PDA

View Full Version : marshall valvestate vs 100 / Marshall MG 100 DFX



r0cker666
9 maart 2009, 15:08
Hallo :)
ik ben bijna jarig en mag van mijn ouders een gitaar versterker uitkiezen,het liefst niet boven de 400 euro. zelf vind ik het marshall geluid erg gaaf maar sta open voor suggesties. ik kwam deze 2 versterkers tegen ;de marshall valvestate vs 100 en de Marshall MG 100 DFX kan iemand me uitleggen wat het verschil tussen deze 2 versterkers is ?, ik speel vooral bleus rock funk ( jimy hendrix john frusciante etc..) zijn deze versterkers geschikt voor dit genre of zijn er versterkers die meer opbrengen voor hun geld en beter bij dit genre passen ?

alvast bedankt
thomas :lp:

Chuck_S.
9 maart 2009, 15:23
Hey Thomas,

ik zag toevallig een marshall valvestate 8080 combo op marktplaats staan inclusief flightcase en footswitch, vraagprijs is 400,-. Dit zijn de originele valvestates die nog een voorversterkerbuisje voor de distortion gebruiken (kun je dus nog wat mee kloten om je geluid helemaal mee af te maken) en voor de rest is dit een heel erg veelzijdige versterker. Heeft ook nog een hoop mogelijkheden waar je nu of later vast nog wel plezier van zult hebben,
kijk er eens naar zou ik zeggen. Ik raad je sowieso aan om een 2e hands versterker te kopen, dan kun je voor 400,- echt een tof ding kopen ipv een net-niet versterker in de winkel,

Succes!

grt

DaveItUp
9 maart 2009, 15:32
400 voor een 8080? Veel teveel!!!!

Voor 400 of minder kun je ook wel een leuke buizencombo op de kop tikken lijkt me.
Peavey valveking 1x12
Fender champs
bijv.

Laat staan wat je 2e hands kunt kopen.

Mr.Bluesbreaker
9 maart 2009, 15:41
400 is wel idioot inderdaad, meer dan 250 zou ik er niet voor geven. Voor 400 haal je een leuke 2ehands classic 30...

Het is niet zo dat de nieuwe valvestate reeks geen buisje in zich hebben. Heel veel maakt zo'n ding qua wissel in je geluid ook niet echt uit. (uitgeprobeerd) Als je per se een VS wilt, zoek dan naar een met een "gewone" celestion luidspreker in plaats van een "goldback" celestion.

r0cker666
9 maart 2009, 15:59
Bedankt voor alle reacties :)
heeft iemand ook nog ervaring met de Marshall MG 100 DFX ???
en miss een domme vraag maar waarvoor dient de footswitch eigenlijk ??:dontgeti: ik ga denk ik ook voor 2e hands want dan kan je heel wat meer voor je geld krijgen :) wat is eigenlijk nou het verschil tussen de valvestate en de 100 dfx ??:???:

Liquid_Metal
9 maart 2009, 16:25
Ik overweeg mijn 8080 te verkopen. Je hebt daarover PM :). En 400 euro is inderdaad nogal veel, ik zag 'm ook staan. Zelfs inclusief flightcase.

Fiendish
9 maart 2009, 16:56
Bedankt voor alle reacties :)
heeft iemand ook nog ervaring met de Marshall MG 100 DFX ???
en miss een domme vraag maar waarvoor dient de footswitch eigenlijk ??:dontgeti: ik ga denk ik ook voor 2e hands want dan kan je heel wat meer voor je geld krijgen :) wat is eigenlijk nou het verschil tussen de valvestate en de 100 dfx ??:???:

De MG100 DFX is een solidstate, en in dit geval een bagger amp.
Slechte speaker, klinkt voor geen meter op laag volume, en klinkt nog slechter als je hem opendraait.
Daarnaast is het geen echte Marshall, maar een goedkoop ^*#&#ding.

Het verschil tussen de amos naast de kwaliteit is het buisje in de preamp van de valvestate, het is een hybride amp *buizen preamp and solidstate poweramp*, waar de MG puur solidstate it.

Ome Keith
9 maart 2009, 17:20
Hoi, voor 400,- zou ik proberen een half stack te ritselen.
Ik heb zowel de MG100HDFX (100 watt head versie) met bijpassende MG412A (4x12" speakerkast) als een VS100 met bijpassende VS8412 (4x12" speakerkast).
Voor 400,- zou ik een 2e hands half stack kopen.
Met 4x12" speakers heb je een mooie spreiding van het geluid en zo'n half stack ziet er ook bruut uit. Beide amps doen het ook thuis prima want je hoeft niet kanonhard om een redelijk geluid te krijgen.
Ik zou proberen een valvestate setje te krijgen. Met wat geduld moet je voor 150,- a 200,- een VS100R head kunnen krijgen en voor 170,- - 200,- een VS8412 speakercabinet.
Die MG100 klinkt tot standje 3 a 4 niet eens beroerd (er zit een soort poging tot buizensimulatie op (FDD)) en er zitten een paar leuke digitale effecten op maar op een podium op hogere volumes klinkt hij dunnetjes.
Een valvestate (de (VS100) heeft een buisje in de voorversterker en kan heel aardig klinken, ook op wat hogere volumes. De speakers in die VS8412 kast zijn ook veel beter dan die in die MG412 kast.
Voor 320,- a 400,- kun je een heel aardige Marshall half stack hebben.
De kasten van die VS zijn net als die van de MG heel hanteerbaar. Ze zijn een fractie kleiner (67 cm breed ipv 76) dan de normale Marshall (type 1960) kasten maar wel een stuk lichter.
Tegen de tijd dat je misschien een buizenamp wilt hebben raak je een VS set denk ik wel makkelijker kwijt dan een MG set; zeker bij forumleden.

Levitation
9 maart 2009, 18:09
Met een budget van 400 euro zou ik net NIET voor een half stack gaan.

Ik heb vroeger eerst een MG100DFX gehad. En die klonk inderdaad nergens naar. Deze amp heb ik toen nog ingeruild voor een tweedehands VS100R. Daar heb ik toen een tijdje plezier van gehad, maar voor dat budget zou ik toch echt uitkijken naar een tweedehands buizencombo.
De MG100DFX zou ik absoluut van mijn lijstje schrappen. Is een transistorversterker (ook solid-state genoemd => klinkt vrijwel altijd slechter dan een buizenbak) en is geconstrueerd uit een hoop goedkope componenten. De Valvestate daarentegen is een hybrid-versterker, wat wil zeggen dat hij ook nog transistors bevat, maar deze amp heeft in de voorversterker ook nog een buis.

Buizenamps klinken over het algemeen warmer, voller en gaan daarenboven veel luider dan SS-amps. (Hou rekening met een 3:1 ratio.)

Iets van 30 watt komt ruimschoots toe (gaat zo luid als een 100 watt solid-state). Ik zou dan ook eens kijken naar een Peavey Classic 30. Zelf heb ik geen ervaring met deze versterker maar ik hoor er veel goeds over.

Indien mogelijk zou ik zelf nog wat bovenop het budget gooien en dat opkrikken naar zo'n 500-600 euro. Voor dat geld vind je gegarandeerd leuke versterkers. Ik zou dan wel sowieso bij een combo blijven, want een degelijke top + box ga je voor dat geld echt niet vinden, ook niet tweedehands.
De buizencombo's van Marshall tegenwoordig vind ik eigenlijk ook niet veel soeps. Meestal zit je dan in het JCM 2000 segment in dat budget. Je kan altijd eens uitkijken naar een JCM 800 combo. De heads daarvan vind ik zeer leuke versterkers (en ik ben niet de enige). Ik weet wel niet voor hoeveel die doorgaans de deur uit gaan...
Zelf heb ik 7 jaar op Marshall gespeeld en het merk zegt me eigenlijk niet veel meer, dus persoonlijk zou ik toch voor iets anders gaan.

Mijn gouden raad is om eens wat rond te kijken op de tweedehandsmarkt. Koop ineens een noemenswaardige versterker. Een goedkope solid-state raad ik in elk geval af omdat zoiets erg demotiverend gaat werken. 400 euro is al een aardig budget waarmee je wel iets leuks kan vinden waar je jaren plezier mee gaat hebben zonder ooit het gevoel te krijgen dat je een miskoop hebt gedaan.
Daarna kan je evenwel nog upgraden moest je dat nodig achten.

En zo'n footswitch dient om vanop afstand te schakelen tussen kanalen (clean of distortion) of reverb. Beschouw het dus als een soort afstandsbediening voor je versterker.

Ome Keith
9 maart 2009, 21:11
Misschien heb ik een beetje te snel gereageerd.
Ik ging ervan uit dat die amp echt minder dan 400,- moet kosten omdat hij hem van zijn ouders krijgt
en dat het Marshall moest wezen.

Wat ik eigenlijk bedoelde was dat je voor veel minder dan 400,- makkelijk een valvestate half-stack zou kunnen ritselen als je dan perse heel graag een Marshall wilt.
Dat is veel leuker dan een valvestate combo met vergelijkbaar vermogen.
Een MG 100 half stack klinkt goedkopig maar als je hem 2e hands voah weinugh kunt krijgen is dat ding leuk voor thuis en misschien een enkel klein optreden.
Die VS100 klinkt eigenlijk niet zo heel verkeerd.
Ik heb zo'n ding voor 160 (head) + 175 (cab) = 335 Euri gesprokkeld en die gebruik ik thuis regelmatig. Voor zo'n prijs is het imho gewoon een tof ding.
Ik heb ook een paar (kleine) buizencombo's (15 watt Laney en 22 watt Kitty Hawk The Kid) en die hebben een veel lekkerder toon en die blazen die MG100 compleet en die VS100 bijna weg (die VS100 kan wel meer volume leveren maar klinkt dan al helemaal niet lekker meer) . Alleen voor thuis kan zo'n transistor (MG100) danwel hybride amp (VS100) soms nog handiger zijn dan een tube combo omdat ze niet perse heel hard hoeven te gaan.
Mijn punt:

Als je voor minder dan 400,- perse een Marshall wilt:

- buizencombo zal moeilijker te vinden zijn voor < 400 en gaat vaak heel erg (te) hard
- VS halfstackje is vaak maar fractie duurder dan VS combo en kan nuttig zijn als je voah
weinugh wilt optreden
- MG100 alleen als ie schofterig goedkoop is (niet geschikt voor optredens) en je wilt een
showing-off bak thuis

En ja:
Buizen is da bomb maar daar zit een prijskaartje aan en op laag volume klinkt het
lang niet altijd (mastervolume versies daargelaten)
Er is inderdaad heel veel meer dan Marshall en de verschillen in toon zijn enorm


Het beste is denk ik om er toch gewoon tijd in te stoppen en veel amps te proberen.
Als je weet wat je ongeveer wilt kun je ook gerichter zoeken op de 2e handsmarkt.
Krijg je meteen ook een beter beeld van wat gangbare prijzen zijn.

DaveItUp
10 maart 2009, 09:29
Zoals ik eerder al zei: Peavey Valveking 1x12 combo is te krijgen voor minder dan 400(check feedback oa). Ik vind die valvekings echt super klinken voor dat geld. Blaast elke mg, valvestate weg. Sure hij gaat hard, maar zelf op hele lage geluidsniveaus is dat ding probably 10x beter dan die budget marshall crap.

Heb zelf een 8080 staan thuis. Dat preamp buisje moet je niet meer van maken dan het is. wat over blijft is gewoon een beginnersampje, waar je met moeite boven een fatsoenlijke drummer uitkomt. Lijkt me ook niet onbelangrijk met het oog op de toekomst, mocht je gaan giggen.

Een mg moet je in alle gevallen laten staan.

sjaak1990
10 maart 2009, 16:45
Valveking lijkt mij mooi voor de TS.
En ik blijf de marshall avt100x toch een net versterkertje vinden. Kwam er mee boven drummer uit... hij snijd natuurlijk niet perfect door de mix, maar daarvoor moet je naar mijn mening sowieso buizen hebben. Vond hem ook wel een beetje buizig klinken.

Liquid_Metal
10 maart 2009, 17:04
Zoals ik eerder al zei: Peavey Valveking 1x12 combo is te krijgen voor minder dan 400(check feedback oa). Ik vind die valvekings echt super klinken voor dat geld. Blaast elke mg, valvestate weg. Sure hij gaat hard, maar zelf op hele lage geluidsniveaus is dat ding probably 10x beter dan die budget marshall crap.

Heb zelf een 8080 staan thuis. Dat preamp buisje moet je niet meer van maken dan het is. wat over blijft is gewoon een beginnersampje, waar je met moeite boven een fatsoenlijke drummer uitkomt. Lijkt me ook niet onbelangrijk met het oog op de toekomst, mocht je gaan giggen.

Een mg moet je in alle gevallen laten staan.

Dan weet ik niet wat voor drummer jij hebt (Schwarzenegger met een kit die zesmaal zo groot is als normaal?) maar ik kom makkelijk boven mijn drummer uit met de 8080. En die speelt echt niet zacht. Zelfs met volle band gaat m'n volume nog niet eens op de helft en iedereen kan de 8080 goed horen.
Met de Valveking heb ik weinig ervaring, maar is dat niet meer een hardrock/metal amp?

Roel#1
10 maart 2009, 17:43
Vox AD100 VT-XL
Heeft ook 12AX7 buis in de voorversterker en hoop mogelijkheden voor modeling van versterkers en effecten. Output 1-100watt, weegt wel 29 kilo.
Bij Peter Verspuy in Rotterdam (imho betere service dan Feedback, maar dat is ook niet moeilijk...) 399 euro's.

kenx
10 maart 2009, 17:56
Ik heb m'n valvestate 200 euriies betaald, valvestate 8240 Stereochorus, man ik kan je verzekeren! Wat een prachtsound. Maar voor jou bedrag, kan je wel zoeken naar een buizenampje, 2dehands dan wel te verstaan als je waar voor je geld wil.

Mvg,

Kenny

r0cker666
10 maart 2009, 18:25
bedankt voor alle reacties :)
toch wil ik het liefst bij marshall houden ( ja noem me maar merkgeil xD)
tuurlijk ik vind ze mooi en zien er stoer uit maar ik vind het geluid van de meeste ook zeer mooi :crazyhappy:

dus wat jullie zeggen is :
de mg100dgx dus bagger is voor zijn geld klinkt goedkoop dus die wordt het zowiezo neit :crazyhappy: en de vs100 is wel redelijk ?
wat houd een halfstack eigenlijk in ??
Ik wil nog wel gaan optreden maar dat duurt nog wel even denk ik tegen die tijd heb ik al lang weer een andere gitaar en versterker :) :supercool:

Thomas

Liquid_Metal
10 maart 2009, 20:31
Een halfstack is zoiets als dit:
http://www.planet-guitar.de/tests/marshall_mg100hdfx/MG100HDFX_HALFSTACK_VR_MG412A.jpg

Bij een combo zitten Top en Cabinet ineen (daarom ook combo: combinatie van top en cab). Het voordeel van een halfstack is dat de head lichter is. Als ze dus ergens al een cab hebben staan is het verplaatsen makkelijker. Cabinets zijn vaak ook groter (meer speakers) en hebben daardoor meer vermogen. Nadeel is dat ze een stuk zwaarder zijn dan de gemiddelde combo, en vaak ook een stuk duurder.

Ome Keith
10 maart 2009, 20:38
Edit: was net effe later maar goed ..........

@TS
Stack betekent letterlijk stapel.
Bedoeld wordt een combinatie van een head of top (het versterker deel in een aparte behuizing) bovenop 1 of 2 cabinets (speakerkasten).
Een full size stack is dan een versterkertop bovenop twee speakerkasten (cabs) die elk geladen zijn met 4 speakers (meestal 12 inch).
Een half stack is dan een versterkertop bovenop een enkele speakerkast.
Je hebt dan vaak nog twee soorten speakerkasten:
1. kasten met een rechte voorkant (straight cabs, bijv. Marshall type 1960B)
2 kasten met een geknikt front waardoor de de bovenste twee speakers iets naar boven wijzen (slanted of angled cabs, bijv. 1960A). Die wordt meestal als eerste gekocht en onder een top gezet).

Enne @Valveking enthousiasten......... ik ga er eens een proberen

r0cker666
12 maart 2009, 20:07
hallo bedankt voor alle informatie :)
ik was net weer even marktplaats aant afzoeken naar nieuwe versterkers en toen kwam ik de marshall valvestate 2000 tegen
ziet er gaaf uit :) weet iemand wat deze versterker nieuw kost en of dit een goede versterker is (ervaring ofzo??) is dit echt 175 w of heb ik dat verkeerd begrepen ..?

link : http://link.marktplaats.nl/233483622

greetz thomas

Ome Keith
24 april 2009, 12:18
Had niet meer gereageerd maarre.....
wattistgeworden?

Grtz