PDA

View Full Version : help! versterker voor pop-rock



tompie
8 maart 2009, 19:51
hallo allemaal,

ik heb een ibanez sz en ben nu op zoek naar een versterker. ik speel vooral rock waarbij ik hou van zowel distortion (kane-achtig) als cleane geluiden (coldplayachtig). mijn bedoeling is om de boss me70 weldra te kopen, met daarbij dan een versterker. ik ben dus niet op zoek naar een versterker waarin al allerlei effecten zitten. ik wil gewoon een goede middenklasser versterker rond de 100 watt (voor middelgrote zalen), en ik zoek iets rond de 250 euro. is dit realistisch en wat kan ik dan best kopen? ik had al een fender 2x 12 op het oog, maar ik ken er zelf weinig van. is er iemand die mij een goede versterker kan aanbevelen voor wat ik nodig heb? ook commentaar/hulp rondom mijn effectenpedaal dat ik op het oog heb is welkom. je mag ook altijd mailen. alvast heel erg bedankt! grtjs

Ferraririk
8 maart 2009, 20:27
Hallo, ik heb geen hulp
maar ik zat ook te denken aan die me70
maar die leek me aan de andere kant ook weer lastig omdat er preamp opzit, en mijn versterker heeft geen FX loop, en het schijnt ruk te kunnen klinken,

Maar als je die me70 heb, review hem ffies voor me :P

tompie
9 maart 2009, 18:29
kan je me even wat uitleg geven omtrent die preamp en die fx-loop? ik ben namelijk een beginner op dat vlak :)

tompie
11 maart 2009, 14:22
iemand nuttige info aub???

iWishmaster
11 maart 2009, 14:49
Voor 250 euro iets wat met een band mee kan? Dan kom je al snel op modelling versterkers uit denk ik: met al die effecten enzo dus.

Als je dat niet wilt: Kijk eens naar een tweedehands Fender Performer 1000. Rond de 250-300 is die wel te vinden met een beetje geluk. Prima versterker voor het geld.

WillemdaGuide
11 maart 2009, 14:54
De zoekfunctie zal je sowieso al een eind op weg helpen, maar vooruit,

Je kunt je gitaarversterker (combo) eigenlijk als 3 componenten zien, een voorversterker (pre-amp) een eindversterker (poweramp) en een speaker.
Globaal betekend dit dat je pre-amp voor de kleuring van je geluid zorgt en je poweramp dit dermate versterkt dat je speaker dit weer kan geven.

Veel moderne amps hebben een fx loop, dit is eigenlijk niet veel anders dan een pre-amp out / poweramp in. Het geeft je de mogelijkheid je signaal tussen je voor en eindversterker te bewerken.

Veel effecten klinken beter na de pre amp, dus in een fx loop.
De fx send (pre-out) komt dan op de input van je effectapparaat en de output van je effect op de FX return (power-in)

Dan de opmerking mbt "er zit een pre-amp in de ME-70"
Wanneer je je ME-70 in de effectloop hebt hangen is je signaal al door de pre-amp van je versterker gegaan en zou je dus feitelijk 2 pre-amps achter elkaar hebben, da's niet wenselijk, dus wanneer in fx loop, pre-amp uitzetten.

Hetzelfde geldt uiteraard als je een ME-70 voor je versterker zet (dus de output van de ME-70 op de input van je amp) Wederom 2 pre-amps.

een uitzondering is als je de output van de ME-70 op de return van de fx-loop van je amp hangt. Je stuurt dan het signaal door de pre-amp van de ME-70 en rechtstreeks door naar de poweramp van amp, een prima oplossing alleen komt de pre-amp van je versterker dan niet meer in het verhaal voor.

Als laatste mbt de versterker, wil je wat fatsoenlijks, en dus ook voor een redelijk podium, dan kun je dat budget gerust verdubbelen of meer.
Ik vind 250 euro niet een realistisch budget voor wat jij wil.
Ik ben van mening dat alles een beetje in verhouding moet staan tot elkaar, dus een hele dure gitaar op een super goedkope amp vind ik een mismatch.
een ibanez SZ en Boss ME-70 zijn prima spullen, koop daar aub ook een goeie versterker bij.
Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een 2e hands of nieuwe peavey, Marshall of hughes&Kettner

tompie
11 maart 2009, 15:24
en hoe zit het met hi-watt? is dit kwalitatief? en de fender fm 212? fender is toch een goed merk?

WillemdaGuide
11 maart 2009, 16:04
Hi-watt is naar mijn weten ook een goed merk, maar zal ongetwijfeld ook een goedkopere lijn hebben, net als die Fender FM.

Mooi voorbeeld is Marshall, ongeacht persoonlijke voorkeuren kun je dit een goed merk noemen die zijn sporen in de muziekgeschiedenis heeft verdiend.
Ook zij hebben een amp van 100 watt voor weinig geld, de MG serie.
Zoek hier op het forum maar eens op Marshall MG om te zien wat de gemiddelde mening is over die serie versterkers.

wat ik eigenlijk dus wil zeggen is dat je in dat segment niet zozeer naar een naam/merk moet kijken alswel moet kiezen met je oren.
Het is over het algemeen allemaal chinees budgetspul dus testen testen testen

Mr.Fingers
11 maart 2009, 16:07
Als je zoekt op Frontman (daar staat FM voor), zul je zien dat het een baggeramp is!

jutter
11 maart 2009, 18:39
H/H amp misschien.....