PDA

View Full Version : Gitaareffecten op bas



Noiserocker
8 maart 2009, 21:15
Hoi iedereen,

Ik ben momenteel een bandje begonnen tesamen met een drummer, de bedoeling is om deze bezetting te houden.
Nu zouden we willen experimenteren met geluiden, heb momenteel de boss sd1 overdrive (voor gitaar) ingeschakelt, dit klinkt wel, maar geeft soms te dicht bij de versterker een ongelooflijke fluittoon. Nu is mijn vraag moet ik mij richten op baseffecten? Of is het mogelijk om met gitaareffecten, gitaarborden (heb een boss me 6 voor gitaar voor 50€ op het oog) een te gek geluid te creeren?
Zijn gitaarborden not done? Kan ik dat kapot spelen? Een gitarist komt er niet bij, dus baseffecten of gitaareffecten (om van een bas wat gitaargeluid te krijgen)?
Het genre van muziek zou richting death from above 1979 uit moeten gaan, dus mag flink overstuurd gitaarkantje hebben.
Redelijk wat vragen, maar heb geen bal verstand van effecten, dus please jullie hulp.

Bedankt, groeten Davy

Mr.Fingers
8 maart 2009, 21:54
In principe sloop je er niets mee, maar je gaat wel redelijk wat "tone-suck" krijgen in het lage gebied, omdat gitaareffectendozen niet op die zeer lage frequenties voorzien zijn. Sommige dingen gaan ook niet echt goed klinken, maar aangezien je noise maakt, is dat opzich geen totale ramp! Michael Manring speelt trouwens ook bas over een ME50 (gitaar)wonderdoos.

RoelTM
10 maart 2009, 14:47
Volgens mij zijn er ook overdrive / distortion pedalen voor de bas, die dus wel het frequentiebereik van de bas halen. Misschien is dat wat voor je?

Noiserocker
10 maart 2009, 15:59
Hey,

Zo zullen der ongetwijfeld zijn, maar mijn probleem is dat een basisbezetting bas en drum niet te monotoom mag klinken, dus maw denk ik dat het diepe basgeluid niet altijd noodzakelijk is, maar mss wat scherper gekleurd (meer gitaarklank eigenlijk?), daarvoor misschien gitaareffecten, of krijg je uit een baseffect een noisygitaargeluid?

Groetjes

denblommme
10 maart 2009, 16:48
of u zoekt een gitarist en bereikt het volle spectrum?

HaroldA
10 maart 2009, 16:57
heb een boss me 6 voor gitaar voor 50€ op het oog

Die zijn ook voor bas gemaakt in de vorm van de ME-6B. 50,- vind ik eigenlijk nog best wel veel voor zo'n oud beestje...

http://guitargeek.com/gear/img/boss_me6b_multifx.gif

Bigfoot414
10 maart 2009, 23:12
Gratis Tip:

EHX Big Muff Pi, de Russische versie(zwart), werkt errug lekker op de bas.
Verwacht geen subtiele overdrive, want dat gaat niet met dat ding.
Keihard knallen en brullen moet je met dat ding :)

DFA1979 achtige sound moet je er wel uit kunnen krijgen.

DeGecko
11 maart 2009, 11:21
De Bass Big Muff van EHX: ligt rond de 70€
Switch omhoog = Bass boost => lekker fuzzy oversturing mét veel laag
Switch omlaag = Dry => Mixt oversturing met droog signaal, dus de droge bassen lopen mee met de oversturing...
Switch middenin = Normal => Een gewone scherpe gitaar Big Muff Pi :)

Leuk pedaaltje, zeker eens testen... Ik heb er een BLues Driver, een DS1 en een ODB-3 voor buiten gegooid en 't geld er gelijk mee terug verdient ;)

Maroon
11 maart 2009, 12:26
Bassballs van EHX is echt geweldig! (in combinatie met een leipe fuzz helemaal!)

JazzBass
11 maart 2009, 20:01
Niet vergeten dat je juist door de goede- (lees: bas-) pedalen te gebruiken, je veel beter door de mix komt. Anders verdwijnt je geluid misschien door het hoog van de bekkens van de drummer of door de snare en toms..

ellisvertellis
8 april 2009, 10:52
Hallo,

Ik ben eig gitarist, maar wou graag weten of je met een gewone big muff in combinatie met een bass ook zoveel tone-suck krijgt?

Markbass
27 april 2009, 15:56
Hallo,

Ik ben eig gitarist, maar wou graag weten of je met een gewone big muff in combinatie met een bass ook zoveel tone-suck krijgt?

Ik geloof dat Cliff Burton een big muff gebruikte, hij heeft daarmee echt helemaal geen bas, maar voor solo's klink 't wel lekker :cooler:.

Zelf ben ik eigenlijk geen fan van de Big Muff pedalen, want het is feitelijk niets meer dan een hele 'dikke' distorition. Er zijn betere producten op de markt, met meer variatie.

OJJVZ
23 mei 2009, 01:06
Op het basgitaarforum zijn er wel wat mensen die de BD-2 wel gebruiken omdat ie vrij weinig laag wegzuigt.
Ik gebruik zelf de Digitech Hot Head veel, vooral voor gitaar, maar met bas werkt ook wel nice, omdat je heel veel laag er in kan pompen met de equalizer. Hij gaat tot heel hoge gain, hoger dan je wil op n bas, maar je kunt er zeker n nice sound uit krijgen, en hij kost maar 45 euri nieuw. Minstens zo stevig als 'n Boss.

HaroldA
23 mei 2009, 12:17
Ik gebruik zelf de Digitech Hot Head veel, vooral voor gitaar, maar met bas werkt ook wel nice, omdat je heel veel laag er in kan pompen met de equalizer.

De Digitech Bad Monkey wordt ook vaak gebruikt, je moet alleen 1 condensator vervangen om 'm geschikt te maken voor basgitaar...

vincent136
24 mei 2009, 18:29
Hey,

Zo zullen der ongetwijfeld zijn, maar mijn probleem is dat een basisbezetting bas en drum niet te monotoom mag klinken, dus maw denk ik dat het diepe basgeluid niet altijd noodzakelijk is, maar mss wat scherper gekleurd (meer gitaarklank eigenlijk?), daarvoor misschien gitaareffecten, of krijg je uit een baseffect een noisygitaargeluid?

Groetjes

Daar krijg ik altijd jeuk van. Weetje hoe VET een goede groove klinkt? Daarvoor ben je bassist. Laat die gitaristen maar met hun effecten spelen :mad:
Maar mocht het toch even moeten scheuren, wat dan ook wel weer tof is af en toe: check de pedalen van Fulltone of EBS. Zijn heel erg goed.

Gitaarpedalen raad ik je niet aan. Giga tonesuck. Dat gaat je drummer (en de rest) ook niet tof vinden, want al het laag is weg.