PDA

View Full Version : Gitaar mee op vakantie?



Jack#79
6 maart 2009, 09:16
Hallo allemaal,

Ik wil graag weten hoe jullie over het volgende denken. Aankomende zomervakantie ga ik naar Frankrijk waar ik ga kamperen. Ik wil dan graag mijn gitaar meenemen. Ik heb een hardtop gitaarkoffer, maar ben eigenlijk bang voor de hoge temperatuur. Kan dat mijn gitaar schaden, omdat hij toch het merendeel in de auto zal liggen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Heb trouwens ook al zitten denken om maar een goedkoop gitaartje erbij te kopen voor de vakantie, maar kan het niet schaden dan natuurlijk liever mijn fijne gitaar;)

Groeten Roel

FruscianteFan
6 maart 2009, 09:33
Ik neem de gitaar altijd mee, gewoon in de groene hoes die erbij hoor. Goed, bij aankomst is ze goed vals, maar verder levert het nooit problemen op.

Jedeel
6 maart 2009, 10:05
maar ben eigenlijk bang voor de hoge temperatuur. Kan dat mijn gitaar schaden, omdat hij toch het merendeel in de auto zal liggen.
Groeten Roel
Daar zou ik wel mee oppassen.
Zeker als de auto (delen) van de dag in de zon komt te staan.
De temperatuur in een auto kan dan behoorlijk oplopen.

Harald
6 maart 2009, 11:30
Jaarlijks terugkerende vraag. Zijn er ook stickys die je een paar maanden van het jaar laat zien :noob:

Zolang de auto rijdt gaat het wel goed, maar als de auto stil staat, zal de temperatuur in de zon heel snel oplopen. En dat kan heel vervelend uitpakken.

DeiDRagonas
6 maart 2009, 11:43
Zolang de auto rijdt gaat het wel goed, maar als de auto stil staat, zal de temperatuur in de zon heel snel oplopen. En dat kan heel vervelend uitpakken.

+1

Als die auto in de zon staat NOOIT je gitaar daarin laten! Serieus.. Ik weet niet exact meer wat, maar ik weet nog dat een jaar of vijftien terug in Hongarije er daadwerkelijk dingen in onze auto gesmolten waren. Plastic en rubber ofzo..

R.

Otje
6 maart 2009, 19:27
Alles met "te" ervoor is foute boel: te koud, te warm, te droog, te nat. Een staalsnarige gitaar is niet veel anders dan wat aan elkaar gelijmde stukjes hout die ook nog eens zo dun en licht mogelijk zijn gemaakt en daar staat een snaarspanning op van 90 kilo of meer. Gezond verstand gebruiken dus.

gitaarvrouwtje
6 maart 2009, 19:48
mee naar denemarken ja..mee naar zuidfrankrijk nee zou ik niet aandurven
hoewel de temperatuur in mn hardcase meestal meevalt is dat natuurlijk bij hoge temperaturen in auto s ook niet meer waar.
ik zou t risico met mn lievelingsgitaar in geen geval nemen, dan gaat de richwood mee en niet de guild

bass blom
6 maart 2009, 19:55
vooral temperatuur wisseling is niet goed voor een gitaar.
en vochtigheid ook niet.
als het een mooie gitaar is zou ik een stukje verkansiebrandhout kopen en op de laatste dag in het kampvuur smijten.

Buzz
6 maart 2009, 19:58
... en daar staat een snaarspanning op van 90 kilo of meer....

Gebruik jij een set van .016 of zo? :???:

FruscianteFan
6 maart 2009, 22:31
Alles met "te" ervoor is foute boel: te koud, te warm, te droog, te nat. Een staalsnarige gitaar is niet veel anders dan wat aan elkaar gelijmde stukjes hout die ook nog eens zo dun en licht mogelijk zijn gemaakt en daar staat een snaarspanning op van 90 kilo of meer. Gezond verstand gebruiken dus.Even op de site van D'addario kijken, leert dat bij een setje phosphor bronze 012-054 de totale spanning ongeveer 72 kg is. Bij 013-056 is dat 85 kg. Bovendien is dit de spanning die normaal is. Het is me wel eens opgevallen hoe goed gitaren ertegen om een tijdje zonder snaren te zitten (als ik een beetje wil sleutelen kan dat best een uur zijn), of dat ze flinke klappen kunnen overleven.

Te koud, te warm, te droog, te nat en te wisselvallig zullen inderdaad foute boel zijn, maar de vraag is wanneer het 'te' is. De akoestische gitaar van mijn vader, die altijd meegaat op vakantie, heeft zowel zomervakanties (in de tent wordt het dan erg warm) als wintersport (waarbij ik soms voor de gein buiten speel) meegemaakt. Geen enkel probleem.

peter_heijnen
7 maart 2009, 12:19
Te koud, te warm, te droog, te nat...

Op vakantie is het vaak ook net te gezellig, doorgaans geen goede omstandigheid/omgeving voor een mooie gitaar.

hendrix2
7 maart 2009, 12:32
Ik zou toch ook voor een goedkoper gitaartje gaan.

Vorig jaar heb ik mijn goede akoestische gitaar meegenomen op 2 stages van een week aan de kust. Het is even schrikken als je na een nachtje met de gitaar buiten te zitten de volgende dag merkt dat je gitaar echt drijfnat is (hele warme dagen, iets koelere nachten, heel hoge luchtvochtigheid.). Of dat ze juist gloeiend heet heeft van een hele dag in de zon te liggen (in koffer). Ik kwam thuis en er kwam denk ik ook nog eens een halve kilo zand uit de gitaar...
Ze heeft het goed overleefd, tot 2 keer toe zelfs (stom van mij om ze enkele weken later weer een weekje mee te nemen) maar ik doe het nu niet meer. Nu zou ik gewoon mijn goedkoop gitaartje meenemen waarvan het mij eigenlijk geen fuck uitmaakt wat er mee gebeurd.

Blend
7 maart 2009, 16:23
Gebruik jij een set van .016 of zo? :???:

0.012 is volgens mij 60 kg... Maar weet de formule niet meer, er zijn vast wel mensen hier die dat wél weten.