PDA

View Full Version : output balance?



matto
8 maart 2009, 17:43
Dit plaatje kwam ik tegen:

http://www.chambonino.com/work/fender/fend2k.jpg

Dit is een foto onder de motorkap van een Fender bf de luxe reverb
Goed te zien is 200k potmeter die in plaats van de 82 k en de 100 k weerstand is gezet.
Je kunt nu dus een beetje de balans op de pi regelen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

nico verduin
8 maart 2009, 18:00
Zorg dan wel dat de instel de stroom kan hebben. Er loopt in statische toestand al ongeveer 0.25W door heen. En zoveel kunnen de meeste instel potmeters niet hebben. Daarnaast weet ik niet wat het effect op het geluid heeft.

Chris Winsemius
8 maart 2009, 23:26
Op 'n iets andere manier komt het ook voor in (bijvoorbeeld) bepaalde Dumble versterkers.

Instellen op stroom: kan, maar je kan ook andere dingen meten/testen wat betreft deze instel-mogelijkheid.

Zonder rekenmachine te hebben gepakt: let wel op de maximale belastbaarheid van de trimpot/etc.!

matto
8 maart 2009, 23:56
Zou je dan bijvoorbeeld een " gewone " potmeter van zeg maar 250 k op die plek kunnen zetten?
Hoeveel watt is een gewone( ik bedoel net zo eentje als aan het frontpaneel van een Fender zit maar dan lineair natuurlijk) potmeter eigenlijk?

nico verduin
9 maart 2009, 06:09
Meestal 0.25 tot 0.5W. Daarnaast loop je het risico dat als je een kant TE laag maakt in waarde je loadlijn boven het maximale Pa gebied komt.

cluseau
9 maart 2009, 08:39
Je kunt nu dus een beetje de balans op de pi regelen.
Als het de bedoeling was geweest de balans te regelen was het beter geweest de twee 330K weerstanden aan de roosters te vervangen door een 500K potmeter. Blijft de potmeter ook langer heel en de buisinstelling waar Nico over praat wordt nauwelijks beinvloed. Waarschijnlijk is dit gedaan als oplossing voor een fout welke men niet heeft kunnen vinden. De enige die deze vraag echt kan beantwoorden is natuurlijk de techneut welke verantwoordelijk is voor deze constructie.

Frans.

nico verduin
9 maart 2009, 08:44
Of 2 82K weerstanden nemen aan de anodes, en dan een 50K potmetertje aan de andere kant van die weerstanden. De loper aan de B+. Dan heb je wat regel bereik om gelijk de mismatch van de buizen te compenseren. Daarnaast blijft het gedissipeerde vermogen beperkt in de instel pot.

master99
9 maart 2009, 15:07
Gevoelsmatig zou ik dan toch voor een trim pot parallel aan één van de anodeweerstanden gaan. Deze anodeweerstand moet je dan dus wel hoger kiezen dan het origineel. Als de trimpot onderbreekt zal niet meteen de anodestroom stoppen. Als je de waarden van de anodeweerstand en de trim pot dan een beetje handig kiest, zal de stroom door de trim pot vrij klein zijn zodat de maximale dissipatie van de trim pot niet wordt overschreden. Er loopt dus niet de complete anodestroom van een triode door de trim pot. .. moet je natuurlijk wel oppassen dat je de trim pot niet helemaal naar 0 ohm draait .. of je moet nog een weerstand in serie met de trim pot zetten, en deze samen parallel aan de anodeweerstand.

nico verduin
9 maart 2009, 16:30
Gevoelsmatig zou ik dan toch voor een trim pot parallel aan één van de anodeweerstanden gaan. Deze anodeweerstand moet je dan dus wel hoger kiezen dan het origineel. Als de trimpot onderbreekt zal niet meteen de anodestroom stoppen. Als je de waarden van de anodeweerstand en de trim pot dan een beetje handig kiest, zal de stroom door de trim pot vrij klein zijn zodat de maximale dissipatie van de trim pot niet wordt overschreden. Er loopt dus niet de complete anodestroom van een triode door de trim pot. .. moet je natuurlijk wel oppassen dat je de trim pot niet helemaal naar 0 ohm draait .. of je moet nog een weerstand in serie met de trim pot zetten, en deze samen parallel aan de anodeweerstand.
Het onderbreken van de trimpot is op zich niet erg (al moet ik het met de heden ten dage modellen nog meemaken). Het signaal valt gewoon weg. En het is de bedoeling (mocht je hier voor kiezen) om in te stellen en er dan met den vingers vanaf te blijven..... Nog beter is gewoon er helemaal vanaf te blijven en gewoon met de juiste weerstanden werken....:sssh:

Mr.Jay
10 maart 2009, 16:21
Wat is eigenlijk het doel van dit potje? een beetje onbalans kan juist lekkerder klinken.

nico verduin
10 maart 2009, 17:49
Mogelijk was het juist om die onbalans te creeren. Dus meer als standaard door de anode weerstanden.