PDA

View Full Version : Ouwe Yammie



zoon van Piet
6 maart 2009, 17:46
Vlooienmarkten blijven spannende evenementen voor de liefhebbers van ouwe gitaren, natuurlijk. Maar die bij mij om de hoek, eens per maand, sla ik over.. want het is een klein rotzooimarktje waar niks te halen is. Dus ook vandaag liep ik er straal langs, op weg naar de Appie. maar toen.. ging mn gitaarradar af!
(handig hè, zo'n ding?)

Dus ikke naar binnen.. en jawel:
http://img11.imageshack.us/img11/3663/afbeelding129.jpg

een Ouwe Yamaha!

Helaas wel een waar je niet meteen blij van wordt en waar je vingers al pijn doen als je alleen al naar de actie kijkt:

http://img119.imageshack.us/img119/8034/afbeelding130.jpg

maar de verkoopgrage meneer stelde een heel leuk prijsje voor. en het ding zag er schattig uit, toch?

http://img11.imageshack.us/img11/4753/afbeelding155.jpg

Vintage is leuk, maar het mag niet teveel kosten. want de restauratiekosten gaan een flinke som bedragen.. zoveel dat ik me eigenlijk afvraag of het de moeite waard is.
Ik heb dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85987&highlight=Yamaha+vintage) gelezen, maar mijn model zie ik daar niet bij staan. het lijkt me een 00- of 000-achtige?
Het label is weg, ik weet geeneens of ie Jap of Kor is, laat staan dat ik een type weet..
Iemand enig idee?

lcvanderhelm
6 maart 2009, 22:00
He bedankt he.Nou heb ik ook ineens pijn aan mijn vingers.Dat zal geen gemakkelijke klus zijn,om er een nog een beetje,bespeelbare gitaar van te maken.Hoe ga je dat aanpakken?

LaurentB
6 maart 2009, 22:34
Die actie wordt een vette neck-reset, maar hij ziet er wél nog mooi uit...

Jedeel
7 maart 2009, 01:44
Als ik de 2e foto (van de actie) zo bekijk komt de toets ook los van de hals.
Zonde dat mensen gitaren zo kunnen verwaarlozen :-(

zoon van Piet
7 maart 2009, 15:47
Ja, de toets komt echt los, er schijnt licht tussen hals en toets door.. En ook de brug komt los van de body. De achterkant is ook ooit los geweest bij de halsverbinding. De gitaar heeft zo te zien jarenlang in een schuur gelegen of zo, is erg vies aan de binnenkant.

Ik vraag me af of restauratie rendabel is, qua waarde. Daarvoor zou ik iets meer moeten weten over het model ( ik gok inmiddels op F-honderdzoveel) land van herkomst en bouwjaar. Het is niet bepaald een topmodel, de top is gelamineerd.
Maar hij is wel mooi en erg handig van formaat om als bankhang- of kampvuurgitaar(*) te dienen (*: erbij, niet erin). wat zou het kosten om het ding op te knappen en zou het de moeite waard zijn?

Blend
7 maart 2009, 16:20
Yamaha's zijn altijd de moeite waard. Ik heb met pijn in m'n hart m'n 12snarige (FG 411) weggedaan... Ze klinken oké, ook degene met de gelamineerde top, die van mij dus, en een vriendin van me geloof ik ook (haar gitaar dan, niet zijzelf).

Ik zou het wel weten eerlijk gezegd. Al zie je d'r geen brood meer in en je wilt d'r kwijt, PM me maar :)

zoon van Piet
8 maart 2009, 14:03
Tja, ik ben een echte interlexueel en dus niet zo handig met m'n handjes. Iemand anders zal het moeten doen. en dan is het afhankelijk vd prijs. Komende week ga ik andere gitaren ophalen bij de dokter, dus dan kan ik dit ding eens laten zien en vragen wat 't gaat kosten..
maar ik vrees dat ik op zoek moet naar een welwillende hobbyist..

(en nog kutter is dat ik naast deze nog vier vintagevrakken heb, die al staan te wachten op restauratie...)

budje
8 maart 2009, 14:11
Tja, ik ben een echte interlexueel en dus niet zo handig met m'n handjes. Iemand anders zal het moeten doen. en dan is het afhankelijk vd prijs. Komende week ga ik andere gitaren ophalen bij de dokter, dus dan kan ik dit ding eens laten zien en vragen wat 't gaat kosten..
maar ik vrees dat ik op zoek moet naar een welwillende hobbyist..

(en nog kutter is dat ik naast deze nog vier vintagevrakken heb, die al staan te wachten op restauratie...)

wie weet moet je er gewoon eens zelf aan een beginnen, verder kapot krijg je hem toch niet snel :)

axmaster
9 maart 2009, 15:43
Kijk eens op www.acousticguitarforum.com, daar is al een tijdje een thread aan de gang van iemand die zonder noemenswaardige voorkennis aan het restaureren geslagen is. Laat je inspireren!

Die Yammie ziet er in ieder geval uit als een prima oefenobject. Ik ben jaloers op je! Ook maar eens naar een vlooienmarkt!

Groet, Peter

ACSlater
10 maart 2009, 09:28
Volgens mij is deze niet veel waard en klinkt hij erg matig, zelfs al was hij in goeie staat. Het is er sowieso eentje uit de goedkope F serie van Yamaha en zelfs mijn Richwood (Burnwood) kampvuurgitaar klinkt beter.
Het is als project erg leuk om hier wat restauratieskills aan op te doen lijkt me. Wel een uitdaging om er weer een bespeelbare gitaar van te maken. Mocht het alsnog mislukken dan kun je er ook een muurgitaar van maken en er een mooie beschildering of zoiets op doen.