PDA

View Full Version : Soundclick vs legalities?



a darker shade of grey
7 maart 2009, 11:17
Hoi mensen,

Ik heb weer een covertje af, heb er heel lang aan gewerkt en wil dus graag wat feedback en opbouwende kritiek hebben op mn gitaarspel en mijn mix. Het mp3 bestand is 20MB groot geworden, het handigst is om hem up te loaden naar mijn soundclick, maar soundclick geeft allerlei copywrite waarschuwingen. Kan ik een cover daar probleemloos uploaden? Of word ik uiteindelijk toch nog in mijn kraag gegrepen?

Groeten!
Teun

Megadeth22
7 maart 2009, 15:43
Als je 'm onder het genre cover songs zet dan is het toch gen probleem?
edit: Ik zet altijd ook bij "Copyright" de naam van de band / de titel van het album voor de zekerheid.

pasqual
7 maart 2009, 16:50
hoi Teun, volgens mij kan je een bestand van 20 mb niet in een keer op soundclick zetten. maximaal 10 mb. en wat covers betreft: ik heb laatst een cover van Jimmy Hendrixs er op gezet en het bestand een andere naam gegeven als het orgineel. achteraf schijnt dit niet nodig te zijn, zolang het maar duidelijk is dat het om een cover gaat en niet om winstbejag.

groeten Pasqual.

Baker
8 maart 2009, 08:58
Zou makkelijk kom je er niet mee weg hoor....

Ik weet niet of het onder de BUMA valt omdat je op een buitenlandse site post, maar zomaar een cover posten en er even bij zeggen wie de originele artiest is, is zeker niet genoeg.

Zie alleen al de FAQ van sounclick zelf:
http://www.soundclick.com/solutioncenter/default.cfm?subOf=134

Ik denk wel dat de kans klein is dat je werkelijk een factuur aan je broek krijgt van de BUMA of een buitenlandse variant hier van.
Als het een nederlandse site zou zijn zou die kans in ieder geval zeker aanwezig zijn. (hoewel nog steeds redelijk klein)

harrie-beton
8 maart 2009, 09:10
helaas, ik ken een paar muzikanten van coverbands die vanwege muziek op hun site een rekening kregen. De laatste stuip van Buma denk ik, wist je dat zij 47 miljoen euro hebben verloren met beleggen?

http://weblog.r-win.com/archives/algemeen/bumastemra_verl.html

a darker shade of grey
8 maart 2009, 12:34
oei dat is wel eng, dan moet ik ze binnenkort toch maar ff weghalen denk ik...ik zet hem wel weer op youtube ofzo....ik kan een rekening niet betalen denk ik. wat een onzin eigenlijk, als je toch keurig erbij zet van wie het origineel is en je claimt geen rechten of iets dergelijks, dan is het toch juist een compliment voor de band dat mensen jouw muziek na willen spelen?

artnaz
8 maart 2009, 12:43
Dus als je een cover - ongeacht waar - op internet zet van jezelf of van de band, kun je een rekening krijgen.

Maar zijn veel coverbands (wat niet verboden is dacht ik), die mogen dan geen opnames van hunzelf laten horen? :confused:

glennshred
8 maart 2009, 13:17
oei dat is wel eng, dan moet ik ze binnenkort toch maar ff weghalen denk ik...ik zet hem wel weer op youtube ofzo....ik kan een rekening niet betalen denk ik. wat een onzin eigenlijk, als je toch keurig erbij zet van wie het origineel is en je claimt geen rechten of iets dergelijks, dan is het toch juist een compliment voor de band dat mensen jouw muziek na willen spelen?


Niet weghalen jong, je speelt gewoon een cover en je hebt het niet
aangeboden als download, dat wilt zeggen dat je geen commercieéle
doeleinden hebt om er zelf beter van te worden, je speelt gewoon een
song na waar helemaal niets verkeerd aan is.

Waarom zou soundclick in de éérste plaats de optie geven om all die genres
te kiezen, en daar staat ook cover songs bij :)

Nee laat ze maar afkomen, ik heb mss makkelijk praten zo maar als ze
zo gemakkelijk aan geld willen geraken zullen ze wel met iets beter moeten
komen.

gr
glenn

Baker
8 maart 2009, 13:31
@Glennshred,

Je zit er echt goed naast, en je geeft een advies dat mensen echt geld kan gaan kosten.

Ik zeg niet dat de kans heel groot is dat je gepakt wordt, zeker niet als er sprake is van een tussenpersoon uit het buitenland (youtube, soundclick)
Maar, strikt genomen ben je gewoon in overtreding. Youtube en soundclick waarschuwen je niet voor niks als je muziek oploadt dat je dan expliciet toestemming van de auteur moet hebben. En dan bedoelen ze niet dat je er gewoon even bijzet wie het geweest is. Lees de FAQ van soundclick die ik al eerder postte maar eens door.

En er zijn (ook hier op het forum) zat voorbeelden van coverbands die een
mp3 op hun site hadden staan en die wel degelijk een rekening van de BUMA kregen gepresenteerd.

Zelf heb ik er ook eens mee te maken gehad. Wel op een iets andere manier, maar toch.

Ik had een open podium georganiseerd, waar eigen werk band optraden, maar ook coverbands. De toegang was gratis, en al het werk werd door vrijwilligers verzet. Geen commerciele opzet dus.
Mooi dat ik achteraf een rekening kreeg van de BUMA. Ze hadden me opgespoord via een berichtje in de krant. Het was maar iets van 70 euro ofzo, maar ik kon er echt niet onder uit en heb het gewoon moeten betalen.

Nogmaals,
ik denk dat je met sounclick of youtube niet veel risico loopt,
maar pas wel op met wat je op een eventuele eigen, in nederland beheerde site zet.

Baker
8 maart 2009, 13:36
Dus als je een cover - ongeacht waar - op internet zet van jezelf of van de band, kun je een rekening krijgen.

Maar zijn veel coverbands (wat niet verboden is dacht ik), die mogen dan geen opnames van hunzelf laten horen? :confused:


Klopt.
Het mag wel maar je moet een regeling treffen met de BUMA.
Wij (als coverband) hebben dan ook in ons contract opgenomen dat de zaaleigenaar verantwoordelijk is voor de afdacht aan de BUMA.
De meeste kroegen en zalen hebben sowieso al zo'n regeling, dus dat is nooit een probleem.

glennshred
8 maart 2009, 14:04
@Glennshred,


Ik had een open podium georganiseerd, waar eigen werk band optraden, maar ook coverbands. De toegang was gratis, en al het werk werd door vrijwilligers verzet. Geen commerciele opzet dus.
Mooi dat ik achteraf een rekening kreeg van de BUMA. Ze hadden me opgespoord via een berichtje in de krant. Het was maar iets van 70 euro ofzo, maar ik kon er echt niet onder uit en heb het gewoon moeten betalen.

Nogmaals,
ik denk dat je met sounclick of youtube niet veel risico loopt,
maar pas wel op met wat je op een eventuele eigen, in nederland beheerde site zet.



Dit vind ik ronduit schandalig van ze, ik vind persoonlijk geeft aan dat het
alleen maar om geld te maken heeft m.a.w een graantje meepikken..
dat ze zoiets durven vind ik beneden alle peil, ik had er toch tegeningegaan
zeker weten..

Wat weten zij nou wat jullie speelden, waren zij erbij.. gewoon een berichtje
gelezen in de krant, sorry voor men felle uitspraak maar hier kan ik echt
kwaad om worden hahaha, nou ja wie zijn wij he :rockon:


gr
glenn