PDA

View Full Version : Brugpickup erg trebly (Fender deluxe Roadhouse strat)



CatchDude
9 maart 2009, 14:06
De brugpickup van mijn Fender deluxe Roadhouse geeft een (te) schel en trebly geluid. Zo erg zelfs, dat ik hem eigenlijk zelden gebruik. Voor de nodige gitaarsolo's zet ik de selector meestal in standje 4 zodat ik de mid en de brugpickups combineer, met de tone van de mid-pickup behoorlijk terug gedraaid. Maar dat moet toch anders kunnen?

De 2 tone draaiknoppen zijn voor de neck en middle pickup, maar het zou verdraaid handig zijn als ik de treble van de brug pickup iets terug kon draaien. Is er een manier om deze te schakelen aan een van de tone knoppen? (Bv door de tone knop van de neck pickup ook de tone van de brug pickup te laten stellen, daar deze 2 elementen toch nooit tegelijk gebruikt worden..)

Andere tips zijn uiteraard welkom!

rocker_71
9 maart 2009, 14:11
Bij de Highway 1 is de 1e toneknop wel voor de brug pickup. Vind ik wel reuze handig. Maar bij de meeste Fenders is dit niet zo.

Je kunt proberen om de bass kant vh element wat omhoog te draaien (of treble naar beneden). Maar dit verschil is klein. Je kunt wel de tone knop koppelen aan de brug pickup, maar dan moet je wel solderen. Maar dit zou ik zeker (laten) doen als ik jou was, want de brug pickup is essentiel.

Antoon
9 maart 2009, 14:18
Andere mogelijkheid is een ijzeren plaatje (magnetisch) dat je aan de aarde soldeert en onder tegen het element plakt. Google maar een "base plate" en "fralin". De roadhouse, is dat die met die dummyspoel parallel? Het is niet moeilijk de toneknop ook op het brugelement te laten werken. Kijk maar eens bij de SD aansluitschema's (op www.seymourduncan.com). Ik zou dan 1 toneknop voor de hals en de midden PU gebruiken en 1 voor de brug PU

CatchDude
9 maart 2009, 16:50
Solderen moet me nog wel gaan lukken, al is het alweer een tijdje geleden. Ik ga die schema's (en de base plate info) eens bekijken!

Antoon, kan je uitleggen waarom jij zou kiezen voor 1 toneknop voor de hals en de midden PU en 1 voor de brug PU? Want m.i. verlies je dan de mogelijkheid om hals en midden onafhankelijk te controllen terwijl je ze samen gebruikt met de switch in stand 2. Met hals en brug onder een tone-pod verlies je die mogelijkheid niet. Zit er iets achter wat ik niet weet (die wellicht het geluid nadelig kunnen beinvloeden?)

Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met een 'dummyspoel parallel'. Ik weet slechts dat de midden pickup de fase omgekeerd heeft, voor minder noise als je 2 elementen schakelt...

Paulusstrat
9 maart 2009, 17:08
ik had hier ook last van maar dat kwam ook door de pickups. ik heb de pickups vervangen door suhr fletcher landaus met een baseplate onder de brugpickup. dit is zeker wel aan te raden:D. je brug pickup klinkt dan een beetje als een telly. ook heb ik de toneknob naar de brug laten omsolderen.

Eko
9 maart 2009, 17:14
Een aloude truc is om je elementen andersom aan te sluiten op de toonpots. Als je het brugelement aansluit op de toonpot i.p.v. het middelste heb je het gewenste resultaat. Dit is o.a. gedaan door Walter Trout. Het haalt het echt schelle weg en geeft nog steeds de mogelijkheid om op standje 4 ook nog te regelen.
Ook de Jimmy Vaughnstrat werkt zo volgens mij.

G.G.
9 maart 2009, 18:25
Andere mogelijkheid is een ijzeren plaatje (magnetisch) dat je aan de aarde soldeert en onder tegen het element plakt. Google maar een "base plate" en "fralin". De roadhouse, is dat die met die dummyspoel parallel? Het is niet moeilijk de toneknop ook op het brugelement te laten werken. Kijk maar eens bij de SD aansluitschema's (op www.seymourduncan.com (http://www.seymourduncan.com)). Ik zou dan 1 toneknop voor de hals en de midden PU gebruiken en 1 voor de brug PU

Tonepot op het brugelement aansluiten is een goeie optie. Mijn strat heeft ook een dummie, en is mogelijk vergelijkbaar. Ik heb onder het brugelement een stalen plaatje geplakt wat prima werkt voor iets meer bass. Kijk eens in deze link:

http://singlecoil.com/docs/bass-response.pdf

CatchDude
10 maart 2009, 13:54
Andere elementen zijn geen optie, er zitten texas specials in en die wil ik voor geen goud kwijt! :)

Zo'n metalen plaatje onder de grug pickup moet wel lukken, dat ga ik eens proberen. Maar wat bedoelen jullie toch met een 'dummie'?

En kan je 2 elementen tegelijk aansluiten op 1 tonepod?

hole
10 maart 2009, 13:56
Andere elementen zijn geen optie, er zitten texas specials in en die wil ik voor geen goud kwijt! :)
Hoezo niet, je vindt ze toch niet mooi klinken???

CatchDude
10 maart 2009, 15:20
Ik vind ze prachtig klinken! Slechts iets minder treble op de brug-pickup, als het even kan...

G.G.
10 maart 2009, 16:28
Andere elementen zijn geen optie, er zitten texas specials in en die wil ik voor geen goud kwijt! :)

Zo'n metalen plaatje onder de grug pickup moet wel lukken, dat ga ik eens proberen. Maar wat bedoelen jullie toch met een 'dummie'?

En kan je 2 elementen tegelijk aansluiten op 1 tonepod?

Dit:

http://img241.imageshack.us/img241/3267/p1000441ho2.jpg

Een spoel zonder magneet (RWRP) gekoppelt aan de 3 non-RWRP elementen).

Antoon
10 maart 2009, 21:17
Aan welk element je de toonregeling wil hangen is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik zelf zou me kunnen voorstellen dat je de toonregeling voor het brugelement wat verder terug wil draaien dan bij het midden en halselement. Als je dan schakelt tussen brug en de rest hoef je niet opnieuw aan je toonregelaars te komen. Je kunt trouwens niet met een standaard strat schakeling in de tussenstand hals+midden de toon van beide elementen onafhankelijk regelen. De "plussen" van beide elementen staan dan aan elkaar en beide toonregelingen zitten daar aan vast, op hetzelfde punt. Het enige dat je doet is dat je met de tweede toonknop de boel nog doffer maakt. Brugelement van een strat moet je leren waarderen in mijn beleving. Hoe langer ik op een strat speelde hoe meer ik het brugelement ging gebruiken. Na 25 jaar spelen gebruikte ik alleen nog maar het brugelement. Altijd.

CatchDude
24 juni 2009, 17:01
Hoe langer ik op een strat speelde hoe meer ik het brugelement ging gebruiken. Na 25 jaar spelen gebruikte ik alleen nog maar het brugelement. Altijd.

We zijn weer een paar maanden verder, en mijn strat is nog steeds niet aangepast op het gebied van het brugelement. En je hebt een punt Antoon; het is weliswaar nog steeds wennen, maar ik begin de sound van m'n brugpup steeds meer te waarderen! Ik heb de pickup hoogten wat aangepast, en dat was het. Prima te doen!

Antoon
24 juni 2009, 23:39
Hey Dude,
Ja, ik had wel die baseplate op een gegeven moment maar zonder dat ding gebruikte ik hem ook steeds. Eigenlijk alleen in de band en als alles wat harder stond, het geluid mixte heel goed met de rest (ik gebruikte verder bijna geen pedaaltjes of zo, wel wat oversturing). Die overdaad aan treble verdween gewoon als ik samen speelde met de versterker flink open en wat er overbleef was super muzikaal. Verder was ik het neck elementgeluid en die tussenstanden een beetje zat geworden. Het brugelement verveelde eigenlijk nooit.