PDA

View Full Version : kleine handen



wilier
6 maart 2009, 22:31
hallo,ik ben reeds 2 jaar bezig met gitaarspelen ,het gaat langzaam maar stilaan betert het toch
ik heb een fender strat en een epiphone
ik speel veel gemakkelijker op de epiphone omdat de scale korter is dan bij de fender (epiphone 24 3/4 ,fender 25 1/2)
nu zou ik bvb een fender mustang of jaguar kunnen kopen (scale 24) maar om de kosten wat te drukken zoek ik een andere oplossing
is het niet mogelijk om mijn fender een hele toon naar beneden te stemmen en een capo op de tweede fret te plaatsen of is deze oplossing niet haalbaar thanks

budje
6 maart 2009, 22:32
als je al een capo hebt: dan kost het niets om te proberen! (gehalve een paar minuten tijd)

FruscianteFan
6 maart 2009, 23:55
Lijkt me niet zo fijn als permanente oplossing. Je kunt het uiteraard proberen, maar ik denk dat de capo toch in de weg gaat zitten en het is vervelend als je snaren wilt opdrukken (dan kunnen ze blijven haken).

Als je 'pas' 2 jaar speelt, denk ik dat je het beste gewoon kunt blijven oefenen. Een capo is sowieso handig om te hebben, dus proberen zou ik sowieso doen. Misschien voor de gein eens een Mustang of Jaguar uitproberen, kijken of dat wat is.

barno
7 maart 2009, 00:32
topictitel is kleine handen
over wat spreken we dan?, zijn ze veel kleiner dan standaard handen :) ?
ik vond mijn handen vroeger ook te klein, nu niet meer, ze zijn nochtans niet gegroeid.

let wel: kortere mensuur betekent altijd: minder snaarspanning, wel makkelijker benden maar andere klank, minder snap, twang.

Lexvandoef
7 maart 2009, 00:42
Tsja, misschien een beetje bot, maar ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen/wennen is. Ik heb zelf ook niet de grootste handen, maar ik vind eigenlijk bijna alles wel comfortabel spelen (dikken halzen/dunne halzen/korte en lange mensuur).

wilier
7 maart 2009, 00:45
hallo barno ,mijn handen zijn zo groot als die van mijn vrouw ,dat zegt natuurlijk nog niet veel maar ik kan u zeggen ,ze heeft kleine vrouwenhanden ,
ik ben nog niemand tegengekomen met kleinere handen (mannen dus hé),het is wel best grappig maar om gitaar te spelen is het toch wel nadelig denk ik ,daarom zal ik mss wel moeten overwegen om een fender jaguar of mustang aan te schaffen
alvast bedankt voor jullie reactie

frekie
7 maart 2009, 12:29
is het niet mogelijk om mijn fender een hele toon naar beneden te stemmen en een capo op de tweede fret te plaatsen of is deze oplossing niet haalbaar thanks

Is al een heel oude truc eigenlijk, jazz gitaristen deden dat al in de jaren 1950.

Voordelen: lagere snaar spanning, kortere schaallengte.
Nadelen: ontstemmen door de capo, capo kan in de weg zitten, alles staat in een andere positie. Klank is anders dan zonder capo.

Je kan ook je Strat gewoon een halve noot lager stemmen dus Eb-Ab-Db-Gb-B-Eb. Ook al een oude truc, Hendrix/SRV. Minder snaarspanning, meer laag maar minder hoog. En je bassist moet dan eigenlijk ook een halve noot lager stemmen...

bert k
7 maart 2009, 13:36
Als je kleine handen hebt, moet je niet naar de schaallengte kijken, maar juist naar de breedte van de hals. Bij een brede hals zoals Ibanez of Jackson heb je erg veel moeite als je handen te klein zijn. Zoek naar een gitaar met een smalle hals.

Foxey Freddie
7 maart 2009, 13:51
Je kan ook je Strat gewoon een halve noot lager stemmen dus Eb-Ab-Db-Gb-B-Eb. Ook al een oude truc, Hendrix/SRV. Minder snaarspanning, meer laag maar minder hoog. En je bassist moet dan eigenlijk ook een halve noot lager stemmen...

hoe doe je dat eigenlijk, een halve noot lager stemmen?

Alberto
7 maart 2009, 14:08
Met een chromatische tuner. Die herkent ook halve toonafstanden, met andere woorden ook kruisen en mollen.

vulvasonic
7 maart 2009, 20:34
Ook ik heb hele kleine handen, maar in de loop der jaren ben ik bewust steeds zwaarder gaan spelen (hogere actie, dikkere snaren). Ik begrijp dat het nu aantrekkelijk lijkt om op zoek te gaan naar alternatieven, maar realiseer je je dan ook dat je op die manier een grote hoeveelheid gitaren (in de toekomst) uitsluit om aan te schaffen, terwijl daar voor jou, als je nu doorzet en leert om te gaan met de standaard Fender mensuur, misschien wel eens de ideale gitaar tussen zou kunnen zitten. Het duurt jaren voor je daar achter bent.

Ik ken gitaristen met hele grote handen die het prettigst spelen op gitaren met dunne, smalle halsjes. Maar ik ken net zoveel gitaristen met hele kleine handjes die zich het meest thuis voelen op een gitaar met een hals als een boomstam. Het wil dus allemaal niet zoveel zeggen.

En natuurlijk, als je echt baat denkt te hebben bij het spelen op een short-scale gitaar met een slank halsje, dan moet je daar voor gaan. Maar ik zou het nog een jaartje of wat geven. De kans is groot dat je er tegen die tijd heel anders tegenaan kijkt. :)

wilier
8 maart 2009, 22:04
wel ,dat lijkt me een goede raad om nog een tijdje door te zetten en dan pas een beslissing te nemen of eens iets anders te proberen
ik dank jullie allemaal voor de goede raad
wilier

Mafia66
8 maart 2009, 23:03
Ik denk dat je het beste gewoon kunt stoppen met gitaarspelen en je talent door te geven aan mijn..:hippie:

DeiDRagonas
9 maart 2009, 00:08
Ik denk dat je het beste gewoon kunt stoppen met gitaarspelen en je talent door te geven aan mijn..:hippie:

Wat een domme opmerking zeg! Het maakt toch helemaal niet uit hoe klein je handen zijn??? Als je lul maar lang en dik is!!

Toch??

;) <--------------

Grt R!

Mafia66
9 maart 2009, 00:33
Wat een domme opmerking zeg! Het maakt toch helemaal niet uit hoe klein je handen zijn??? Als je lul maar lang en dik is!!

Toch??

;) <--------------

Grt R!

haha toen ik dit las ging ik echt helemaal stuk ik verwachte een vette wijze afkraking. En dan.. xD agheuaha meesterlijk gewoon!! #1

-EDIT-

Ik heb dan ook eindelijk mijn onderschrift gevonden.

Braindead
9 maart 2009, 00:47
wilier, Tust Me ; Je moet een MUSICMAN kopen! Probeer er maar eens eentje uit. Je oplossing op een presenteerblaadje.

Orpheo
9 maart 2009, 01:39
wilier, Tust Me ; Je moet een MUSICMAN kopen! Probeer er maar eens eentje uit. Je oplossing op een presenteerblaadje.

alsof een musicman zijn probleem van snaarlengte oplost? de mensuur is hetzelfde.

hezz
9 maart 2009, 09:55
Ik heb zelf ook erg kleine handen (half aziatisch van afkomst) en moet zeggen dat het me inmiddels na ongeveer 3,5 jaar spelen niets meer uitmaakt wat voor een hals ik vastpak. Voorkeuren zul je altijd houden, maar echt tegen houden doet een hals mij niet meer.

Snijdie
9 maart 2009, 11:17
Wat een domme opmerking zeg! Het maakt toch helemaal niet uit hoe klein je handen zijn??? Als je lul maar lang en dik is!!

Toch??







http://i136.photobucket.com/albums/q195/DeiDragona6/Amsterdam80.jpg

DeiDRagonas
9 maart 2009, 14:11
Thanx voor t posten van een van mn foto's Snijdie... maar de clue mis ik geloof ik n beetje..

Vr grt Roy!

stikel
9 maart 2009, 14:38
wilier, Tust Me ; Je moet een MUSICMAN kopen! Probeer er maar eens eentje uit. Je oplossing op een presenteerblaadje.

Van alle gitaren vermeld in mijn sig heeft de Music man zelfs de langste mensuur. Toch is het de kortste gitaar in mijn rack met de smalste hals. Trek je conclusie.

Greetz Jan en zoon

Snijdie
9 maart 2009, 15:20
Thanx voor t posten van een van mn foto's Snijdie... maar de clue mis ik geloof ik n beetje..

Vr grt Roy! De link is alleen vrouwelijk publiek en de uitspraak "Als je lul maar lang en dik is!!". Dus ik vroeg me af of dat verband hield ;). Ik mist vannochtend vroeg alleen een leuke zin om het te linken, en hoopte dat het plaatje alleen wel zou volstaan omdat de quote erboven stond.


Nevermind, een volgende keer zal ik ervoor zorgen dat een grap geslaagder is :).

DeiDRagonas
9 maart 2009, 16:18
:seriousf::seriousf::seriousf:

Ach, maandagochtend he... lol.

edit: En of het verband houdt.. Hmm.. Nog niet over nagedacht eigenlijk..

Grt!

Braindead
9 maart 2009, 17:45
je moet je niet blind staren op mensuur lengtes enzo. Ik weet dat de musicman qua mensuur niet eens zo'n heel korte neck heeft maar het voelt gewoon alsof het dicht op elkaar ligt, vandaar zei ik ook, probeer gewoon een Musicman ipv op sites naar afmetingen e.d. te kijken.


Van alle gitaren vermeld in mijn sig heeft de Music man zelfs de langste mensuur. Toch is het de kortste gitaar in mijn rack met de smalste hals. Trek je conclusie.

Greetz Jan en zoon