PDA

View Full Version : Schade door droogte



Tigch
6 maart 2009, 22:31
Wie kan mij helpen?

Ik heb sinds December een Blueridge BR-160A met ingebouwd Piezo element. Na een maand liepen de snaren aan op de fretjes. De locale gitaarreparateur gaf aan dat het in dit geval lag aan de droogte, in de winter daalt de luchtvochtigheid drastisch in Nederland. Ik heb een luchtvochtigheidsmetertje van hem gehad die bij mij thuis een percentage van 50 aangeeft.

De reparateur heeft een hoger brugzadeltje erin gezet en ik kan nu weer spelen zonder dat de snaren aanlopen, echter wordt er nu bijna geen geluid meer opgevangen door het element. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het brugzadeltje niet haaks op de brug staat maar met een kleine tilt naar het klankgat toe waardoor deze het element stripje niet meer geheel raakt.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb geen zin om elke winter mijn hele gitaar om te bouwen en deze niet goed uit te kunnen versterken.

Is dit een veel voorkomend probleem? Of kan dit een productiefout zijn?

Portel
6 maart 2009, 22:36
Mijn snaren liepen inderdaad ook aan, laatst,
Heb er vorige week nieuwe snaren opgezet en het is over.

Maar het kon er ook aan liggen dat mijn snaren gewoon al 8 maanden oud waren.

LaurentB
6 maart 2009, 22:44
Een hoger brugzadel zou geen verandering in contact met het piëzo-element moeten maken, dan is het te dun voor de gleuf waarin deze geplaatst is, als die niet meer goed recht erin staat, zou ik zeggen.

50% is bovendien geen extreem laag vochtigheidsgehalte. Bij mij liep het terug tot wel 30%.

Jedeel
7 maart 2009, 01:38
De reparateur heeft een hoger brugzadeltje erin gezet en ik kan nu weer spelen zonder dat de snaren aanlopen, echter wordt er nu bijna geen geluid meer opgevangen door het element. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het brugzadeltje niet haaks op de brug staat maar met een kleine tilt naar het klankgat toe waardoor deze het element stripje niet meer geheel raakt.

Zoals LaurentB ook al schreef;
als het zadeltje meer dan voorheen naar het klankgat 'wijst', dan is het zadeltje
te dun (voor de uitsparing) en raakt maar met een klein oppervlak het piézo-element.
(Waarschijnlijk kan je als je de snaarspanning helemaal naar beneden brengt,
het zadeltje heen en weer bewegen?)

Ik zou zeggen: ga terug naar de reparateur en wijs hem op het probleem.
Een goede reparateur zal zijn fout willen herstellen!

freddy
7 maart 2009, 11:15
Wie kan mij helpen?

Ik heb sinds December een Blueridge BR-160A met ingebouwd Piezo element. Na een maand liepen de snaren aan op de fretjes. De locale gitaarreparateur gaf aan dat het in dit geval lag aan de droogte, in de winter daalt de luchtvochtigheid drastisch in Nederland. Ik heb een luchtvochtigheidsmetertje van hem gehad die bij mij thuis een percentage van 50 aangeeft.

De reparateur heeft een hoger brugzadeltje erin gezet en ik kan nu weer spelen zonder dat de snaren aanlopen, echter wordt er nu bijna geen geluid meer opgevangen door het element. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat het brugzadeltje niet haaks op de brug staat maar met een kleine tilt naar het klankgat toe waardoor deze het element stripje niet meer geheel raakt.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb geen zin om elke winter mijn hele gitaar om te bouwen en deze niet goed uit te kunnen versterken.

Is dit een veel voorkomend probleem? Of kan dit een productiefout zijn?

Voor al de gitaar liefhebbers die in de winter problemen hebben met de luchtvochtigheid koop een luchtvochtigheidsmetertje maar wel eentje met een stelschroefje zodat je hem kan ijken.
Dat ijken gaat als volgt neem een handdoek en maak deze erg vochtig wikkel de meter erin en wacht ongeveer een half uur,haal de meter eruit nu zou hij
zowat 100 procent moeten aanwijzen is dit niet het geval stel de meter dan bij met het stelschroefje tot 100 procent,nu is je meter geijkt en betrouwbaar.
Die goedkope meters zijn absoluut niet betrouwbaar, het hoeft niet eens veel geld te kosten ik heb een weerstation gekocht op een rommelmarkt goedkoop en van zeer goede kwaliteit,wel even goed kijken of er achteraan stelschroefjes zijn te vinden.
Dan moet je goed bevochtigen, koop bakjes voor de radiator bij Blokker het zijn niet de mooiste(wit plastic) maar ze werken zeer goed,en je gitaar is meer waard, nu moet je ook naar de vakman om je probleem op te lossen terwijl dit gemakkelijk te voorkomen is.
Ik denk dat je reparateur een foutje heeft gemaakt zoals Jedeel en LaurantB zeggen dus ga terug en laat hem het probleem oplossen.
Ik vind het jammer voor je want Blueridge gitaren zijn zeer goed en dus geloof ik niet dat dit een productiefout is, het komt meer voor bij lage luchtvochtigheid dat er rare dingen gebeuren gitaren zijn van hout gemaakt en dus gevoelig hiervoor,voorkomen is beter dan genezen,sucses!