PDA

View Full Version : Vraag over Fender DeLuxe Reverb '65 Reissue



jutter
9 maart 2009, 19:08
Gisteren heb ik een Fender DeLuxe Reverb '65 Reissue(bek vol) gekocht. Voor alle duidelijkheid: het is geen hotrod! De amp komt halverwege 90-er jaren. Klinkt erg mooi maar ik vind hem toch te 'fizzy', helemaal als ik mijn overdrivepedaal ervoor heb staan(H+K TubeFactor). Dit blijkt te verhelpen te zijn als ik de 'bright-cap' verwijder. Ik ben niet zo'n techneut maar is dit zelf te doen?(Ik kan zelf wel een potmetertje vervangen van een gitaar...) Men praat op het internet over de C-10. Is hier iemand die mij kan helpen en/of kan voorzien van tips?

Joey Handsome
9 maart 2009, 19:33
Krijg je dan niet gewoon hetzelfde effect als je de brightswitch uit zet?

jutter
9 maart 2009, 19:34
Zit geen brightswitch op de DeLuxe Reverb!

Joey Handsome
9 maart 2009, 19:51
Ah pardon, nu zie ik het ja. Wel, dan heb je helemaal niets aan mijn opmerking. :D

Chris Winsemius
9 maart 2009, 19:52
Zit op 1 v/d printplaten. Mooiste is netjes los solderen maar dat vereist behoorlijk wat demontage, snelste methode: Ctje los knippen.

Als je twijfelt: laat het door 'n ervaren persoon/technicus doen.

Juiste biasing haalt ook wat schelheid weg en betere/andere preampbuizen (V2, V4 en V6 als je alleen het rechter kanaal gebruikt).

Met 'n hoger budget:
- andere speaker
- OT/choke-upgrade
- circuit-modificatie

jutter
9 maart 2009, 19:57
Voor alle duidelijkheid;doorknippen en klaar is kees?

jutter
9 maart 2009, 21:56
Ik heb hem net open gemaakt maar kan nergens de C10 vinden! Wel de andere C's maar de 10 niet. Kan iemand mij verder helpen?

jutter
9 maart 2009, 22:12
Ook op het schema kan ik hem nergens vinden:
http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/65_Twin_Reverb_ReissueE73.pdf

jutter
9 maart 2009, 22:18
Sorry, dit schema bedoel ik:

http://www.ampwares.com/schematics/65_Deluxe_Reverb_RI.pdf

Comfortably Daniel
10 maart 2009, 09:43
De C10 zit in het circuit van het Vibrato/Reverb kanaal, net achter de treble potmeter, parallel met de volume potmeter. ;)



En...gevonden?

jutter
10 maart 2009, 17:20
De C10 zit in het circuit van het Vibrato/Reverb kanaal, net achter de treble potmeter, parallel met de volume potmeter. ;)



En...gevonden?

Ja, gevonden! Maar dan moeten beide printplaten eruit of zie ik dat verkeerd?

bluegate
10 maart 2009, 17:47
Hij zit bij de potmeters, zoals je al hebt gezien.
C zit tussen chassis en printplaat in.
Demonteren hoeft niet, gewoon met een soldeerbout en tinzuiger de juiste pootjes door de
printplaat duwen dan valt hij er zo uit.

jutter
10 maart 2009, 18:31
Stomme vraag misschien, maar kan het ook zonder tinzuiger? Ik wou dit klusje eigenlijk vanavond doen maar heb geen tinzuiger.

bluegate
10 maart 2009, 20:48
Ja, maar dan heb je grote kans de kopersporen te beschadigen door oververhitting.

jutter
10 maart 2009, 22:49
Het is gelukt; ik heb de printplaat eruit gehaald en de C10 eruit geknipt. In de V2 heb ik een NOS 5751 geplaatst. Resultaat: geen fizzy sound meer, klinkt een stuk warmer en mijn H+K TubeFactor klinkt nu errug goed! Misschien dat ik de speaker ga vervangen; suggesties?

Comfortably Daniel
11 maart 2009, 07:56
Mooi dat het gelukt is!

Voor een speaker zou je eens naar de Weber signature serie kunnen kijken. De Ceramic siganture 12 is een goeie keuze...klinkt zoals een ouwe oxford moet klinken. Of de 12B als je wat langer clean wilt blijven, maar ikzelf zou voor de gewone 12 gaan...niet de AlNiCo trouwens.

jutter
11 maart 2009, 18:21
Mooi dat het gelukt is!

Voor een speaker zou je eens naar de Weber signature serie kunnen kijken. De Ceramic siganture 12 is een goeie keuze...klinkt zoals een ouwe oxford moet klinken. Of de 12B als je wat langer clean wilt blijven, maar ikzelf zou voor de gewone 12 gaan...niet de AlNiCo trouwens.

Thanks! Vraagje over de speaker;heeft een ceramic een 'hardere' sound dan een alnico?

Comfortably Daniel
12 maart 2009, 07:37
AlNiCo klinkt warmer dan Ceramic. Dus je zou kunnen zeggen dat ceramic harder klinkt, maar het is beter te omschrijven als directer en helderder.
Een AlNiCo speaker kan een versterker dus ook te donker laten klinken. Zo wil je dus bijvoorbeeld geen AlNiCo speaker als vervanger voor een oude Fane cresendo hebben, omdat dat dus een te groot verschil in klank is.
Of je moet willen dat je sound zo veranderd.

jutter
12 maart 2009, 20:58
Ik denk dat ik eerder voor een Alnico zal gaan;lijkt me meer geschikt voor heavy blues....?

Comfortably Daniel
13 maart 2009, 07:51
Ik denk dat ik eerder voor een Alnico zal gaan;lijkt me meer geschikt voor heavy blues....?

hmm...Met wat voor gitaren speel je?
Zoals ik al zei, kan een "verkeerde" speaker een versterker zo veranderen, dat het niet meer klinkt zoals het hoort. Ik weet niet of je dat wilt. Hoe vindt je 'm nu klinken?
Hoe lang heb je de versterker nu eigenlijk? Als dat nog niet zo gek lang is, zou ik zowieso eerst even wachten tot de speaker ingespeeld is, voordat je 'm gaat vervangen. Je zal niet echt het idee hebben dat het beter wordt, maar dat komt omdat het zo geleidelijk gaat.
Na een tijdje denk je meestal ineens;"Hmm, hij klinkt nu toch wel erg lekker."

jutter
13 maart 2009, 17:39
hmm...Met wat voor gitaren speel je?
Zoals ik al zei, kan een "verkeerde" speaker een versterker zo veranderen, dat het niet meer klinkt zoals het hoort. Ik weet niet of je dat wilt. Hoe vindt je 'm nu klinken?
Hoe lang heb je de versterker nu eigenlijk? Als dat nog niet zo gek lang is, zou ik zowieso eerst even wachten tot de speaker ingespeeld is, voordat je 'm gaat vervangen. Je zal niet echt het idee hebben dat het beter wordt, maar dat komt omdat het zo geleidelijk gaat.
Na een tijdje denk je meestal ineens;"Hmm, hij klinkt nu toch wel erg lekker."

Gitaren: MusicMan Luke(actieve EMG's,1xHB en 2xSC) en MusicMan SUB1(2xHB). Ik vind hem nu een stuk beter klinken na het verwijderen van de C10 maar hij mag van mij nog wel iets donkerder klinken. Ik heb de versterker nu 5 dagen;ik heb hem overgenomen van iemand die hem nieuw ergens in de 90'er jaren heeft gekocht. Hoeveel/hoevaak hij gebruikt is weet ik niet.

Comfortably Daniel
16 maart 2009, 22:07
Hmm...ok...dan zou de speaker toch zeker wel ingespeeld moeten zijn.
Tjah...als je 'm echt nog donkerder wilt hebben kan je inderdaad wel een AlNiCo speaker er in zetten, al veranderd dat wel het karakter van de versterker. Hij zal sneller overdrive gaan produceren ook.

Misschien is het wel verstandig om een wat donkerder klinkende amp te gaan zoeken? Zou eigenlijk zonde van de Deluxe zijn om zoveel aan te passen, dat het eigenlijk geen echte deluxe meer is. Al zijn de mods wel makkelijk ongedaan te maken.

jutter
16 maart 2009, 22:34
Ik heb ook nog een Fender Twin Amp met 2x12 inch 8 ohm speakers. Eén van die speakers zet ik binnenkort in de Deluxe en kijken wat het doet.

Pepe
17 maart 2009, 01:09
Ik heb net een Eminence Red White & blues uit mijn Princeton gehaald, de speaker was mij net even te donker -of te warm zo je wil-. Ik ben over het algemeen meer voor het eerst tunen met speakers voordat de soldeerbout er aan te pas moet komen. Het kan zo maar zijn dat je speaker teveel hoog heeft en dan is het sneu dat je dat hoog weer mist als je een andere speaker instaleert.

jutter
17 maart 2009, 21:09
Ik heb zojuist de speaker verwisseld en het klinkt nu heel anders; het ultra-hoge is eruit en klinkt nu vet en creamy!

Comfortably Daniel
17 maart 2009, 21:14
Ik heb zojuist de speaker verwisseld en het klinkt nu heel anders; het ultra-hoge is eruit en klinkt nu vet en creamy!

Kijk...das dan in elk geval gelukt ;)
Nu kijken of je speaker kan vinden die er op lijkt. Je zou eens naar Weber kunnen mailen, hij helpt over het algemeen z'n klanten goed.

Pepe
17 maart 2009, 22:41
Als het een beetje recente datum twin is zal het wel een Eminence zijn uit de Legend serie of daaromtrend.

jutter
17 maart 2009, 22:44
Tja, het is zo'n gewone met een blauwe Fender sticker achterop....

Pepe
17 maart 2009, 23:58
yep, Special Design. Van de sticker bedoelen ze dan.