PDA

View Full Version : Schaller FR op ibanez rgt42fm



Gothra
6 maart 2009, 14:55
Hey,

Een vriend van mij heeft de ibanez rgt42fm, met een edge tremelo. Deze ontstemt zeeer snel, als je m een keer gebruikt dan ontstemt hij al. Hij heeft hem teruggebracht naar de winkel, die heeft hem teruggestuurd naar de fabriek, hij zou een nieuwe gitaar terug krijgen maar kreeg uiteindelijk precies dezelfde weer terug. Hij is opnieuw afgesteld etc. maar nog steeds ontstemt hij.

Hij wilt de tremelo vervangen voor een schaller, maar gaat dit wel passen, zonder te hoeven frezen etc? Zo niet, wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!

Bram+
6 maart 2009, 15:39
Even voor de duidelijkheid: op een RGT42FM zit géén Edge. Als het echt een 42FM is, zit er een Edge Pro II op, als het er eentje met scharktooth inlays is, is het een 42DXFM en die kan een Edge Pro II of Edge III hebben afhankelijk van het bouwjaar. Dit zijn allebei inderdaad geen toppers, maar ernstige (ont)stemmingsproblemen liggen bij relatief nieuwe gitaren toch meestal aan de gebruiker en niet aan de tremolo. Mocht je ze toch willen vervangen, dan zul je in beide gevallen meestal de gitaar moeten aanpassen (de routing aanpassen). Een Edge III kan in de regel wel vervangen worden worden door een Ibanez Edge Pro.

Gothra
6 maart 2009, 16:55
Even voor de duidelijkheid: op een RGT42FM zit géén Edge. Als het echt een 42FM is, zit er een Edge Pro II op, als het er eentje met scharktooth inlays is, is het een 42DXFM en die kan een Edge Pro II of Edge III hebben afhankelijk van het bouwjaar. Dit zijn allebei inderdaad geen toppers, maar ernstige (ont)stemmingsproblemen liggen bij relatief nieuwe gitaren toch meestal aan de gebruiker en niet aan de tremolo. Mocht je ze toch willen vervangen, dan zul je in beide gevallen meestal de gitaar moeten aanpassen (de routing aanpassen). Een Edge III kan in de regel wel vervangen worden worden door een Ibanez Edge Pro.

Oke sorry mijn fout, het is geen nieuwe gitaar, hij heeft het probleem al een hele tijd en gebruikt de tremelo niet, maar wil dit toch gaan doen.

Bedankt

evEndzhar
6 maart 2009, 17:18
Die Edge Pro II moet je zo om kunnen wisselen met een Edge Pro. Kost misschien iets meer dan een Schaller, maar dan hoef je ook niet te rommelen. Lijkt me een stuk praktischer.

Gothra
6 maart 2009, 17:22
Waar kun je deze kopen dan?

evEndzhar
6 maart 2009, 17:24
Ebay en dergelijke. Ibanez verkoopt ze niet los, dus ze komen uit gestripte gitaren.

universe777
6 maart 2009, 17:38
Thomann verkoopt losse Ibby trems. Heb ik ook een Edge pro trem (7str)vandaan.

side note; ik heb ook een RGT42 met edge pro 2 en nul komma niks nakkes stemproblemen met dat ding... Als hij hem niet vaak gebruikt kan je eens proberen veel stuggere veren te gebuiken. (of 4 ipv 3) Ik heb gemerkt dat met stugge veren de trem beter op zijn plek blijft. Het gebruik van de pook is alleen wat zwaarder dan. (Stuggere veren zijn bv bij vox-humana te krijgen).

Bram+
6 maart 2009, 18:36
Oke sorry mijn fout, het is geen nieuwe gitaar, hij heeft het probleem al een hele tijd en gebruikt de tremelo niet, maar wil dit toch gaan doen.

Bedankt
Maar hij is ook geen tien jaar oud toch? Als hij de tremolo niet gebruikt en de gitaar toch snel ontstemt is er wel iets vreemds aan de hand. Hij houdt 'm wel constant in dezelfde tuning? De gitaar is verder goed afgesteld (tremolo steekt niet te ver omhoog/omlaag)? Alles is altijd aangedraaid (tremoloblokjes, locking nut, andere schroeven)?


Die Edge Pro II moet je zo om kunnen wisselen met een Edge Pro. Kost misschien iets meer dan een Schaller, maar dan hoef je ook niet te rommelen. Lijkt me een stuk praktischer.
Het schijnt niet helemaal te passen, de tremolo kan in ieder geval niet zo ver meer omhoog getrokken worden, maar op zich is het wel een verbetering.

Gothra
6 maart 2009, 18:38
Maar hij is ook geen tien jaar oud toch? Als hij de tremolo niet gebruikt en de gitaar toch snel ontstemt is er wel iets vreemds aan de hand. Hij houdt 'm wel constant in dezelfde tuning? De gitaar is verder goed afgesteld (tremolo steekt niet te ver omhoog/omlaag)? Alles is altijd aangedraaid (tremoloblokjes, locking nut, andere schroeven)?

nee geen 10 jaar, hooguit 4 jaar.

Alles is goed afgesteld en zit goed vast. Gitaar staat ook altijd in dezelfde stemming.