PDA

View Full Version : HSS & potmeter vraagje



Luke-wannabe
9 maart 2009, 19:42
Ik heb sinds een paar dagen een HSS strat en het bevalt me ontzettend goed.
Maar ik heb een 250k volume pot erin zitten en dat maakt de humbucker toch wel een beetje modderig en hier en daar ongedefineerd. Dus ik vroeg me af hoe andere mensen dat hebben gedaan.

Punt is: ik vind voor leads het geluid wel lekker dus ik ben opzoek naar een schakelbare oplossing om het geluid zo te krijgen als het klinkt door een 500k pot. 2 potmeters (1 van 250 en 1 van 500) en daar dan tussen schakelen kan ook wel, maar ik vind het fijn om gewoon 1 potmeter waar ik alles mee kan doen te hebben.

Hoe hebben jullie HSS-ers dat opgelost? Thnx!

Chris Winsemius
9 maart 2009, 20:48
Hoe hebben jullie HSS-ers dat opgelost? Thnx!

Heel simpel:
bij Strats gebruik ik alleen het hals en/of midden element
en bij Les Pauls het brug element...

Rongear
9 maart 2009, 20:51
is lastig hss, vindt niet alle hss goed klinken vaak ook hum veel te nadrukkelijk aanwezig in verhouding tot de singles. Heb zelf na wat experimenteren mn tone pots vaarwel gezegd en er drie volumepots ingezet. 250 k voor de singles en 500 k voor de hum, deze is dan ook nog push-pull zodat ie ook gesplit gebruikt kan worden. Tot nu toe een voor mij bevredigende oplossing.:strat:

sjaak1990
9 maart 2009, 21:31
is lastig hss, vindt niet alle hss goed klinken vaak ook hum veel te nadrukkelijk aanwezig in verhouding tot de singles. Heb zelf na wat experimenteren mn tone pots vaarwel gezegd en er drie volumepots ingezet. 250 k voor de singles en 500 k voor de hum, deze is dan ook nog push-pull zodat ie ook gesplit gebruikt kan worden. Tot nu toe een voor mij bevredigende oplossing.:strat:

Klinkt als een leuke oplossing! Ik gebruik de tone toch nooit, volume terug is voor mij een ronder geluid. Heb alleen maar 2 knopppen :)
+1 voor dit idee

Luke-wannabe
9 maart 2009, 21:34
Heel simpel:
bij Strats gebruik ik alleen het hals en/of midden element
en bij Les Pauls het brug element...
:D Goeie oplossing! Slotje! (grap)

@ Rongear: Klinkt als een goeie oplossing, maar ik vind juist 1 mastervolumeknop zo handig..



Nog anderen?

Meneer I.
9 maart 2009, 22:06
Even een brainstormpje gehad maar heb het nog niet uitgetekend.

Wellicht kun je een dubbele 250k log volumepot gebruiken in combinatie met een push-pull pot of switch. De switch kun je gebruiken om de volumepot van de humbucker de ene keer single en de ander keer dubbel te gebruiken.

EDIT zoiets:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LTYD3GSI-G.jpg

Chris Winsemius
9 maart 2009, 22:16
Even een brainstormpje gehad maar heb het nog niet uitgetekend.

Wellicht kun je een dubbele 250k log volumepot gebruiken in combinatie met een push-pull pot of switch. De switch kun je gebruiken om de volumepot van de humbucker de ene keer single en de ander keer dubbel te gebruiken.

EDIT zoiets:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LTYD3GSI-G.jpg

Op zich 'n goed idee (weleens iets vergelijkbaars gedaan) maar...

- doe dan 'n dubbele 500k (enkel voor HB, parallel voor SC)
- kwaliteits 500k dual pots voor gitaar heb ik zelf nog niet kunnen vinden, weleens 'n Alpha (voor amps) gebruikt maar da's toch 'n andere feel met draaien en je kan dan alleen maar Tele/Amp-knoppen gebruiken....

Ik heb wel wat ideetjes, Luke: we babbelen gewoon de 28e wel wat ;)

Meneer I.
9 maart 2009, 22:19
haha Chris, ik kwam op het idee door 'jouw' dubbele 250k log pot voor mijn PPIMV mod.
Dubbele 500k en dan parallel is natuurlijk ook een optie.

Luke-wannabe
9 maart 2009, 22:20
@ Meneer I: Dankje voor het mee denken, maar ik zoek geen singlecoil schakeling! Het gaat me meer om dat 500/250k verhaal..

@ ChrisW: Kom je kijken in de Gonz? Of wat bedoel je..?

Chris Winsemius
9 maart 2009, 22:21
haha Chris, ik kwam op het idee door 'jouw' dubbele 250k log pot voor mijn PPIMV mod.
Dubbele 500k en dan parallel is natuurlijk ook een optie.

LOL!

't Is geen amp, dit gaat waarschijnlijk over 'n gitaar of zo, weet je :gitarist::cheerup:

Meneer I.
9 maart 2009, 22:29
LOL!

't Is geen amp, dit gaat waarschijnlijk over 'n gitaar of zo, weet je :gitarist::cheerup:

Oow, zo'n dinges met snaren ;)...
Uiteraard begreep ik dat wel, maar was me even niet er van bewust dat er geen 'grote' gitaarpot varianten van zijn (tenminste dat maak ik uit jouw verhaal op).

@Luke-Wannabe,
ik maakte uit je vraagstelling op dat je op zoek was naar een schakelbare volumepot die de ene keer 250k en de andere keer 500k is. Schemaatje zou dan een optie zijn nl.
Ik weet alleen nog niet hoe je nu je tonepots hebt geschakeld (aan nek/middle of aan nek/brug?)

Luke-wannabe
10 maart 2009, 00:23
OOH... Ik dacht single en dubble in de zin van de spoelen van het element.
Ziet er goed uit. Denk je dat het zal werken? 250x2 is idd 500, maar of het ook zo werkt?

Chris Winsemius
10 maart 2009, 00:25
OOH... Ik dacht single en dubble in de zin van de spoelen van het element.
Ziet er goed uit. Denk je dat het zal werken? 250x2 is idd 500, maar of het ook zo werkt?

Nope....
Je zou dan 500k dual moeten gebruiken; parallel voor 250k en (maar) 1 kant voor 500k

Orpheo
10 maart 2009, 00:57
of gewoon een push push pot gebruiken van 500k. als je op de push push pot een tik geeft, springt ie omhoog, 'zet' ie een weerstand van 680k op de poten van de pot, en maakt ie er 250k van. druk je 'm weer in, is het weer de 500k die je eerst had.

of juist andersom, wat jij het meest gebruikt. ik denk dat ingedrukt de 250k stand zal worden en uit de 500, omdat je 250 waarschijnlijk het meest gaat gebruiken.

die dingen zijn te koop bij warmoth trouwens. andere locaties weet ik niet zo snel uit mijn hoofd.

jerome
10 maart 2009, 01:30
Ik heb zoiets in een van m'n HSS Strats zitten;
Ik heb de middelste ( tone) potmeter vervangen door een 500 K push pull pot.
Normaal werkt de bovenste volumepot (=250 K) maar als ik de middelste 500 K pot uittrek dan werkt die als volume.
M.a.w. de schakelaar op de Push pull pot werkt als een keuze schakelaar tussen 250 en 500 k

Je kan natuurlijk ook de bovenste pot vervangen door een Push Pull 500 k.
Of de bovenste door een gewone 500 k en de middelste door een Push Pull 250 K...

Luke-wannabe
11 maart 2009, 18:04
Ik heb zoiets in een van m'n HSS Strats zitten;
Ik heb de middelste ( tone) potmeter vervangen door een 500 K push pull pot.
Normaal werkt de bovenste volumepot (=250 K) maar als ik de middelste 500 K pot uittrek dan werkt die als volume.
M.a.w. de schakelaar op de Push pull pot werkt als een keuze schakelaar tussen 250 en 500 k

Je kan natuurlijk ook de bovenste pot vervangen door een Push Pull 500 k.
Of de bovenste door een gewone 500 k en de middelste door een Push Pull 250 K...
Ja dat lijkt me ook wat.
Kan dat ook dmv een miniswitch? Dat in geval van de miniswitch de ene kant op je de 500K volumepot hebt en de andere kant op 250k volume pot. Is het dan ook nog mogelijk dat dan alleen voor het brugelement werkt? Dus dat je als je met de 500k pot aan naar je hals element gaat, dat dan de 250k daarop werkt, en als je weer naar het brugelement switcht de 500k?

Orpheo
11 maart 2009, 18:11
Ja dat lijkt me ook wat.
Kan dat ook dmv een miniswitch? Dat in geval van de miniswitch de ene kant op je de 500K volumepot hebt en de andere kant op 250k volume pot. Is het dan ook nog mogelijk dat dan alleen voor het brugelement werkt? Dus dat je als je met de 500k pot aan naar je hals element gaat, dat dan de 250k daarop werkt, en als je weer naar het brugelement switcht de 500k?

dat laatste kan geloof ik wel (als het met een push pull pot kan, kan het natuurlijk ook met een toggle :) ) het is OF met de preset 'brughum altijd 500k en rest 250' of de preset 'ieder standje 500k of 250k'.

Luke-wannabe
11 maart 2009, 18:18
Oh jammer..
Ik wilde dus het volgende: op de singles altijd 250 en hb keuze tussen 250 en 500. Maar dat kan dus niet. Jammer.
Maar maakt niet uit, dan moet ik maar 2 switches omzetten.

Orpheo
11 maart 2009, 19:27
Oh jammer..
Ik wilde dus het volgende: op de singles altijd 250 en hb keuze tussen 250 en 500. Maar dat kan dus niet. Jammer.
Maar maakt niet uit, dan moet ik maar 2 switches omzetten.

ik zit er over na te denken hoe dat moet werken, maar dat is nog wel verdomd lastig wat jij wilt. ik kan 't wel maken dat de singles altijd 250 en brug altijd 500 is, maar niet brug 250 OF 500...

ik zit te denken aan stereopots, maar dat is ook eigenlijk onpraktisch.

jerome
11 maart 2009, 19:44
Ja dat lijkt me ook wat.
Kan dat ook dmv een miniswitch? Dat in geval van de miniswitch de ene kant op je de 500K volumepot hebt en de andere kant op 250k volume pot. Is het dan ook nog mogelijk dat dan alleen voor het brugelement werkt? Dus dat je als je met de 500k pot aan naar je hals element gaat, dat dan de 250k daarop werkt, en als je weer naar het brugelement switcht de 500k?


Net wat Orpheo zegt, de schakelaar op een Push Pull pot werkt hetzelfde als de schakelaar van een miniswitch dus dat eerste kan iig.
Ik heb btw in mijn strats 2 miniswitches op een redelijk makkelijke en toch opvallende plek geplaatst; ze zitten bij mij vlak onder/tussen de potmeters.
Dan hoef je ook geen materiaal uit de body te frezen.
(ik zal morgenavond wel even een fotootje plaatsen)

De 500 K voor alleen de hum te laten werken moet volgens mij wel kunnen.
Ik zal wel ff kijken of ik een schema kan maken.
Van mijn bedrading in een HSS Strat met de keuze tussen 250 en 500 K heb ik iig wel een schema gemaakt.
Als je wil kan ik dat wel posten...

Luke-wannabe
11 maart 2009, 23:41
Dat zou fijn zijn, jerome. Want met het switchen tussen 250 en 500 voor alle pickups neem ik ook genoegen.
Heb je dan de toonknop als master staan? Voor elke pickup? Want dat wil ik dan wel zeg maar.

jerome
12 maart 2009, 22:12
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/gitaarelementschemaStratJapanHSSwit.jpg

Ik heb dit schemaatje ooit in paint getekend.
En ik krijg gek genoeg hier niet duidelijk geplaatst
Wat je misschien kan doen is m kopieren en opslaan naar/in je computer en dan openen met paint.
Als dat nog niet werkt geef even een seintje dan ga ik m naar je mailen

groetjes,
Jeroen

jerome
12 maart 2009, 22:32
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00100.jpg
Ik heb vorig jaar een gematteerde HSS slagplaat voor mijn Olympic White Stratje gezaagd
Ook deze heb ik voorzien van deze 250 en 500 K potmeter-keuzeschakeling.
Bij deze gebeurt het dus via de schakelaar op de middelste push pull volumepot. Normaal werkt dus de bovenste 250 K pot voor alle elementen.
Maar als ik de middelste 500 K pot uittrek dan werkt die op dat moment.
Maar je zou dit idd ook met een miniswitch kunnen doen zoals ik die hier vlak onder/tussen de 2 pots geplaatst heb.
Handige plek vind ik zelf en je hoeft geen extra hout uit je body te frezen of te boren.
Deze miniswitch heeft 3 standen en gebruik ik btw hier om de humbucker enkelspoelig, parallel of serie (humbucking) te schakelen.
Die andere switch onder/tussen de middelste en de onderste pot is een killswitch.
De onderste tone pot heb ik losgekoppeld omdat ik die toch nooit gebruik...