PDA

View Full Version : welke amp?



Thiez
8 maart 2009, 21:47
wheej,
ik heb op het moment een ENGL Fireball. Prima versterker! hij is echt heerlijk clean en zodra je de gain intrapt dan scheurt hij er tussenuit. maar het nadeel hiervan vind ik dat er gewoon geen tussenweg is. het is of clean of echt een berg gain.

Ik speel voornamelijk Rock en classic rock dus vind het ook welleens fijn om wat minder gain te hebben en meer richting acdc sound te gaan.
Aangezien ik marshall wat te modderig vind klinken ben ik daar niet naar op zoek.

Nu zat ik wat rond te kijken naar andere amps en kwam de volgende tegen:
Engl Powerball (meer kanalen dus ook meer variabele sound lijkt me)
Engl Ritchie blackmore (zit zowizo een goede rocksound in lijkt me)
Engl Steve Morse (lijkt me ook prima variabel versterkertje)

Andere opties:
misschien een Mesa hoewel deze erg prijzig vind (wat maakt ze zo geweldig dat ze die prijs waar kunnen maken?)
en de laboga Mr. Hector. (full metal of ook voor rock geschikt?)

Ik wil graag tips/meningen/andere voorstellen/enz.

Uiteraard moet ik het zelf oordelen wat ik gaaf vind maar ik wil alvast wat orienteren op dingen.

zjanke
8 maart 2009, 22:28
Een goedkope manier zou kunnen zijn om te experimenteren met pre-amp buizen met een lagere gain factor. 12AT7 of 12AU7 in V1 (om te beginnen) en kijken of dat voldoende is om je amp wat te temmen.
Mocht dat niet werken dan kun je altijd je amp nog verkopen of (in)ruilen.

Thiez
8 maart 2009, 22:44
wheej,
bedankt voor je tip. ik heb met buizen heel eerlijk gezegd weinig ervaring enzo en zou dus ook niet weten wat de nummers allemaal betekenen en wat ik voor vervanging nodig heb.

In de fireball zitten 3x ECC83 preamp tubes.

Ik heb op www.tonefactory.nl vervangende buizen gevonden maar misschien wat tips hierover?

En is een buis zelf te vervangen als je dit nog nooit gedaan hebt?

sjaak1990
8 maart 2009, 22:53
Preamp buizen zijn zo zelf te vervangen. Je kan inderdaad de gain temmen door buizen te gebruiken met minder versterking, minder gain. Maakt van je versterker geen andere versterker, dus vind dat je wel tevreden moet zijn met het basisgeluid, het is geen wonder oplossing. Er is veel over te vinden met google, waarschijnlijk ook wel over het temmen van de enorme berg gain die de fireball bied.
Powerball vind ik iig niks voor classic rock maar dat terzijde, vind dat die versterker maar 1 ding kan en dat brute industrieel klinkende crunch.

Thiez
8 maart 2009, 23:12
ok bedankt voor je reactie.
Ik speel echt vanalles. en voor clean en de hardere extremere muziek is de fireball prima.
maar er is gewoon niks uit te halen voor een beetje die jaren 80 rock sound.
dus vandaar dat ik benieuwd ben naar mensen die misschien 1 van de genoemde versterkers bezitten die kunnen zeggen van dit kan welleens de amp zijn die je zoekt!

artnaz
9 maart 2009, 00:22
Ik heb de Blackmore, en die bevalt supergoed! Zelf speel ik geen metal, maar ik heb genoeg mensen gehoord die dat wel doen met de Blackmore. Mijn stijl is ook meer classic hard rock (Deep Purple, Rainbow, Led Zeppelin, Whitesnake, Black Sabbath, etc.).

Hard rock doet hij dus geweldig, crunch vind ik zeer goed, en de cleane dingen ook. Sommige Marshalls hebben misschien een betere crunch, maar het scheelt absoluut niet veel, en de rest van de sounds komen niet in de buurt van de ENGL. Plus het relatief lage prijskaartje van de Blackmore is aantrekkelijk.

Verder geen poespas wat controls betreft, alles lekker simpel. Twee mastervolumes zijn ook erg handig. Qua sound zou is hij behoorlijk als Marshall, maar smoother (minder korrelig). Ik houd van de Marshall sound, en ik houd smooth, dus hij is perfect voor mij.

De Powerball is meer metal-gericht. Wat dat betreft doet hij het vast beter, maar voor alle andere sounds vond ik de Blackmore duidelijk beter.

Maar je moet toch sowieso eerst testen voordat je wat koopt, iedereen geeft tenslotte zijn eigen mening en smaak... Bijna elke winkel heeft deze versterkers ook wel.

De Invader is trouwens verreweg mijn favoriete versterker, maar die kost ook twee keer zo veel... :(

Jimwoud
9 maart 2009, 13:37
Voor een makkelijke(tussen) oplossing:

volume van je gitaar wat dicht draaien, of EQ pedaal ertussen, met laag volume en EQ naar smaak bijstellen. Je hebt dan wel wat volume verlies.

Baker
9 maart 2009, 14:24
is er uit die fireball dan echt geen fatsoelijke crunch te krijgen?
Kan me bijna niet voorstellen....
Ook niet als je de gain goed terugschroeft?

Tja, en marshall zal het natuurlijk klinken.
Maak je niet de fout dat je een marshall crunch in een ENGL zoekt?

Thiez
9 maart 2009, 17:19
bedankt voor de reacties allemaal. Het is in principe een fijn versterkertje maar ik vind de crunch erg 'grauw' klinken. omdat het gain kanaal echt gemaakt is voor high gain. en ik kan idd de gain bijna helemaal dicht zetten maar dan voelt het geluid niet lekker aan.
Nu kan het ook aan mijn cabinet liggen. Ik heb een laney met celestion seventy 80 speakers. Misschien dat een vintage 30 cabinet wat betere sound geeft.

begrijp me niet verkeerd ik vind het een prima versterker maar er mist net iets tussen de clean en de high gain.

Thiez
9 maart 2009, 19:58
Ik had mailtje gestuurd naar tonefactory en daar adviseerde ze mij om de 12ax7 te vervangen voor 5751 buizen.

Iemand hier ervaring mee?

Verder zijn er nog verschillende merken zoals general electric, groove tubes en sovtek.

mij zegt het verder helemaal niks. wat voor merken zijn goede kwaliteit?

caliban
9 maart 2009, 23:57
http://www.tube-town.net/info/doc/tt-report-preamp-tubes-engl.pdf
Normaal vind je daarlangs heel wat uitleg over verschillende preamptubes.

pol
10 maart 2009, 00:02
ik vind engl niks voor classic rock, dan zou ik eerder een marshall (achtige) zoeken.

uit de fireball is idd geen echte rockcrunch te krijgen, ook niet met geprul met preampbuisjes.

Orpheo
10 maart 2009, 00:53
ik vind engl niks voor classic rock, dan zou ik eerder een marshall (achtige) zoeken.

uit de fireball is idd geen echte rockcrunch te krijgen, ook niet met geprul met preampbuisjes.

durf ik je toch een raar verhaaltje te vertellen... pak eens een blackmore, of de raider, en kom dan eens terug. ideale classic rock amps. Of de SE. gewoon het tweede kanaal, zonder de high sensitivity. dat is gewoon ac/dc rock man. gaan met die banaan. die ballen, de power, de oomph...dat is gewoon een marshall (achtige) amp. dat ie nog meer kanalen heeft, en features, is een ander ding.

of de invader? was bij Tributor, en die Speeddemon speelde op een invader. klonk gewoon als een over z'n nek gaande plexi of jcm800 (afhankelijk van t liedje natuurlijk). 4 kanalen, el34's, geen belachelijk complexe features, gewoon knallen. Net als de morse trouwens.

ik snap bij god niet hoe je kan verkondigen dat 't geen amps zijn voor classic rock. De classic serie bijvoorbeeld trekt metal voor geen meter. maar de powerball. tja. dat tweede kanaal is gewoon waanzinnig scheurend en helder. een beetje het CC Deville geluid wat je daar makkelijk mee trekt. de gedeelde EQ is in deze een crime,omdat je gewoon niet dezelfde eq wilt voor clean als voor crunch, maar goed, de voicings van de kanalen is al redelijk in de juiste hoek vind ik.

anyway: classic rock op een Engl gaat makkelijk.

Thiez
10 maart 2009, 12:38
Marshall is idd de meest gebruikte en bekende amp voor classic rock. Maar zoals Orpheo al zegt speelt ritchie blackmore ook op ENGL. Dat is toch ook niet echt een metalhead.
Ik hou van blues tot heavy metal en alles daartussen.
Ik vind de fireball een prima versterkertje. en ik denk dat ik het meeste moet zoeken in me cabinet. Ik heb een Laney 2x12" cabinet met seventy 80 celestions. Het eerstvolgende wat ik ga doen is dus kijken naar een mooi cabinetjes met 2x vintage 30 ofzo. ik hoorde al kool & elfring en bogner voorbij komen op andere topics.

Thiez
26 maart 2009, 16:19
Heb vandaag de ENGL ritchie blackmore uitgetest. Idd een heerlijke amp voor rock sounds. Om goede vergelijking te trekken heb ik hem naast de fireball gezet op hetzelfde cabinet (engl 4x12'' vintage).
Ik vind ze beide hun charmes hebben. De rocksound in de blackmore is geweldig maar als je dan weer high gain metal wilt spelen word de blackmore iets modderiger dan de rete strakke sound van fireball.

now the question is what to do?
ik speel in een rockband en zoek dus een rocksound. die zit in de fireball niet echt wat ik zoek en wel in de blackmore. maar als ik metal speel vind ik de fireball weer lekkerder klinken. Ik zat erover te denken me fireball te verkopen en voor zelfde geld een 2e hands blackmore kopen. Of is het beter om op de fireball te blijven spelen en over een tijd gelijk naar een invader of zelfs SE te gaan?