PDA

View Full Version : neckpocket vraagje



Hendriks
8 maart 2009, 19:53
Van mijn partocaster (tele)heb ik nu de zadels op z'n hoogst staan , de actie is goed en laag , ik wil echter wel de mogelijk hebben om de zadels wat hoger te kunnen zetten.
Nu heb ik eens gelezen over de volgende methode; om de hoek van de hals iets te veranderen; in de pocket bij de 2 schroeven (kopkant) een stukje fineer te plakken , hierdoor vergroot je de hoek.
Vraag ; is dit de goede methode en hoe dik moet het fineer/karton/plastic zijn om de zadels 2-3 mm te laten zakken?
Of is er een betere methode?

niekb
8 maart 2009, 20:07
Als je zadels al op z'n hoogst staan en je gaat de neck shimmen moeten de zadels nog hoger. Dat kan dus niet.

Als je dat wil moet je de halspocket wat dieper maken.

Edit: je zei ook aan de kopkant. Ik vraag me af of dat goed werkt. Je moet je hals dan nog meer compenseren met de truss.
Ik zou kijken of je de neckpocket niet wat dieper kan maken. 2-3 mm op die afstand is best veel.

aaronstonebeat
8 maart 2009, 20:18
Ik denk dat hij de andere kant op wil shimmen; een negatieve halshoek. Shimmen met stukjes fineer enzo wordt wel vaker gedaan; ik geloof niet dat er iets mis mee is. Maar een hals met een hoek op die manier lijkt me wat vreemd aanvoelen; ik ben wel een liefhebber van een hals met hoek, maar dan wel de 'goede' kant op.

Je zou natuurlijk ook iets onder de brug kunnen monteren van hout of metaal (beter geen aluminium als het ook het brugelement omvat) met de gewenste dikte.

Hendriks
8 maart 2009, 20:19
Maar als ik de hoek verander , dus dat betekend dat de opkam omhoog komt (ik weet het niet beter te omschrijven) , de brugzadels bij dezelfde actie omlaag zouden moeten,

Hendriks
8 maart 2009, 20:21
Ik denk dat hij de andere kant op wil shimmen; een negatieve halshoek. Shimmen met stukjes fineer enzo wordt wel vaker gedaan; ik geloof niet dat er iets mis mee is. Maar een hals met een hoek op die manier lijkt me wat vreemd aanvoelen; ik ben wel een liefhebber van een hals met hoek, maar dan wel de 'goede' kant op.

Je zou natuurlijk ook iets onder de brug kunnen monteren van hout of metaal (beter geen aluminium als het ook het brugelement omvat) met de gewenste dikte.
Zou het veel verschil in gevoel zijn als er een stukje fineer van 1 mm onder komt?

aaronstonebeat
8 maart 2009, 20:29
Zou het veel verschil in gevoel zijn als er een stukje fineer van 1 mm onder komt?

Weet ik niet, dat zou je moeten proberen.

Je kunt iig makkelijk uitrekenen wat het resultaat bij de brug zal zijn. Stel de neckpocket is 7 cm lang en de afstand van het uiteinde van de hals tot de brugzadels 18 cm. Dan krijg je over die 7 cm een verval van 1 mm, waarbij het uiteinde van de hals op de oorspronkelijke hoogte blijft. 18/7 = 2,57. In dit voorbeeld krijg je dan 2,57 mm extra afstelruimte bij de zadels.

Hendriks
8 maart 2009, 21:33
oke bedankt dat zou ook al genoeg zijn

aaronstonebeat
9 maart 2009, 00:01
Je krijgt wel een wigvormig kiertje tussen de hals en de bodem van de neckpocket dat zichtbaar is.
Maar dan moet je goed kijken :)

niekb
9 maart 2009, 01:18
Ik denk niet dat dat goed werkt. Door die 1 mm komt de nut verder omhoog te staan. Je zet je zadels dan lager en dan heb je juist het omgekeerde wat normaal gesproken de bedoeling is. De snaren bij de kam het laagst en oplopend naar de brug toe. Nu bij brug laag en omhoog lopend naar de kam.

Als je niet wil frezen is denk ik een fineer of iets dergelijks onder de brug, zoals Aaron al opperde, de beste oplossing.

aaronstonebeat
9 maart 2009, 01:41
Tja, ik blijf het ook een beetje vreemd vinden. Maar ik zie geen structurele bezwaren, het zou gewoon moeten werken. De hoek van de snaren over de brugzadels wordt een tikje kleiner, maar lijkt me niet dramatisch veel uitmaken. De pickups komen iets schuin tov de snaren te staan. Hoeveel zal het uitmaken? En de brug pickup kun je normaal gesproken bijstellen wat dat betreft.

niekb
9 maart 2009, 01:53
Ik zat te denken aan bespeelbaarheid. Maargoed proberen kan geen kwaad.

aaronstonebeat
9 maart 2009, 01:56
Ik zat te denken aan bespeelbaarheid. Maargoed proberen kan geen kwaad.

Ja dat lijkt mij ook. Ik vind juist naar achter getilte halzen erg fijn omdat ze me het gevoel geven dat de gitaar dan een beetje om me heen hangt. Helemaal plat, zoals een tele of een strat, is voor mij echt het uiterste.

Hendriks
9 maart 2009, 09:59
Dit gaat natuurlijk maar om een hele kleine aanpassing, dat zal toch ook een minimale verandering van de bespeelbaarheid zijn.

Ik blijf het wel vreemd vinden , de pocket is overal even diep (16 mm) , ik heb er nu 2 halzen op gehad en bij beide hetzelfde probleem.

aaronstonebeat
9 maart 2009, 12:26
Als je een lange rechte lineaal over de frets legt, loopt die dan evenwijdig met de voorkant van de body?
Misschien zit er toch een kleine tilt in die neckpocket?

Hendriks
9 maart 2009, 12:39
Ik zal het eens nameten , voordat ik ga knutselen.

snaarplukker
10 maart 2009, 23:02
Of de pocket iets dieper maken.

Brent Ray Vaughan
12 maart 2009, 00:31
De eenvoudigste oplossing lijkt me om de neckpocket een paar mm uit te frezen. Geen gedoe met shimmen en dergelijke en dan heb je tenminste je zadels op een normale hoogte.

Hendriks
12 maart 2009, 07:46
Is zeker een overweging , mis alleen het goede gereedschap, dus moet even gaan buurten .

espike
12 maart 2009, 09:16
Als de gitaar lekker speelt, en alles nog goed gaat, zou ik t eigenlijk zo laten.. als t fout gaat heb je geen lekker spelende gitaar meer.

Maar goed. wat je zou kunnen doen is: haal de brug eens los. als die wat lager dan de body is komen te liggen, m.a.w. hij ligt in een kuil, dan kan je t probleem ook van die kant benaderen. mischien dat daar zonder problemen een stukje fineer onder te zetten is

Hendriks
21 maart 2009, 16:21
Soms is de oplossing gemakkelijker dan je denkt.
Ik heb met een scherpe vijl voorzichtig de lak uit de pocket geschaaft tot op het hout , in de lak zaten ook wat kleine 'bultjes" .
Past nu perfect en de zadels zijn nu ongeveer 2 mm naar beneden , dus eind goed al goed.

G.G.
21 maart 2009, 16:30
Als de gitaar lekker speelt, en alles nog goed gaat, zou ik t eigenlijk zo laten.. als t fout gaat heb je geen lekker spelende gitaar meer.

Maar goed. wat je zou kunnen doen is: haal de brug eens los. als die wat lager dan de body is komen te liggen, m.a.w. hij ligt in een kuil, dan kan je t probleem ook van die kant benaderen. mischien dat daar zonder problemen een stukje fineer onder te zetten is

Telecasters zijn niet gemaakt van schuimrubber. Een brug zakt niet zomaar 2 a 3 mm in het het hout. Wat bedoel je met deze opmerking, want ik snap hem denk ik niet helemaal.