PDA

View Full Version : fasedraaiers



fredjuh
7 maart 2009, 12:27
Waarom wordt er in gitaarversterkers bijna altijd de AC Long Tailed Pair gebruikt, en maar weinig de Cathodyne/Split Load? (op vroege fenders na) Want met een split load fasedraaier heb je meer controle over je gainstructure, dus waar je gain hebt en hoe je clipt, en hij is ook symmetrischer en als je dat niet wilt kun je m asymmetrischer maken. En hij heeft ook meer gain want als je voor die een hele ECC83 gebruikt net als bij de long tail dan heb je een mu van 60 of met een unbypassed kathode rond de 30.

Chris Winsemius
7 maart 2009, 12:42
Je stelling is niet helemaal juist, ook LTPs zijn zeer goed te tweaken als je weet waar je mee bezig bent en op je oren afgaat.
Qua symmetrie is 'n cathodyne (ook) absoluut niet perfect. Sowieso is er 'n verschil in uitgangsimpedantie (hoger aan de anode-kant dan aan de kathode-kant) en bij oversturing gebeurt er nog wel meer ;)

Voordeel LTP: hogere uitgangsspanning, langer symmetrisch en (afhankelijk v/d component-waardes) plenty gain...

Het grote waarom? Mail Fender, VOX en/of Marshall even... ;)

Daarnaast heb je nog meer fasedraaiers zoals 'n klein OTje, paraphase, etc.

don marco
7 maart 2009, 12:52
DC long tailed pair ;)

Chris Winsemius
7 maart 2009, 13:01
DC long tailed pair ;)

(Hi)wat(t)?

;)

Dirk_Hendrik
7 maart 2009, 13:04
Ik geef toch de voorkeur aan een EHX smallstone als fasedraaier. Wat uitgebreider maar de klank is wel met 1 knop te tweaken.

Chris Winsemius
7 maart 2009, 13:12
Ik geef toch de voorkeur aan een EHX smallstone als fasedraaier. Wat uitgebreider maar de klank is wel met 1 knop te tweaken.

Nee joh, Phase 90 werkt veel beterder met gain.

:D

(bevat zelfs 'n lichte kern van waarheid, iig. morgen faseverdraaierdag! ;) )

fredjuh
7 maart 2009, 22:14
don marco: Ik kom toch het meest de AC tegen, maar de DC wordt ook regelmatig gebruikt volgens mij.

De ltp een hogere uitgangsspanning en langer symmetrisch? de split load heeft een headroom van bijna de HT, voor de anode en de kathode, en de ltp ook toch? de ltp mag dan iets van 50V meer hebben omdat de kathodeweerstand 50k is ipv 100k bij de SL, maar dat maakt toch bijna niks uit?

Met meer controle over gainstructure bedoelde ik dat je een losse triode meer hebt waarmee je kunt kloten met van alles.

master99
9 maart 2009, 08:11
Om bij een split load fasedraaier minder last te hebben van het verschil in inwendige weerstand van de anode en kathode (slechte symmetrie), worden de anode en kathode belastingen (lees anode en kathode weerstanden) juist klein gekozen; vaak kleiner dan 47K. Hierdoor is de versterking juist weer lager dan met grotere belastingweerstanden waarbij de versterking wel groter is, maar de symmetrie slechter. Vandaar ook dat een ECC81 bij een split load ook meer op z'n plaats is doordat deze t.o.v. een ECC83 sowieso al een lagere inwendige weerstand heeft aan de anode, maar wel een even mooie versterkingsfactor.
Het is dus altijd een compromis ... maar dat geldt ook voor een long tail fasedraaier, waar je vanwege het verschil in schakeling van de twee triodenhelften (gemeenschappelijke kathode en een gemeenschappelijke rooster schakeling) ook te maken hebt met verschillende eigenschappen. Vandaar dat je ook vaak een verschil ziet in anode weerstanden bij een long tail om dit te compenseren. Maar alleen weer als de staart niet groot genoeg is ... de totale kathodeweerstand.

fredjuh
9 maart 2009, 16:27
tsja het is misschien wel slim om de bij de split load aan de k en de a een weerstand van rond de 50k te hangen. Maar t blijft wel een ECC83 denk ik want die symmetrie maakt me niet veel uit en ik wil in de laatste gain stage van de preamp ook nog genoeg gain hebben. Ik heb het qua geluid helemaal uitgevogeld met een volume-pot aan een van de 2 eindbuizen, en qua volume/geluid maar 10% verschil echt geen zak uit. Je begint bij de 50% pas wat te merken. T is logaritmisch he.


However, when preceded by a typical gain stage, the combination will provide output signals equal to, and even exceeding that of a long tailed pair (using the same valve type), usually with the advantage better overall balance.

Bedankt voor de bijdrage.

BTW: Mijn leerboek is de site van valvewizard. Echt een supersite! Moet m maar eens een kaartje sturen:satisfie: