PDA

View Full Version : Nadelen Bigsby op SG



Bolder
8 maart 2009, 13:48
Er zijn al tientallen topics over Bigsby's, maar geen een met de nadelen van een Bigsby op een SG.

Ik weet de voordelen, maar zijn nou echt de nadelen eraan? Ontstemmen? Overgebleven gaten? Gewicht?

Als je een ge-Bigsby'de SG hebt reageer en vertel je ervaring!

hezz
8 maart 2009, 14:18
Al heb ik geen SG, ik heb wel een Bigsby op m'n full-hollow dus kan ik wel wat algemene nadelen vertellen.

Eerst wil ik wel voorop stellen dat de voordelen het allemaal echt waard maken, ik ben echt verliefd op de Bigsby! Het voegt echt iets moois aan je toon (zal met de materialen te maken oid), de vibrato is echt prachtig en heerlijk subtiel en het ziet er gewoon erg classy uit. Bij mij blijft het ook echt heel strak gestemd en de berichten die ik af en toe lees over het verwisselen van snaren vind ik zwaar overdreven, duurt bij mij in ieder geval minder lang dan snaren door een strat-tremelo blok halen.

En nou, nadelen. Een enkel nadeel wat ik wat vaker merk is dat het soms in de weg kan zitten als je vooral bezig bent met ritme-partijen. Af en toe kan dat zelfs pijn doen omdat je lekker zit te rammen op de gitaar en je ertegen aan slaat. Het neemt ook wel iets meer ruimte in beslag, ik kan me voorstellen dat het bij sommige koffers een beetje gaat duwen. Koffers kunnen dit echter wel hebben en als je gitaar sowieso al iets van een tailpiece had (zoals bij m'n hollowbody) moet dit geen probleem zijn. Denk er wel aan de vibrato-arm naar achteren te draaien wanneer je het in een koffer stopt, zo ligt die tegen de tailpiece aan (als het een B6-achtig model is) en kan die niet verder geduwd worden. De Bigsby is ook wel wat zwaarder, dus mocht gewicht meespelen dan kan dat ook een nadeel zijn.

Verder weet ik niet echt nadelen meer te noemen en kan ik alleen zeggen dat een Bigsby echt top is! Ik heb er sinds ik het geinstalleerd helemaal geen spijt van.

Bolder
8 maart 2009, 14:28
Ja ik heb al wel eens een topic over de sg met de bigsby in de koffer geplaatst. Ik heb zelf gemeten en van anderen gehoord dat dat gewoon kan.

Ik wil er dus een B5 op zetten en die vervangt dus mijn staartstuk. Maar blijven er dan gaten over?

thank Hezz btw!

hezz
8 maart 2009, 14:56
Moet gewoon lukken inderdaad, als een SG met vibroarm lukt moet een Bigsby ook kunnen.

Met de B5 heb ik echter geen ervaring, ik zie die alleen wel vaak op Telecasters. Maar op een Tele lijkt het me niet mogelijk de arm naar achter te draaien omdat die dan verder dan de body zou zitten. Een SG heeft dan gelukkig wel een grotere 'kont', maar kijk wel even waar dat ding komt te zitten. Kan misschien van belang zijn

B5 op Tele, zie hoe dichtbij die bij de rand ligt.
http://i42.photobucket.com/albums/e323/RomanSonnleitner/mytele1l.jpg

edit: even wat SG bigsby plaatjes opgezocht. Zou best kunnen dat de Bigsby-arm steeds naar voren blijft, dus blijven de snaren slapper in de koffer liggen.

http://www.davesguitar.com/product/C207310.JPG
http://rfrocks.com/guitars/LPSG61.jpg

Bolder
8 maart 2009, 15:01
Aahja ik zie het, over de gaten zit nu de Bigsby en volgens mij worden die gaten ook weer gebruikt door de Bigsby. Thanks!

Thijssie06
8 maart 2009, 16:12
Of er bij een SG gaten open blijven ben ik niet helemaal zeker van maar bij mijn firebird in ieder geval wel.

Was wel een kleine schok omdat de muziekwinkel zei dat er geen gaten open bleven maar dit was dus niet het geval.

Maar het was gewoon kwestie van wennen, en heb er absoluut geen spijt van. :hippie:

http://img401.imageshack.us/img401/5216/1000640.th.jpg (http://img401.imageshack.us/my.php?image=1000640.jpg)

http://img12.imageshack.us/img12/6245/1000638.th.jpg (http://img12.imageshack.us/my.php?image=1000638.jpg)

pueblo
8 maart 2009, 17:56
Of er bij een SG gaten open blijven ben ik niet helemaal zeker van maar bij mijn firebird in ieder geval wel.

Was wel een kleine schok omdat de muziekwinkel zei dat er geen gaten open bleven maar dit was dus niet het geval.

Maar het was gewoon kwestie van wennen, en heb er absoluut geen spijt van. :hippie:


hangt er gewoon van af hoe ver je de tremelo zet

Bolder
8 maart 2009, 19:42
@ Pueblo:
ja idd

@ Thijssie:
Heb jij hem er zelf op gezet, of heeft een winkel dat voor je gedaan? Ik heb niet eerder een Bigsby op een Firebird gezien, maar op een SG zitten ze altijd dicht bij de brug..

Thijssie06
8 maart 2009, 20:09
Ik heb het laten doen. :rockon:

Hij kon die oude gaten niet gebruiken geloof ik, die er al in zaten. Al die afstanden enzo hebben allemaal met de intonatie te maken.[LIST=1]

Bolder
8 maart 2009, 20:17
Als je de brug niet beweegt dan wordt je intonatie er toch niet minder op?

Jay75
8 maart 2009, 21:10
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6FONHCL-D.jpg

dit is mijn 71er SG.
Geen nadelen, alleen maar voordelen! Ziet er vet uit, niet topzwaar.
Gewoon doen dus, past ook gewoon in de koffer trouwens

Bolder
8 maart 2009, 21:17
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6FONHCL-D.jpg

dit is mijn 71er SG.
Geen nadelen, alleen maar voordelen! Ziet er vet uit, niet topzwaar.
Gewoon doen dus, past ook gewoon in de koffer trouwens

En wat heb je met de overgebleven gaten gedaan? Of kwam ze met Bigsby uit fabriek?

vulvasonic
8 maart 2009, 21:38
Op de foto zie je minstens 1 gat gewoon zitten, waar zo te zien niets mee gedaan is. En gelijk heeft ie. Er is nog nooit iemand dood gegaan aan een gat.... (nou goed, dat neem ik terug - in ieder geval NIET aan een gat in de body van SG). :)

Bolder
8 maart 2009, 22:26
Kijk weet je wat het is.. Ik heb een witte SG.. Dus die gaten gaan er echt uitkomen..

Maarja nog meer suggesties? Kan je die Bigsby ook niet over de gaten heen doen?

euroboy
8 maart 2009, 22:45
Ik ken iemand met een bigsby op zijn SG... Ja de gaten van zijn stoptail zijn dichtgemaakt maar dat zie je wel... Zijn SG is uit de 70 er jaren Heerlijk ding! Gewoon doen als je echt een bigsby wilt! die gaten wennen wel en je kan er nog altijd zo een plaatje opzetten van CUSTOM ofzo (weet niet hoe dat noemt maar zie je af en toe op ES 335 staan..)

Vette SG en de bigsby gaat hem enkel nog vetter maken geloof me!

Jay75
8 maart 2009, 23:18
En wat heb je met de overgebleven gaten gedaan? Of kwam ze met Bigsby uit fabriek?

Wat maken die gaten nou uit man ook al issie wit hehe, rocknroll dude, je poets m zeker ook iedere dag ;)

Bolder
9 maart 2009, 09:17
nouja niet iedere dag xD

Bolder
9 maart 2009, 09:18
Maar dan ga ik dat ding keihard bigsby'en. Rond april gaat het gebeuren, dat doe wel wat foto's op het POST JE SG forum

hezz
9 maart 2009, 09:41
Kijk weet je wat het is.. Ik heb een witte SG.. Dus die gaten gaan er echt uitkomen..

Maarja nog meer suggesties? Kan je die Bigsby ook niet over de gaten heen doen?

Je kunt de gaten ook opvullen met houtvuller en dan een likje witte verf eroverheen doen ofzo maar liever twee gaten (die er overigens stoer en rock'n'roll uitzien) dan twee van die half-kloppende witte vlekjes op de body..

Maargoed, mijn gitaar ziet er dan ook zo uit :crazyhappy:

http://farm4.static.flickr.com/3193/3048684962_92f92f923a_b_d.jpg

Jay75
9 maart 2009, 09:53
Maar dan ga ik dat ding keihard bigsby'en. Rond april gaat het gebeuren, dat doe wel wat foto's op het POST JE SG forum

Heel verstandig!! :)

Bolder
9 maart 2009, 10:46
Je kunt de gaten ook opvullen met houtvuller en dan een likje witte verf eroverheen doen ofzo maar liever twee gaten (die er overigens stoer en rock'n'roll uitzien) dan twee van die half-kloppende witte vlekjes op de body..

Maargoed, mijn gitaar ziet er dan ook zo uit :crazyhappy:

http://farm4.static.flickr.com/3193/3048684962_92f92f923a_b_d.jpg

Wel nieuwe elementen zeker! Anders glimmen ze noooit zo mooi!

Jilles
9 maart 2009, 11:14
Ik heb een Cadillac met een bigsby erop gemonteerd. Is gedaan door de vorige eigenaar, bij vox humana. Ik kan de oorspronkelijke brug-gaten ook nog zien zitten, maar daar stoor ik me totaal niet aan. De bigsby is namelijk goud, en in de gaten in mn body zitten 2 gouden "pluggen" oid, met schroefdraad erin. Daarnaast zitten de gaten half onder de bisgby, waardoor het al helemaal niet zo erg opvalt. (goud op goud)
Maarja, het is wel een les paul model dus ik weet niet in hoeverre dat te vergelijken is met jouw SG.
Enfin, als je er nou heel erg mee zit, met die gaten: Informeer even of je er van die pluggen in kan zetten!

zoon van Piet
9 maart 2009, 11:54
Op het gevaar af dat jullie me een ouwe zeiker gaan vinden:
Ik lees hier dus helemaal géén negatieve geluiden over deze ontstemmechanieken- los van de gatenkaas. En hoewel ik Bigsby's best tof vind, is deze lofzang toch wat té positiefchristelijk.

Bigsby's kunnen - met name bij verkeerde montage en/of afstelling voor vreselijke problemen zorgen. En ze vreten bijna per definitie sustain.

Ik mag me er eigenlijk niet mee bemoeien, ik heb niet eens een SG. Maar mijn maat wel: een 73'er met de Gibsonbigsby (=bigsby zonder logo). Mooie gitaar, klinkt heerlijk. Maar het kreng ontstemt als mn vorige vrouw. Hangt bij m thuis een beetje aan de muur mooi te wezen...( die sg, niet mn vorige vrouw)

geert1976
9 maart 2009, 12:30
Op het gevaar af dat jullie me een ouwe zeiker gaan vinden:
Ik lees hier dus helemaal géén negatieve geluiden over deze ontstemmechanieken- los van de gatenkaas. En hoewel ik Bigsby's best tof vind, is deze lofzang toch wat té positiefchristelijk.

Bigsby's kunnen - met name bij verkeerde montage en/of afstelling voor vreselijke problemen zorgen. En ze vreten bijna per definitie sustain.

Ik mag me er eigenlijk niet mee bemoeien, ik heb niet eens een SG. Maar mijn maat wel: een 73'er met de Gibsonbigsby (=bigsby zonder logo). Mooie gitaar, klinkt heerlijk. Maar het kreng ontstemt als mn vorige vrouw. Hangt bij m thuis een beetje aan de muur mooi te wezen...( die sg, niet mn vorige vrouw)


Piet heeft een punt, als je het laat doen, laat de Bigsby dan monteren door iemand die er veel ervaring mee heeft en ook weet wat die doet.

Ik wil eigenlijk op mijn Hondo SG ook een Bigsby, maar ben door meerdere gewaarschuwd dat dit een voorzichtig karweitje is en indien het fout gaat het gevolgen heeft voor mijn gitaar.

ik zie trouwens op de foto's (correct me if i'm wrong) bij de SG's ook allemaal nog de standaard tune-o-matic zitten, terwijl ik in de veronderstelling ben dat deze gewisseld moet worden voor een rollerbridge?

Bolder
9 maart 2009, 13:07
Piet heeft een punt, als je het laat doen, laat de Bigsby dan monteren door iemand die er veel ervaring mee heeft en ook weet wat die doet.

Ik wil eigenlijk op mijn Hondo SG ook een Bigsby, maar ben door meerdere gewaarschuwd dat dit een voorzichtig karweitje is en indien het fout gaat het gevolgen heeft voor mijn gitaar.

ik zie trouwens op de foto's (correct me if i'm wrong) bij de SG's ook allemaal nog de standaard tune-o-matic zitten, terwijl ik in de veronderstelling ben dat deze gewisseld moet worden voor een rollerbridge?

Ja ik ga het bij Voxhumana laten doen. Dat zijn zoiezo prof's en ik ga dus even informeren of ik er andere pluggen in kan laten zetten dat ik de Bigsby op de fabrieksgaten kan monteren. En dus ook even kijken of het met een Tun-o-matic brug wel kan. Denk het wel ik zie het wel vaker.

PeterX
9 maart 2009, 13:17
Piet heeft een punt, als je het laat doen, laat de Bigsby dan monteren door iemand die er veel ervaring mee heeft en ook weet wat die doet.


ik zie trouwens op de foto's (correct me if i'm wrong) bij de SG's ook allemaal nog de standaard tune-o-matic zitten, terwijl ik in de veronderstelling ben dat deze gewisseld moet worden voor een rollerbridge?

Ik heb ook een bigsby laten monteren bij vox humana (en gelijktijdig een andere topkam), kost een paar tientjes meer maar dan heb je dus ook een prima werkend, niet onstemmend tremolo :)

Je tune o matic brug hoef je niet te wisselen... Als je zoekt op rollerbridge kom je topics tegen over de voor en nadelen en de conclusie was dat je het beter niet kan doen... Ik heb nog steeds de originele brug en heb daar geen problemen mee gehad

Bolder
9 maart 2009, 14:03
Ik heb ook een bigsby laten monteren bij vox humana (en gelijktijdig een andere topkam), kost een paar tientjes meer maar dan heb je dus ook een prima werkend, niet onstemmend tremolo :)

Je tune o matic brug hoef je niet te wisselen... Als je zoekt op rollerbridge kom je topics tegen over de voor en nadelen en de conclusie was dat je het beter niet kan doen... Ik heb nog steeds de originele brug en heb daar geen problemen mee gehad

Heb je foto's van je gitaar met bigsby? Bigsby kost daar 139 euro toch? Hoeveel kost het monteren dan?

geert1976
9 maart 2009, 14:10
daar ben ik nu ook wel benieuwd naar:???:

Bolder
9 maart 2009, 17:09
@PeterX

Komop laat die foto's zien? En waarom zou je een andere topkam erop zetten?

PeterX
9 maart 2009, 20:29
@PeterX

Komop laat die foto's zien? En waarom zou je een andere topkam erop zetten?

Een nieuwe topkam kost relatief erg weinig, terwijl problemen met de stemming van je gitaar vrijwel altijd komen door een niet zo goede topkam, en niet door de stemmechanieken zelf.


De exacte prijs weet ikniet meer, maar de bigsby (gouden versie, 150 euro) met montage, afstellen en nieuwe snaren was ongeveer 200 euro....

http://members.lycos.nl/garfield323f/sheratonaf.jpg

Mike999999999
9 maart 2009, 20:59
als je een bigsby besteld of koopt krijg je er een hele gebruiks aanwijzing bij hoe je hem moet instaleren plus nog wat materiaal om hem goed te kunnen instaleren. kijk maar is op jouwbuis, het is echt niet moeilijk om zo'n ding er zelf op te zetten.

Maar als je 2 linker handen hebt of gewoonweg bang bent om in je eigen gitaar te boren moet je het natuurlijk niet doen.:)

Bolder
9 maart 2009, 21:16
Oe lekkere gitaar! ja ik heb een iets kleiner budget verwacht ik maar ik heb geen nieuwe topkam nodig.

Bolder
9 maart 2009, 21:19
Neu ik ben vrij techniesch maar gaten boren in mijn gitaar gaat pijn doen denk ik dus ik laat het door een prof doen.