PDA

View Full Version : Basversterker



YB
9 maart 2009, 13:12
Hallo,
Een vriend van me krijgt misschien de kans om in een semi-professionele band te gaan bassen. Het is een skarock achtige band. Nu is hij opzoek naar een versterker maar er was hem 600 watt aangeraden. Nu lijkt me dat erg veel maarja ik ben geen bassist. Deze versterkers zijn ook erg duur voor een student.
Als hij het haalt zal hij ongeveer 1 a 2x per week spelen. Hebben jullie aanraders die goedkoper zijn dan de bakbeesten van 1400 euro met 600 watt?
Het liefst moet het ook een beetje draagbaar zijn en een veelzijdige sound zijn.
Alvast bedankt,

pimmetje
9 maart 2009, 13:51
Door wie is hem 600 watt aangeraden?

Laag heeft meer vermogen nodig, maar 600 watt lijkt me niet per se nodig. Ik heb zelf een Peavey Combo 300, die (verrassend :D) 300watt geeft over een 15". Een bassist in een ander bandje van me heeft een SWR Redhead, ook 300 watt, maar dan over 2x10"... soms nog 2x10" erbij.
Dat gaat allebei echt loeihard als je wilt.

En als 't semi-prof is en om een advies van 600 watt gaat, neem ik aan dat ze niet direct aan de kleinste kroegjes denken :D.
Dan is er dus vaak een PA en de bas wordt daarvoor gewoon via een DI gesplitst richting zowel je versterker als de PA.
Veel zaaltjes met een eigen backline hebben aan basversterking volgens mij eerder tussen de 100 en 300 watt staan als 't om de basversterker gaat (in mijn ervaring vaak Ampeg en Trace-Elliot...).

Weet je ook waarom die 600 watt werd aangeraden?

YB
9 maart 2009, 19:19
Pim bedankt voor t reageren. Het was onderandere door iemand van de feedback aangeraden. Ik weet niet precies waarom. Bevalt jou versterker en kunnen anderen nog helpen met amp tips of wat je nodig hebt op een normaal podium?

Liquid_Metal
9 maart 2009, 19:30
100 watt of wat meer is voor een basversterker meestal wel toereikend. Als je via PA uitversterkt wordt zeker, maar in de studio (ik reken 2 gitaren, drums, bas en zang) heb je aan 100watt wel genoeg. Iets meer is geen probleem, maar 600 watt is absoluut niet nodig.

Mr.Fingers
9 maart 2009, 19:34
Ikzelf werk met een Ashdown MAG300 versterker, da's 300W als je een 4Ohm cab of 2 8Ohm cabs aanhangt, 207W als je er 1 8 Ohm cab aan hangt, en dat dat zat hard! Ik speel soms heftige stukken, met een goed doormeppende drummer, en ik heb nog 1/3e vermogen over ongeveer.

YB
9 maart 2009, 19:46
Heel erg bedankt allemaal.
Hebben jullie nog tips rond de €600?

pol
9 maart 2009, 20:43
600 watt is niet zoveel luider als 300 he, echt overdreven is het niet, maar veel hangt van de speakers af, hoe efficienter die zijn, hoe minder watts je nodig hebt om hard te gaan.

voor 600 zou ik zeggen een peavey 4 x 10 voor pakweg 150 a 200 euro, en bv een hartke of peavey top, zijn degelijke dingen en niet zo duur.

Liquid_Metal
9 maart 2009, 21:48
Hartke raadt ik inderdaad aan. Mooie toon, betrouwbaar, en laten veel van je basgeluid intact. Goede prijs/kwaliteitverhouding ook. De bassist van mijn band moet ook maar eens een grotere rig aanschaffen. Sinds we een nieuwe drummer hebben hoor ik hem niet meer :P.

Mr.Fingers
9 maart 2009, 22:04
tweedehands Ashdown ABM300 (lampen voorversterker, SS eindtrap) + MAG4x10