PDA

View Full Version : Ideale opstelling oefenruimte.



Marcel Fernandes 81-85+AB
7 maart 2009, 01:58
:rockon:Hallo allemaal ik speel in een 3mans bandje en de bassist en ik hebben wel eens een meningsverschil over het volume van onze versterkers, in de oefenruimte. Hij zegt dat hij door mijn versterker de basedrums niet meer kan volgen en ik zet mijn versterker juist zo hard omdat ik zijn bas overal boven uit hoor. Nu heb ik gehoord dat er een ideale opstelling bestaat alleen hoop ik dat er hier iemand mij kan vertellen welke opstelling er het meest wordt toegepast en dat wij allemaal even veel van onze muziek kunnen horen.
Groet Marcel.:lp:

HaroldA
7 maart 2009, 02:21
Welkom Marcel!

Mijn ideaal zou het volgende zijn:



GV BV
Drums

B G


Dus je eigen versterker aankijken!

GV = gitaarversterker
BV = basversterker
G = wij
B = bassist
Drums = iemand die met houten stokken op z'n mooie spullen mept

Marcel Fernandes 81-85+AB
7 maart 2009, 02:30
GV BV
Drums

B G

Dus als ik het goed begrijp liggen de snoeren van mij en de bassist met elkaar gekruist en moeten wij elk in onze eigen geluids-straal staan en naar onze eiegen versterkers kijken?
Bedankt, ik ga de tip sowieso uitproberen.
Marcel.

DeiDRagonas
7 maart 2009, 08:08
Leuke opstelling, die genoemd wordt.. Voor sommige bandjes werkt die wel en soms ook niet. Wij hebben hem ook wel eens gebruikt en toen klaagde de drummer dat ie zichzelf niet meer hoorde (:lp:), terwijl wij de drums te hard vonden.

Met mn nwe band The Hips maakt het weer helemaal niets uit in welke opstelling we staan. Mijn voorkeur heeft het btw om in podiumopstelling te staan met de speakers van de zang als "publiek." M.a.w. drums achter je, net als de backline (je kijkt elkaar dan dus NIET aan net als bij n gig). De speakers voor de zang zet je dan voor je recht in je smoel (min of meer net als de monitoren bij n gig). Dan heb je ook de minste kan op feedbackproblemen in de oefenruimte.

Ik denk trouwens dat je eerst eens moet beginnen met het terugschroeven van het volume daar bij julie! Laat de drummert eens een stukje meppen en stel daar het gitaarvolume op af. Niet te hard, maar net lekker zodat je de basskick en alles nog erg duidelijk hoort. Daar draai je dan de bass bij tot het lekker vol klinkt. Dan moet het wel zo min of meer goed gaan lijkt me...

Succes, grt Roy!

Marcel Fernandes 81-85+AB
7 maart 2009, 10:45
Hey DeiDragon, deze opstelling hebben we laatst al eens geprobeerd maar hierin hebben we ook deze problemen aangetroffen. Die tip om alles aan de drummer aan te passen vind ik wel een goeie die ga ik zeker proberen en ik moet toegeven dat we idd wel hard spelen haha. Succes met the Hips. Bedankt voor de tip.
Groet Marcel.:lp:

ACSlater
10 maart 2009, 09:02
Met mn nwe band The Hips maakt het weer helemaal niets uit in welke opstelling we staan. Mijn voorkeur heeft het btw om in podiumopstelling te staan met de speakers van de zang als "publiek." M.a.w. drums achter je, net als de backline (je kijkt elkaar dan dus NIET aan net als bij n gig). De speakers voor de zang zet je dan voor je recht in je smoel (min of meer net als de monitoren bij n gig). Dan heb je ook de minste kan op feedbackproblemen in de oefenruimte.

Wij staan eigenlijk altijd in een kring omdat oogcontact onmisbaar is bij het oefenen. Zou wel graag willen dat we ons zoals jullie kunnen opstellen omdat de drums dan niet recht in je gezicht "knalt" maar van achter komt.

pimmetje
10 maart 2009, 09:53
Ik denk trouwens dat je eerst eens moet beginnen met het terugschroeven van het volume daar bij julie! Laat de drummert eens een stukje meppen en stel daar het gitaarvolume op af. Niet te hard, maar net lekker zodat je de basskick en alles nog erg duidelijk hoort. Daar draai je dan de bass bij tot het lekker vol klinkt. Dan moet het wel zo min of meer goed gaan lijkt me...Dat is eigenlijk altijd DE manier om problemen in het geluid aan te pakken. Gewoon ff een tandje terug.

Het is zo gemakkelijk om te denken "ik hoor mezelf niet, dus ik gooi er een tandje bij", maar dat blijft iedereen dan doen en uiteindelijk hoor je niets of niemand meer goed: blubber met bekkens :D.

Wat ook helpt is je versterker niet op de grond zetten en 't daarbij laten. Je kan 'm wat hoger plaatsen of een beetje schuin naar achteren kantelen.

Arvoitus
10 maart 2009, 12:30
Precies, het grotendeels van die combo's/stacks blaast het geluid eigenlijk onder je door.

Zet je versterker eens op een paar kratjes, of gebruik beamblockers (schijnen super te zijn).

Ace 1.15.19
10 maart 2009, 14:53
Je hebt ook van die speciale standaarden om je combo schuin op te zetten, zodat hij meer richting je gezicht blaast. Dan staat hij ook meteen een stukje hoger.

Harry
10 maart 2009, 15:03
dat is meteen de beste manier om zachter te gaan spelen.

pimmetje
11 maart 2009, 20:06
Je hebt ook van die speciale standaarden om je combo schuin op te zetten, zodat hij meer richting je gezicht blaast. Dan staat hij ook meteen een stukje hoger.Die dingen hebben wij ook standaard bij ons bij optredens.
Scheelt ook meteen een boel werk voor de eventuele monitor-meneer (en sowieso wil ik 'm liever niet over de monitor)
Alleen wel even opletten hoe je ze dan richt, want je kan natuurlijk ook net ff recht op een zangmic richten als je niet oppast :D.

http://www.maxguitarstore.com/store/products_pictures/quiklokampstandlarge.jpg

Ace 1.15.19
11 maart 2009, 23:37
Inderdaad, die bedoel ik. Ze zijn onder andere hier (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3301) te bestellen.

Liquid_Metal
15 maart 2009, 13:23
Wij hebben ook nog wel ns gezeur in de band. we spelen met 4 man: drums, bas, gitaar+toetsen, gitaar+zang (ikzelf). op dit moment sta ik vooraan, de drum rechts achter mij, daarvoor de bassist en links (beetje naar achter) van mij de toetsen/gitaar2. Zo dus:


Drums-----G
-Bas--------------Toetsen
----------IK
Speaker1------Speaker2

Ik heb nl het liefst mijn geluid recht van achteren. Daarom hebben we de drums verplaatst. Als de drums in het midden zouden staan en mijn amp daarvoor zou de drummer mij niet meer kunnen horen dus dat werkt ook niet.
Voorheen stond de drummer recht achter mij en stond mijn amp bij de bassist. Probleem: hij hoort me harder dan ik, en de toetsenist hoort me nóg zachter.