PDA

View Full Version : Mic voor thuisopname via Mac ?



driftkop
9 maart 2009, 20:34
Ik wil graag thuis wat ideeen voor nummers opnemen, en heb af en toe wat geprobeerd met Garageband (Mac). Totnogtoe gebruikte ik de ingeboude microfoon, maar dat klinkt natuurlijk voor geen meter. Dus ik ben op zoek naar een microfoon die ik daarvoor kan gebruken. Ik heb ook een zangmicrofoon nodig voor in de oefenruimte, dus het zou mooi zijn wanneer ik daarvoor dezelfde mic kan gebruiken. Voor mijn gitaar heb ik al een kabel, dus dat is al voormekaar. Alvast bedankt!

Klaasj Vaak
9 maart 2009, 22:00
Voor een 'normale' condensator microfoon heb je volgens mij ook een externe geluidskaart nodig, ivm met de aansluiting, correct me if I'm wrong. Ik heb in ieder geval sinds kort een Studio Projects B1 aangeschaft, icm met een Presonus Audiobox USB geluidskaart en dat gaat heel prima. Mocht je nog een oudere Mac hebben met een firewire aansluiting ingebouwd (hebben de huidige Macs vreemd genoeg niet meer), dan zou ik persoonlijk de firewire versie van de Presonus Audiobox nemen.

Mocht je de lat niet zo hoog leggen, hoewel bovenstaande al niet extreem duur is, zou je ook kunnen kijken voor een usb condensatormicrofoon, maar dan moet je de vrij extreme latency wel voor lief nemen, evenals de mindere geluidskwaliteit.

Als de microfoon ook echt geschikt moet zijn voor zang, daar zou ik het persoonlijk niet in zoeken. Heb ik in ieder geval slechte ervaringen mee.

Han S
9 maart 2009, 22:30
Als je een en dezelfde microfoon wilt gebruiken om ideetjes vast te leggen en als zangmicrofoon bij het oefenen, dan zou ik een handmicrofoon nemen. Die zijn er heel veel en als het weinig mag kosten moet je eens kijken naar de dynamische microfoons van Audio Technica, behoorlijke kwaliteit voor al drie tientjes.

De B1 die Klaasj vaak noemt is een prachtige microfoon, maar niet geschikt als zangmicrofoon in de oefenruimte. Veel teveel feedback en dus fluitconcerten. Voor condensatormicrofoons heb je fantoomvoeding nodig, voor dynamische mics niet.

driftkop
10 maart 2009, 12:50
Bedankt voor de info. We hebben wat mics in onze oefenruimte, misschien kan ik die gebruiken. Volgens mij zijn het Shures 58 en/of 57. Ik kan er dan altijd een voor mezelf aanschaffen als het goed werkt. Ik ga ondertussen wat verder kijken naar een USB interface, de Lexicon Alpha en M-Audio Fast Track zien er goed uit en passen in mijn budget.

Guitarleon
10 maart 2009, 13:51
zelf gebruik ik een M-audio fasttrack pro. Prima ding. Eenvoudig te bedienen en aan te sluiten. Ook is deze voorzien van schakelbare fantoomvoeding. Je kunt een (condensator)microfoon gebruiken om je versterker te miken, maar wat ik de laatste tijd ook vaak doe, is mijn gitaar rechtstreeks inpluggen en vervolgens via Amplitube versterken.
(www.amplitube.com) hier kun je trouwens ook een demo/trial downloaden. Dit klinkt echt super! je kunt amplitube namelijk ook gebruiken als plugin voor Garageband/Protools/Logic etc.

succes!