PDA

View Full Version : Verschrikkelijke brom op amp



Orpheo
9 maart 2009, 16:42
Mijn leuke, nieuwe peavey bromt als de ZIEKTE in mijn kamer. als ik in de keuken zit, met geaard stopcontact, is dat niet zo erg, maar hier heeel erg. singlecoil, humbucker, p90, met of zonder licht en pc's aan, maakt geen reet uit. het bromt.

Hoe kom ik er vanaf?!!?!?!?!

Joey Handsome
9 maart 2009, 16:43
Je electriciteitsleiding opnieuw proper verbinden. Dat huis waar je in woont is rot bedraad jongen.

Orpheo
9 maart 2009, 16:47
Je electriciteitsleiding opnieuw proper verbinden. Dat huis waar je in woont is rot bedraad jongen.

ja, dat weet ik helaas maar al te goed. m'n amp vond t niet grappig dat opeens de stroom met een luide BOEM uitviel. en waarom? een lampje trok opeens iets teveel stroom, brandde zelf door, en nam de stop met zich mee. mar m'n ouders willen 't niet anders doen.

Joey Handsome
9 maart 2009, 16:50
Tja, eigenlijk denk ik dat je zelf dan je vraag al beantwoord hebt. Ik heb zelf ook een tijd in een kamer gewoont waarbij ik een irritante piep uit al m'n amps kreeg. Zat hem ook in de bedrading daar. Als dat niet veranderd dan zul je dat probleem toch houden denk ik. Mooie motivatie om uit huis te gaan. :ok:

Rinze
9 maart 2009, 18:27
Is ook link ook, zonder aarding. Als er iets mis gaat heb je kans dat er spanning op het chassis en daarmee op je snaren komt te staan. Die zijn immers door de aarding van de brug met het chassis van de amp verbonden...

Ook wanneer je geaarde stopcontacten lijkt te hebben kan het, vooral in oudere huizen zijn dat er geen of een slechte aarde achter zit. Een vriend van me heeft me een keer uitgelegd hoe je dat met een multimeter kunt checken maar helaas ben ik het vergeten. Een stopcontact met randaarde zegt dus lang niet alles.

Joey Handsome
9 maart 2009, 18:29
Heb ik hier eens gehad. Spanning op m'n snaren. Hier is niets geaard, dus heb ik weinig keus. Dat was nog eens powerchords spelen. :punk:

Rinze
9 maart 2009, 18:31
Je kunt naar de cv aarden, die is namelijk altijd geaard. Maar dat mag ook weer niet vanwege de veiligheid, kan je bij brand een hoop gezeik met de verzekering opleveren. Ik heb dat vroeger op een flatje wel jaren gedaan, werkte voor mij goed :soinnocent:

Joey Handsome
9 maart 2009, 18:34
Een maat van me had dat ook gedaan. Toen kreeg je een opdonder wanneer je de verwarming aanraakte... :???:

Rinze
9 maart 2009, 18:53
Een maat van me had dat ook gedaan. Toen kreeg je een opdonder wanneer je de verwarming aanraakte... :???:


Dat zal hem leren.

marter544
9 maart 2009, 19:10
Is ook link ook, zonder aarding. Als er iets mis gaat heb je kans dat er spanning op het chassis en daarmee op je snaren komt te staan. Die zijn immers door de aarding van de brug met het chassis van de amp verbonden...

Ook wanneer je geaarde stopcontacten lijkt te hebben kan het, vooral in oudere huizen zijn dat er geen of een slechte aarde achter zit. Een vriend van me heeft me een keer uitgelegd hoe je dat met een multimeter kunt checken maar helaas ben ik het vergeten. Een stopcontact met randaarde zegt dus lang niet alles.


Weerstand tussen de randaarde en de CV meten, meet je geen oneindige weerstand, dan is er een prima aarde.

pol
10 maart 2009, 18:01
randaarde heeft niks met brom op een versterker te maken, die zit er voor je veiligheid, niet om eventuele storingen op het stroomnet te verhelpen of audioapparatuur bromvrij te laten werken.

een gitaarversterker ongeaard aansluiten kan er in geval van een defect enkel voor zorgen dat je 220 volt door je snaren krijgt, dat je versterker bromt komt omdat je 0 lijn (je hebt 2 draden, 220 V fase en neutraal), waarschijnlijk zit er op die neutrale draad al stroom die ergens doorlekt van andere aparaten

Rinze
10 maart 2009, 18:07
Hij zit er wel voor je veiligheid maar uit mijn 20+ jaar ervaring kan ik je meedelen dat je versterker zonder aarde een stuk meer bijgeluiden gaat produceren.

Orpheo
10 maart 2009, 19:02
ik heb gemerkt dat mijn amp een groter probleem heeft dan een brom. de volumeboost doet 't niet. Ik dacht dat ik wat verkeerd deed, maar hij doet 't gewoon niet. de gainboost wel, maar de volumeboost niet.

Dus; morgen bellen. Ben d'r niet blij mee, maar goed... is niet anders.