PDA

View Full Version : Welke akkoorden zijn dit?



Portel
6 maart 2009, 18:49
Heey,
Kan iemand voor mij uitzoeken welke akkoorden de linker gitarist gebruikt?
Zijn gitaarhand is niet de hele tijd in beeld, en ik heb niet echt verstand van chord progessions.
Het eerste akkoord is een C, dan speelt hij nog ergens een C/G en in het reffrein een F en G.

Maar ik kan de rest van de akkoorden niet echt vinden,
En ik vermoed dat hij die C ook pakt met zijn pink in het 3e vakje, onderste snaar.

Hier is het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=QzMASvbwHeg

Bij voorbaat dank,

peter_heijnen
7 maart 2009, 12:13
Deze gaat naar theorie.

aaronstonebeat
7 maart 2009, 14:03
't Is niet C maar D want hij heeft een capo in de 2de positie. Maar als greep is het wel een C (en idd met pink in 3de positie op de dunne e-snaar). Verder komen in het liedje voor: F, G en Am. Tussen de C en de Am speelt hij een akkoord dat je G4/B zou kunnen noemen (x-2-0-0-1- x).

Portel
7 maart 2009, 14:32
't Is niet C maar D want hij heeft een capo in de 2de positie. Maar als greep is het wel een C (en idd met pink in 3de positie op de dunne e-snaar). Verder komen in het liedje voor: F, G en Am. Tussen de C en de Am speelt hij een akkoord dat je G4/B zou kunnen noemen (x-2-0-0-1- x).

Ok, bedankt.
Die F en G had ik ook ontdekt,
Ik had vermoedens over die Am, maar dat klonk toch niet zo goed. Nu klinkt hij opeens wel goed.
Die G4/B was ik nooit bij opgekomen, maar volgens mij is dat het goeie akkoord :D

Ik denk dat ik nu het grootste gedeeltje van het nummer heb :D
Ik heb die eind-solo ook ff uitgezocht m.b.v. luisteren, kijken, proberen.
Er zit nog een solo in, die wil ik ook nog ff uitzoeken. Heb daarvan al het begin.
Heb het ff opgenomen, akkoorden en eind-solo. Denk dat het wel aardig is gelukt.

Zie resultaat: KLIK (http://portel.hyves.nl/fotos/513136364/0/2WSk/)

teajay
8 maart 2009, 09:12
Van C naar Am, en daar dan een G4/B tussen? Lijkt me dan gewoon een C met een dalend baslijntje naar A. Te meer omdat progressie van C naar Am weinig verandering is.

Portel
8 maart 2009, 09:46
Van C naar Am, en daar dan een G4/B tussen? Lijkt me dan gewoon een C met een dalend baslijntje naar A. Te meer omdat progressie van C naar Am weinig verandering is.

Ik vind de G4/B dan wel een goed akkoord als vervanging voor het dalende baslijntje, vooral omdat het maar gespeeld wordt met 2 akoestische gitaren, en geen bas.

-=JEROEN=-
8 maart 2009, 18:08
Hij laat zn wijsvinger wel staan, maar slaat die snaar helemaal niet aan. Dus nix G4 of wat dan ook. Ik zou dit zo opschrijven: C (b) Am of als akkoord: C G/B Am

Ik vind dit trouwens beter thuis passen in het TABS forum.

Portel
8 maart 2009, 18:15
En hoe pak ik dat G/B akkoord?

aaronstonebeat
8 maart 2009, 19:00
Een gewoon open G-akkoord zonder de g als bas, maar in plaats daarvan de b op de a-snaar.

Portel
8 maart 2009, 19:58
Een gewoon open G-akkoord zonder de g als bas, maar in plaats daarvan de b op de a-snaar.

zo?

0-2-0-0-0-3

aaronstonebeat
8 maart 2009, 20:05
zo?

0-2-0-0-0-3

Nee zo:

x-2-0-0-0-3 of x-2-0-0-3-3

Of als een soort powerchord (doet oa Brian May veel): x-2-5-x-x-x

-=JEROEN=-
8 maart 2009, 22:43
Nee, zo ook niet.

Je zet het C akkoord neer, dan til je middel- en ringvinger op en zet je middelvinger op snaar-A 2e fret, je wijsvinger laat je staan maar de snaar sla je niet aan.

Je zet dus neer x-2-x-x-1-x en speelt x-2-0-0-x-x

aaronstonebeat
8 maart 2009, 22:56
Nee, zo ook niet.

Je zet het C akkoord neer, dan til je middel- en ringvinger op en zet je middelvinger op snaar-A 2e fret, je wijsvinger laat je staan maar de snaar sla je niet aan.

Je zet dus neer x-2-x-x-1-x en speelt x-2-0-0-x-x

De vraag was nu hoe je G/B speelt.

-=JEROEN=-
8 maart 2009, 22:58
Ja maar dan wel zoals hij in dat liedje wordt gespeeld. Neem ik aan ;)

aaronstonebeat
8 maart 2009, 23:21
Nou, dan weet Portel het nu allemaal. Laat die jongen dan inderdaad zijn wijsvinger op de c (d) hebben, als hij 'm toch niet speelt (en ik hoor 'm ook niet), beschrijf je hetzelfde akkoord als ik in nog wat varianten.

Waarschijnlijk kunnen we eindeloos twisten hoe zo'n tussenakkoord gezien en genoemd kan worden. Is het gewoon de tonika terwijl de bas al een stapje richting a doet of is het een volwaardige dominant in terts-sextligging?
Wordt nogal academisch :)

-=JEROEN=-
9 maart 2009, 12:18
Hij vroeg hoe het gespeeld werd.

Niet naar de academische correctheid ervan :seriousf: