen knappen op 1 toets...Ik zou dan een freesje moeten hebben met een zeer korte snijdende lengte. En de machine heel langzaam laten lopen.

ik kan natuurlijk ook de Dremel freesjes eens kijken...Bij Stewmac is de kleinste maat 1/32". Dat is nog altijd 0,8 mm. En 1 freesje kost dan 13 euro. Dus zoals ik al zei, dan moet ik er niet een paar laten knappen op een toets.

Wat volgens mij het best haalbare is, is om de fretsleuf met een diamant-graveer frees (heb ik, is een V-frees)) een heel fijn streepje op de juiste plaats te laten trekken en daarna toch voor het ordinaire maar soms net zo snelle handwerk (fretzaagje!) te kiezen ;)

Het staat dus nog niet zo hoog op mijn prioriteiten lijstje :-)

Ik vraag me wel af of er behoefte zou zijn aan een slimme mallenset voor de bovenfrees om een perfect passende set-neck te kunnen frezen. Het zou dan om zowel het halsgedeelte met de tenon als het bodygedeelte met de neckpocket en neckangle gaan. Die heb ik al een heel eind uitgewerkt maar ik kom maar niet er aan toe om een prototype te maken. Volgens mij bestaat het nog niet (corrigeer me als ik het mis heb!).

DjNoizzIQ
24 juni 2009, 21:59
Voor mensen die excel hebben, ik heb vandaag net zo'n tooltje in elkaar gezet. ik zal het wel even uploaden :)

Als er nog meer maten in opgenomen kunnen worden, doe maar wat suggesties, het is altijd handig om zo'n bestand uit te breiden

gr. Lennert

Hier het excel bestand:
xlsx file (http://cid-c85e957177ff3a42.skydrive.live.com/embedrowdetail.aspx/.Public/mensuur%7C_afstand.xlsx)

En voor de mensen met een oudere excel:
xls file (http://cid-c85e957177ff3a42.skydrive.live.com/embedrow.aspx/.Public/mensuur%7C_afstand.xls)

owjah, rechtermuisklik

barno
24 juni 2009, 22:04
Ik vraag me wel af of er behoefte zou zijn aan een slimme mallenset voor de bovenfrees om een perfect passende set-neck te kunnen frezen. Het zou dan om zowel het halsgedeelte met de tenon als het bodygedeelte met de neckpocket en neckangle gaan. Die heb ik al een heel eind uitgewerkt maar ik kom maar niet er aan toe om een prototype te maken. Volgens mij bestaat het nog niet (corrigeer me als ik het mis heb!).

mocht je zoiets voor mekaar krijgen: zwaar geïnteresseerd!

Cocobolo
24 juni 2009, 22:11
mocht je zoiets voor mekaar krijgen: zwaar geïnteresseerd!

Ik wil gerust een keertje het concept hier uitwerken (apart topic misschien) want ik heb er geen enkele moeite mee als anderen het zelf ook gaan maken (tuurlijk heb ik ook mijn eigen plannetjes ermee :satisfie:)
Bovendien krijg ik dan ongetwijfeld nuttige andere suggesties of leggen jullie me uit waarom het een leuk idee was maar helaas niet zal werken ....:seriousf:

Yoshida
24 juni 2009, 23:13
Maar je hebt gelijk, ik schat Yoshida ook zo in! :ok:

Schuldig :p

Er werd onlangs een oefening voor een heel gave bas gepost, geCNC'd door Coco, waarvan het eerste CAD ontwerp een vingerlas toonde van twee verschillende houtsoorten. Dit wil ik ook zo proberen te maken. Voor kozijnen wil het ook tot op de tiende mm, en laat ik toevallig naast kantoor een timmerfabriek zien staan waar dezelfde vlag wappert. :)


Ik vraag me wel af of er behoefte zou zijn aan een slimme mallenset voor de bovenfrees om een perfect passende set-neck te kunnen frezen. Het zou dan om zowel het halsgedeelte met de tenon als het bodygedeelte met de neckpocket en neckangle gaan. Die heb ik al een heel eind uitgewerkt maar ik kom maar niet er aan toe om een prototype te maken. Volgens mij bestaat het nog niet (corrigeer me als ik het mis heb!).

Ik heb in een Youtube video gezien hoe iemand op die manier een one-piece neck maakt, lijkt me echter wel lastig! Dit ging uit van een lintzaag geloof ik. Probleem is dat zodra je over één richting vormt, je ook je vlakke zijde kwijt bent om de mal voor de andere richting erop te leggen.

Ike57
24 juni 2009, 23:22
Ik vraag me wel af of er behoefte zou zijn aan een slimme mallenset voor de bovenfrees om een perfect passende set-neck te kunnen frezen. Het zou dan om zowel het halsgedeelte met de tenon als het bodygedeelte met de neckpocket en neckangle gaan. Die heb ik al een heel eind uitgewerkt maar ik kom maar niet er aan toe om een prototype te maken. Volgens mij bestaat het nog niet (corrigeer me als ik het mis heb!).

+1 :ok::ok:

Davy
4 juli 2009, 12:56
Even dit topic naar boven schoppen.

Ik ben momenteel bezig aan een compacte gitaar met een mensuur van 55 cm, de hals steekt 35 cm uit de body (hals en body volledig wengé, hals gelamineerd uit 4 stroken wengé). Zou het hier nodig zijn om een truss rod te gebruiken?

Ik had gedacht om misschien gewoon een klein aluminium kokerprofiel in te lijmen om toch voor wat stevigheid te zorgen, ofwel zou ik het systeem van aaronstonebeat toepassen, een draadstang gebogen in de nek aanbrengen,; zodat de kromming enigszins aan te passen is.

Wat denken jullie?

Kakihara
7 juli 2009, 07:56
Mini-guitar soundsamples (http://www.muft.tv/watch/Video,Search,MiniGuitar.html)

Yoshida
7 juli 2009, 08:09
Even dit topic naar boven schoppen.

Ik ben momenteel bezig aan een compacte gitaar met een mensuur van 55 cm, de hals steekt 35 cm uit de body (hals en body volledig wengé, hals gelamineerd uit 4 stroken wengé). Zou het hier nodig zijn om een truss rod te gebruiken?

Ik had gedacht om misschien gewoon een klein aluminium kokerprofiel in te lijmen om toch voor wat stevigheid te zorgen, ofwel zou ik het systeem van aaronstonebeat toepassen, een draadstang gebogen in de nek aanbrengen,; zodat de kromming enigszins aan te passen is.

Wat denken jullie?

Laten we even kijken wat hier gebeurt.

De hals word korter, maar blijft dezelfde breedte behouden (ongeveer). Ik neem tenminste aan dat je de brug niet zelf maakt.
Als je standaard snaren gebruikt hoef je ze bij lange na niet zo strak te spannen om dezelfde toon te halen.

De buigtolerantie van hout neemt exponentieel toe als je de hals korter maakt. De spanning van de snaren neemt rechtevenredig af. Je hebt een sandwichconstructie; boven de lijmnaad word het fretboard ingedrukt (wat zelfs bemoeilijkt wordt door aanwezigheid van frets) en daaronder word een aanzienlijk dikkere laag hout uitgerekt. Het lijkt me een zeer realistische aanname dat je geen versteviging nodig hebt.

HaroldA
7 juli 2009, 09:55
Zou het hier nodig zijn om een truss rod te gebruiken?

Quote van Barno:


hi hedge,
ik heb er geen maar zou nu toch aanraden om er een te nemen. Ik denk wel dat het kan zonder maar ik heb echt veel problemen gehad eerste tuning, nu lijkt het wel te lukken. Ik denk dat dat kwam door afwezigheid trod.

Het komt er op neer dat het wel kan zonder TR, maar dat je misschien veiliger/beter af bent met...

René`
7 juli 2009, 11:16
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je nou een kleinere hals wilt maken, krijg je dan gewoon minder fretten?
Of kun je de fretten ook kleiner maken en toch het geluid behouden?

Yoshida
7 juli 2009, 11:19
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je nou een kleinere hals wilt maken, krijg je dan gewoon minder fretten?
Of kun je de fretten ook kleiner maken en toch het geluid behouden?

Ik benader het vanuit deze positie wanneer ik er 1 ga bouwen, gewoon de eerste 5 frets van de toets afzagen. Vanaf daar gerekend de 12e fret (voorheen 17e) moet halverwege de brug liggen en dan moet hij te intoneren zijn.
Je krijgt inderdaad minder fretten.

Of gebruik de formule die 1 of 2 paginas geleden werd gegeven.

barno
7 juli 2009, 14:11
Het is eigenlijk simpel:

Er is een formule (zie bv stewmac fretcalculator) die je vraagt de gewenste mensuurlengte in te geven (lengte van topkam tot brugzadel). Je kan vervolgens ook ingeven hoeveel frets je wil (dit hangt enkel af van lengte van fretboard die je wil) Maar de relatieve fretafstanden blijven hetzelfde, ongeacht aantal frets. maw voor een mensuurlengte van 17 inch, is de afstand tussen fret 2 en fret 3 bv altijd hetzelfde)

Cocobolo
23 juli 2009, 23:21
Ik zat zojuist een kippenvel nummer van Pat Metheny te beluisteren en dat hoort toch echt in dit topic thuis :

mini guitar (http://www.youtube.com/watch?v=_5-pBkwyUxc&feature=fvw)

Javaca
25 juli 2009, 13:52
Ik kan in ieder geval de toets inclusief radius frezen. Ik ben erg druk en ben er nog niet aan toegekomen (ik moet ook gewoon nog werken doordeweeks :)) maar binnenkort zal ik ook een compound radius kunnen frezen zonder het iedere keer opnieuw te hoeven tekenen. Maar een bitje van 0,5 mm? Ik kan iedere schachtmaat aan van 1mm tot 16mm + de engelse maten, maar ik weet niet of er ook freesjes zijn van 0,5/0,6mm...Dat is wel een goed idee natuurlijk, ik zal eens kijken of die er zijn. Maar die zijn wel erg kwetsbaar uiteraard. Ik vraag me af hoeveel er zullen knappen op 1 toets...Ik zou dan een freesje moeten hebben met een zeer korte snijdende lengte. En de machine heel langzaam laten lopen.

ik kan natuurlijk ook de Dremel freesjes eens kijken...Bij Stewmac is de kleinste maat 1/32". Dat is nog altijd 0,8 mm. En 1 freesje kost dan 13 euro. Dus zoals ik al zei, dan moet ik er niet een paar laten knappen op een toets.

Wat volgens mij het best haalbare is, is om de fretsleuf met een diamant-graveer frees (heb ik, is een V-frees)) een heel fijn streepje op de juiste plaats te laten trekken en daarna toch voor het ordinaire maar soms net zo snelle handwerk (fretzaagje!) te kiezen ;)

Het staat dus nog niet zo hoog op mijn prioriteiten lijstje :-)

Ik vraag me wel af of er behoefte zou zijn aan een slimme mallenset voor de bovenfrees om een perfect passende set-neck te kunnen frezen. Het zou dan om zowel het halsgedeelte met de tenon als het bodygedeelte met de neckpocket en neckangle gaan. Die heb ik al een heel eind uitgewerkt maar ik kom maar niet er aan toe om een prototype te maken. Volgens mij bestaat het nog niet (corrigeer me als ik het mis heb!).

Die freesjes zijn volgens mij 13,- per 5?
Op m'n werk hebben we ze iig in pakjes van 5 stuks.

Wat misschien leuk is is de fretslots in een toets te frezen, maar ze dan niet tot de rand door te frezen? Als je dan met de tang-nipper de baard verwijderd krijg je een strakke toets zonder randjes van de fretsleuven om op te vullen. Beetje zoals met een binding, maar dan in een volle toets.:cooler:

Cocobolo
25 juli 2009, 23:16
Die freesjes zijn volgens mij 13,- per 5?
Op m'n werk hebben we ze iig in pakjes van 5 stuks.

O, dat scheelt nogal, 5 in plaats van 1 voor 13 euro.



Wat misschien leuk is is de fretslots in een toets te frezen, maar ze dan niet tot de rand door te frezen? Als je dan met de tang-nipper de baard verwijderd krijg je een strakke toets zonder randjes van de fretsleuven om op te vullen. Beetje zoals met een binding, maar dan in een volle toets.:cooler:


Ja, dat is een ontzettend goed idee! :ok: Dat ga ik absoluut proberen. Leuk :)

barno
20 december 2009, 22:37
ik schop dit topic nog even naarboven omdat er weer enige activiteiten zijn op het kleine gitaartjes front. Voor de mensen die willen weten welke scale: in de openingspost staat 20 inch als max.

Broodjekaas heeft een mooi V'tje gemaakt en er zijn nog een aantal mensen bezig met klein gitaargrut

De mijne vandaag es terug in orde gezet en wat foto's getrokken, ik gebruik 'm soms op optredens. In het begin nogal wat stemproblemen maar nu blijft hij goed in tune. Is 17 inch geloof ik, nog goed bespeelbaar.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/WEB1GOLIATHGUTTLIN.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/WEB5GOLIATHGUTTLIN.jpg

stijnkenens
20 december 2009, 23:43
shiiiiiit, het gaat hier kriebelen, mss van de vakantie er ook eens aan beginnen, heb hier nog een oude sun strat met scheef getrokken hals liggen, dat kan wel eens een schone spare parts bron worden.

to be continued ...


s.

Hiro
21 december 2009, 09:38
gaaf ik vind deze er ook wel heel gaaf uitzien door zn vintage look dat houd kleurt mooi!

Prijs?

Javaca
26 december 2009, 19:06
Een gelukkige kerst allen...

Het is nog maar een paar maanden tot de meeting.
Is het tijd om de wedstrijd wat te concretiseren?

De voorwaarden die ik tot nu toe links en rechts in dit topic gezien heb voor de wedstrijd:

-Een zelfgebouwde (bas)gitaar met een maximum mensuur 20" (20*2,54= 50,8cm)
-Einddatum voor de wedstrijd is 6 juni 2010 (de meeting).
-Één gitaartje per bouwer.

Ook heb ik stemmen op zien gaan om backpackers niet mee te laten dingen?

Er is (nog?) geen prijs voor de winnaar?
Winnaar wordt bekend gemaakt door middel van publieks-/vakjury?

Een kleine disclaimer:
Het bouwen van kleine gitaartjes is zeer verslavend...

Saf
27 december 2009, 10:04
moet het totale zelfbouw zijn? of mag gebruik maken van half fabrikaten ook?

gertgert
27 december 2009, 17:28
wat mij betreft helemaal zelfbouw, dus geen half-fabrikaten of samenstellingen.

Mattia
27 december 2009, 18:36
wat mij betreft helemaal zelfbouw, dus geen half-fabrikaten of samenstellingen.

Wat mij betreft mag alles, als het maar duidelijk is wat zelfbouw is.

Ik bedoel, dat je een brug of tuner niet bouwt is duideljk. Een strat uit onderdelen is ook gewoon zelfbouw, maar van een andere soort dan een totaal zelfgebouwd iets.

Hedge
27 december 2009, 18:43
Het lijkt me lastig om prefap onderdelen te vinden. Ik kan me voorstellen dat je een stuk van een voorgezaagde toets gebruikt, maar verder.......?

barno
27 december 2009, 18:57
wat mij betreft was het opzet niet echt een wedstrijd, gewoon een samenkomst van zoveel mogelijk kleine zelfbouwgitaren. dat javaca spreekt over een wedstrijd: evident, die wint hij met de vingers in de neus :)

nu, als een wedstrijd element meer mensen aanzet tot bouw: voor mij oke hoor

Woml
27 december 2009, 23:37
Damn... Nou voel ik mezelf toch verplicht om ook mijn kleintje mee te sjouwen naar de DGBM... terwijl ik er intussen al lang niet meer zo over te spreken ben. Hij is nodig toe aan een versie 2.0! Maar dat ga ik voor die tijd niet meer redden, vrees ik.
De grap is trouwens, dat ik hem de vorige keer ook al had meegenomen, maar toen is hij niet uit zijn hoes geweest. Veel te geïntimideerd door al die andere prachtige bouwsels... :(

Dus ik weet alvast: ik ga er de wedstrijd niet mee winnen (als die er al van komt) ;)

Javaca
2 juni 2010, 06:56
Neemt aanstaande zondag uw kleine gitaartjes met u mede!!! :noob:

Woml
21 februari 2011, 21:42
Ik heb nog even dit topic doorgezocht, maar er stond nergens dat ze ook bespeelbaar moesten zijn :chicken:
Volgens barno was de minimale maat zelfs maar één molecuul, dus deze mag hier niet ontbreken:

http://img513.imageshack.us/img513/5103/p1000613o.jpg

Zie voor het bouwproces HIER (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143932-Project-Bruichladdich)

Volgende DGBM komt er alleen vast geen nieuwe editie van de kleine-gitaartjes-verkiezing he? :(

pim raaijmakers
21 februari 2011, 22:00
Ik heb het bouwverslag gelezen... GEWELDIG!

kamiel
21 februari 2011, 22:03
Ik zeg het nog eens: GEK

stijnkenens
25 augustus 2011, 22:05
ok even een mega bump...

Maar op deze foto staat blijkbaar een van de zeldzaamste gibsons ooit ...

http://www.lespaulfoundation.org/blog/wp-content/uploads/2011/04/DailyNewsMagazine.jpg

...
...
...



Links bovenaan.

Gebouwd om de octaaf partijen die les paul in de studio opnam door de band te versnellen, live te kunnen spelen.

Volgens de overlevering zijn er slechts 2 (twee) van gebouwd !


s.