PDA

View Full Version : effecten voor akoestische gitaren...



MurphyFan
5 maart 2009, 13:04
Hoi samen,

Eerst volgende feiten:

1) ik ken helemaal niets van effecten/pedalen etc...
2) ik heb een Taylor Big Baby waar ik een element heb laten inbouwen, samen met een onboard eq, het geheel van BBand.
3) ik heb een akoestische versterker, 60 watt, met DI, fx-loop, etc..
4) ik wil andere (meer elektrische) sounds uit mijn gitaar halen.

Dan de vraag :
Wat voor pedaaltjes kan ik kopen zonder het risico op fluiten langs alle kanten?

Ik weet dat het mogelijk is, want de leadgitarist band waar ik grote fan van ben doet dit mijn zijn Taylor 314ce en heeft een pedaal of 5 rond zich staan op het podium en neemt met deze setup een hoop elektrisch klinkende sounds voor zijn rekening bij de vele solo/melodieuze partijen. Ter info, het gaat over virtuoos Olivier Durand, die in Elliott Murphy's band speelt, zoek maar eens op youtube op...

Ik weet echter niet welke pedalen mij van dienst kunnen zijn. Ik weet in elk geval dat mijn gitaar op mijn broers elektrische versterker in distortion mode enorm heen en weer fluitte. Vandaar ook mijn vrees...

Mateloos bedankt voor de ongetwijfeld massa's nuttige info!

The_Darkness
5 maart 2009, 13:54
Ik weet dat fishman effecten maakt voor acoustische gitaren.

Moet je maar even hier kijken.

fishman (http://www.fishman.com/products/afx_pedals.asp)

iWishmaster
5 maart 2009, 14:17
Distortion, overdrive en boost effecten kunnen snel fluiten tot gevolg hebben. Modulatie-effecten en EQ's waarschijnlijk al een stuk minder. Probeer eens een chorus, delay, reverb, phaser, EQ-pedaal etc. Je brengt me op ideeën trouwens: ik dat ook eens proberen met mijn akoustische gitaar :)

Maroon
5 maart 2009, 16:19
Hoi,

Effecten voor de akoustische gitaar zijn zeker mogelijk.

Effecten die vaak voor akoestische gitaar worden gebruikt zijn delay, echo's, chorus (erg aan te raden), phasers en auto-wah's (erg koel voor korte slagjes e.d., wordt ook veel gebruikt)

Effecten waar ik niet aan zou beginnen zijn distortion en gain-pedalen. Zoals eerder al gezegd, dat gaat rondzingen en/ of fluiten. Het geluid wordt er ook niet mooier van.

Wat ik zelf altijd gebruik voor akoustische effecten zijn chorus, een phaser en een delay-pedaal. Reverb haal ik uit mijn versterker. Met deze effecten kom je al een heel eind!

Merk effecten maakt niet zo bijzonder veel uit, probeer ze gewoon uit of laat je inspireren door wat in dit subforum wordt gezegd. Oh, koop geen behringer effect-pedalen. Dat klinkt echt heel k*t.

aanrader: - Dane-electro Cool cat Chorus (35 euro), erg goed pedaal!
- Boss digital delay (DD3 of DD7 zijn erg goed (60-130 euro)
- MXR phaser is erg goed (prijs weet ik niet)

succes!

guitargeek3
5 maart 2009, 16:47
Overdrives zijn mogelijk maar dat moet je proberen welke bij je pickup past.
John Butler (http://www.youtube.com/watch?v=k7jANCUoyso) gebruikt bijv. een TS9 en een ODB-3 Bass overdrive.
Het kan maar niet elk pedaal zal vloeiloos werken.

Zelfs een wah kan werken.

gitaarvrouwtje
5 maart 2009, 18:09
ik ben erg tevreden over de fishman aura, of je dat echt effecten noemen moet weet ik niet maar het is wel een soort pre amp die veel doet met je geluid
verder kun je met een goed mengpaneel vaak ook nog wel wat doen

B_2_the_a
5 maart 2009, 18:17
http://www.youtube.com/watch?v=m-NLgriO-Io

delay + expressie pedaal gebruiken voor sound-on-sound, heerlijk

MurphyFan
6 maart 2009, 14:23
bedankt aan iedereen voor de info, en de linkjes! :crazyhappy:
Hier kan ik alvast iets mee!