PDA

View Full Version : Verschil tussen Fender stratocasters



ibanez260
8 maart 2009, 18:42
ik heb een vraagje, het kan misschien een heel domme vraag zijn maar ik snap het onderscheidt in stratocasters niet. Als ik een strat zie, dan is dat een strat. Maar jullie kunnen daar blijkbaar verschil in zien?? dat begrijp ik niet zo goed

Mr.Fingers
8 maart 2009, 18:44
bruin hout voor toets <-> gelig hout voor toets
3 singlecoils <-> 1 humbucker & 2 singlecoils
grote kop <-> kleine kop
...

Di Stefano
8 maart 2009, 18:45
Hoe hoger je in prijs gaat hoe beter het hout, elementen, hardware en afwerking. Wat zich bijgevolg vertaalt in een betere sound en speelcomfort.

pasqual
8 maart 2009, 22:28
Hoe hoger je in prijs gaat hoe beter het hout, elementen, hardware en afwerking. Wat zich bijgevolg vertaalt in een betere sound en speelcomfort.

bij fender is het niet altijd het hout. ik heb o.a. een fender mex en die heeft gewoon een alder body en esdoorn hals. de hardware daarintegen is wél voor verbetering vatbaar. zoals de brug die ik onlangs heb vervangen voor een met groot blok en de elementen worden ook nog vervangen. eerst maar eens 500 kohm pots proberen voor een helderder geluid.

groeten Pasqual.

Di Stefano
8 maart 2009, 23:13
Ja de houtsoort is tegenwoordig overal hetzelfde maar ik denk dat de betere body's voor de usa's worden gebruikt.

pasqual
8 maart 2009, 23:47
dat zal wel meevallen hoor; de betere ( mooiere ) body's zullen wel een sunburst of see through finish krijgen en de minder mooie een dekkende lak. ik heb usa body's gezien met een zwembad routing wat ik toch een tegenvaller vind voor die prijs.

groeten Pasqual.

almarvk
9 maart 2009, 08:28
Topictitel aangepast.

Eko
9 maart 2009, 09:06
Het model wordt al 50+ jaren gemaakt en is net zo beroemd als een Bahco. Het is dus een icoon geworden wat elke fabrikant ter wereld probeert na te maken ( net als een Les Paul).
Dat houdt in dat er in het model niet veel verandering zit. Het zit hem meer in de toegepaste materialen en kleine variaties.
Toen de stratocaster in 1957 werd uitgebracht was de hals van esdoorn ( maple) en de toets ook. De hals zag er dus blank uit. Het sleet behoorlijk bij zeer intensief gebruik. Daar op werd in 1962 een toets aangebracht van pallisander ( rosewood). Die data zijn niet heel exact ( voor de puristen onder ons) maar ze staan meer als voorbeeld.
Dat hout in dat er nu 2 basis versies worden geleverd die met die data worden aangeduid. een `57 of een `62 model.
Die twee worden nog steeds gemaakt en over de term is nogal wat verwarring. Fender zorgt daar ook nog zelf voor door ook nog modellen te maken als een `50`s en `60`s strat.
Heel versimpeld ziet het er zo uit. De gitaren met de naam Fender er op worden uit maar een paar plekken geleverd. De meesten komen uit Mexico en USA.
DE Mexicaanse modellen zijn de wat minder tijdscorrecte versies van de modellen uit de USA. Echte exacte kopieen uit 1957 en 1962 komen nog steeds uit de USA. Die zijn dan ook tot op de schroefjes exact en met dezelfde laksoorten.
Naast die 2 modellen uit `57 en `62 komen er nog steeds variaties bij sinds 1957 en die worden ook weer heruitgegeven ( reissues) om de zaak nog wat te compliceren. Ook probeert Fender door nieuwere materialen en pick-up versies nieuwe klanten te trekken of omzet te maken.
De verschillen zijn alleen interessant als je langer speelt en de specificaties per se wilt.
Als je begint met spelen of je eerste strat wilt kopen , kijk dan alleen naar wat je mooi vindt of wat prettig in je hand ligt. Dikke kans dat je dan langer plezier van het instrument hebt.
Veel info staat ook wel bij Wikipedia of in boeken. Google is een grote bron voor diegene die info nodig heeft.

Foxey Freddie
9 maart 2009, 09:40
even klein vraagje tussendoor: gebruikt fender ALTIJD nitrocellulose lak? of soms toch poly?

Rick trodat
9 maart 2009, 10:08
Nitro lak zit alleen op de nieuwe fender highway (de hals niet), american vintage (reissue) en volgens mij zo'n beetje alle custom shop modellen.
Zover ik weet niet één mexicaan.

Les Paul R8
9 maart 2009, 10:42
Nitro lak zit alleen op de nieuwe fender highway (de hals niet), american vintage (reissue) en volgens mij zo'n beetje alle custom shop modellen.
Zover ik weet niet één mexicaan.

De nieuwe Road Worn serie komt uit Mexico en heeft nitro lak

Rick trodat
9 maart 2009, 10:50
De nieuwe Road Worn serie komt uit Mexico en heeft nitro lak

Oh ja das waar ook. Ja maar die is net nieuw das niet eerlijk.;)

Goede instrumenten trouwens jammer van de (onrealistische relic)

guitarnijboer
9 maart 2009, 18:25
Over verschillen gesproken... Weet iemand iets over de verschillen in de elementen door de jaren heen? (afgezien van de uiterlijke verschillen zoals black of grey of plastic bobbin) maar bijvoorbeeld het soort magneten, aantal windingen, etc.