PDA

View Full Version : G-Major is binnen, eerste indrukken



Yek1
6 maart 2009, 13:59
Hij is binnen, de nieuwe versie van de G-Major. Getest op een Bogner XTC, in de effects loop. Eerst serieel getest, daarna in een parallele mix.

Vergelijkingsmateriaal: de eerste versie, en spullen van Rocktron (ik gebruik nu de Intelliverb).

Ding ziet en voelt stevig aan, maar is niet zwaar. Handleiding is okay. De knoppen draaien goed. Maar ik mis een "kuiltje" in de 2e draaiknop waardoor je gemakkelijker en sneller kunt draaien. Want dat moet je vaak doen, bijv. om delay tijden in te stellen. En wat mij lichtelijk irriteert is dat bij het programmeren een hele korte vertraging zit tussen het draaien aan de knop en de weergave van menu-items. Heerlijk: geen aparte voeding maar gewoon een eurostekker!

TC kiest er nog altijd voor om de keuze tussen line level / instrument level (+4dB / -10dB) in het menu onder te brengen, en onhandig te labelen als Pro / Consumer. Veel beter is het om gewoon een knop op het apparaat te zetten hiervoor, zoals de meeste fabrikanten doen.

Aansluitingsmogelijkheden: prima. Switch relay voor amp, gebalanceerd/ongebalanceerd, spdif, midi, en een input switch (bv. voor tap tempo). En da's meteen weer een kritiekpunt: géén tap tempo button aan de voorkant. Dat moet je dus via MIDI doen of een aparte voetswitch.

Ook heeft TC nog steeds niet door dat je niet altijd aan een preset een speciale stand van de relays wilt meegeven. En dat is niet handig. Soms wil je alleen een ander fx-geluid, maar de G-Major geeft dan altijd ook de relaystand mee.

En dan: tonesuck of niet? Nmm nauwelijks. Ik heb ‘m in een seriële setup nauwkeurig beluisterd, door de effects loop aan en uit te schakelen. Uiteraard goed ingesteld, op gelijk volume niveau en zonder welk effect dan ook. Ik hoorde geen bijgeluiden en slechts een fractioneel verschil, dat ik zonder a/b-vergelijking niet zou opmerken. Mooie uitkomst dus.

Overigens zal ik ‘m niet serieel gebruiken. Ik voeg de effecten van de G-Major toe via een parallele send/return lus, m.b.v. de Suhr Minimix 2. Ik heb dus altijd de dry-kill op de G-Major aanstaan. Omdat de Minimix ook een dry-kill heeft, en de G-Major alleen effecten uitstuurt, kan ik toch 100% wet signaal krijgen voor o.a. tremolo, whammy, flanger etc. Ik heb het getest en het werkt prima.

Dan de effecten en geluidskwaliteit. In eerste instantie komt het wat steriel over. Maar dat is niks nieuws van TC. En is ook afhankelijk van je persoonlijke referentie, de Intelliverb klinkt heerlijk warm. Na een tijdje viel het me al niet meer op. Maar ja, ik gebruik ‘m ook parallel dus …..

Ik heb uiteraard de factory presets doorlopen en zoals altijd zijn die niet maatgevend. Nauwelijks bruikbaar. Een veel beter beeld krijg je door een droge preset te programmeren en vandaaruit de verschillende effecten te beluisteren. En dat zijn er veel! Eigenlijk zit alles erin, van univibe (top!) tot wah to intelligente pitchshifting en reverse delays. Uitgezonderd overdrive/distortion/fuzz. Zijn de reverbs verbeterd? Ik geloof het wel, maar ben geen expert. De pitchshifting werkt goed maar verwacht niet er 100% wet akkoorden mee te kunnen spelen. Maar de tracking voor harmonies is prima. TC heeft overigens erg vreemde factory presets gekozen voor de demo van de harmonies, en ook zijn er foutjes gemaakt (sommige presets doen het niet). De Thru-Zero flanger is geinig. Eindelijk kan de G-Major nu ook modulated delays doen, en ik ben er een fan van (phaser of flanger over de delay trails gooien). Het is wel zo dat daarvoor een speciale routing vereist is en dat is weer jammer. Verder werkt de tuner goed. Of ik een aantal van mijn pedalen nu uit mijn rack zal halen, valt nog te bezien; eerst verder uitproberen.

Programmeren is redelijk te doen. Ik vind niet alle parameters nodig maar dat is persoonlijk. Wel erg jammer dat uploaden en downloaden nog steeds via MIDI moet. Kom op, gooi er een USB-tje tegenaan!

Ik geloof wel in het ding en zal mijn Intelliverb ervoor uit het rack halen (snik….).

robzilla
6 maart 2009, 14:31
Thanks voor de review. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen als je het apparaat wat beter kent..

Veel spelen dus :D

hole
6 maart 2009, 14:38
Bedankt voor de review Yek. Erg informatief.

Ik ben benieuwd hoe die vibe klinkt! (demotje ? ;))

(en wat is een through zero flanger trouwens?)

Yek1
6 maart 2009, 16:16
Thru-Zero Flanger is iets van de laatste jaren. FoxRox begon ermee, later volgde EHX. Dit staat in de handleiding van de GM-2:

"Through Zero Flanger – Negative/Positive
The TZF Mode Flanger emulates the original way of creating a flange effect where two identical pieces of audio material were played back simultaneously on two tape decks and then mixed on a third deck. The flanging effect was achieved by slowing down and speeding up the two decks at different times. An essential part of the special effect created this way is the unique phase cancellation occurring when the two signals pass each other in time (the zero point). A conventional Flanger pedal/algorithm tries to emulate this effect, but because the two signals will never cross each other in time, until now, phase cancellation wasn’t possible."

Yek1
6 maart 2009, 16:17
Thanks voor de review. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen als je het apparaat wat beter kent..
Veel spelen dus :D

Yep, de wittebroodsweken werken niet altijd goed uit .... :-)

Lex81
6 maart 2009, 16:53
Opmerkelijk dat deze G-Major2 maar een klein beetje tonesuck heeft, terwijl ie hetzelfde systeem (drykill ipv analog dry path) heeft als de G-Major1..

Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf.

Yek1
6 maart 2009, 17:00
Opmerkelijk dat deze G-Major2 maar een klein beetje tonesuck heeft, terwijl ie hetzelfde systeem (drykill ipv analog dry path) heeft als de G-Major1..
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf.

Betere convertors? Of misschien is het een gebrek in mijn oren. Ik vond de allereerste G-Major (#1) namelijk ook niet slecht klinken. Terwijl iedereen het nu over tonesuck heeft. Maar ik had toen ook van de eerste exemplaren. Misschien dat, zoals bij de G-Force, pas later de kwaliteit achteruit ging.

Yek1
6 maart 2009, 17:01
Ik ben benieuwd hoe die vibe klinkt! (demotje ? ;))

Misschien dat ik dit weekeinde ff een filmpje schiet. Misschien ook niet ;-)

flaintlead
6 maart 2009, 17:07
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ben zelf ook erg benieuwd naar de G-major2.
Hoe is de wah van het apparaat? Heb nu een cry baby, maar toch niet mijn ding.

paulusdeBKB
6 maart 2009, 17:31
Betere convertors? Of misschien is het een gebrek in mijn oren. Ik vond de allereerste G-Major (#1) namelijk ook niet slecht klinken. Terwijl iedereen het nu over tonesuck heeft. Maar ik had toen ook van de eerste exemplaren. Misschien dat, zoals bij de G-Force, pas later de kwaliteit achteruit ging.

Aha! Vintage G Majors zijn dus beter... :D

Yek1
6 maart 2009, 19:40
Aha! Vintage G Majors zijn dus beter... :D

Ales wat vintage is beter, zelfs ikzelf. :supercool:

Yek1
8 maart 2009, 15:51
Hoe is de wah van het apparaat? Heb nu een cry baby, maar toch niet mijn ding.

Het is grappig dat er een wah in zit en hij werkt okay, maar het is niet de real thing.

Liquid_Metal
8 maart 2009, 18:42
Mooi, dan hoef ik 'm daar niet voor te halen :P. Overigens gebruik ik mijn wah véél te weinig. Maand of 2 geleden aangeschaft en sindsdien 2x gebruikt volgens mij (shame). kMoet m sowieso nog modificeren zodat ie geen toon zuigt. Dan kan ie in mn setup blijven. Dat is nu ook een struikelblok.

Yek1
8 maart 2009, 23:39
Even een tussentijdse update.

Inmiddels wat meer gedoken in het programmeren en de effecten zelf. En ik moet zeggen dat het goed bevalt. De Tri-Chorus, Univibe en phasers klinken prima. Prachtig ook dat de spillover ook werkt met effecten. Als je bv. de univibe uitzet met een CC, dan ebt ie weg over je normale (dry) geluid overblijft.

De reverbs zijn ook goed en hebben heel (te)veel parameters.

En ik ben erg blij met de modulated delays, mijn ding. Erg spacy. Alleen jammer dat daarvoor een andere routing nodig is.

Blijft jammer dat je altijd aan één effect per effect blok gebonden blijft. Wil je bv. met CC's tussen chorus en flanger schakelen, dan red je dat niet met één preset.

Het is een blijvertje.

habberdoedas
9 maart 2009, 10:05
Hoi Yek, Heb de g-major2 ook in bestelling staan....En ben ook reuze benieuw hoe die het gaat doen in mijn rackje. FF een vraagje hoe zijn jou bevindingen met de harmonizer in de g-major 2

Yek1
9 maart 2009, 10:16
Hoi Yek, Heb de g-major2 ook in bestelling staan....En ben ook reuze benieuw hoe die het gaat doen in mijn rackje. FF een vraagje hoe zijn jou bevindingen met de harmonizer in de g-major 2

Ben bezig met t programmeren van mijn presets maar nog niet toegekomen aan de harmonizer (wordt in de handl. Intellig. Pitchshifter genoemd en op t apparaat zelf Diatonics). Tracking is in ieder geval goed, en dan de juiste toon en intervallen kiezen. Mijn theoriekennis is wat roestig (Ionisch, Dorisch enz) dus da's ff weer wat leren. :-)
De whammy, octaver en pitch shifter werken ook prima. Heb al een shimmer-preset kunnen maken.
Ik loop ook tegen wat dingen aan die ik aan TC ga mailen....

habberdoedas
10 maart 2009, 09:21
Oke Yek thanx, Als je meer tips/tricks of andere interessante info hebt m.b.t. de G-Major2 post ze dan ff op dit forum.

Yek1
10 maart 2009, 09:34
Ff wat kleine bugs melden:

1) Een parallele setup (met een mixer) en dry kill on, geeft wat vreemde routing issues zodra de reverb aan staat.
2) Volgens de handleiding moet delay feedback to 120% gaan (self-oscill.), maar op het apparaat kan ie toch echt maar tot max 100%.

Liquid_Metal
10 maart 2009, 20:13
Kun je de GMajor 2 aan een power conditioner hangen? Of zit er een batterij in die dan leegloopt? Ik weet het voor mijn Gmajor 1 ook niet. Dit staat in het boekje: "Unplug this apparatus during lightning storms or when unused for long periods of time." Dan ga ik er vanuit dat er geen batterij in zit voor het geheugen, maar een flashkaart of iets dergelijks. Ik twijfelde of ik de G-Major aan een powerconditioner kan hangen. Zou wel enorm fijn zijn xD.

hole
10 maart 2009, 21:12
Ja dat kan hoor.

Je zet je PC ook uit toch als je niet speelt? Die waarschuwing is alleen om te beschermen tegen eventuele overspanning door bliksem en of pieken op het net. Zowiezo is het verstandig om electrische apparaten te unpluggen als ze voor langere tijd niet gebruikt worden..heeft niks met een batterij of wat dan ook te maken.

Liquid_Metal
10 maart 2009, 22:38
Ik zet mijn PC inderdaad helemáál uit, dus met een stekkerdoos. Er komt dan dus 0 stroom door. De meeste mensen zetten hun PC uit via de knop die op de PC zit. Er loopt dan nog steeds stroom door de PC (5 kilowattuur in mijn geval). Als je 'm totaal ontkoppelt wordt het knoopbatterijtje dat op het moederbord geactiveerd om de settings te bewaren. Als die batterij op is ben je je settings kwijt. Ik dacht dat dat met de G-Major ook zo was. Ik meen dat ergens gelezen te hebben, maar weet niet meer waar.
Het zou enorm fijn zijn als ik 'm in een powerconditioner kan prikken. Die wil ik over niet al te lange tijd best aanschaffen. Hoeft alleen veredelde stekkerdoos + overvoltage protector te zijn. Zijn de Furman M-10LXE (http://www.thomann.de/nl/furman_m10lx_e.htm) en Samson Powerbrite PB10 Pro (http://www.thomann.de/nl/samson_powerbrite_pb10_pro.htm) any good. Het zou fijn zijn als er een lampje aan de achterkant zit, da's wel erg makkelijk.

Sorry voor het offtopic zijn Yek!
Hoe bedoel je precies de parallel settings? In de Major zelf toch? Ik gebruik dat zelf ook, want nu ik W/D speel klinkt serieel voor geen meter. Als ik dan bv delay en reverb aan heb staan hoor ik de delay alleen maar door de reverb (een gereverbde delay, zegmaar). Met een chorus wordt het nog erger. Die wil ik gewoon continu horen, niet alleen tijdens de delay. Ik gebruik dus full parallel (waarbij Filter/Mod (dus phaser) helaas niet parallel kan. Daar kwam mijn idee om een 'echte' phaser aan te schaffen ook vandaan. Maar ik heb er een trucje op bedacht).

Yek1
10 maart 2009, 23:38
Hoe bedoel je precies de parallel settings? In de Major zelf toch? Ik gebruik dat zelf ook, want nu ik W/D speel klinkt serieel voor geen meter. Als ik dan bv delay en reverb aan heb staan hoor ik de delay alleen maar door de reverb (een gereverbde delay, zegmaar). Met een chorus wordt het nog erger. Die wil ik gewoon continu horen, niet alleen tijdens de delay. Ik gebruik dus full parallel (waarbij Filter/Mod (dus phaser) helaas niet parallel kan. Daar kwam mijn idee om een 'echte' phaser aan te schaffen ook vandaan. Maar ik heb er een trucje op bedacht).

Ik heb de GM-routing inderdaad op parallel staan, en dry kill on. Als ik dan in sommige presets de reverb aan zet, treedt dat effect op dat jij beschrijft (alles verdwijnt in de reverb). Ik ben nog bezig om dat te leren begrijpen.... :-)

Liquid_Metal
11 maart 2009, 11:29
Dat vind ik extreem vreemd. Bij de GM 1 gebeurt dat als ik in serieel speel (overigens met alle effecten op 100%, want kill dry staat aan).
dan wordt het (volgens mij) chorus->delay->reverb->output
Dan krijg je dus een delay waar je chorus doorheen hoort, die alleen als reverb klinkt. Als ik de boel op parallel zet staat het dus zo:
gitaar->chorus->output
gitaar->delay->output
gitaar->reverb->output
Dan doet 'ie het wel goed, want dan hoor ik een chorus, delay en reverb allemaal 'los'. Weet je zeker dat het bij de GM2 'andersom' is?

Yek1
11 maart 2009, 11:35
Yep, ik volg je, maar toch is het zo.
Ik ga het eens ff uittekenen en kijken of ik het dan begrijp.
Of het is een bug maar dat zal wel niet.

Yek1
9 juli 2009, 15:21
Ff deze thread terug tot leven brengen vanwege de ontdekking van een bug.

Want wat is er aan de hand?

Als je wisselt tussen FX Mute "hard" en "soft", dan wijzigt het volume van je delays. Ik heb het niet over spill-overs (switchen van presets met uitklinkende delays/reverb), maar gewoon over één preset waarbij alleen FX Mute wordt veranderd.

Dit doet zich voor bij presets met een actieve delay, waarbij DLY Mix Level op lager dan 50 staat. Hoe lager de waarde, hoe duidelijker het verschil is.

Ik heb het TC gemeld. TC liet me vanmiddag weten dat ze het hebben onderzocht en dat het inderdaad een bug is. Het zit ook in de G-Major 1 tot hun verrassing. Het was nog niet eerder ontdekt / gemeld. ;-)

Mooi voor op mijn CV (not), of grafsteen.

Liquid_Metal
9 juli 2009, 16:53
Is mij idd ook nog nooit opgevallen. Ik gebruik dan ook de FX Mute niet :). Hopelijk krijgen ze die bug er uit en komt er een firmware update.

Liquid_Metal
22 juli 2009, 23:50
Morgenochtend komt er iemand voor de mixer kijken en ik ben er heel zeker van dat hij 'm ook mee gaat nemen. De G-Major is op voorhand ook al verkocht en kan dan meteen diezelfde middag verzonden worden. Als alles dus doorgaat bestel ik morgen nog een G-Major 2 bij onze oosterburen :D.
We'll keep in touch ;)

hole
23 juli 2009, 08:14
Pfft, ik krijg het gevoel ontzettend achter te lopen met mijn voor-oorlogse GM1. :seriousf:

Liquid_Metal
23 juli 2009, 09:40
Hahaha!! Maar in parallel werkt 'ie toch perfect? Wat ik voornamelijk mis is de mogelijkheid om volume te reguleren. De noisegate zal ik misschien ook weer gaan gebruiken (0 noise is beter dan een beetje noise) en dingen zoals tremolo hoef ik niet in pedaalvorm aan te schaffen. Nieuwe effecten zoals de rotary en trichorus lijken me ook zéér interessant.

Hoeveel % mixen jullie de effecten? Ik had ze vroeger volgens mij altijd op 10% staan, maar dat was nogal arbitrair. Wat is gangbaar en wat is logisch?

hole
23 juli 2009, 11:33
Als het goed klinkt, is het de juiste instelling.... :soinnocent:

Liquid_Metal
23 juli 2009, 12:06
Goh...

Maar zijn er geen logische instellingen? Niemand zal het verschil horen tussen 15% en 16%, maar 15% klinkt mooier (is een ronder getal). Er zal dus vast een guide voor zijn.

hole
23 juli 2009, 12:33
tja, wat is "mooi"...dat is aan degene die het hoort.

Wat jij mooi vindt, kan iemand anders echt dikke bout vinden. D'r volgens mij daarom geen guide te vinden waar je kunt vinden hoe een 'mooi' geluid te krijgen.

Daarnaast kan bij 1 patch 30% chorus vet klinken, terwijl je bij een andere misschien iets subtieler wil.

'Tone' is ZO verschrikkelijk subjectief.

Overigens, ik heb die demo-tjes gehoord van je. Met je tone zit het zeker wel goed.


..of je kopieert gewoon de instellingen van Lukather, dat werkt dan weer wél ;)

muziekschuur
23 juli 2009, 16:52
Zijn er specificatie verschillen tussen de eerste en tweede versie (andere shark, meer geheugen, etc etc).

Liquid_Metal
23 juli 2009, 20:51
De tweede is veel transparanter (minder tonesuck) en heeft veel nieuwe, coole effecten.

hole
23 juli 2009, 21:52
Bel voor BagEnd geluid


Je kunt mij ook bellen voor BagEnd geluid ;)

Liquid_Metal
24 juli 2009, 09:32
Persoon voor de Rane was ziek en is niet gekomen, maar als hij weer beter is komt 'ie morgen. G-Major is alvast opgestuurd naar lid Heijnis en de GM2 staat in bestelling. Ik heb net een confirmatiemailtje van Thomann gekregen en het geld is dus onderweg.

hole
24 juli 2009, 11:28
:blast::cheerup::blast::cheerup::blast::cheerup:

écht effe keer afspreken hoor...Of kom je ook naar de hoge gain shietuit?

Liquid_Metal
24 juli 2009, 12:21
Ik overweeg het :). Alleen wordt vervoer misschien lastig en normaliter werk ik op zondag. En ik heb geen vrije dagen meer over :P.

Liquid_Metal
24 juli 2009, 15:13
De mixer is een uur geleden opgehaald!! :D Nu wachten op Thomann en dan komen er weer nieuwe foto's. EN ik zal mijn bevindingen met de GM2 posten :).

hole
29 juli 2009, 12:32
Istie nou NOG niet binnen ;)


[offtopic] Ik heb gisteren ivm een (tijdelijke) verhuizing van een tussenwoning naar een appartement van 70m² (met vrouw kind en hond) al mijn gitaarspul bij mijn ouders moeten stallen. Ik heb alleen nog mijn Luke om op te pingelen.... misschien zo'n Behringer V-amp 3 kopen om toch een beetje geluid te hebben?, anyway: ik ben dus zielig, steunbetuigingen in deze thread of per PM...dank u

Liquid_Metal
29 juli 2009, 15:15
Istie nou NOG niet binnen ;)


[offtopic] Ik heb gisteren ivm een (tijdelijke) verhuizing van een tussenwoning naar een appartement van 70m² (met vrouw kind en hond) al mijn gitaarspul bij mijn ouders moeten stallen. Ik heb alleen nog mijn Luke om op te pingelen.... misschien zo'n Behringer V-amp 3 kopen om toch een beetje geluid te hebben?, anyway: ik ben dus zielig, steunbetuigingen in deze thread of per PM...dank u

Sterkte Mark! :P Maarre, hoe lang is het dan? Als het tijdelijk is ga je toch geen nieuw spul kopen?

Als het goed is wordt de GM vandaag geleverd. Bij de vorige bestelling duurde dat echter wel even. Was pas rond een uur of 5 als ik het me goed herinner.

hole
29 juli 2009, 15:30
Sterkte Mark! :P Maarre, hoe lang is het dan? Als het tijdelijk is ga je toch geen nieuw spul kopen?


Waarschijnlijk wel een aantal maanden hoor. Eigen huis verkocht en je moet natuurlijk wel een dak boven je hoofd hebben. Dit appartement hadden we nog. staat al 3 jaar te koop :S. Als het is verkocht kopen we het huis van mijn ouders. Maar da's een lang en saai verhaal.

Die V-amp kost 85 euro, da's ook wel te overzien. Dus veel minder dan een POD (waarschijnlijk ook wel iets mindere kwaliteit, maar heb wat zooi van v-amp 2 gehoord, en dat was best ok, ZEKER voor het geld!)

Liquid_Metal
29 juli 2009, 19:01
Waarschijnlijk wel een aantal maanden hoor. Eigen huis verkocht en je moet natuurlijk wel een dak boven je hoofd hebben. Dit appartement hadden we nog. staat al 3 jaar te koop :S. Als het is verkocht kopen we het huis van mijn ouders. Maar da's een lang en saai verhaal.

Die V-amp kost 85 euro, da's ook wel te overzien. Dus veel minder dan een POD (waarschijnlijk ook wel iets mindere kwaliteit, maar heb wat zooi van v-amp 2 gehoord, en dat was best ok, ZEKER voor het geld!)

85 euro voor een paar maanden is inderdaad wel te doen. Heb je geen practiceamp? Alleen de CAE? Ik heb namelijk een hele vette Peavey Backstage+ (35 watt transistor) voor als m'n rack weg is. Klinkt nog best geinig en die dingen kosten niet veel.
Ook een Cube zal vast lekkerder klinken dan een V-Amp

hole
29 juli 2009, 22:25
Ik ga toch maar voor de V-amp. kan ook over de home cinema.. klinkt het in ieder geval kut in 5.1 surround ;)

Maaruh...Gm2?

Liquid_Metal
29 juli 2009, 23:57
Ja die klootzakken van UPS! Op ups.com staat dat ze vandaag (rond half 6) langs zijn geweest en niemand hebben aangetroffen. MY ASS! Ik ben de hele middag thuis geweest (er waren zelfs meerdere mensen) en er is geen busje geweest. En ook geen briefje in de bus.
Morgen dus een heeeeel boos telefoontje naar UPS. M'n pa zei dat ze dit wel vaker flikken: als het de chauffeur te laat wordt gaat 'ie gewoon terug en zegt dat er niemand thuis was. Van mij mogen ze 'm dus ontslaan. Hele dag voor niets thuisgeweest...
Maar goed, hopelijk heeft 'ie het morgen niet 'te druk' en krijg ik 'm dus morgen.....

Erik70
30 juli 2009, 12:55
Dat geintje heeft UPS mij inderdaad ook al 2x geflikt. Een structureel bedrijfsprobleem lijkt me.
Ik hoop dat de gm2 je gaat bevallen. Ik ben er nog steeds erg happy mee.

Liquid_Metal
30 juli 2009, 16:28
M'n vriendin en ik hadden vanmiddag maar besloten een film te kijken (gewoon thuis) en dat leek me een goede afleiding. Toen de film halverwege was kwam het pakket :D. Toch de film nog afgekeken :soul:.
Inmiddels 1½ uur met de GM2 aan het stoeien en ik ben erg onder de indruk. De trichorus en Uni zijn al erg gaaf en er zijn nog meer toffe effecten. Ook ben ik vooralsnog blij dat phaser nu in het modulatieblok zit (ik gebruik toch nooit chorus/phaser/flanger tegelijk) en los van tremolo. Trem kan ik dus wél tegelijk gebruiken.
Ook heb ik het footswitch pedaal van m'n amp aangesloten op de pedalinput, met name om de snelheid van de Uni te veranderen (zoals dat bij een rotary speaker kan).
De nieuwe layout werkt érg fijn (lekker dat het draaiwiel nu enkel is, met 2 knoppen er naast) en hij ziet er goed uit.
Mijn basic patches zijn gemaakt en er gaat nog heel veel komen hoop ik! :D

Liquid_Metal
31 juli 2009, 22:41
Misschien moet ik er nog wat meer mee kloten, maar ik heb het gevoel dat de intelligent pitch shifter niet goed werkt.
Mijn gitaar is goed gestemd en ik deed het volgende: instellen op B mineur harmonisch (de 'gewone' B mineur) met de eerste voice op +5 (de kwint) en de tweede voice uit.
Ik speelde een toonladder in B mineur, maar het klonk echt VALS :O. Wat doe ik fout?
Daarom heb ik een C ionisch (alleen witte toetsen dus C majeur) gemaakt en de do-re-mi toonladder gespeeld, maar de 6e toon (een A, sext) is VAAALS. De GM zet er een toon op die een halve toon te hoog klinkt :O. WTF?!

ACSlater
1 augustus 2009, 11:14
Misschien moet ik er nog wat meer mee kloten, maar ik heb het gevoel dat de intelligent pitch shifter niet goed werkt.
Mijn gitaar is goed gestemd en ik deed het volgende: instellen op B mineur harmonisch (de 'gewone' B mineur) met de eerste voice op +5 (de kwint) en de tweede voice uit.
Ik speelde een toonladder in B mineur, maar het klonk echt VALS :O. Wat doe ik fout?
Daarom heb ik een C ionisch (alleen witte toetsen dus C majeur) gemaakt en de do-re-mi toonladder gespeeld, maar de 6e toon (een A, sext) is VAAALS. De GM zet er een toon op die een halve toon te hoog klinkt :O. WTF?!

Voor een goeie harmonie moet je toch de 3e pakken ipv de 5e?

Liquid_Metal
1 augustus 2009, 11:27
Voor een goeie harmonie moet je toch de 3e pakken ipv de 5e?

3e is logischer maar 5e moet zeer zeker ook kunnen. Een akkoord bestaat namelijk uit 1,3,5. Met 3 klonk het eerlijk gezegd later best ok in C Ionisch. Maar ik ben niet echt onder de indruk van dat ding...

Liquid_Metal
9 augustus 2009, 19:09
Jongens ik MOET ff klagen over MIDI in het algemeen. Ik heb nou een Ground Control Pro en een G-Major 2 en heb ze als volgt aan de PC hangen:
USB Interface->GCP->G-Major->USB Interface
Ik kan dingen naar de GCP sturen (is fijn want ik zit vaak achter de pc te spelen) en kan dingen van de GM op PC ontvangen.

Ik kan echter geen dingen van de GCP versturen want op de GM heb ik de MIDI Out aangesloten en niet de MIDI Through. Waarom is dit gvd niet 1 en dezelfde output? Da's toch veel makkelijker? Want volgens mij kan ik nu dus ook geen dingen aan de GM versturen :S.

Yek1
12 augustus 2009, 14:43
Ben er nog niet uit. Ik heb een paar Diatonic (Intellig.pitchshift) presets die goed werken, maar ik heb nog niet lang stilgestaan bij de vraag of het conform muziektheorie is.

De pitch shifter werkt in ieder geval uitstekend. En de whammy ook, gecombineerd met een expr.pedaal! Geen enkele noodzaak om nog een apart shift/whammy-pedaal erbij te hebben.

hole
12 augustus 2009, 15:05
Jongens ik MOET ff klagen over MIDI in het algemeen. Ik heb nou een Ground Control Pro en een G-Major 2 en heb ze als volgt aan de PC hangen:
USB Interface->GCP->G-Major->USB Interface
Ik kan dingen naar de GCP sturen (is fijn want ik zit vaak achter de pc te spelen) en kan dingen van de GM op PC ontvangen.

Ik kan echter geen dingen van de GCP versturen want op de GM heb ik de MIDI Out aangesloten en niet de MIDI Through. Waarom is dit gvd niet 1 en dezelfde output? Da's toch veel makkelijker? Want volgens mij kan ik nu dus ook geen dingen aan de GM versturen :S.

Da's geen klacht over midi in het algemeen, maar over de GM2....Op je behringer is de out ook de Through ;)

Yek1
12 augustus 2009, 15:21
Jongens ik MOET ff klagen over MIDI in het algemeen. Ik heb nou een Ground Control Pro en een G-Major 2 en heb ze als volgt aan de PC hangen:
USB Interface->GCP->G-Major->USB Interface
Ik kan dingen naar de GCP sturen (is fijn want ik zit vaak achter de pc te spelen) en kan dingen van de GM op PC ontvangen.

Ik kan echter geen dingen van de GCP versturen want op de GM heb ik de MIDI Out aangesloten en niet de MIDI Through. Waarom is dit gvd niet 1 en dezelfde output? Da's toch veel makkelijker? Want volgens mij kan ik nu dus ook geen dingen aan de GM versturen :S.

Is nmm geen MIDI probleem, en geen GM-2 probleem, maar een beperking van jouw USB-interface.

Daarom zijn er USB-MIDI interfaces met 2 ingangen en uitgangen.

Ik heb er ook eentje met maar 1 connectie, waardoor ik niet tegelijk 'm aan de PC kan hangen (voor de GM-2 editor) én bedienen met mijn controller. Voor 10,- extra had ik degene met 2 connecties moeten kopen...

Hee Liquid, heb je al het user forum op de TC-site gevonden voor de GM-2?
Staat redelijk wat info op, en je vindt er de (beta) editor voor de GM-2.

Liquid_Metal
12 augustus 2009, 17:06
Die editor da's toch de Vyzor? Die heb ik gedownload maar dat werkte niet echt lekker. Zou dat komen doordat mijn USB interface eerst naar de GCP gaat en van daar naar de G-major (en weer terug naar de interface)? Hij ontvangt de patches wel als ik een bulk dump doe, maar vervolgens geeft 'ie geen info over die patches en is het hoofdscherm gewoon leeg.

Dat over MIDI gaat wél over MIDI in het algemeen: als ik zo'n systeem zou maken zou ik elk toestel een MIDI In en een MIDI Out/Through geven. Niet een Out EN een Through (of alleen maar een Out). Het is toch logisch dat je apparaten wilt daisychainen? (Through-functie) maar ook dat je met meerdere toestellen dingen wilt kunnen versturen? (Out)

Yek1
12 augustus 2009, 17:31
Yep de Vyzor. Heb er geen problemen mee, misschien even de GCP ertussenuit halen en dan testen?

MIDI Thru en MIDI Out hebben verschillende toepassingen. Soms wil je een inkomend MIDI-signaal anders 'mappen' en dan (gewijzigd) doorgeven aan het volgende apparaat. Je hebt dan MIDI Out nodig. Maar MIDI Thru geeft het signaal altijd ongewijzigd door en dat kan ook weer handig zijn, bv. als je het MIDI-signaal splitst vanuit een apparaat.

Yek1
23 augustus 2009, 16:37
Update: dankzij de fantastische support van Xavier van Gordius kan ik nu de tuner-info op het display van de GM/2 ook op het scherm van mijn MIDI-controller aflezen. Op de GM/2 "Send Tuner" aanzetten, en bij het indrukken van mijn "Tuner Mute" knop wijzigt de display in een simpel overzichtelijk tuner-scherm.

Dit is live erg handig!

Voor zover ik weet, kan alleen de Liquid Foot footcontroller dit ook.

Liquid_Metal
23 augustus 2009, 17:10
Klinkt vet, Alex! Da's beyond MIDI :P. Lijkt me idd erg handig.

Liquid_Metal
29 september 2009, 17:07
Een vraagje over de Flanger van de GM2, waarschijnlijk aan Alex :P.
Ik vind de Through Zero Flanger echt geweldig klinken! Degene met Negative Sum knijpt helemaal af en valt dus stil. da's niet echt bruikbaar. De Positive Sum doet dat niet en die vind ik echt heerlijk klinken. MAAR: het volume is te zacht. Output staat op 0 dB maar het is een stuk zachter dan de sound zonder flanger.
De 'normale' flanger vind ik echt heel erg lelijk (of ik heb 'm niet goed afgesteld), dus zijn er trucjes met de TZPOS-flanger om het volume te boosten?

Sowieso heb ik ruzie met het volume. Delay staat altijd op 0 dB maar is vaak nog wat te zacht. In parallel heb je daar geen moeilijkheden mee, maar hier dus wel. En als je de mix hoger brengt (ik heb 'm nu op 30% staan) zakt je droge sound zo ontzettend in. Zijn hier ook trucs voor?

Yek1
29 september 2009, 17:41
Een vraagje over de Flanger van de GM2, waarschijnlijk aan Alex :P.
Ik vind de Through Zero Flanger echt geweldig klinken! Degene met Negative Sum knijpt helemaal af en valt dus stil. da's niet echt bruikbaar. De Positive Sum doet dat niet en die vind ik echt heerlijk klinken. MAAR: het volume is te zacht. Output staat op 0 dB maar het is een stuk zachter dan de sound zonder flanger.
De 'normale' flanger vind ik echt heel erg lelijk (of ik heb 'm niet goed afgesteld), dus zijn er trucjes met de TZPOS-flanger om het volume te boosten?

Sowieso heb ik ruzie met het volume. Delay staat altijd op 0 dB maar is vaak nog wat te zacht. In parallel heb je daar geen moeilijkheden mee, maar hier dus wel. En als je de mix hoger brengt (ik heb 'm nu op 30% staan) zakt je droge sound zo ontzettend in. Zijn hier ook trucs voor?


Ha, ja, daar kan ik je wel mee helpen.

Ik heb alle presets standaard op -6 (PresetOutLev) staan. Zo zijn de factory presets ook ingesteld. Dit laat het gebruik toe van de PresetBoost, maar ook het wegregelen van volumeverschillen per preset. Ik kan zo een delay op Mix 50% zetten, en het verlies aan volume compenseren met PresetOutLev.
Tikkeltje bewerkelijk maar het werkt.
PS. Het is natuurlijk niet zo best van de GM dat de Mix-parameter niet alleen effect erbij mixt maar ook het droge signaal vermindert ...

Zorg wel dat je het verlies aan -6 dB "globaal" compenseert m.b.v. je globale Output level (menu Global en knoppen), zodat je nog steeds op unity gain zit met normale presets.

De TZF (inderdaad: positive sum) is geweldig, ja. Ik speel een rockversie van Shut Up And Drive en daar zit middenin een stukje met alleen gitaar + een flanger. Die TZF doet de hoofden keren!
Mijn settings zijn: PresetLevOut -3, seriele routing, 0.082, 20%, -80%, 3.55, 0. En daar gaat ie hard genoeg mee!

Ik was ook niet zo tevreden over de normale flanger maar heb wel een bruikbare instelling gevonden:
level -5, seriele routing, adv.fla, -0.205, 12%, 11.2, 60%, 5.01, 0.8, off, on, mix 50%, 0.

Liquid_Metal
29 september 2009, 22:45
Dat zou inderdaad wel kunnen werken. MAAAR: alleen als ik de flanger in een aparte preset prop. Als ik 1 preset heb waarin ik soms wel en soms geen flanger wil gebruiken (stompboxmode, wat ik vaak gebruik) gaat dat dus niet werken. Of je moet samen met de flanger ook de presetboost aanzetten. Maar met de GCP zou je dan in álle patches de boost aanzetten. Bedenkelijk.
Met de delay zou het hetzelfde werken. Ik zou 'm goed kunnen boosten, maar ik wil nog wel 'ns alleen delay bijkicken, zoals met een stompbox. Dat gaat dan een beetje ten koste van m'n dry.
Ik heb m'n sounds nog niet genoeg 'in real life' gebruikt, maar voornamelijk tijdens het tweaken. Of ik dus echt vaak effecten aan/uit zet binnen een patch... Time will tell.

Yek1
30 september 2009, 08:24
Als ik 1 preset heb waarin ik soms wel en soms geen flanger wil gebruiken (stompboxmode, wat ik vaak gebruik) gaat dat dus niet werken. Met de delay zou het hetzelfde werken. Ik zou 'm goed kunnen boosten, maar ik wil nog wel 'ns alleen delay bijkicken, zoals met een stompbox. Dat gaat dan een beetje ten koste van m'n dry.

Hmm, daar heb je een punt. Ik heb m'n GM/2 niet hier, dus ik kan het niet testen maar ik zie 1 mogelijkheid: verander de routing naar Parallel. Dat zou er in theorie toe moeten leiden dat je droge signaal nooit in volume verlaagt.

Liquid_Metal
30 september 2009, 09:35
Hmm, daar heb je een punt. Ik heb m'n GM/2 niet hier, dus ik kan het niet testen maar ik zie 1 mogelijkheid: verander de routing naar Parallel. Dat zou er in theorie toe moeten leiden dat je droge signaal nooit in volume verlaagt.

Net eventjes voor je getest, maar het was zoals ik al verwachtte: het geluid gaat in parallel of semi-parallel ook alleen door de effectblokken heen en als je in semi-parallel alleen delay aan hebt staan op 100%, is 'ie ook volledig gemute. Als je echter reverb ook aanzet, maar mix op 0%, heb je dus wél een pure parallel. Ten eerste is het behelpen, ten tweede klinkt het als 1 grote brei :P (m'n delay stond te hard). Met de 30% mix op delay heb ik eigenlijk wel een mooie mix, dus daar is goed mee te werken.
Ik ben alleen verre van tevreden met het volume van de TZFlanger. In een aparte patch programmeren is een optie, maar dan moet ik naar een andere patch switchen, én heb ik 1 open parameter in mijn OD-patch.

Ik krijg steeds meer ideeën over hoe mijn ideale fx-processor eruit zou moeten zien. :P

Yek1
30 september 2009, 10:29
Missch ff een berichtje naar tech support? Die jongens (Tore, Mike) reageren meestal wel.

Ideale processor ... tja, dan ga je richting Eventide Eclipse (top, duur en erg ingewikkeld), Digidesign Eleven Rack (net nieuw, betaalbaar, maar ik mis nog belangrijke fx), of Axe-fx.

Ik heb zelf een Axe-Fx Ultra besteld! Arriveert volgende week.
Niet voor de amp modelling (vooralsnog niet) maar voor de effecten.

Ik ga er al vanuit dat ie bevalt, dus ik dump m'n rackje (5he case, pedalenshelf, Samson PB, GM2, GRX4, pedalen, PP2, rack wah e.a.) plus nog een hoop andere hardware die ik heb liggen. Heb al een aantal dingen verkocht. Dan levert het me geld op. ;-)

En mocht de modelling bevallen, dan koop ik een Atomic Reactor FR (eerst één en dan misschien nog één, voor stereo) en dump ik ook m'n resterende amps en cabinetten, hehe.

Ik was in de markt voor een draagbare kleine amp (repetities, kleine optredens) zoals de Egnater Rebel 30, maar met een Axe-Atomic combinatie heb ik die niet meer nodig.

Maar goed, eerst eens afwachten of ie gaat bevallen.

Voordelen v/d Axe-fx t.o.v. huidige set o.a.:


van 5he naar 2he (of 3HE), lekker handzaam.
simpele aansluiting: git > Axe > Bogner (in fx-loop van axe).
geen extra hardware meer nodig zoals power conditioner, pedal power, GRX4, rack wah, pedalen, pedalenlade.
fx zijn ook vóór de amp te plaatsen.
simpelere MIDI-programmering.
betere emulaties van phaser, fuzz en vibe dan de GM2.
geen GM2-nadelen zoals het gedoe met levels, pauzes tussen effecten e.d.

Liquid_Metal
3 november 2009, 15:54
Ik was ook niet zo tevreden over de normale flanger maar heb wel een bruikbare instelling gevonden:
level -5, seriele routing, adv.fla, -0.205, 12%, 11.2, 60%, 5.01, 0.8, off, on, mix 50%, 0.

Ik ben net weer 'ns vanuit deze settings wezen rotzooien en kwam er (nu pas) achter dat als je de delay op 0.1 ms zet, het bijna een TZF wordt. Als ie op 0 staat zou ie echt stilvallen en dat is logisch, want ze cancellen elkaar. Nu ik dat weet denk ik dat ik hier best wel een mooie flanger mee kan maken, die bruikbaarder is dan de Through Zero Flanger (want die gaat naar volume 0 (negative) of wordt harder (positive)).

Liquid_Metal
3 november 2009, 16:24
Mijn settings zijn nu alsvolgt:
Advanced Flanger
speed: 0,205
Depth: 8%
Hi Cut: 12,6 kHz
Feedback: 70%
Feedback cut: 3,55 kHz
delay: 0,3 ms
Gold Ratio: off
Phase reverse: on
Mix: 50%
Level: 0 dB

Erg gelijkend op die van Alex d us, maar ik heb voornamelijk een kortere delay, waardoor 'ie gaat lijken op de Through Zero. Maar dus zonder het volumeverschil.
Mijn Feedback Cut is dermate laag omdat ik het snerpende hoog van deze flanger niet zo mooi vind. Ik vind juist de straaljager-swirl erg gaaf en dat begint nu een beetje te komen. Als iemand tips heeft hoe het nog meer daar naartoe kan: GRAAG!

Yek1
19 november 2009, 16:01
Voor de mensen met een GM-2, die soms last hebben van lange pauzes bij het switchen naar een andere preset:
TC heeft op YouTube aangegeven dat er een bug in de GM-2 zit. Die treedt op bij presets met een phaser of uni-vibe, en dat leidt er inderdaad toe dat het soms een tijdje duurt om naar een andere preset te switchen.
'T is maar dat je het weet. Zal wel verholpen worden met een update.

Liquid_Metal
28 december 2009, 23:01
Daarnet voor het eerst de trichorus weten te waarderen. Ik gebruikte eerst de advanced chorus, maar die is nu dus vervangen. Ik blijf nieuwe dingen ontdekken terwijl ik dat ding toch al sinds de zomer heb.

Liquid_Metal
13 oktober 2010, 08:16
Ik heb gisteren een EHX Memory Toy aangeschaft en begin nu door te krijgen wat het verschil is tussen analoge en digitale delay.
De Toy heeft extreem veel degradatie maar de G-Major2 blijft enorm intact. De Toy is superwarm, de G-Major2 voelt nu nogal koud. Heel apart want daar had ik nog niet over nagedacht.
Ik heb de Memory Toy nu parallel op een tweede speaker staan (w/d dus) dus dat maakt ook een deel van het geluid, maar met de chorus erin aan klinkt het echt fantastisch. Een stuk warmer dan mijn G-Major chorus+delay.
Ik heb ooit wel gelezen dat mensen de G-Major wat karakterloos vinden, dit is vast wat ze bedoelen.

tommus42
13 oktober 2010, 17:13
Karakterloos, of transparant, ik vind mijn G-sharp heel hi-fi klinken. Zit er ook een lo-fi delay op de G-major? Best aardig. Zal het wel niet halen bij een echte analoge delay, maar goed.

Liquid_Metal
13 oktober 2010, 18:07
Karakterloos, of transparant, ik vind mijn G-sharp heel hi-fi klinken. Zit er ook een lo-fi delay op de G-major? Best aardig. Zal het wel niet halen bij een echte analoge delay, maar goed.

Nee die is inderdaad ook hi-fi.

DemolitionColorScheme
13 oktober 2010, 20:15
Kun je bij de G-Major ook de mod sectie halen door je delays? (zoals bij de G-System), zo ja, probeer dan eens een lichte vibrato te pakken en te spelen met de high cut van de vibrato. Het karakter van de repeats van de delay veranderd dan ontzettend.

groovieguitarguus
21 oktober 2010, 22:31
Zijn er gebruikers die ook de kanalen schakelen met de G-major?
Wat zijn de ervaringen?

Ook lees ik veel over het gebruik van mixers.
Heb ik (veel) tonesuck als ik hem gewoon in mijn effect-loop zou 'hangen'?

Lees overigens ook her en der dat de effectloops van Mesa niet super zijn.
Is dat een fabel... of???
Een effectloop zorgt er toch alleen voor dat het pre-amp signaal 100% door de effectloop gaat en dan de eindtrap in?

Liquid_Metal
22 oktober 2010, 08:21
Zijn er gebruikers die ook de kanalen schakelen met de G-major?
Wat zijn de ervaringen?

Ook lees ik veel over het gebruik van mixers.
Heb ik (veel) tonesuck als ik hem gewoon in mijn effect-loop zou 'hangen'?

Lees overigens ook her en der dat de effectloops van Mesa niet super zijn.
Is dat een fabel... of???
Een effectloop zorgt er toch alleen voor dat het pre-amp signaal 100% door de effectloop gaat en dan de eindtrap in?

Heb ik inderdaad gedaan en dat werkt 100%.
Je hebt tonesuck als je het hoort. Dus als je er geen last van hebt moet je 'm gewoon serieel blijven gebruiken. Da's veel makkelijker.
Ik heb geen idee van de fx-loops van Mesa, maar fx-loops zijn soms mixbaar van 0 tot 100% (soms traploos, soms niet). Dan kun je dus een parallelle loop creeren.

heavy-metal-thunder
30 oktober 2010, 12:18
ik heb sinds kort een G Major 2 die ik bedien met een Behringer FCB 1010. In het verleden had ik al wat multi fx gerief gehad, maar nooit een succes. Al na 20 minuten zat het terug in de doos ik vond het veel te ingewikkeld. Bij de GM2 heb ik de basisfuncties al wat onder de knie. Ik zet hem in de fx-loop van mijn Marshall DSL (is dat serieel of parallel) en schakel er ook de 3 kanalen mee (gemodde dsl) en dat werkt allemaal vlot en de GM2 is zodanig ingesteld dat ik een pedaal van de FCB 1010 mijn volume -6 dB kan afnemen (dus pedaal naar beneden voor soloboost).

Momenteel ben ik er erg tevreden mee, maar ik moet de settings nog fine tunen.De Wah vind ik momenteel niet zo goed, maar dat kan ook weer met afstelling te maken hebben. Zijn er websites waar ik settings kan downloaden??

Yek1
30 oktober 2010, 13:45
De wah klinkt niet zoals je bent gewend omdat ie nu in de loop zit, en niet voor de preamp. Valt niets aan te veranderen. Hetzelfde geldt voor de compressor.
Ik zal straks eens kijken of ik nog een backup heb liggen van mijn GM2 presets.

heavy-metal-thunder
30 oktober 2010, 14:55
De wah klinkt niet zoals je bent gewend omdat ie nu in de loop zit, en niet voor de preamp. Valt niets aan te veranderen. Hetzelfde geldt voor de compressor.
Ik zal straks eens kijken of ik nog een backup heb liggen van mijn GM2 presets.

thx. Hoe lees jij die in? Via Vyzor?
Klopt wel wat je zegt over de Wah, ik heb ooit mijn gewone Wah (Cry baby cloontje) in de fx loop gehad en dat klonk meer als een swell pedaal dan als een wah, en de GM2 dat dat net zo.

btw: interessant topic trouwens!