PDA

View Full Version : transistor, modelling, rohren of hybride



tompie
9 maart 2009, 21:55
kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen bovenstaande combo-modellen?

pol
9 maart 2009, 22:04
http://lmgtfy.com/?q=buizen+transistor+modelling

Eko
9 maart 2009, 23:29
Oftewel, Rohren is buizen op z`n Duits. Hybride is half buis , half transistor.

Bart_Blueprint
10 maart 2009, 00:43
Transistor: Printplaatjes in de versterker, geeft over het algemeen minder geluid dan een buizen versterker (let wel: over het algemeen zoals gezegd!)

Moddeling: Een transistor of buizen versterker met digitale ingebouwde effecten om extra geluiden te krijgen of om andere versterkers na te bootsen qua geluid

Rohren: Buizen versterker op z'n duits

Hybride: Buis in de voorversterker/eindversterker en een transistor in de voorversterker/eindversterker

:D

Orpheo
10 maart 2009, 01:17
Transistor: Printplaatjes in de versterker, geeft over het algemeen minder geluid dan een buizen versterker (let wel: over het algemeen zoals gezegd!)

Moddeling: Een transistor of buizen versterker met digitale ingebouwde effecten om extra geluiden te krijgen of om andere versterkers na te bootsen qua geluid

Rohren: Buizen versterker op z'n duits

Hybride: Buis in de voorversterker/eindversterker en een transistor in de voorversterker/eindversterker

:D

als het een proefwerk was geweest had je 2 van de 4 punten gekregen.

printplaat heeft niks te maken met transistor! echt, belachelijk. een transistor is een andere manier van 'versterken' zeg maar. maakt gebruik van een ander principe dan electronenbuizen. een transistor is veel minder schokgevoelig, en: VEEL KLEINER dan buizen. vandaar dat die transistorampies vaak zo klein kunnen zijn. maar je hebt meer output RMS nodig om dezelfde geluidsdruk te ervaren als met buizen (grof gezegd).

een printplaat zit ook gewoon in een buizenbak.

Moddeling wil zeggen dat je een ampsound als modelpreset in een amp hebt zitten. bijvoorbeeld 'fender twin' 'ac30' 'plexi' 'jcm800' om maar wat te noemen. Line6 bijvoorbeeld is daar een goed voorbeeld van, de amps dus. dat het effecten ingebouwd heeft; leuk meegenomen, maar ingebouwde effecten is NIET (per definitie) modeling.

het hele verhaal hoe een transistor werkt...geen zin om dat uit te leggen. kijk maar op wikipedia. te lui om op te zoeken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transistor

hoppa.

Van Dattum
10 maart 2009, 10:34
Teveel of te weinig koffie Orph? ;)

Einzeln
10 maart 2009, 10:38
Ik dacht dat rohren met suiker en koffie te maken had inderdaad
Hybryde kan ook nog buizen en modeling zijn zoals line 6 met bogner doet.
Modeling is op softwarematige wijze de werking schakelingen (buizen en solidstate) naboosten.

Van Dattum
10 maart 2009, 10:44
Een koffieautomaat is net een modelingversterker.... Als je een goeie hebt, lijkt het er erg prettig op. Als je een slechte hebt, is het niet te zuipen...

Wij hebben een hele slechte......... :(

Agent_Smith
10 maart 2009, 10:49
als het een proefwerk was geweest had je 2 van de 4 punten gekregen.

printplaat heeft niks te maken met transistor! echt, belachelijk. een transistor is een andere manier van 'versterken' zeg maar. maakt gebruik van een ander principe dan electronenbuizen. een transistor is veel minder schokgevoelig, en: VEEL KLEINER dan buizen. vandaar dat die transistorampies vaak zo klein kunnen zijn. maar je hebt meer output RMS nodig om dezelfde geluidsdruk te ervaren als met buizen (grof gezegd).

een printplaat zit ook gewoon in een buizenbak.

Moddeling wil zeggen dat je een ampsound als modelpreset in een amp hebt zitten. bijvoorbeeld 'fender twin' 'ac30' 'plexi' 'jcm800' om maar wat te noemen. Line6 bijvoorbeeld is daar een goed voorbeeld van, de amps dus. dat het effecten ingebouwd heeft; leuk meegenomen, maar ingebouwde effecten is NIET (per definitie) modeling.

het hele verhaal hoe een transistor werkt...geen zin om dat uit te leggen. kijk maar op wikipedia. te lui om op te zoeken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transistor

hoppa.

Iets genuanceerder zou niet misstaan.

j3r03n
10 maart 2009, 11:44
Iets genuanceerder zou niet misstaan.

Orpheo geeft anders wel het compleetste antwoord tot nu toe :soinnocent:

Van Dattum
10 maart 2009, 14:28
Orpheo geeft anders wel het compleetste antwoord tot nu toe :soinnocent:

C'est la tone qui fait la musique, iets wat wij gitaristen zouden moeten weten....;)

Een beetje waardering en respect voor iemand die een antwoord (al dan niet correct) op een vraag probeert te geven is altijd wel op zijn plek.

Orpheo
10 maart 2009, 17:47
C'est la tone qui fait la musique, iets wat wij gitaristen zouden moeten weten....;)

Een beetje waardering en respect voor iemand die een antwoord (al dan niet correct) op een vraag probeert te geven is altijd wel op zijn plek.

ik gebruik geen schuttingtaal. ik zeg alleen dan 50% van zijn verhaal klopte, en 50% niet. moet ik dan zeggen, sorry als ik op je poezelige teentjes trap, wil ik echt niet, maar, maar.... sorry! *huilbui* het klopt niet helemaal. op detail hoor, de rest is gewoon top, maar



blablabla.


bullshit. het klopte gewoon niet.ga 't dus ook niet met de handschoenen aanpakken. ik heb niet beledigd, alleen heel sec gezegd 't hoe en wat.

Van Dattum
10 maart 2009, 21:26
ik gebruik geen schuttingtaal. ik zeg alleen dan 50% van zijn verhaal klopte, en 50% niet. moet ik dan zeggen, sorry als ik op je poezelige teentjes trap, wil ik echt niet, maar, maar.... sorry! *huilbui* het klopt niet helemaal. op detail hoor, de rest is gewoon top, maar



blablabla.


bullshit. het klopte gewoon niet.ga 't dus ook niet met de handschoenen aanpakken. ik heb niet beledigd, alleen heel sec gezegd 't hoe en wat.

I rest my case........ ;)

j3r03n
10 maart 2009, 21:35
Als mensen dit al aanstootgevend vinden, kunnen ze beter een abonnement op de viva nemen...

Iemand inhoudelijk nog iets op te merken, of had Orpheo het helemaal goed?;)

Van Dattum
10 maart 2009, 21:58
Als mensen dit al aanstootgevend vinden, kunnen ze beter een abonnement op de viva nemen...

Iemand inhoudelijk nog iets op te merken, of had Orpheo het helemaal goed?;)

Als ik zo'n reactie zou krijgen zou ik niet blij zijn, nee.... Woorden als "echt belachelijk", "bullshit" en "te lui om op te zoeken" zou ik zelfs als beledigend ervaren.
Het kan best zijn dat de post van Orpheo inhoudelijk juist is, maar de manier waarop hij het brengt is totaal niet constructief. Hij heeft de laatste tijd wel meer ongenoegen opgewekt met deze manier van reageren.
Ik zou willen adviseren om je reply eens door te lezen voordat je hem verzendt en je afvragen of je zelf zo'n reactie zou willen krijgen....

Ik wil dit topic niet kapen om hier een potje over te bekvechten, maar ik vind het gewoon beneden peil.

Liquid_Metal
10 maart 2009, 22:49
Orpheo heeft, zoals ze dat in de gammawetenschappen (die ik overigens niet altijd waardeer :soinnocent:) zo mooi kunnen zeggen, de theorie erkend maar de persoon ontkend. Oftewel, hij is het eens met de theorie, maar had dat op een manier kunnen brengen waarmee de andere persoon wss blijer zou zijn. Ik zou zelf niet zo'n moeite hebben met zo'n reactie, maar je zou er wel aanstoot aan kunnen nemen. Laten we dat niet doen. :stop:
Anyway, volgens mij is er wel gezegd wat je wilt weten. Misschien dit nog: oorspronkelijk heeft een buizenversterker overdrive en een transistor maakt distortion. Dit komt omdat een buizenversterker het signaal in elkaar drukt maar alle toon intact houdt. Bij distortion worden de pieken afgeknipt en die info ben je dus kwijt. Daardoor klinkt een buizenversterker in de beleving van de meeste mensen natuurlijker en warmer. Ik weet niet precies wat de techniek erachter is. Het voordeel ten opzichte van buizen is: lichter, minder kwetsbaar, goedkoper en minder onderhoud. Je moet dus écht buizen willen voor het geluid ;).
Transistorversterkers gaan steeds beter klinken (steeds 'natuurlijker'), hoewel ze wat mij betreft nog steeds niet in de buurt van de buizenamps komen.

pol
10 maart 2009, 23:02
er zijn ook bijzonder weinig high end transistor gitaarversterkers. Ik denk als merken echt veel tijd en geld in de ontwikkeling zouden steken dat er wel hele goeie transistoramps op de markt zouden komen.

niet dat ze persé als een buizenamp gaan klinken, maar toch beter als pakweg een marshall valvestate.

Orpheo
10 maart 2009, 23:22
tis helemaal waar, dat van de top afknippen. een buizenbak kan ook 'distortion' doen, maar die knipt 't niet af, die drukt 't samen.

ook nog een verschil: de transistor vervormt niet 'lineair' maar met een e-macht, en dat klinkt minder 'lekker' of 'natuurlijk'.

Over m'n eerste post. alleen de eerste regel was voor de jongen die ik quotte. de rest was voor algemeen gebruik. en nogmaals, als je je daardoor gekwetst voelt: go grow some balls


oh ja, van Dattum. in m'n tweede post kwam ik pas met 'belachelijk' en 'bullshit'. de eerste niet. wel met 'te lui om op te zoeken' maar dat was voor algemeen gebruik.

stikel
11 maart 2009, 02:26
als het een proefwerk was geweest had je 2 van de 4 punten gekregen.

printplaat heeft niks te maken met transistor! echt, belachelijk. een transistor is een andere manier van 'versterken' zeg maar. maakt gebruik van een ander principe dan electronenbuizen. een transistor is veel minder schokgevoelig, en: VEEL KLEINER dan buizen. vandaar dat die transistorampies vaak zo klein kunnen zijn. maar je hebt meer output RMS nodig om dezelfde geluidsdruk te ervaren als met buizen (grof gezegd).

een printplaat zit ook gewoon in een buizenbak.

Moddeling wil zeggen dat je een ampsound als modelpreset in een amp hebt zitten. bijvoorbeeld 'fender twin' 'ac30' 'plexi' 'jcm800' om maar wat te noemen. Line6 bijvoorbeeld is daar een goed voorbeeld van, de amps dus. dat het effecten ingebouwd heeft; leuk meegenomen, maar ingebouwde effecten is NIET (per definitie) modeling.

het hele verhaal hoe een transistor werkt...geen zin om dat uit te leggen. kijk maar op wikipedia. te lui om op te zoeken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transistor

hoppa.


Tweede post ammahoelah. Bovendien kun je uit je antwoord over de printplaat duidelijk lezen dat je het wel degelijk tegen meneer Blueprint hebt.
Dat je een grote meul hebt is nog daar aan toe. Als je er daarna op aangesproken wordt trek je de keutel weer (half) in. Kennelijk voel je je wel enigzins aangesproken. Jammer dat je daar niets mee doet. We hebben toch allen dezelfde hobby. Bovendien vraag je zelf in een post ook hulp over een brom in je nieuwe buizenamp. Wil je dan ook graag horen dat je dat goedkope stuk buizen bagger beter had kunnen laten staan. Nee toch, je wilt een nette oplossing. Beetje chillen graag.

tompie
11 maart 2009, 14:05
bedankt voor alle antwoorden jongens! nu was ik eigenlijk aan het denken aan een fender fm 212.. omdat die qua prijs wel in mijn budget zit (hij kost in musicstore rond de 245 euries), en ik ben dus op zoek naar een transistor omdat ik liever mijn effecten buiten de versterker heb zitten. is die fender iets? iemand anders raadde me hi-watt aan, van dat merk had ik echter nog nooooit gehoord..

Liquid_Metal
11 maart 2009, 14:57
tis helemaal waar, dat van de top afknippen. een buizenbak kan ook 'distortion' doen, maar die knipt 't niet af, die drukt 't samen.

Is het niet juist zo dat dat samendrukken EIGENLIJK overdrive heet? In de volksmond is overdrive een soort lichte vorm van distortion (overdrive gebruiken ze in blues, distortion in rock/metal) maar ik dacht dat de oorspronkelijke termen kwamen van het afknippen of samendrukken. Hoe zou je aan een buizendistortion komen?

edje kadetje
11 maart 2009, 15:28
bedankt voor alle antwoorden jongens! nu was ik eigenlijk aan het denken aan een fender fm 212.. omdat die qua prijs wel in mijn budget zit (hij kost in musicstore rond de 245 euries), en ik ben dus op zoek naar een transistor omdat ik liever mijn effecten buiten de versterker heb zitten. is die fender iets? iemand anders raadde me hi-watt aan, van dat merk had ik echter nog nooooit gehoord..

Misschien heb ik iets gemist hoor, maar waar staat dat bij een buizenversterker de effecten erin zitten?
Of bedoel je dat niet?

Orpheo
11 maart 2009, 15:29
Is het niet juist zo dat dat samendrukken EIGENLIJK overdrive heet? In de volksmond is overdrive een soort lichte vorm van distortion (overdrive gebruiken ze in blues, distortion in rock/metal) maar ik dacht dat de oorspronkelijke termen kwamen van het afknippen of samendrukken. Hoe zou je aan een buizendistortion komen?

ja, uhm... ja zo zit wel ongeveer. ik schreef 't de vorige keer niet helemaal duidelijk. de distortion die je bij een transistor hebt wordt vaak geassocieerd met veel 'gain', en dat is bij die amps het afknippen van de top. een buizenbak kan dat ook, maar die knipt niet af, die knipt samen. met een fouriertransformatie en laplace d'roverheen gegooid is 't weer uit elkaar te trekken; probeer dat maar eens bij een transistor!

de buizendistortion die 'wij' zo lekker vinden is dus gewoon het nog verder samendrukken.

@stikel: ok, sorry, niet goed mezelf terug gelezen. maar mijn punt blijft wel staan. het is belachelijk om printplaat direct te koppelen aan een transistor, zeker als je de topics in ogenschouw neemt van een tijd geleden: PRINTPLAAT IN MARSHALL JCM's EN BOGNER XTC"S!!!!!!!

dat te lui om op te zoeken was voor het meer algemene publiek.

in mijn topic over de brom heb ik geen reden gegeven voor een sneer, en als men die wil maken als in 'belachelijk dat je dat gekocht hebt' is men van harte welkom. Ik wist waar ik aan begon, de irritatie is er vooral omdat het in de winkel niet of minder was, en nu dus wel heel erg.

(off topic: raar, gisteren was 't veel minder dan eerder. denk dat 't te maken heeft met inderdaad, andere apparatuur, maar alles staat nu aan wat 't toen ookwas, alleen de wasmachine staat uit).

tompie
11 maart 2009, 15:39
Misschien heb ik iets gemist hoor, maar waar staat dat bij een buizenversterker de effecten erin zitten?
Of bedoel je dat niet?


daar heb ik het niet over. ik zoek een goede transistorversterker rond 70 - 100 watt. welk merk + type raad je me aan binnen budget 250 tot laten we zeggen 400 euro en geen cent meer. ik dacht aan de fender fm 212... ook zei iemand me hi-watt te proberen.. reactie graag.

j3r03n
11 maart 2009, 15:57
Dit topic gaat echt de goede kant op:

Het begon over het verschil tussen transistor / buizen / hybride en wat modeling nu is. (leuk topic)

Daarna wil de TS ineens een transistorbak "omdat ik liever mijn effecten buiten de versterker heb zitten" Hetgeen niks te maken heeft met transistor / buizen. Waarschijnlijk bedoel je "ik wil geen modelingversterker" (wending naar "welke versterker topic")

Daarna gaat het over het verschil tussen overdrive en distortion, en beweert iemand dat overdrive te inverteren is "met fouriertransformatie en laplace d'roverheen gegooid." Laplace is Fourier met s = i [omega] (niet meer en niet minder, en daar gaat t hier ook niet echt over. (Tsja...)

@ tompie: In de prijsklasse die je noemt, zijn ontzettend veel transistorversterkers. Wat zijn je eisen?

EDIT: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1976266 :???:

edje kadetje
11 maart 2009, 16:20
daar heb ik het niet over. ik zoek een goede transistorversterker rond 70 - 100 watt. welk merk + type raad je me aan binnen budget 250 tot laten we zeggen 400 euro en geen cent meer. ik dacht aan de fender fm 212... ook zei iemand me hi-watt te proberen.. reactie graag.

Even kijken hoor. Daar had je het wel over. In je post geef je aan dat je een transistorversterker wil omdat je je effecten apart wil. Zoals hierboven al aangegeven, die dingen staan los van elkaar. Ook bij de meeste buizenversterkers zijn de effecten niet ingebouwd.

Anyway ...
Je wilt dus een transistorversterker.
Waarom geen buizen en waarom geen modelling? Als je aangeeft waarom, kunnen mensen je misschien beter helpen.
Waarom 70 - 100 watt? Geef aan waarom en mensen zullen je beter helpen.
Ook kan het helpen om aan te geven welke muziek je ermee wilt spelen, welke gitaar je gebruikt en welke effecten.

Ten slotte denk ik dat die hiwatt juist een buizencombootje is. Maar zeker weten doe ik het niet.

tompie
11 maart 2009, 20:15
ik wil een transistor omdat ik buizen te kostelijk, te kwetsbaar vind. ik wil geen modelling omdat ik zo weinig mogelijk prularia op mijn versterker wil. ik wil naast mijn versterker mijn effecten opbouwen. ik dacht eventueel aan de me70 van boss. ik heb een ibanez sz en speel rock (genre: anouk, coldplay, kane,...). ik heb een versterker nodig voor repetitie + optredens in middelgrote zalen. we hebben met de band PA. hopelijk is dit wat gerichter?

Henri H
11 april 2009, 01:30
Standaard antwoord wat ik al 600 x ben tegengekomen hier op Gitaarnet:

- Roland Cube 30/60 (met effecten en modelling?!)
- VOX Valvetronix (ook met FX en modelling)
- Nog een paar amps waar ik de naam van vergeten ben ;)

Je hoeft de FX en modelling (modelling is ook een soort van effect toch?) niet te gebruiken maar er zijn hele volksstammen die ze gebruiken en er erg tevreden mee zijn.

De Fender Frontman heb ik niet veel positieve verhalen over gelezen.

Kijk je wel 's op Harmony Central? (www.harmonycentral.com)
Hier vind je veel reviews.
Neem het wel met een korrel zout maar je krijgt over het algemeen wel een goeie indruk of het een goede versterker is of niet.

Hier (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Fender/FM-212+DSP/10/1) b.v. de reviews van de Frontman 212, niet al te best...

stikel
11 april 2009, 02:16
b.v. de reviews van de Frontman 212, niet al te best...

Zulke cijfers op mijn rapport. Ik deed het er "vroeger"voor:soinnocent:

Henri H
11 april 2009, 14:05
De 2e review van "Tennessee" is gemiddeld onvoldoende.
Maar ik heb er wel bij gezegd om de reviews met een korrel zout te nemen.
Zelf testen met je eigen gitaar en evt. effectenbak is altijd het beste.