PDA

View Full Version : condensator 0,022 of 0,047?



pasqual
8 maart 2009, 21:38
ff kort door de bocht: welke condensator laat meer "hoog" door? ( en waarom ? ) ongeacht de toepassing wat potmeter waardes betreft?.

groeten Pasqual.

Chris Winsemius
8 maart 2009, 21:43
Gebruikt in de toonregel-sectie v/e elektrische gitaar levert de 0.047 'n doffere klank op.

Waardes potmeter(s) spelen ook 'n belangrijke rol en ook het type condensator heeft invloed op de klank (zelfs met de pot op 10) en het regelbereik.

In het algemeen (maar ga ajb. op je eigen oren af!!!, uitzonderingen kunnen soms beter uitwerken):

humbuckers/P90s: 500k pots, 22nF (0.022uF) C's
single coils: 250k pots, 47nF (0.047uF) C's (maar 100nF [oude Strats] en 22nF [80s Strats] kom je ook tegen).

Chris Winsemius
8 maart 2009, 21:46
Oeps, het waarom en in niet-techneuten-taal:

'n condensator is 'n isolator voor gelijkstroom (frequentie 0 Hz) en (afhankelijk v/d waarde en hoogte v/d frequentie) 'n "geleider" voor wisselspanningen.

Bij de meeste gitaar toonregelingen staat die C in serie met 'n potmeter (als regelbare weerstand) parallel aan het signaal. Hoe lager de stand v/d pot hoe meer signaal, vooral de hogere tonen, er via massa "kortgesloten" wordt.

pasqual
8 maart 2009, 21:56
bedankt Chris,

dit is wat ik wilde horen. het gaat hier om: ik heb een fender strat waar ik een helderder geluid uit wil krijgen. en voordat ik er andere pups in zet wil ik eerst proberen of ik dat met andere potmeters en bijpassende condensator voorelkaar krijg.

situatie nu: 3 keramische SC's en 250 kohm pots met ( ik dacht ) 0,047 cap.
wat ik wil proberen: 500 kohm pots met dus 0,022 cap. hope this does the trick! zal dit veel verschil maken?

groeten Pasqual.

barno
8 maart 2009, 22:53
Gebruikt in de toonregel-sectie v/e elektrische gitaar levert de 0.047 'n doffere klank op.

Waardes potmeter(s) spelen ook 'n belangrijke rol en ook het type condensator heeft invloed op de klank (zelfs met de pot op 10) en het regelbereik.

In het algemeen (maar ga ajb. op je eigen oren af!!!, uitzonderingen kunnen soms beter uitwerken):

humbuckers/P90s: 500k pots, 22nF (0.022uF) C's
single coils: 250k pots, 47nF (0.047uF) C's (maar 100nF [oude Strats] en 22nF [80s Strats] kom je ook tegen).

bedankt chris! dit zijn van die postjes die ik uitprint en hier ergens ophang; want deze bouwer kent niks van electronica :)

aaronstonebeat
8 maart 2009, 23:47
Ik vind gitaarelektronica erg leuk! Zo'n jaar geleden heb ik me er uitgebreid in verdiept. En al zoekend naar informatie kom je natuurlijk veel meer tegen dan alleen hoe je een gitaar bedraadt. Ik was aangenaam verrast te ontdekken dat er eigenlijk maar een flinke handvol verschillende componenten is waarmee electronica bedreven wordt. Als je die kent en weet wat ze doen, wordt plots een heleboel duidelijk. En er is verschrikkelijk veel over te vinden op het internet.

Orpheo
9 maart 2009, 00:11
dat van hoog doorlaten geldt alleen als de pot dicht is. dus als 't open is, maakt 't (heel) weinig uit, eigenlijk. de load van de condensatoren zullen iets verschillen, maar niet zo erg dat je denkt, wow, waar is m'n hoog heen?

wat een makkelijke mod is, is op de koolstofbaan, daar waar de pot 'open' is, een beetje nagellak doen. dan is de hele tonepot uit het circuit, en maakt het helemaaaaal niet meer uit welke waarde de condensator heeft!

G.G.
9 maart 2009, 08:15
bedankt Chris,

dit is wat ik wilde horen. het gaat hier om: ik heb een fender strat waar ik een helderder geluid uit wil krijgen. en voordat ik er andere pups in zet wil ik eerst proberen of ik dat met andere potmeters en bijpassende condensator voorelkaar krijg.



Kijk eens op singlecoil.com voor wat goeie mods. Ik denk dat een andere condensator wel een verbetering kan geven. Evt. met treble bleed voor het terugdraaien van het volume. Ook de mod met de stalen baseplate is erg leuk op een brugelement, bekijk die eens, da's een paar minuten vijlen op een oud stukkie metaal. Als de boel toch opengeschroefd moet worden.......

pasqual
9 maart 2009, 18:37
bedankt jongens voor de goeie tips. ik ga me er eens ff in verdiepen.

groeten Pasqual.

RoelTM
19 april 2010, 12:07
Even tussendoor, maar kan de volgende foliecondensator ook gebruikt worden?
(waarde = 47nF)
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=42_43_66&products_id=222

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cmks2xx.jpg

aaronstonebeat
19 april 2010, 12:21
Voor gebruik in een toonregeling is ie 1000 x te groot.

Orpheo
19 april 2010, 12:38
Voor gebruik in een toonregeling is ie 1000 x te groot.

aaron, meen je dat serieus??

47 nf is 47*10^-9=4.7 * 10-^-8

in een gitaar heb je normaliter 0.047 uf, dat is 0.047*10^-6 = 4.7 * 10 ^ -8

kortom: tis precies hetzelfde!

erwin_ve
19 april 2010, 12:50
aaron, meen je dat serieus??

47 nf is 47*10^-9=4.7 * 10-^-8

in een gitaar heb je normaliter 0.047 uf, dat is 0.047*10^-6 = 4.7 * 10 ^ -8

kortom: tis precies hetzelfde!

Waarschijnlijk keek Arronstonebeat alleen naar het plaatje...

aaronstonebeat
19 april 2010, 12:57
Ach nee, ik was kennelijk nog niet helemaal wakker:hippie:

nF / uF :soinnocent:

RoelTM
19 april 2010, 13:12
Maar het kan dus wel, aangezien het een folie- en geen keramische condensator is?

Puerco
19 april 2010, 14:46
Maar het kan dus wel, aangezien het een folie- en geen keramische condensator is?

Je kunt beide gebruiken alsmede PIO (papier in olie) caps. Klinken allemaal wat anders maar alledrie werken.
Ik heb laatst een test gedaan op mijn strat met een handjevol met caps en 2 krokodillenklemmetjes, vond die PIO caps heel smooth klinken maar ook wat dof.
Voor mij klonken mustard caps 0.033uF het lekkerst maar zoals Chris al zegt dat is een kwestie van testen en smaak. Verschillen zijn overigens vrij subtiel maar duidelijk hoorbaar.

RoelTM
19 april 2010, 14:55
Ok, bedankt allemaal. Het gaat trouwens om een cheap-ass strat kopietje (mijn aller eerste gitaar :) ) die wel een opknapbeurtje kon gebruiken. :satisfie:
Goedkope pick-ups en een houtsoort zachter dan piepschuim zorgen ervoor dat de keuze van de condensator soort niet zo heel veel uitmaakt. :seriousf:

Plant
19 april 2010, 19:46
Even tussendoor, maar kan de volgende foliecondensator ook gebruikt worden?
(waarde = 47nF)
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=42_43_66&products_id=222

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cmks2xx.jpg

De afbeelding is waarschijnlijk alleen ter illustratie. Op het plaatje staat op de rode condensator zelf 0.1, wat 0.1 uF (micro Farrad) betekent, wat overeenkomt met 100nF. De 100 eronder slaat op de werkspanning.

Als je 0.047uF = 47nF zoekt is deze afgebeelde condensator 2x te groot (geen 1000x :???:)

Maar als ze in de tekst beweren dat je 0.047uF of 47nF krijgt, zal dat denk ik het geval zijn. Anders even navragen.

RoelTM
19 april 2010, 22:30
Het is wel .47 nF, deze afbeelding staat bij elke condensator van dit type, inderdaad puur ter illustratie.