PDA

View Full Version : Neckpocket Bolt-on



Kakihara
5 maart 2009, 11:04
Misschien een noob-vraagje :chicken:, maar hoe zit het met de neckpocket bij een bolt-on neck ? Moet die trapeziumvormig zijn (neck bij de ingang in de body is smaller dan aan het einde), of is rechthoekig ook goed ? Mij lijkt de trapeziumvorm het meest aangewezen: minder speling aan het einde van de neck, het gaat hier tenslotte toch om een paar millimeter ?

barno
5 maart 2009, 11:19
neckpocket moet gewoon zo strak mogelijk zijn, dus is idd geen perfecte rechthoek. gewoon een kwestie van de actual neckheel af te tekenen, malletje maken en frezen. Al doe ik het zonder mal, gewoon de hiel overtekenen op de body en dan mbv van guideplankjes (met dubbelkleef op de body) de zaak uitfrezen.

het scheelt wel geen "paar mm " hoor, heb geen gitaar hier, maar het scheel wel "iets" :)

Cocobolo
5 maart 2009, 11:21
Bij de telecaster is hij in ieder geval trapeziumvormig...je kunt de nek er van bovenaf inleggen maar niet van de voorkant inschuiven (althans, de tele die ik ken).

aaronstonebeat
5 maart 2009, 12:03
Lijkt mij ook altijd trapeziumvormig, tenminste als de hals niet even breed is bij de topkam als bij de laatste fret. Ik heb het tot dusver gedaan zoals Barno beschrijft; en bij de volgende denk ik dat ik de O'Brien-methode ga gebruiken:
- hals mbv lange rechte latten exact uitlijnen op de body
- de lange latten goed vastklemmen (plus een 3de blokje tegen de onderkant van de hals) en gebruiken als geleider voor de boorkolom.

frekie
5 maart 2009, 12:59
Ben er gister de hele middag mee zoet geweest :makeup:
Bij de door bij gebruikte bovenfrees (Makita dacht ik) zit er 2 a 3 mm tussen de omtrek van het "pijpje" waar de frees uitkomt en de frees zelf. Moet je dus rekening mee houden bij het maken vd mal. 10 mm MDF kan je een mal van maken, kost nix.

Ik ben bezig met een Strat body van ceder, mijn eersteling. Gister dus nekpocket frezen. Hij paste net wel/net niet, ik had de nek er in kunnen tikken met een rubber hamer. Maar ik was bang dat het hout zou splinteren of breken dus toch nog maar iets eraf gefreesd. Toen zat ie weer iets te ruim :soinnocent:

aaronstonebeat
5 maart 2009, 13:08
Ben er gister de hele middag mee zoet geweest :makeup:
Bij de door bij gebruikte bovenfrees (Makita dacht ik) zit er 2 a 3 mm tussen de omtrek van het "pijpje" waar de frees uitkomt en de frees zelf. Moet je dus rekening mee houden bij het maken vd mal. 10 mm MDF kan je een mal van maken, kost nix.

Ik ben bezig met een Strat body van ceder, mijn eersteling. Gister dus nekpocket frezen. Hij paste net wel/net niet, ik had de nek er in kunnen tikken met een rubber hamer. Maar ik was bang dat het hout zou splinteren of breken dus toch nog maar iets eraf gefreesd. Toen zat ie weer iets te ruim :soinnocent:

Neckpocket maken lijkt me toch bij uitstek een klus voor de frees met bovenlager of de O'Brien-methode. Nog liever frees ik de neckpocket uit de vrije hand (na zeer nauwkeurig aftekenen) dan te moeten gokken wat het verschil is tussen de kopieerring en de frees.

hassent
6 maart 2009, 20:28
Zo heb ik mijn neckpockets gefreesd, met een template freesje. Kan niet fout, altijd exact de maat van de hiel van je hals.
http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/tele1/22-12-06%20hals%20uitlijnen1.jpg

http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/tele1/22-12-06%20hals%20uitlijnen2.jpg

http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/tele1/22-12-06%20hals%20pocket.jpg

Dus eerst latten langs hals, dan op de juiste plaats fixeren, pas-stukje maken voor de achterkant van de hiel, hals er tussenuit en als laatste op de juiste diepte uitfrezen.

De neckpocket is inderdaad licht trapziumvormig.