PDA

View Full Version : Verander je ouwe buizenamp in een echte solid state amp :D



Puerco
8 maart 2009, 09:28
Weinig aan toe te voegen, zie youtube LINK (http://www.youtube.com/watch?v=URvfywUxWzk)
Er was al de Weber copper cap (solid state rectifier plugin), nu ook preamp buizen als solid state verkrijgbaar.
Jullie mogen zelf oordelen, daar brand ik mij niet aan :hippie:

Puerco
8 maart 2009, 09:32
Ook gespot op gearpage (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=505662) , tdpri (http://www.tdpri.com/forum/amp-central-station/145806-watt-grinder-solid-state-tubes.html) en Metroforum (http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=13&t=24370)

budje
8 maart 2009, 09:55
t klinkt wel boeiend, maar of ze het waard kunnen maken... Het internet staat ook vol met gitaren voor de professional voor 59,95 inclusief verzendkosten :strat:

Rinze
8 maart 2009, 10:32
En de site van de beste man is nog niet eens in de lucht, hij heeft het blijkbaar allemaal nog niet helemaal op een rijtje. Behoorlijk prijzig ook trouwens, die "buisjes". Maar goed, als ze echt goed zijn.. Ik heb trouwens nog maar zelden een 12AX7 meegemaakt die er zomaar mee ophield.

nico verduin
8 maart 2009, 10:36
Het zal wel met Fets gedaan zijn. Die vertonen vergelijkbare eigenschappen als buizen. Dat gecombineerd met SMD laat het passen in die kleine kokertjes. Kan er verder niet over oordelen.
Wel knappe prijs. Zal in Den Hollanden wel niet verkopen. Zijn we veel te krenterig voor. Wel innovatief!!

budje
8 maart 2009, 11:07
Die prijs valt natuurlijk wel weer mee als het echt waar is wat ie zegt, dat ze een leven lang mee gaan. Plus je apparatuur word een stuk minder gevoelig voor hobbelen tijdens transport.

Ik word alleen weer een beetje misselijk van het "buitenlands spul is kut en amerika is beter dan iedereen" verhaal. Het word echt wachten op het vierde rijk met de amerikanen aan het hoofd.

maar daar is vast weer een ander topic voor ;)

cluseau
8 maart 2009, 11:24
Ik word alleen weer een beetje misselijk van het "buitenlands spul is kut en amerika is beter dan iedereen" verhaal.

+1
Mag ik een teiltje.....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/ziek.gif

Rinze
8 maart 2009, 11:29
Ik vind het met name jammer dat in het filmpje geen geluidsvoorbeelden van die dingen zitten. De Mesa van die gast heeft niet eens eindbuizen, of zou ie ook al onzichtbare eindpitten hebben ontwikkeld :seriousf: Ik wil zoiets dan graag horen, dat zegt mij meer dan marketingbla die ik al zo vaak heb gehoord over produkten waarover ik daarna nooit meer iets vernomen heb.

nico verduin
8 maart 2009, 11:34
Ach mogelijk werkt het wel. Er is al meerdere malen ge-experimenteerd met Fets als vervanger voor buizen. Ook omdat Fets zich een vergelijkbaar gedrag vertonen als penthodes. Las laatst nog een artikel van iemand die mbv. 2 fets in cascade, een triode simuleerde. Inclusief alle harmonics.

cluseau
8 maart 2009, 11:55
Er is al meerdere malen ge-experimenteerd met Fets als vervanger voor buizen.
Tientallen jaren geleden al eens een radio gerepareerd door een buis te vervangen door een gewone NPN transistor. Natuurlijk niet met de juiste gelijke eigenschappen maar het werkte wel! Alternatieven voor een eindbuis zijn er echt, getuige de lijneindtrap van tv's.

budje
8 maart 2009, 13:46
maar als gitaristen zijnde vinden we het natuurlijk minder interessant HOE het kan maar maar wat we wel willen weten wat DOET het met onze tone!!!!

fredjuh
8 maart 2009, 13:50
Dat puntje bovenop om het op een buis te laten lijken, dat is pas echt om te kotsen zeg.

GeofJackon
8 maart 2009, 14:41
En wat is dan het nut van een dure buizenamp te kopen? Koop dan in een keer een transistorbak.

Puerco
8 maart 2009, 16:34
En wat is dan het nut van een dure buizenamp te kopen? Koop dan in een keer een transistorbak.

Dat is niet helemaal waar, een buizenamp heeft transformators, hoge spanningen etc waar een transistor bak op lage spanning werkt. Circuits zijn dus heel anders hoewel er wel enkele solid state amps geweest zijn die over een degelijke OT beschikten.
Dit is dus wel een mooie manier om solid state met buizen te vergelijken waarbij het circuit hetzelfde blijft.

cluseau
8 maart 2009, 22:05
maar als gitaristen zijnde vinden we het natuurlijk minder interessant HOE het kan maar maar wat we wel willen weten wat DOET het met onze tone!!!!


Heel begrijpelijk, maar ik dacht dat dit de "werkbank" was. Het deel waar de "Willie Wortels" zich thuis voelen. Zij vinden zowel de tone als de manier waarop iets voor elkaar te krijgen interessant. Als gitarist ben je daar natuurlijk ook welkom. :ok:

vg
Frans.

Chris Winsemius
8 maart 2009, 23:20
Heel begrijpelijk, maar ik dacht dat dit de "werkbank" was. Het deel waar de "Willie Wortels" zich thuis voelen. Zij vinden zowel de tone als de manier waarop iets voor elkaar te krijgen interessant. Als gitarist ben je daar natuurlijk ook welkom. :ok:

vg
Frans.

Ondanks alle soldeerbouten en formules is budje's vraag imho DE kern, bij de meeste gitaristen gaat het om tone & feel en dan is het maar te hopen dat de techneut dat ook begrijpt... 'n gitaarspelende techneut is dan (imho!) toch wel handig.