PDA

View Full Version : intoneren



pietjeekes
5 maart 2009, 19:51
hoe kan ik mijn gitaar intoneren zonder flagolet?

Ik heb dit zo gedaan:
-gitaar stemmen (open snaren)
-capo op 12de fret
-spelen snaar per snaar en draaien aan de vijsjes van mijn brug
-12 fret is zuiver gestemd

is dit een goede manier?
ik doe dit omdat mijn flagoletten wel eens durven mislukken.

greetz

Bolder
5 maart 2009, 19:55
Nou zonder flageolet weet ik verder niet echt een manier maar als je een capo gebruikt kan die wel eens niet zuiver zitten/zijn. En anders kan je gewoon de open snaar en de 12e fret met elkaar vergelijken.

pietjeekes
5 maart 2009, 19:56
zo een beetje dus mijn manier want ik vergelijk de gefrette noot dus egenlijk met de open noot of zie ik dit verkeert?

aaronstonebeat
5 maart 2009, 19:58
Lijkt me op zich wel een redelijk werkbare methode.
- Maar ik denk dat je de capo regelmatig moet verwijderen tussendoor om ook de stemming van de open snaren te controleren.
- Je moet een capo hebben die niet te hard knijpt; dat maakt de snaren een extra beetje hoger en als je daar geen erg in hebt, ga je overcompenseren aan de brug.

Maar wat is er mis met de flageoletten-methode? Werkt bij mij altijd uitstekend.

pietjeekes
5 maart 2009, 20:01
er is niets mis met de flagoletten methode.
deze zal zeker ook werken aaron. Maar op mijn flagoletten moet ik nog oefenen. deze lukken maar niet.
Nu is het zo dat ik natuurlijk nog eens vergelijk na de capo. of de snaar nog goed staat.
tot dusver is mijn methode dus niet slecht.
Daar ben ik blij om.

trouwens moest dit bij de zelfbouwkomen (aangezien je zelf werkt aan je gitaar) mogen de mods dit verplaatsen.
ik dacht er namelijk te laat aan.


@ aaron: mooie gitaren dat jij maakt. maar ooit ga ik ene mooiere maken:soinnocent: moest ik het geld hebben. maar of ze echt mooier gaan worden dan de jouwe betwijfel ik.

aaronstonebeat
5 maart 2009, 20:10
Dank je, Pietjeekes!

Flageoletten zijn toch niet moeilijk hoor; hoewel ik weet dat de meesten er in het begin wat moeite mee hebben. De belangrijkste vind je boven de 5de, de 7de en de 12de fret. Op die plekken kun je recht boven de fret (dus niet 'in' de positie zoals je normaal een snaar fret) de snaar licht aanraken (niet indrukken) met een vingertop, aanslaan en onmiddellijk na het aanslaan die vingertop weghalen van de snaar.

Ik hoop dat we snel je eerste bouwproject kunnen gaan volgen :ok:
Succes!

pietjeekes
5 maart 2009, 20:18
bedankt voor de uitleg.

ik hoop het ook.

Soms kan je wel eens iets vinden van mij in de werkbank.
Maar we zien wel.
Eerst studies afwerken en dan sparen voor de zelfbouwer.
mss komt deze er eerder maar de kans is klein.

Bolder
7 maart 2009, 20:50
zo een beetje dus mijn manier want ik vergelijk de gefrette noot dus egenlijk met de open noot of zie ik dit verkeert?

De gebruikelijke manier van intoneren is de flageolet van de 12e fret te vergelijken met de gefrette noot op de 12e fret. Doe dit met een stemapparaat met het liefst een beeldscherm met een wijzertje.
- Als de gefrette noot hoger is dan de flageolet, moet je de snaarlengte groter maken door het brugzadel verder van de hals/dichter naar de brug te bewegen.
- Is de gefrette noot lager dan de flageolet, moet je snaarlengte kleiner maken door de brug dichter bij de hals/verder van de brug te bewegen.

NB: 1. Zorg er altijd voor dat je voor het intoneren je gitaar met een stemapparaat goed stemt.
2. Als je een Tele of Strat hebt zorg ervoor dat je de snaarspanning verlaagt als je het brugzadel dichter naar de brug verschuift. Dit geldt ook voor andere merken met brug/staartstuk uit één stuk.

Jedeel
8 maart 2009, 03:43
De gebruikelijke manier van intoneren is de flageolet van de 12e fret te vergelijken met de gefrette noot op de 12e fret.
Misschien een domme vraag, maar waarom vergelijk je niet de open snaar met de flageolet op de 12e fret?
(Of is dat 'meer van hetzelfde'?)

aaronstonebeat
8 maart 2009, 03:52
Misschien een domme vraag, maar waarom vergelijk je niet de open snaar met de flageolet op de 12e fret?
(Of is dat 'meer van hetzelfde'?)

Da's idd meer van hetzelfde. Je hoort dan de open snaar en zijn flageolette een oktaaf hoger. Maar je hoort niet of het brugzadel van die snaar wel goed staat.
Je moet dus iets (open snaar of flageolette) vergelijken met de gefrette noot in de 12de positie.

Overigens werkt de truc ook in de 19de positie. En als je een 24ste fret hebt, kan het daar ook. Het is zelfs wel verstandig om het op verschillende posities te controleren. Mochten er verschillen zijn, dan kun je naar het beste compromis zoeken.

soup
2 februari 2010, 18:41
Normaal gezien is mijn gitaar goed geïntoneerd maar als ik de G-snaar (als hij in E-gestemd is) aansla op de 12 fret dooft deze noot heel snel uit. en dit is niet het geval op 10de,11de of zelfs 14de,15de fret ... ?!


Wat betekent dit, moet ik dan dat zadeltje verschuiven?

of is dit een dode plek ... :dontgeti:

Fenderfan
3 februari 2010, 13:11
intoneren met een capo gaat niet. Je kunt de twaalfde fret dan toch niet vergelijken met de open snaar. Als je je brug verzet dan houdt de capo de snaar toch tegen! Bovendien zit een capo niet zuiver genoeg zoals al gezegt is.

gewoon open snaar en fretten op de twaalfde.

Nagramoth
3 februari 2010, 13:38
Als ik klaar ben intoneren pak ik altijd een paar open maj/min accoorden, maar dan met de gefrette noten een octaaf hoger. Klink het goed, dan klinkt het goed en moet ik er vooral niets meer aan doen (en zeker niet met een 3-saddle Tele brug :soinnocent:)

Intoneren kan je tot in 100% perfectie proberen te benaderen, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je de frets in je spel te hard (of te zacht) indrukt, waardoor je altijd wel iets "off" bent. Als ik 98% haal, dan ben ik er wel klaar mee...

Gearjunkie
3 februari 2010, 21:34
Intoneren kan je tot in 100% perfectie proberen te benaderen, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je de frets in je spel te hard (of te zacht) indrukt, waardoor je altijd wel iets "off" bent. Als ik 98% haal, dan ben ik er wel klaar mee...

Precies, helemaal kloppen gaat het nooit op een traditionele gitaar.
Ik doe het zelf heel simpel, open snaar stemmen, controleren op de 12de fret. Brugzadel bijstelllen, opnieuw stemmen tot het goed is. Daarna tussenliggende tonen controleren met het stemapparaat en evt. laatste aanpassingen doen.