PDA

View Full Version : Zelfbouw pedalboard eindelijk af!



Meneer I.
9 maart 2009, 20:11
Het heeft even geduurd en het heeft enkele metamorfoses gehad, maar eindelijk is mijn pedalboard gebruiksklaar.:cheerup:

Ik heb even geen foto van de buitenzijde, plaats ik later wel even als de kids slapen... Kwaliteit van de foto's is wat crappy trouwens.

Hier alvast een kijkje aan de binenzijde.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HY6SBG6H-G.jpg
De wah en de behuizing zitten vast aan dezelfde onderplaat (staat niet op de foto). Vanaf het board gaat een kabelboom van snoeren en 9VDC power naar de MADAMP A15.

Hier nogmaals met wat uitleg (nummer 8 bij de wah moet bij de noise gate staan):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-INNIEZUV-G.jpg

De Noise Gate maakt dat het pedalboard muisstil is en is momenteel niet geschakeld maar staat altijd aan.

Later dus nog meer foto's en als het lukt wat sound samples.:listen:

Marshallover
9 maart 2009, 20:31
Waarom alles in 1 behuizing? Ruimte gebrek?

Geoffrey
9 maart 2009, 20:32
Lijkt me handig compact.. en je hebt steeds alles mee.

edje kadetje
9 maart 2009, 22:05
begrijp ik het nou goed, heb je een soort zelfbouw multieffect gebouwd?

En dan noemen ze mij MacGyver ...

Meneer I.
9 maart 2009, 22:16
* Waarom in 1 behuizing?
ik hou van eenvoud en niet van een zichtbare dradenboel. Dus amp neerzetten, board neerzetten, kabelboom aansluiten en klaar! PLUS mijn amp switches (kanal 1/2 en gain++ zitten eveneens hierin.

Verder heb ik geen 220V nodig bij het board, ik heb een lange 9VDC kabel lopen in de kabelboom. De adapter zit bij de amp en daar is sowieso al 220V.

Het totaal is inderdaad iets van een 'analoog' multi effect geworden.

VanBiLL.com
9 maart 2009, 23:16
Is idd weer eens wat anders, mooi stukkie huisvlijt! Ben benieuwd hoe het er "af" uitziet (en klinkt)

Nice!

j3r03n
9 maart 2009, 23:50
Wauw, dit heb ik nog nooit iemand zien doen!

Ben ook zeer benieuwd hoe het eruit gaat zien, en hoe het klinkt :)

DeiDRagonas
10 maart 2009, 00:18
Geniaal!
Daar heb ik wel wat ecu voor over zeg!

Mooi gedaan!

R.

jezzbo
10 maart 2009, 12:46
Mooi werk!:ok:
Waar heb je die allu chassis vandaan?
En hoe dik is de allu?
Ik ben benieuwd naar foto's van de buitenkant.

top!:cooler:

Meneer I.
10 maart 2009, 14:59
Hier nog enkele pheautoe's:

Het bovenaanzicht van het zelfbouw board:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OPAGFWWH-G.jpg

Het zijaanzicht met de aansluitingen. Er zitten nog wat extra gaten van eerdere probeersels:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DLI6JDXV-G.jpg

Het geheel wordt aangesloten op de zelfbouw MADAMP met PPIMV mod (knop zit aan de achterzijde):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVX7UVO3-G.jpg

En de tele's voor de 'input'. Links mijn zelfbouw '67 Tele Relic (speelt zo fantastisch) en rechts mijn Fender USA Tele met Bigsby:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-L6OEHTHV-G.jpg


De behuizing komt bij musikding vandaan btw. Geluidssamples moet ik nog even kijken hoe ik het ga opnemen.

DeiDRagonas
10 maart 2009, 15:38
Ik ben ook erg benieuwd naar geluidssamples. Maar hoe klinkt ie.. Kraak en ruisvrij (als je gate uit staat)??

Die bovenkant trek ik niet btw. Ik ben vrij slechtziend en net groot genoeg om de knopjes niet meer te zien gok ik.. Lol, wordt lastig dan!

Maar mooi gedaan, zit je tenminste niet met zo'n gigantische pedalcase.

Grt R.

zoon van Piet
10 maart 2009, 16:03
Erg mooi gedaan en heel apart. complimenten!
ik kan me uit een heel grijs verleden herinneren ( zo rond 1979/80) dat een kennis deze aanpak hanteerde - grotendeels met uit de behuizing gesloopte originele effecten van EH en zo. Het duurde lang en vervelend voor ie alle brommetjes, miscontactjes en aardlusjes onder controle had.
Toen was het super... maar wilde hij weer iets toevoegen, wat niet kon, dus moest er iets uit, waar dat nieuwe dan weer net niet in paste en zo verderen zovoorts..
je hebt toch wel goed nagedacht over wat je wil? :)

onze_jef
10 maart 2009, 16:19
't zou inderdaad zonder gate goed moeten klinken... is dat zo?

Meneer I.
10 maart 2009, 19:37
't zou inderdaad zonder gate goed moeten klinken... is dat zo?

Yep, nu wel. Eerst had ik de extra gaten gebruikt voor de H2O en cleanbooster welke aanvankelijk in de FX loop zaten van de versterker.

Wat ging er voorheen fout:
- Eerst (dom dom) de fx loop effecten op dezelfde voeding gezet, dit geeft een enorme brom en andere ellende.
- Per ongeluk een keer verkeerde spanning op het board gezet (plus-min), dit had tot gevolg dat een Phaser overleed en een Fuzz.
- Dezelfde Fuzz had een positieve ground, werkte ook niet goed in dit board en had aparte voeding nodig.
- Toen de effecten in line en in de FX loop op aparte voeding, ook nu bleef er een behoorlijke bak ongewenste brom en ruis.
- Inmiddels mijn snoeren vervangen door top kwaliteit en met Neutrik jacks, scheelt ook een boel met el cheapo's (had ik niet verwacht).

Ondertussen geexperimenteerd met wat andere effecten en gekomen tot de set die ik nu heb.

- De effecten nu allemaal in line gezet voor de amp input en niets in de fx loop. Qua tone maakt het voor mijn settings nagenoeg niets uit, alleen de cleanboost in de fx loop was wel eens handig. Nu dus nog maar 1 voeding nodig.


In volgorde op het bord:

BYOC Envelope Filter
De Fuzz heeft definitief mijn board verlaten, op zich wel leuk maar ik gebruikte het eigenlijk nooit. Deze is vervangen door een Envelope filter, erg leuk als ik clean en funky speel. Het is een BYOC versie maar dan de oude zonder fixed wah positie. Heb ik ook niet nodig daar ik een gewone wah heb.

Vox Wah
de bekende Wah alleen nu True Bypass.

BYOC Classic Phaser
De classic Phaser is een subtiel phaser met een vintage sound, heerlijk clean of met een overdrive.

BYOC Armstrong Twin
De armstrong twin, ofwel een Orange Sqeezer Compressor en een Green Ringer (Octaver) ineen. De compressor is er lekker en simpel in bediening, de octaver is alleen leuk als je het met een fikse overdrive speelt op het nekelement met de tone teruggedraaid. Ik zou nog wel een octaver willen hebben die ook clean te hachelen is.

Musikding Cleanbooster
De cleanboost kan icm de P90 een smerig randje geven clean en als de TS808 erbij wordt gezet dient het als boost voor de TS.

Musikding TS808 (der screamer)
De TS808 is mijn eerste tubescreamer dus ik heb geen vergelijk. Ik vindt het een zeer veelzijdig apparaat dat zoals hierboven staat geboost kan worden door de cleanbooster of de compressor. Het geeft trouwens een geweldig vette leadsound met de MADAMP op drive kanaal met de Gain++ erbij.

Visual Sound H2O
Tja gewoon een erg goed pedaal. De mod die ik ga doen is dat de long/short switch vervangen wordt door een footswitch. Dan kan ik de echo/reverb met een druk op de knop veranderen in een delay. Ik heb een setting gevonden die voor beide goed klinkt zodat ik niet hoef te tweaken.

Tonepad MXR Noise Gate
Laatste in de lijn, werkt momenteel behoorlijk goed, alleen waar ik nog een beetje van baal is dat ik 2 settings nodig heb. Eentje voor de cleane stukken en eentje voor de overdriven sounds. Misschien maak ik het footswitchable waarbij ik meteen van potmeter wissel. Dus twee potmeters voor sensitivity (clean/overdrive) beide met de 'ideale' setting. De noise gate ga ik in de nabije toekomst verder tweaken.


Zonder Noise gate is het board gewoon stil, MAAR als ik de versterker op drive met Gain++ heb staan EN ik heb er een TS808 of cleanbooster erbij aan staan dan wordt het toch wel een lawaaierig geheel. Met noise gate heb ik dit niet. Ik vind het wel belangrijk dat ik een 'higain' nummer kan beginnen zonder aan mijn volume pot te hoeven draaien.

Henri H
10 maart 2009, 22:21
......Interessant verhaal!.......

Ik vind het wel belangrijk dat ik een 'higain' nummer kan beginnen zonder aan mijn volume pot te hoeven draaien.

Prachtig board!

Ik heb met een noise gate wel altijd een beetje het gevoel dat de attack van je aanslag er onder lijdt.
Is dat bij deze noise gate niet (een beetje)?
Een Hi-Gain nummer begin ik meestal met een draai aan de volume pot van de gitaar en tegelijk een vette strike down over de hals, en oh ja, een trap op de TS808, geen noise gate nodig dus. ;) :rockon:

M O P
11 maart 2009, 00:27
Mijn complimenten! Ik ben hier zelf nooit opgekomen (stom eigenlijk) en vind het een geniaal idee! Het is dat ik jammer genoeg niet zo technisch ben, anders zou ik dezelfde aanpak gehanteerd hebben denk ik.

ponq
12 maart 2009, 17:00
Mooi dat het helemaal gelukt is!

Mijn complimenten!

Die gaten aan de zijkant, kan je die niet opvullen met wat LED's? Gewoon voor de show :D

Meneer I.
12 maart 2009, 18:53
Thnx voor de complimenten allemaal!



Mooi dat het helemaal gelukt is!

Mijn complimenten!

Die gaten aan de zijkant, kan je die niet opvullen met wat LED's? Gewoon voor de show :D

Die gaten worden misschien nog gebruikt voor extra potmeters. Maar wss komt er gewoon een label voor met tekst die meteen de gaten afdicht.

Clox
13 maart 2009, 01:59
Ziet er heel gaaf uit! Was zelf ook bezig met zo'n projectje, maar is helemaal stil komen te liggen door studie etc. Wil weer gaan beginnen als ik op m'n nieuwe kamer zit volgende week. Goed dus dat er dan zoiets naar boven komt. Geeft motivatie en inspiratie!

Meteen even wat vraagjes. Er waren nl. nog wat dingen die ik nog niet echt had uitgedacht:

- Wat voor adapter gebruik je? A-merk, of een el cheapo van de bouwmarkt? Weet niet hoeveel mA jouw effecten in totaal trekken?

- Is jouw hele case aluminium? Ik gebruik hout met 1 laagje alufolie, maar vraag me dit zo bekijkende af of dat genoeg zal zijn voor een beetje isolatie.

- Hoe ben je inderdaad aan je mooie case gekomen? Ik ben maar gaan knoeien met hout, maar dat is ook niet optimaal...

Meneer I.
13 maart 2009, 07:53
Ziet er heel gaaf uit! Was zelf ook bezig met zo'n projectje, maar is helemaal stil komen te liggen door studie etc. Wil weer gaan beginnen als ik op m'n nieuwe kamer zit volgende week. Goed dus dat er dan zoiets naar boven komt. Geeft motivatie en inspiratie!

Meteen even wat vraagjes. Er waren nl. nog wat dingen die ik nog niet echt had uitgedacht:

- Wat voor adapter gebruik je? A-merk, of een el cheapo van de bouwmarkt? Weet niet hoeveel mA jouw effecten in totaal trekken?

- Is jouw hele case aluminium? Ik gebruik hout met 1 laagje alufolie, maar vraag me dit zo bekijkende af of dat genoeg zal zijn voor een beetje isolatie.

- Hoe ben je inderdaad aan je mooie case gekomen? Ik ben maar gaan knoeien met hout, maar dat is ook niet optimaal...

He Clox,
de 1mm dikke behuizing heb ik hier vandaan:
http://www.musikding.de/product_info.php/info/p806_Hammond-1444-30.html

De adapter die ik gebruik heb ik hier vandaan:
http://www.musicallin.nl/online_winkel/gitaar_en_toebehoren/adaptorsonderdelen_buizen_pluggen/powerall_pa9_adaptorset_34653

Henri H
13 maart 2009, 09:20
Voed je de VOX wah ook met de Powerall zonder last te hebben van brom?

Edit:

Powerall PA9
Complete set van een 1700mA (geschakelde) voeding, dus nooit geen brom meer, en alle mogelijke snoertjes voor het aansluiten van de verschillende apparaten.Oftewel, altijd brom. ;)

Meneer I.
13 maart 2009, 09:45
Yep, leuke dubbele ontkenning. :seriousf:

De Vox heb ik True bypass gemaakt, absoluut bromvrij hierdoor.:ok:

Riky
13 maart 2009, 15:22
gaaf hoor! Heb me wel eens afgevraagd of iemand dit al eens had gedaan en toen kwam ik jou topic tegen op gitaarnet. Nu zie ik het resultaat en het ziet er prima uit!