PDA

View Full Version : Kwaliteit van tabs van internet



Ralfje
5 maart 2009, 21:36
Hallo,

ik haal regelmatig tabs van internet. En het lijkt wel of de tabs niet overeenkomen met de originele plaat.

Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van de tabs van internet? Kennen jullie een site waar de tabs 100% goed zijn?

Bij voorbaat dank

budje
5 maart 2009, 21:37
mijn bassist neemt er vaak mee, en 9 van de 10 kloppen niet. en ik vind tabs toch klote lezen :blast:

EuroCinema
5 maart 2009, 23:15
Inderdaad, vrijwel niks klopt. Tab in muziekboeken/tijdschriften bevat trouwens ook best vaak fouten, dat er een andere noot staat dan in de notenbalk erboven bijvoorbeeld.

paulusdeBKB
5 maart 2009, 23:25
Tijdje terug een tabje online gevonden van Neon, geschreven door John Mayer zelf. Zelfs daar zat een foutje in!

kenx
6 maart 2009, 07:36
En jij gelooft natuurlijk dat John Mayer zich daarmee bezig houdt... Met tabs te schrijven en op internet te plaatsen:seriousf:

Jezus...

grtz :seriousf:

fransoos
6 maart 2009, 08:03
Hallo,

ik haal regelmatig tabs van internet. En het lijkt wel of de tabs niet overeenkomen met de originele plaat.

Wat is jullie ervaring met de kwaliteit van de tabs van internet? Kennen jullie een site waar de tabs 100% goed zijn?

Bij voorbaat dank

Ik vermoed dat meer dan 90% gemaakt worden door goedwillende amateur/gitaristen;
op zichzelf al een hele prestatie !
Het gegeven dat wij -jij en ik- deze tabs zoeken wil zeggen dat we dat zelf niet (goed genoeg) kunnen.
Ik heb daar best respect voor. Dus die fouten neem ik voor lief en verbeter ze dan wel.
Verder kan het meespelen dat door die enkele fouten mee te nemen in de tab, de
auteursrechten niet in het geding komen.

my 2cents.

DeiDRagonas
6 maart 2009, 08:47
Ik ben inmiddels zo gefrustreerd door alle amateurtjes die denken dat ze Tabs en/of akkoorden kunnen uitzoeken dat ik tegenwoordig alles zelf uitzoek. Ik ben denk ik nog nooit een Tab tegengekomen die helemaal klopte. Noten daarentegen gaat vaak iets beter, maar het is precies zoals Euro zegt... Zelfs dan ben je niet gegarandeerd van een foutloze transcriptie. Soms kom ik dingen tegen, dan vraag ik me echt af of diegene die dat uitgeschreven heeft uberhaubt wel oren heeft.

Grt R!

JeroenSchaaf
6 maart 2009, 08:48
Ja tis vrij triest met de tabs! Zoek je net 1 dingetje , krijg je 100.000 versies.

Liever zelf uitzoeken inderdaad!

Il_Falco
6 maart 2009, 09:06
als beginner is het wel interessant om tab's te zoeken en te controleren als het klopt. klopt het niet, kan dit een aanleiding zijn om zelf dingen uit te vogelen.... mijn gitaarleraar deed dit vroeger ook: ik mocht een tab meebrengen van een liedje en een opname van het liedje, dan controleerden we samen of het klopte. volgens mij is dit een goede manier om het gehoor te stimuleren.

driftkop
6 maart 2009, 15:57
Ik haal meestal TABS via de ultimate guitar website. Er staan ook comments bij, vaak met bruikbare correcties.

Ik verwacht ook niet dat ze 100% correct zijn (er staan er ook een paar van mezelf), maar het is vaak een goed uitgangspunt. Een nummer noot voor noot naspelen wil/kan ik niet, uiteindelijk speel ik het toch met mijn eigen stijl.

HaroldA
6 maart 2009, 16:15
Misschien een idee om een tabwiki ergens op te zetten? Is vast niet zo moeilijk om daar een leuk stukje software voor te schrijven waarmee je met meerdere mensen een tab kunt maken+corrigeren...

Tim..
9 maart 2009, 17:15
Ik haal eigenlijk al mijn tabs van ultimate-guitar.com, omdat daar van veel nummers wel een aantal tabs zijn, zodat je ze kunt vergelijken. Ook zijn ze meestal al gekeurd door de gebruikers inclusief voorgestelde verbeteringen.

Maar ondanks dat, klopt het vaak toch niet helemaal, vooral in solo's staan vaak noten waarvan ik me afvraag waar ze die vandaan halen, maar dat is geen probleem om het dan gewoon zelf even uit te zoeken. Waar ik soms wel van schrik zijn verkeerde akkoorden, laatst nog een tab waarin in plaatst van een A een G stond of zoiets dergelijks. Dat is toch wel een beetje eng dat je een heel akkoord verkeerd hebt.:???:

Voor de rest: als ik het kan, doe ik het zelf, ook om mijn gehoor te verbeteren.

wiegersma
10 maart 2009, 07:14
ik kijk meestal op 911tabs. Hier krijg je verschillende links naar sites met tabs van jouw gezochte nummer.

paulusdeBKB
10 maart 2009, 14:44
En jij gelooft natuurlijk dat John Mayer zich daarmee bezig houdt... Met tabs te schrijven en op internet te plaatsen:seriousf:

Jezus...

grtz :seriousf:


misschien heb je hier iets aan. Is door john mayer zelf gemaakt.
http://www3.sympatico.ca/g403z/neontab.gif

voor de rest van zijn nummer moet je hier ff kijken.
http://www3.sympatico.ca/g403z/
:roll: +10 .

rocker_71
10 maart 2009, 17:30
Ik gebruik de tabs ook meer als hulpmiddeltje. Van daar uit werk ik het zelf uit.
Bespaart me ook weer wat tijd.

Eko
10 maart 2009, 22:04
De meeste tabs zijn inderdaad schrikbarend. In de meeste teksten staan grove fouten ( tenzij ze door Engelstaligen zijn geschreven ) en de accoorden kloppen vaak voor geen meter.
Ik gebruik ze alleen maar als richtlijn. Vaak moet een nummer toch worden herschreven voor een zanger om het in een betere toonsoort te krijgen.

zjanke
20 maart 2009, 21:22
Zelf laatst 'Sad man tongue' uitgezocht omdat ik de tab niet kon vinden. Vervolgens ook maar opgestuurd naar ultimate-guitar en die hebben mijn correcte akkoorden verkloot door de standaard notatie er bij te zetten terwijl mijn gitaar gestemd was in D. Je speelt de D dus te hoog als je die notatie volgt en dus mis je het echte beuken in je geluid.

Het leuke is dat ik nu twee weken later overal dezelfde fout tegenkom, er wordt dus domweg van elkaar gekopieerd.

Squier02
26 maart 2009, 20:35
Ik gebruik altijd verschillende tabs voor een nummer. het intro van die, verse van die, solo van de ander etc. Als het dan nog niet klopt check ik YouTube, en mocht daar niks op staan vogel ik het zelf uit.

maar het blijft relatief, de een hoort misschien een A akkoord, terwijl de ander misschien een Am hoort. Sommige nummers is het gitaarspel ook moeilijk te horen en dus moeilijk te beoordelen.

Geoffrey
26 maart 2009, 20:48
Ik gebruik meestal de tabs van "guitar-pro".. als ik er al eens zoek.
Meestal ook op gehoor afgaan..

Bloodline
15 april 2009, 23:50
Ik heb vroeger heel wat afgetabbed onder de naam musefan en sinds mysongbook.com offline ging heb ik weinig tabs meer opgezocht, wat een meuk zit er tegenwoordig!

Tegenwoordig gewoon op gehoor uitvogelen, is veel leuker!
Zelf je nummers uittabben is uiteraard wel handig, vergeet je het niet.

hendrix2
17 april 2009, 21:15
Tegenwoordig gewoon op gehoor uitvogelen, is veel leuker!
Zelf je nummers uittabben is uiteraard wel handig, vergeet je het niet.

Ik zoek eerst op mijn gemak een nummer uit en dan film ik mezelf, terwijl ik het speel. Als ik dan enkele maanden later vergeten zou zijn hoe ik het speelde, kijk ik gewoon even terug en komt het verbazend snel terug (en het gaat heel wat rapper dan uittabben).

Tabs op het internet zie ik meer als een soort indicatie/wegwijzer en vooral handig als je op korte tijd een hele boel nummers moet instuderen en dus echt geen tijd hebt om er even bij te zitten en te luisteren wat er nu eigenlijk gespeeld wordt.

Maar zelf uitzoeken blijft het meeste voldoening geven en je leert er het meeste van bij!