PDA

View Full Version : Nieuwe buizen zonder bias



jaapjan1986
6 maart 2009, 15:54
Beste gitaarnetters,

Ik heb gehoord dat je bij sommige amps (oa de Vox AC30) probleemloos de eindbuizen kunt vervangen zonder te hoeven biassen (dan wel gelijk alle eindbuizen tegelijk natuurlijk, en een matched paartje/kwartetje). Klinkt handig, maar is dit ook waar? En zijn er meer versterkers waarbij dit kan?

Alvast dank!

Fiendish
6 maart 2009, 16:05
Of het bij Vox zo is durf ik niet te zeggen, maar bij een aantal Laney's en bij zo'n beetje alle Mesa/Boogie's is het inderdaad zo dat je gewoon zonder bias kan vervangen.
Volgens mij ook bij sommige Bugera's, maar dat weet ik ook niet 100% zeker.

hole
6 maart 2009, 16:11
Mijn (inmiddels verkochte :'( ) MusicMan 112RD had ook fixed bias

Chris Winsemius
6 maart 2009, 16:37
Mijn (inmiddels verkochte :'( ) MusicMan 112RD had ook fixed bias

fixed bias is GEEN automatische bias, de term kan wat misleidend zijn.

Fixed bias: buizen worden dmv. 'n negatieve spanning op de roosters ingesteld

ADJUSTABLE fixed bias: idem maar dan regelbaar (lees: bias-baar ;) )

Cathode-bias: buizen hoeven ip. niet gebiased te worden maar even meten/checken is wel aan te raden.

Cathode-biased versterkers:
VOX AC30
VOX AC15
Fender TWEED Deluxe
Fender (Vibro)Champs
Epiphone Valve Junior
Marshall 18 en 20 Watters
Orange Tiny Terror

Ibanez666
6 maart 2009, 16:38
Volgens mij had mijn Fender super 112 ook een fixed bias

Chris Winsemius
6 maart 2009, 16:40
Volgens mij had mijn Fender super 112 ook een fixed bias

De meeste gitaarversterkers zijn (al dan niet adjustable) fixed bias...

Nogmaals: de term kan wat misleidend zijn, het slaat op de instelling v/d buizen an sich qua techniek....

JoVe
6 maart 2009, 17:51
Mesa Boogies zijn over het algemeen niet cathode biased. Wel zijn ze 'fixed' fixed biased, dus niet te verstellen. Het idee is dat je er niet zomaar elke buis in kan gooien, maar speciaal (al dan niet door Mesa Boogie zelf) geselecteerde buizen.

cluseau
6 maart 2009, 19:16
Beste gitaarnetters,

Ik heb gehoord dat je bij sommige amps (oa de Vox AC30) probleemloos de eindbuizen kunt vervangen zonder te hoeven biassen

De AC30 is kathode biased wat wil zeggen dat de buisstroom grotendeels bepaald wordt door de kathodeweerstand en niet alleen door de buis eigenschappen. Toch is de karakteristiek van de buis wel degelijk van invloed alleen niet zoveel als bij een al dan niet regelbare fixed bias. Naar mijn mening is het in alle gevallen verstandig de bias te checken, zeker in geval van een kwartetje.


Frans

Eko
6 maart 2009, 20:18
Meerdere merken hebben een systeem waarbij je zo eindbuizen kan verwisselen. Het heeft alleen een nadeel. Zo heeft Fender de buizen gecodeerd waardoor je verplicht bent ( als je niet wilt biassen) Die Fender buizen met dezelfde code te kopen. Bijkomend nadeel is dat de buizen en versterker daarvoor zeer koud zijn afgeregeld om fouten te voorkomen.

matto
6 maart 2009, 22:23
Ik vind het toch een beetje te vergelijken met een klassieke auto waar je een set nieuwe contactpuntjes voor de ontsteking inzet met exact dezelfde specificaties en dan niet afstellen.
Misschien zal ie zelfs wel starten maar zonder goede en gedegen afstelling zal ie bijna nooit lekker lopen.