PDA

View Full Version : Basgitaar in metal mixen



Soulflyhigh
8 maart 2009, 22:02
Ik heb even een vraag. Ik zelf thuis wat opnames aan het maken. Ik gebruik wat loops voor de drums en de gitaren mic ik via versterkers of ik gebruik een digitale versterker. Ik gebruik meestal 4 tracks voor de ritme gitaren. 2 links in het stereobeeld en twee rechts. Het mixen van deze bezetting gaat goed. Ik loop echter tegen een probleem aan wanneer ik basgitaar ga inspelen. Ik heb moeite om de bas "goed in de mix te zetten" Ik houd vaak alleen maar bijna sublaag over. Ik welke freq zitten basgitaren vaak? Ik zoek naar een sound waar de basgitaar individueel nog goed hoorbaar is en niet verzuipt in de gitaren (and justice for all) Alle hulp is welkom :)

Gear:
Logic Pro
Motu 8 Pre
Esp Ltd MH 307 (normale stemming)
Esp Ltd F series basgitaar

skabouter
8 maart 2009, 22:54
speel je de bas recht in via de preamp? heb je er al een compressor op gezet? dit kan erg lekker werken voor bass sounds, en met frequentiebanden kan je een lekkere sound samenstellen, das even experimenteren....Je sound moet idd net niet te zompig worden met metal, maar lekker strak en punchy, dan ligt het beter in de mix.

Megadeth22
8 maart 2009, 23:03
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.. ik speel alles met een digitale versterker zeg maar, maar als ik de twee (gitaar en basgitaar) probeer te mixen klinkt het zo... los van elkaar. Als echt twee onderdelen, terwijl bij de studio mixes het gewoon 1 lied is snap je.. :strat:

Soulflyhigh
8 maart 2009, 23:50
speel je de bas recht in via de preamp? heb je er al een compressor op gezet? dit kan erg lekker werken voor bass sounds, en met frequentiebanden kan je een lekkere sound samenstellen, das even experimenteren....Je sound moet idd net niet te zompig worden met metal, maar lekker strak en punchy, dan ligt het beter in de mix.
Idd recht de motu in de naar een digitale versterker van Logic. Ik zal eens kijken wat ik met een compressor kan. Ook nog maar een even naar de EQ kijken. Morgen eens wat gaan testen. Kijken of ik dat bijna sublaag er uit kan krijgen en de bas een wat betere plek in de mix kan geven.

skabouter
9 maart 2009, 00:43
wat ook nog kan, is dat je (per ongeluk) teveel bas in gitaarsounds mixed......hou de gitaarsounds niet TE vet, zodat ze niet de bas wegdrukken, misschien gaat de bas daar ook beter van op zichzelf staan.

B_2_the_a
9 maart 2009, 00:49
Sowieso heeft bas in snelle metal niet echt diep laag... Dan kom je meer richting de wat minder snelle rustige metal...

Het afmixen van een bandje is en blijft moeilijk, je hebt een bepaald frequentie gebied waarin je alles samen moet doen, je kan de focus van 2 verschillende gitaren het beste minimaal een halve kHz van elkaar afmixen zodat het wat ruimtelijker is en dat ze niet te veel gaan botsen...

Gitaren niet al te veel laag, goed samen laten gaan, bas goed daaronder en het hoog tussen het laag en mid/hoog van de gitaar inmixen.. Dat lijkt me een goed begin...

Daarnaast compressor erover voor meer punch/attack... (niet al te veel natuurlijk)

TIMBER
9 maart 2009, 10:08
Ik gebruik altijd een directe “line out” en een bassdrum mic die ik voor de amp plaats. De “line out” zorgt voor een mooie cleane en heldere sound die je lekker makkelijk bij de gitaren kunt mixen. Die je zoals al gezged ook niet te vet c.q. laag moet mixen om zo de bas genoeg ruimte te geven. Dan gooi ik de opname met de mic er onderdoor voor het extra laag. Om het maar plat te zeggen.. de opnamen via de “line out” hoor je in de mix.. en de opnamen met de mic voel je..;)

Soulflyhigh
9 maart 2009, 20:29
Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met het laag geleidelijk aan wegdraaien bij de gitaren. Het zijn nu al 4 gitaartracks en ik kan mijn voorstellen dat het laag als het ware stapelt. 4 gitaren met een normale hoeveelheid bas tov een basgitaar. Ik laat nog even weten hoe het gaat :)

vincent136
9 maart 2009, 22:57
dat is inderdaad verstandig. Wat ik vaak doe ik de bas een lekkere mid-bump geven, dus de midden tonen wat hoger. Dan prikt hij d'r ook lekkerder doorheen als het ware. Maar dan moet hij wel de ruimte krijgen van een toetsenist/gitarist(en) :)