PDA

View Full Version : Reparatie hele oude elec. gitaar vraagje



Milan0
9 maart 2009, 00:47
Hoi gitaarnet mensen, ik ben Milan woonachtig in amsterdam, blabla zo heb ik me ook voorgesteld.

Ik wil al een hele tijd gitaar gaan leren, en uiteraard heb ik al naar wat gitaren zitten kijken, alleen wilde ik wel het liefst elektrisch beginnen omdat dat makkelijker schijnt te zijn (en ik mezelf goed ken ;)), wat ik best goed geloof. En uiteraard ik gewoon van veel verschillende genres hou.. Alleen wil ik dan natuurlijk wel een redelijk goede gitaar kopen, prijsklasse 500+ , epiphone les paul ultra 2, PRS tremonti se oid!

Alleen er wordt altijd gezegd dat je zelf moet gaan spelen, en kijken wat je het lekkerste vind klinken (true).

Nou heeft mijn allerliefste vriendinnetje mij een gitaar cadeau gedaan gister, lijkt (van wat ik tot nu toe begrijp) een elek. gitaar te zijn met alleen een brug pickup, single coil. Staat verder geen merk op oid, alleen 'made in japan' op de achterkant. Deze stond bij dr vader op zolder een hele tijd onaangeraakt, met maar 2 snaren welke nog op de verkeerde plek zitten ook :P

Nouja, ik heb nog geen gitaaramp, maar wel een mixer staan en actieve monitors, en een geluidskaart natuurlijk, dus ik testen en nope...komt niks uit.

Dus ik ff openschroeven...oei wat ziet dat er slechts gewired uit ;x
Soldeer hier en daar, en een ongeisoleerd draadje wat afbrak toen ik het verder bestudeerde (van de volume naar de switch).
zit ook een selector switch tussen zoals te zien op de volgende pics, maar geen idee wat voor nut die nou heeft?

Nouja Hier wat hoogwaardige kwaliteit 3.2 megapixeul camfoon foto's:

http://i42.tinypic.com/2lscy2x.jpg
http://i44.tinypic.com/2zyir68.jpg
http://i43.tinypic.com/iwn4up.jpg
http://i43.tinypic.com/2m2e0pd.jpg

Mijn vraag is dan ook± ik denk dat dit relatief simpel te repareren is, echter als ik al een soldeerbout zou bezitten zou ik er geen held mee zijn.
Denken jullie dat ik bij een dirk witte gewoon kan binnen stappen met een krakkemikkig ding ter reparatie met een laag kosteplaatje, of gaan ze me uitlachen en vertellen dat ik goedkoper uit ben met een nieuwe kopen?

Thnx voor elke reactie!

evEndzhar
9 maart 2009, 01:09
Dat er geen geluid uit de gitaar komt kan ook aan je installatie liggen. Een mixer is niet geschikt om het geluid van een elektrische gitaar te versterken.

De schakelaar is om tussen elementen te schakelen. Daar heb je nu niets aan omdat er maar één element bij zit.

Soldeer de draadjes van het element direct op de output van de gitaar. Werkt het dan nog niet (op een gitaarversterker), dan is je element kapot.

Martijn-w
9 maart 2009, 01:16
Bovendien er op letten dat je geen stereokabel gebruikt. Want dat gaat ook niet lekker werken.

Milan0
9 maart 2009, 01:38
Thnx..

Nouja, het was redelijk brak gesoldeerd, toen ik m weer in elkaar zette brak het hele draadje af.. ;( (tussen switch en volume)

Gebruikte idd een stereokabel (oeps?) is er dan helemaal geen geluid te verwachten? Kan me voorstellen dat je vervormd geluid krijgt, maar een mic-in is toch een gevoelige input.., alleen de ledjes gaven niks aan, en ook m'n oren niet:(

Ik twijfel nog
Moet toch niet zo heel lastig werkje zijn met de bout, maar heb niet zoveel vertrouwen in mezelf wat dat betreft ...+ dat idd het element gewoon kapoet kan zijn.
Makkelijke weg is het de gitaarshop laten doen en meteen snaren erop laten zetten, alleen denk dat de kosten de prijs overstijgen. Iemand ervaring daarmee? Vervanging electronica?

vulvasonic
9 maart 2009, 03:12
Als je toch al van plan was een leuke gitaar aan te schaffen (en tegenwoordig kun je rond de door jou beoogde prijsklasse iets heel behoorlijks vinden), doe dat dan. De gitaar die je nu gekregen hebt, hoe lief het ook bedoeld is, is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, van een zeer bedenkelijk niveau.
Die gitaar laten opknappen hoeft niet veel te kosten, maar voor hetzelfde bedrag kun je tegenwoordig hele leuke oefenversterkertjes vinden met alles er op en er aan.

Zomaar een idee...

En WELKOM OP DIT FORUM!!! :cheerup:

YB
9 maart 2009, 10:06
Ik zou denk ik wel een nieuwe gitaar kopen maar deze zeker houden en proberen om er geluid uit te krijgen omdat t gewoon een leuk vintage ding is.

geert1976
9 maart 2009, 12:39
zo te zien een oud Japans gitaartje van eind 60's/begin 70's (yummie dat spul spaar ik) gok op een Hondo 1 of Sakai

tja laten repareren overstijgt inderdaad de waarde van deze gitaar erg ver.

wat je wel kunt doen (for the time being) is een tekening maken van de draden (een dradenschema) en nieuw draad halen en de hele bubs voorzichtig lossolderen en nieuwe draden in solderen.

in de door jouw beoogde prijsklasse is er veel te vinden, maar je kunt 2e hands ook leuke dingen scoren voor minder (heb heeeel toevallig nog een leuke Epi te kop:soinnocent:)

bert k
9 maart 2009, 13:01
Een simpele test om te kijken of het element nog werkt: er komen twee draadjes van het element. Soldeer die aan een (tweepolige) gitaarkabel en plug hem in. Als dat geluid geeft, kan je later de rest van de elektronika in orde brengen.

En een gitaar rechtstreeks in een mixer werkt best wel. Niet optimaal, maar goed genoeg om te testen.

wietse
9 maart 2009, 16:45
zo te zien een oud Japans gitaartje van eind 60's/begin 70's (yummie dat spul spaar ik) gok op een Hondo 1 of Sakai


jij ook al?
is dat in tegenwoordig? , maar oke ik heb een voorkeur voor oude europeanen maar een leuke jap met veel knopjes en elementen kan ik ook waarderen.
aan de slagplaat te zien heeft hier nooit een 2e element opgezeten, zie geen gaten daar.
en dan kan je die schakelaar gebruiken als killswitch.
wel ongewoon een beetje mismaakte tele, meestal zie je toch strat of jaguar achtige body's.

Martijn-w
9 maart 2009, 17:30
Thnx..

Gebruikte idd een stereokabel (oeps?) is er dan helemaal geen geluid te verwachten? Kan me voorstellen dat je vervormd geluid krijgt, maar een mic-in is toch een gevoelige input.., alleen de ledjes gaven niks aan, en ook m'n oren niet:(



Het ligt er ook maar aan. Bij mijn akoestische komt er helemaal geen geluid uit als ik een stereokabel gebruik omdat het elektrische gedeelte dan geen voeding krijgt. Bij mij elektrische komt er heel zacht geluid uit bij een stereokabel.

Richie74
9 maart 2009, 18:46
Blijven gekke dingen dir oude jappies,... heb er heel wat gerepareerd.

Wel lollig dat hier geprobeerd is een telecaster uitstraling aan te geven, dat zie je dan weer minder,.....

Echter, de body heeft 2 uitsparingen voor elementen en je hebt er maar 1.
Er is dus aan geknoeid, maar dat blijkt ook al uit de solderingen.

Dan nog,..... dit is een goekoope kloon, shortscale, pallethouten-hals, stemmechanieken die je nauwelijks in beweging krijgt, en een brug als een scheermes waar je je nieuwe snaren na een maand weer kunt vervangen,.....

Kortom, alleen verzamelaarswaarde (75 euro) maar spelen (zelfs in opgeknapte staat) waardeloos,........ De zolder was zo'n slechte plaats niet,........ :)

Gr.

Milan0
9 maart 2009, 21:23
Heheh tof al die reacties :supercool:

Over de gitaar zelf:
Body zitten idd twéé uitparingen in.
Slagplaat heeft inderdaad maar gaten voor één element. :soinnocent:
Verder lijkt de body idd uit lagen te bestaan. Welke soort ontgaat me.

Zit ook een ruimte voor de switch, die is overigens een keer afgebroken lijkt er op en alleen met een voorwerp om te schakelen.
De nodige putjes in de hals, beide kanten. goed bekraste finish op de body.
Electronica is dus ook veel mee geprutst en gesoldeerd

Ik heb ook vreselijk moeten zoeken naar een single pickup single coil gitaar met de pickup op de neck. :???: rare japanners.

Heeft idd een Fender telecaster look.
Wat verder opvalt is een ijzeren balkje aan het eind van de neck, waar de stemknoppen zitten. de snaren lopen daar onder door.
Kan geen enkele gitaar vinden waar dit bij is. Waar dient dit überhaupt voor? Of is dit tegenwoordig met een moderner 'iets' vervangen. :P

Sorry dat ik zo onduidelijk zijn, wil uiteraard nog wel wat (goede) pics maken op verzoek).

Jammerlijk dat het idd nogal in de kosten gaat lopen als ik het zo hoor...nieuwe electronica, snaren, brug(?) pickup denk ik dat die nog wel goed is eigenlijk, want ik heb m (denk ik) heel even werkend op mn actieve monitor speaker gehoord, de output zat alleen nogal los, en te weinig schroefjes, dus denk dat ie m los heeft getrokken daarna.

geert1976: verzamelaar?:P ruilen + meerprijs voor een leuke epi?:P

Denk dat ik t nu wel kan verantwoorden tegenover mn vriendin als ik dit zo allemaal hoor :P
Ik baal wel dat ik niet kan beginnen met oefenen.

Heb ook pas over 4 weken weer geld ofzo voor een beetje gitaar, aangezien ik natuurlijk ook nog een versterker nodig heb :P

wietse
9 maart 2009, 23:29
Verder lijkt de body idd uit lagen te bestaan. Welke soort ontgaat me.


dat noemt men multiplex, wat voor soort makkt niks uit, goedkoop en sterk materiaal waar de meeste vroege japanners van zijn gemaakt.




Wat verder opvalt is een ijzeren balkje aan het eind van de neck, waar de stemknoppen zitten. de snaren lopen daar onder door.
Kan geen enkele gitaar vinden waar dit bij is. Waar dient dit überhaupt voor? Of is dit tegenwoordig met een moderner 'iets' vervangen. :P


niet goed genoeg gezocht dus, heb diverse gitaren op m'n site staan die dit ook hebben, een snaargeleider of stringretainer noemt men dat, heeft zeker nut zorgt er voor dat de snaren mooi strak over de topkam lopen.

waarde is niet hoog, hij is ongewoon, maar maximaal een 70 euro waard of wat de gek ervoor geeft.
maak eens een duidelijke foto van het element mischien herken ik dit.

Milan0
9 maart 2009, 23:56
dat noemt men multiplex, wat voor soort makkt niks uit, goedkoop en sterk materiaal waar de meeste vroege japanners van zijn gemaakt.
[quote]
dat ja

[quote]
niet goed genoeg gezocht dus, heb diverse gitaren op m'n site staan die dit ook hebben, een snaargeleider of stringretainer noemt men dat, heeft zeker nut zorgt er voor dat de snaren mooi strak over de topkam lopen.


ah kijk :) en idd niet goed gezocht!


waarde is niet hoog, hij is ongewoon, maar maximaal een 70 euro waard of wat de gek ervoor geeft.
maak eens een duidelijke foto van het element mischien herken ik dit.

Thnx iedereen, weer veel geleerd.
Ik ga er denk ik woensdag iig snaren op laten leggen en intoneren/afstellen etc. voor 45 euro is dat wel te doen :)hoor ik meteen hoeveel het kost om de electronica te doen. Als dat niet teveel is vind ik het wel een prima investering als ik voor 100 ofzo klaar ben! en anders kan ik zelf wel proberen te solderen.

Wie weet wat voor geluid er nog uit komt.

Ik kan dan in ieder geval eventjes vooruit en akkooorden gaan leren

Milan0
10 maart 2009, 00:06
iets betere foto's:

http://img14.imageshack.us/img14/1714/picture0001n.th.jpg (http://img14.imageshack.us/my.php?image=picture0001n.jpg)
http://img13.imageshack.us/img13/4834/picture0002a.th.jpg (http://img13.imageshack.us/my.php?image=picture0002a.jpg)

http://img10.imageshack.us/img10/6023/picture0004u.th.jpg (http://img10.imageshack.us/my.php?image=picture0004u.jpg)
http://img9.imageshack.us/img9/4022/picture0005g.th.jpg (http://img9.imageshack.us/my.php?image=picture0005g.jpg)
http://img8.imageshack.us/img8/5190/picture0006l.th.jpg (http://img8.imageshack.us/my.php?image=picture0006l.jpg)

Milan0
10 maart 2009, 00:07
oja de gitaar is trouwens door 2 linkshandigen gebruikt, dus naast de snaren zit denk ik ook de pickup omgekeerd?

wietse
10 maart 2009, 08:44
Thnx iedereen, weer veel geleerd.
Ik ga er denk ik woensdag iig snaren op laten leggen en intoneren/afstellen etc.

dat hoef je niet te doen, snaren wel maar dat kan je zelf wel, maar intoneren is niet mogelijk bij deze gitaartjes.
je kan de brug lospakken en iets verschuiven en dan op de juiste plaats weer vastschroeven maar dat is alles.
dus bespaar je het geld voor het intoneren, vaak hadden deze gitaartjes standaard 0.10 snaren en dan heb je wel kans dat de intonatie aardig goed is.
en anders is het een ding voor aan de muur.
als de snaren er andersom op zitten dan heb je een probleem met de topkam, maar deze gitaar heeft waarschijnlijk een 0 fret dus dat is niet ernstig, dan mag de topkam erg ruim zijn.

het element heeft veel weg van die op een kay hollowbody van mij zitten, dus in ieder geval al geen kawai, maar waarschijnlijk sakai, vaak erg lekkere en helder klinkende elementen goed voor 60's muziek en surf.
zijn wel microfonisch dus niet te dicht op de versterker staan.

Milan0
10 maart 2009, 11:17
Dacht idd eerst dat intoneren gewoon het 'stemmen' was van de gitaar. Maar ik lees dat dit normaal op de brug wordt gedaan met 'zadeltjes' ...Met gitaren waarbij de snaren dus dóór de body lopen.

Ik hoor de middelste snaar wel Buzzen...als ik m wat harder aansla, hij lijkt over een fret heen te trillen ofzo? of is het een ander probleem, dat de kammen schoongemaakt moeten worden of iets dergelijks?
Als ik de brug op z'n hoogst afstel lijkt het namelijk iets minder te zijn, dan maak ik de actie toch hoger?

Verder geeft de snaar wel een mooi heldere klant als ik m minder hard aansla. Hoewel ik geen expert gehoor heb natuurlijk :)

Heb je wellicht aanraders voor een setje snaren?

Little Jay
10 maart 2009, 12:06
Dan nog,..... dit is een goekoope kloon, shortscale, pallethouten-hals, stemmechanieken die je nauwelijks in beweging krijgt, en een brug als een scheermes waar je je nieuwe snaren na een maand weer kunt vervangen,.....

Kortom, alleen verzamelaarswaarde (75 euro) maar spelen (zelfs in opgeknapte staat) waardeloos,........ De zolder was zo'n slechte plaats niet,........ :)

Gr.

Nou, ik zou 'm niet te snel afschrijven, volgens mij valt er best iets van te maken.

Als de hals nog goed is (dus niet getordeerd en halspen werkt nog) en het fretwerk nog redelijk is, moet deze gitaar in ieder geval met een minimum aan kosten bespeelbaar te maken zijn.

Als het element nog werkt moet er met enkel wat soldeerwerk geluid uit te krijgen zijn. Zelfs als de rest van de electronica naar z'n grootje is, heb je voor een tientje nieuwe onderdelen. Twee 250k potmeters en een 47mF condensatortje. (switch niet nodig voor één element).

Zo: (maar dus pots 250k)
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/wiring_1pu_1tone_1volume.jpg

De intonatie kan inderdaad door de brug te verschuiven (als die geschroeft zit dus eerst losschroeven. vastschroeven hoeft naderhand niet eens meer, de snaren houden 'm wel op z'n plaats. Als de brug te scherp is en je snaren er op breken: voorzichtig wat ronder vijlen (hoeft maar heel klein beetje).

De snaarhoogte kan met de brug worden afgesteld en zelfs de hoek van de hals kun je eventueel vergroten (is geschroefd toch?) met een stukje fineer (indien je de brug niet laag genoeg kunt krijgen).

Dus: als je zelf handig bent (of je je er in verdiept---> internet!!) kun je voor een tientje klaar zijn. 100 euro zou ik véél te veel vinden voor deze gitaar......

*edit* Had verkeerde plaatje geplaatst, zonder tone.. nu de juiste!

Milan0
10 maart 2009, 13:31
Bedankt voor de tips!
Wist niet eens dat er zoiets als een halspen bestond, maar deze is inderdaad ook blootgelegd. dus zou ik makkelijk aan moeten kunnen passen.


Ik lees net dit ergens:


Afstellen van de hals doormiddel van truss-rod/halspen

Zoals al eerder geschreven: een kaarsrechte gitaarhals is niet goed bespeelbaar, een goed afgestelde gitaarhals heeft een glooiend verlopende verdieping met het diepste punt in het midden van de hals, verloopt dan in een 'kaarsrecht' stuk om bij de laatste 4 a 5 posities licht weg te buigen naar de body.

Reden hiervoor is dat de snaar bij aanslag op zo'n wijze trilt dat die ter hoogte van het midden van de hals de grootste vibratie heeft, en daar dus ook de meeste ruimte nodig heeft om niet tegen de fretten te slaan ('buzzen')

Een halspen afstellen vraagt om een paar voorzorgsmaatregelen, de belangrijkste is: DRAAI NOOIT MEER DAN 1 KWART de halspen vaster of losser. De hals is van hout, en te veel druk of drukvermindering kan het hout vervormen (of erger: breken). Daarnaast moet de hals zich na het draaien 'zetten', oftewel: het hout moet zich naar de nieuwe druk vormen. Om duidelijkheid te krijgen of de aanpassing aan de halspen het effect heeft dat je wilde moet je hoe dan ook minimaal een uur of 12 wachten, en beter nog een hele dag.


Om het buzzen eruit te krijgen, moet ik dan de halspen losser of vaster draaien? Snap ik hier nog niet helemaal uit.
Of is het ook teveel afhankelijk van de hoogte van de brug en positie van de brug? Of de hoek van de hals..

Ik denk dat ik mn toch bij een gitaarwinkel laat doen dan als ze dit allemaal meenemen in een afstelbeurt voor 45 euro :) Dan ga ik zelf wel aan de slag met de electronica.

Saf
10 maart 2009, 13:37
het een jedson gitaar ik heb er de bas versie van. gekocht voor 4 tientjes.

http://i224.photobucket.com/albums/dd144/snarenkunst/tele.jpg
http://i224.photobucket.com/albums/dd144/snarenkunst/tele2.jpg

Ik weet niet wat het is met die jedson, een heel tijd bijna niet gezien nu lijkt wel of iedereen er eentje heeft en kom ik ze overal tegen.

wietse
10 maart 2009, 13:39
pas op met de halspen, nooit meer dan een kwart slag per keer en dan rustig een paar uren wachten wat de hals doet.
als je nu bij mij in de buurt woonde dan wou ik hem wel voor je nakijken.

Milan0
10 maart 2009, 20:15
Ja dat is m!
Heb dus de Jedson Type 1.
In princiepe is er dus wel ruimte voor een 2e pickup...ze hebben gewoon 1 body gemaakt voor drie types zie ik op de website.
Grappig.

Ga denk ik naar the string in amsterdam morgen
Complete setup (intonation, action, trusrod, topnut
€ 25,-
+ setje snaren 9 euro? :)
En wellicht kunnen ze ook de electronica erbij doen voor een zacht prijsje !
Dus ik zie het morgen wel!

Vind het wel leuk hoor om me te verdiepeen in de techniek van een gitaar etc, maar veel liever ga ik gewoon beginnen met spelen, en mezelf kennende kan ik het gewoon even beter aan de experts overlaten. En voor 25 euro vind ik dat goed te doen, en zeker wel waard.

Kijk, kan ook een goedkoop ibanezje halen of een squier, maar om te beginnen lijkt me dit een leuke gitaar, en ik zal vast veel kunnen oefenen met herstemmen heheh.


Nog bedankt voor t aanbod wietse, maar inderdaad Friesland is een beetje ver hehe.

snaarplukker
10 maart 2009, 22:15
Nog bedankt voor t aanbod wietse, maar inderdaad Friesland is een beetje ver hehe.
Voor € 13,50 kan die gitaar naar Friesland reizen en terug. Ik denk dat je voor € 25,-- echt niet klaar bent bij de gitaarhandel/reperateur.;)

Milan0
10 maart 2009, 23:41
Voor € 13,50 kan die gitaar naar Friesland reizen en terug. Ik denk dat je voor € 25,-- echt niet klaar bent bij de gitaarhandel/reperateur.;)

Huh hoe kom jij bij €13,50 ?:P
Ik heb geen eigen vervoer, dus ben afhankelijk van de trein ;)

En idd, voor 25 ben ik zeker niet klaar, dat zeg ik toch ook niet ?;)
Das alleen voor het afstellen. Dus nog snaren en de electronica dan.. En als afstellen 25e kost gok ik niet dat een beetje solderen veel meer dan dat kost.

Ik ben ook niet stinkend rijk, maar wel arbeider nu en geen student, dus ik kan het er wel voor over hebben...denk dat dat ook per persoon verschilt ;)

Wat dat betreft ben ik wel lui genoeg om iets extra's te betalen dan heen en weer reizen naar Friesland,!

Haha ik heb ook al iemand die aangeeft er wel 200e voor over te hebben.
Alleen ik ga een gegeven paard niet in de bek kijken door m te verkopen denk ik.
OF word ik nu voor gek verklaard?:???:

geert1976
10 maart 2009, 23:48
met die E 13,50 wordt bedoelt opsturen naar wietse en die stuurt hem weer retour, na gedane arbeid

en als iemand E 200,00 voor die gitaar over heeft ben je spekkoper, dat is die echt niet waard, deze types doen maximaal E 100,00, goede "clones" daarintegen doen soms wel honderden euro's

bass blom
10 maart 2009, 23:51
ja, met je allerliefste vriendinnetje overleggen dat ze je een brol gegeven heeft maar dat er een sukkel is die er 200 voor over heeft en dat je daarmee een mooiere plank kan vinden.

meteen doen!

Milan0
11 maart 2009, 00:23
hahaha, ik ga nog even peilen hoe serieus die gast is.
Ik had een van die fototje ergens, en hij stuurde me een PM of het een echte strat was. Dus ik vertel m dat het een kloon is, en t merk en type.

"wat jij daar hebt is egt een cool ding hoor Ik geef goud voor zulke oude gitaren meestal. En dan bouw ik ze om of restaureer ik ze. "

dus ik "hoeveel goud?"

"ligt eraan uit welk jaar die is. maar voor de meeste oude gitaren die nog in goede staat zijn kan ik zo 200 euro missen. (goede staat bedoel ik een gitaar die niet door midden is)"

M'n vriendin boeit het niets zolang ik maar gelukkig ben, en dr vader had volgens haar ook zoiets van 'i dont care wat ie er mee doet' .

Zit nog ff flink te peinzen hier, hoewel dat volgens jullie absoluut niet moet, toch een beetje een moreel bezwaar ;x

Misschien gooi ik een muntje op

wietse
11 maart 2009, 07:22
en hij stuurde me een PM of het een echte strat was.

heeft die vent er dus geen hol verstand van want het is een tele model, mischien verkoopt hij ze wel door aan die fransman met z'n verkoopsite, die vraagt zo 300 euro voor zoiets.

Saf
11 maart 2009, 08:30
200 veuro, niet nadenken doen. je krijgt max 75 voor dit soort planken.

bass blom
11 maart 2009, 08:34
de illusie zal zijn dat die gast die 200 biedt hoopt dat ie van een sukkel een oude strat af kan troggelen voor weinagh :D

Milan0
12 maart 2009, 20:35
Ondertussen even een setje snaren gehaald.
Deze rustig erop gezet, heb gelezen dat je de hals even moet laten wennen...daar ie al wat langer gestaan heeft met 2 dunne snaren erop.

Ook de halspen gister wat bijgesteld, en de brug bijgesteld (niet verschoven).
Ik heb alleen nogal wat fretbuzz op de 2e fret. Volgens mij klapt ie op de 3de fret. Als ik de derde fret speel gaat het een stuk beter namelijk.

Heb de hals nog een kwartje erbij gedaan net en ff kijken of de nek verder nog wat doet, en niet teveel :P anders misschien een fret bijvijlen? Of wellicht de brug iets richting de hals verplaatsen?

heb nu een roland cube20x besteld en een
Cherub WMT-555 tuner/metronoom.

Hopelijk krijg ik er een leuk geluid uit, en anders is er niet veel verloren gegaan :)

Milan0
12 maart 2009, 21:13
De brug wat omhoog helpt, maar de actie wordt nu wel vrij hoog na de 8ste fret ;(

spirit
12 maart 2009, 21:46
Kan je die gast die 200,- euro wil bieden ff mailen dat ie op MarktPlaats of Speurders moet kijken?

(spam mode aan) ik heb een soortgelijk ding te koop voor 75,-euro, maar voor 200,- mag ie 'm ook hebben :seriousf:

Milan0
14 maart 2009, 00:59
Hehehe niks meer van die gast gehoord... misschien drong het niet bij m door op t begin dat het een slechte Tele clone was.

Bij The String wilden ze me niet helpen....zou niet mogen van zn baas zei ie......

Heb wel een kaartje gekregen van m van iemand in Haarlem met een werkplaats.
Kan ook nog bij de sound shop langs gaan in amstelveen.

Heb zelf proberen te solderen, maar gefaald. ik kan ook nergens een schema vinden ;( En het wordt ook een teringbende zo, dus ik ga denk ik nog even langs a'veen of haarlem. Ik wil gewoon beide potmeters laten vervangen en laten meten of die pickup wel werkt.

Anders wordt het toch echt laten staan voor later en een ander gitaartje uitzoeken :P

Wel jammer, ben echt benieuwd hoe ie klinkt

wietse
14 maart 2009, 08:50
Hehehe niks meer van die gast gehoord... misschien drong het niet bij m door op t begin dat het een slechte Tele clone was.

Bij The String wilden ze me niet helpen....zou niet mogen van zn baas zei ie......

Heb wel een kaartje gekregen van m van iemand in Haarlem met een werkplaats.
Kan ook nog bij de sound shop langs gaan in amstelveen.

Heb zelf proberen te solderen, maar gefaald. ik kan ook nergens een schema vinden ;( En het wordt ook een teringbende zo, dus ik ga denk ik nog even langs a'veen of haarlem. Ik wil gewoon beide potmeters laten vervangen en laten meten of die pickup wel werkt.

Anders wordt het toch echt laten staan voor later en een ander gitaartje uitzoeken :P

Wel jammer, ben echt benieuwd hoe ie klinkt

soldeer de pickup dan effe direct vast aan de output, dan effe op de pickup tikken en hoor je dan lawaai uit je versterker komen dan weet je dat hij werkt
simpele manier om te testen of hij werkt, niet de aarde verwisselen, want dan bromt hij heel erg.
potmeters als je twijfelt gewoon vervangen, je hebt bij deze gitaar geen langeschacht potmeters nodig dus elke electronica boer kan je wel helpen, ben je voor 5 euro klaar voor beide.
schakelaar laten vervallen, en effe een schema van een fender mustang opzoeken

http://www.acmeguitarworks.com/pdf/mustang_diagram.pdf

dit dus, en effe in gedachten alles wegstrepen boven het brug element, ook de schakelaars, dan wijst het zichzelf wel, het ergste wat er kan gebeuren is dat je de massa verwisselt en dat hoor je snel genoeg.

Dirk_Hendrik
14 maart 2009, 11:47
Bij The String wilden ze me niet helpen....zou niet mogen van zn baas zei ie......

Huh!???,
da's de grootste club knutselaars die je kunt vinden!?

ook:
http://www.thestring.com/repairs.htm

Milan0
14 maart 2009, 14:10
Huh!???,
da's de grootste club knutselaars die je kunt vinden!?

ook:
http://www.thestring.com/repairs.htm
Ja, vanwege een artikel wat ik op gitaarnet zag, en hun website en prijzen ging ik dus ook daar naartoe:P

Tsja...ik kwam er dus langs, duidelijk als een onnozelaar met weinig verstand van staken maar toch wel een idee wat er gedaan moet worden, maar kon in ieder geval geen glimlach vanaf ;(...
Duidelijk verteld dat ik net 2 akkoorden kan aanslaan en een beetje heb ingelezen in alles, en meer niet, maar hij ging ook niet gedetailleerd op in zn advies...alleen dat ik de electronica moest doen, en een blokje achter de tremolo...ja zo ver was ik ook al.
Gaf wel een kaartje dus van iemand in Haarlem. Ene Jonathan. Kan t kaartje nu ff niet vinden :P
Voelde me in ieder geval niet op mn gemak, hij was ook druk in gesprek met iemand toen ik bezig was dus wellicht was dat even belangrijk.
Setje snaren gekocht en wegwezen.

Maar goed ik ga verder met jullie tips, na t weekend ff de pickup testen!

Arjan12
14 maart 2009, 14:15
Waarom wilde 'ie je niet helpen dan?

Milan0
16 maart 2009, 20:03
Mocht niet van zn baas zei ie...
Misschien dacht ie dat het m teveel tijd zou kosten?
Ik heb geen flauw idee, ik vond het iig ook heel raar dus ik kom er niet snel terug heb ik het vermoeden.

Milan0
16 maart 2009, 20:35
Zo, krijg t niet voor mekaar.
Ik bedoel, hoor gebrom...zal wel de aarde zijn, hoewel ik daar niks aan veranderd had. De volume en tone pots werkten wel, want ik hoorde een sterker gebrom als ik eraan draaide :P
Wellicht toch de switch, of het element.
Heb het element aan de output proberen te solderen, maar niet goed gedaan, en liet los, maar wist ook niet aan welk punt van de output ik m moest solderen......
aan de tip zat een aarde draadje + 1 naar tone control,, welke met een capacitortje (? ) groen dingetje iig vast zat weer aan de volume pot, maar de pot van de volume zat ook weer vast aan de sleeve...


Ik hoorde iig wel iets als ik op het element tikte, maar denk eerder dat dat kwam omdat de kabel /output niet zo goed afgeschermd is dan dat het element echt werkt...want snaren aanslaan doet ie niks mee..