PDA

View Full Version : Celestion Blue AlNiCo VS Chinese Vox Blue Speakers



Grooveyard21
6 maart 2009, 14:12
wel interssant youtube sound sample met het verschil tussen engelse celestion blue's en chinese celestion blue's

http://www.youtube.com/watch?v=cAQfmJ7dmRk

Mitch
6 maart 2009, 16:21
Da's inderdaad anders. Vraag is natuurlijk hoeveel uur die beestjes al zijn ingespeeld en vooral of daar veel verschil tussen zit. Maar dan nog: ja, klinkt anders.....maar waarom de Chinese nou ineens slechter zou moeten zijn???

Ibanez666
6 maart 2009, 16:32
Hoor niet superveel verschil, vind de een dan ook niet beter dan de ander. Sowieso lastig om via youtube te beoordelen.

peter_heijnen
6 maart 2009, 17:00
Die eerste vind ik wel heel erg mooi!

guitarguru
6 maart 2009, 17:24
Die eerste klinkt veel 'schoner' en gedefinieerder en warmer. Duidelijk verschil hoor!

Swampash
6 maart 2009, 20:09
Deze vergelijking slaat totaal nergens op omdat de eerste vox een ac30TB of TBX is en de laatste vox een limited Brian may ac30 (met alleen volumeknop).

Grooveyard21
6 maart 2009, 20:14
Deze vergelijking slaat totaal nergens op omdat de eerste vox een ac30TB of TBX is en de laatste vox een limited Brian may ac30 (met alleen volumeknop).

Even beter het info verhaaltje erbij lezen. Het zijn de chinese speakers die uit de brian may ac30 zijn gehaald en in de tbx zijn geplaatst en ook zijn vergelijken met de engelse blue's die in de tbx zaten.

In de test is dus dezelfde amp gebruikt.

sjaak1990
7 maart 2009, 00:16
Vind de eerste speakers ook veel beter klinken maar het blijft youtube kwaliteit. De eerste klinkt warmer en vooral minder fuzzie hoog. De chinese klinkt wat stijf, misschien zijn die niet ingespeeld. Dus het kan ook oneerlijk zijn, maar zoals het nu klinkt, vind ik die engels veel mooier. Meer definitie, minder vlak, het geluid lijkt wat dieper weg te komen.

bastiaanvanbeek
7 maart 2009, 07:58
Even beter het info verhaaltje erbij lezen. Het zijn de chinese speakers die uit de brian may ac30 zijn gehaald en in de tbx zijn geplaatst en ook zijn vergelijken met de engelse blue's die in de tbx zaten.

In de test is dus dezelfde amp gebruikt.

sterker nog, hij heeft ook precies dezelfde settings gebruikt voor beiden speakers (las ik op een forum). het is een eerlijke vergelijking en het verschil wat je hoort op het filmpje komt aardig overeen "in het echt". ik heb het verschil namelijk ook gehoort toen ik twee verschillende ac30's heb uitgetest, een met de UK en een met de Chinese speaker.

Ibanez666
7 maart 2009, 09:01
sterker nog, hij heeft ook precies dezelfde settings gebruikt voor beiden speakers (las ik op een forum). het is een eerlijke vergelijking en het verschil wat je hoort op het filmpje komt aardig overeen "in het echt". ik heb het verschil namelijk ook gehoort toen ik twee verschillende ac30's heb uitgetest, een met de UK en een met de Chinese speaker.

Uit mijn ervaring blijkt dat je bij verschillende speakers ook weer je amp settings wat moet aanpassen om het beste geluid te krijgen.

bastiaanvanbeek
7 maart 2009, 09:20
Uit mijn ervaring blijkt dat je bij verschillende speakers ook weer je amp settings wat moet aanpassen om het beste geluid te krijgen.

ja, precies die ervaring heb ik ook, maar bij een vergelijking tussen twee speakers kun je het beste dezelfde settings gebruiken

Ibanez666
7 maart 2009, 09:22
ja, precies die ervaring heb ik ook, maar bij een vergelijking tussen twee speakers kun je het beste dezelfde settings gebruiken

maar mijn punt is dat je dan dus uit een van de speakers niet het optimale haalt..

Ibanez666
7 maart 2009, 09:30
Ik moet wel zeggen dat nu ik op mn desktop geluisterd heb het verschil wel hoorbaar is (eerste keer op ouwe laptop). En dat de eerste een stukje beter (aangenamer eigenlijk) klinkt dan de tweede, maar dat verschil had kleiner kunnen zijn met wat getweak denk ik.

svdijk
7 maart 2009, 12:51
Ik heb in één 4x12"marshallkast 3 chinese Celestion Vintage 30's zitten, en één oudere Engels Vintage 30.
In 't begin was er duidelijk verschil tussen de nieuwe chinese (schel en stug), en die ene Engelse speaker (veel warmer), maar na een paar repetities was dit verschil weg.
Nu hoor ik totaal geen verschil meer tussen de Chinese en Engelse speakers!

Tussen de Alnico blue en de chinese vox blue zal best wel verschil zitten, maar tussen de reguliere Celestion speakers uit de classic serie, zit geen verschil tussen engels en chinees!!

Die scherpte die je in de chinese Vox Blue hoort in 't klipje, kan dus best wel na een poosje verdwenen zijn, net zoals bij m'n V30's.

MarkV
10 maart 2009, 10:52
Er is nogal wat ophef ontstaan over de Blue's de laatste tijd. De meeste Voxjes die nu geproduceerd worden krijgen Celestion Blue's uit China en niet uit de UK mee.

O.a. op TGP en het Vox forum wordt er heftig over gediscussieerd, o.a. hier: http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=487004

Qua bouw schijnen ze dus wel iets anders te zijn (andere cone). Interessante mededeling:


Dear Forum
I write now officially on behalf of Vox R&D, we do of course monitor the dialogue that takes place on the forum but it is generally our policy not to partake as we do not wish to bias any opinions towards the discussions and our intention for the forum is to be a truly open communication platform for discussion on all Vox topics, be it positive or negative.
This said, we do however now feel it necessary to intercede on the subject of the Celestion Chinese Alnico speaker and the Celestion UK Alnico speaker:
Please also let us state that human nature especially when debating, and certainly with musicians, will never enable everyone to be satisfied with the final decision / answer, but having so many opinions on sound especially, is what makes our business so wonderful and is why one persons unacceptable amp or tone is another’s perfect amp or tone!!
We think it important that we first explain the basic plan we had when introducing the Custom Classic range. We wanted to make a world renowned product ( AC30 & AC15 ) but with a modern twist. We also wanted to make it a more reliable and affordable amp for the guy on the street. To achieve this we had to move production to China........a major decision at the time and a concern from many amp evangelists at the time. This move was proven to be the right one for us, and we achieved our goals. Part of the way of saving cost was to take advantage of the Celestion speaker factory in China, close to our own factory and therefore we could save large costs in logistics for the supply of the speakers. We in very close conjunction with the Celestion R&D team in the UK, built the Chinese Alnico speaker, it is a custom model for us but derives from the UK Alnico speaker, but does, as has been stated on the forum use a different cone.
The current Vox Custom Classic series, Heritage Series and the Brian May Limited Edition amps, all were fitted with the Celestion Chinese Alnico speakers. In the five years we have been manufacturing these models we have sold over 18,000 units and we are proud to say that the vast majority of customers whom have bought these units do not seem to have any problem with this specific speaker being fitted. Also the prototype units supplied to Brian May during the development project of the AC30BM model, were fitted with Celestion Chinese Alnico speakers and he was happy to sign off the final model with this speaker fitted. We supplied him at his request two of the first production models and again they were fitted with Chinese Alnico’s. I cannot comment if Brian uses these amps currently or if he replaced those speakers with UK Alnico’s after taking delivery, if he did then it is his right as it is anyone’s, but at no time did he every comment to us that he did not like the sound from those speakers.
I hope this clarifies the situation on the speakers, as we have never intentionally tried to mislead anyone in our marketing towards the origin of the Celestion Alnico speakers we use, there is the confusion unfortunately that Celestion have two manufacturing facilities and both make the Alnico speaker. We for the reasons explained above take our supply of the Celestion Alnico speaker from the Chinese factory, though UK versions can be bought if individuals wish to do so. I have to point out and it was commented on the forum, the way of the world today means that most manufacturing is done in the Far East now, there will always be opinions if this is right or wrong, but it is a fact and one we have to live with.
We greatly value your opinion and support of our brand, one that we here at Vox R&D are proud to be a part of, in the last five years we have all seen a resurgence of an historic brand in Vox and it is now once again a market leader. It is clear you are all loyal and knowledgeable people who feel a close affection for the Vox brand, and therefore we thank you for bringing to our attention any things within the forum you feel should be improved upon in the future, in return we will do our best to meet these requests whenever practical or possible and build great new amps.
Yours Faithfully
Vox R&D

peter_heijnen
10 maart 2009, 12:09
Helderheid!

Maar ach, de discussie zal hiermee zeker en vast niet verstommen. Ik las ooit ergens dat mensen juist de chinese beter vonden klinken. Ik heb zelf een ac15cx, de chinese dus, en die klinkt prima.

Maar hoe dan ook vind ik die engelse blue's in het clipje beslist mooier dan de chinese, wat daar dan ook de reden (ingespeeld, knoppenstanden, whatever...) voor mag zijn.

Grooveyard21
10 maart 2009, 12:48
Hier wat foto's met het verschil tussen engelse en chinese blue's, het verschil zit hem inderdaad in de cone.

http://web.mac.com/pemich/iWeb/Webbplats%2022/CELESTION%20BLUE%20SPEAKERS.html

hubert
10 maart 2009, 15:18
Ik had eerst een ac15TBX. Die vond ik te stug en donker.
Nu heb ik een ac15ccx erg soepel en dieper en helderder qua klank.
die chinese meuk is voor mij dus heel lief.

Maar... als iets goed klinkt is het toch goed?
Alles kan altijd beter, maar als je daar mee bezig blijft kom je niet aan spelen toe?

Grooveyard21
10 maart 2009, 16:45
Ik had eerst een ac15TBX. Die vond ik te stug en donker.
Nu heb ik een ac15ccx erg soepel en dieper en helderder qua klank.
die chinese meuk is voor mij dus heel lief.

Maar... als iets goed klinkt is het toch goed?
Alles kan altijd beter, maar als je daar mee bezig blijft kom je niet aan spelen toe?

Persoonlijk denk ik dat deze discussie niet zozeer om welke beter is gaat, maar meer om het feit dat er verschil is. Vox/korg heeft in eerste instantie niks gemeld dat er chinese blue's werden gebruikt. Toen het bekend werd dat er toch blue's in china werden gemaakt werd gemeld dat er geen verschil is. Maar naar nu blijkt is er toch verschil, er wordt een andere cone gebruikt en het klinkt ook wat anders.

Puerco
11 maart 2009, 00:53
Celestion heeft toch ook altijd beweerd dat de AlNiCo's en Heritage serie in de UK gemaakt worden en de rest in China? Is er dan niks meer te vertrouwen.....
Ik krijg gelijk zin om mijn Marshall cabinet (1960ahw) eens open te schroeven en te kijken of die G12H30 Heritage speakers die erin zitten ook niet stiekem "made in China" zijn...
Kan zoiets zomaar? Dat is toch zwendel, hoe komt zo een bedrijf daar gewoon mee weg?

Grooveyard21
11 maart 2009, 11:31
Celestion heeft toch ook altijd beweerd dat de AlNiCo's en Heritage serie in de UK gemaakt worden en de rest in China? Is er dan niks meer te vertrouwen.....
Ik krijg gelijk zin om mijn Marshall cabinet (1960ahw) eens open te schroeven en te kijken of die G12H30 Heritage speakers die erin zitten ook niet stiekem "made in China" zijn...
Kan zoiets zomaar? Dat is toch zwendel, hoe komt zo een bedrijf daar gewoon mee weg?

Op de chinese blue's staat niet expliciet "Made In UK", dus dan is dat in dit geval geen zwendel.