PDA

View Full Version : Kanalen switchen Vox AC30 CC2x



j3r03n
5 maart 2009, 00:29
Hee allemaal!

Ik heb een Vox AC30 CC2x, en wil het Normal en Top Boost kanaal graag switchbaar maken met een AB-switcher. Bij de instellingen die ik wil (het Normal-kanaal clean en het Top Boost-kanaal bijna volledig overstuurd) is het volumeverschil tussen beide kanalen echter erg groot.

Dit zou opgelost kunnen worden met een actieve AB-switcher met volumeregeling, zoals bijvoorbeeld de Boss LS-2 (Line Selector) of de Nobels AB-1.

Het probleem hierbij is: tonesuck / dynamiekverlies / ruis e.d. door toevoeging van zo'n gebufferd / niet-true bypass pedaal. Ik wil namelijk juist van mijn pedaaltjes af, en puur gitaar + versterker horen.

Ik heb hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=114283&page=2) al gekeken, maar daar kwam ik niet verder mee.

Mijn vraag is nu dus: veroorzaken pedalen als de LS-2 veel signaalverlies, en zo ja: wat zijn de alternatieven?

Een eventueel alternatief is een true bypass switch, met vóór het cleane kanaal een clean boost / EQ pedaal (+ zoveel dB) maar dit is het eigenlijk ook niet helemaal.

Dusss: Brand los, post maar raak. Welke switchers doen dit, of welke (combinatie van) pedalen zijn nog aan te raden?

beess
7 maart 2009, 00:31
Volgens mij bereik je niet wat je wil met zo'n lineselector met volume-knop. Je gaat dan namelijk het volume op je overstuurd kanaal zo naar beneden halen, dat je bijna terug clean speelt.

Wat je wel kan doen is een gewone AB-box voor je versterker zetten, en een volume-pedaal of clean-boost in de loop van je versterker. Moet je wel twee keer trappen, maar heb je wel het overstuurde en het cleane kanaal op eenzelfde volume...

Mitch
7 maart 2009, 14:51
Ja, wat je wil is niet echt te doen op deze manier. Eigenlijk heb je een aparte master per kanaal nodig, dit soort getob met aparte volume regelaars of boosts vanuit pedalen gaan je niet brengen wat je zoekt.

j3r03n
7 maart 2009, 15:25
Bedankt voor het meedenken!


Volgens mij bereik je niet wat je wil met zo'n lineselector met volume-knop. Je gaat dan namelijk het volume op je overstuurd kanaal zo naar beneden halen, dat je bijna terug clean speelt.
Daar heb ik wel aan gedacht: het volume omlaag halen van het overdrivekanaal is geen optie. Mijn bedoeling was het volume boosten (clean) van het cleankanaal. Dat kan volgens mij met een LS-2, maar ik heb liever een Lehle dan een Boss...



Wat je wel kan doen is een gewone AB-box voor je versterker zetten, en een volume-pedaal of clean-boost in de loop van je versterker. Moet je wel twee keer trappen, maar heb je wel het overstuurde en het cleane kanaal op eenzelfde volume...
2x trappen was eigenlijk niet waar ik naar opzoek was...:soinnocent: Werkt het ook om een clean boost vóór het clean kanaal te zetten? Of gaat ie dan weer sneller oversturen?


Ja, wat je wil is niet echt te doen op deze manier. Eigenlijk heb je een aparte master per kanaal nodig, dit soort getob met aparte volume regelaars of boosts vanuit pedalen gaan je niet brengen wat je zoekt.

Wat gaat me wel brengen wat ik zoek? Twee aparte masters is de oplossingm maar ik wil niet aan mijn versterker (laten) modden :dontgeti:

Weet iemand of de kleine volumeboost die in een Lehle Dual zit, kan doen wat ik wil?

Mitch
7 maart 2009, 15:35
Ik krijg het vermoeden dat je niet helemaal snapt hoe dit in de praktijk werkt. In je openingspost heb je het ook al over de tonesuck van een LS2 maar tegelijkertijd wil je wel de ervaringen ermee weten. Je veroordeelt het al vantevoren, zo lijkt het.
Maar goed, afgezien daarvan: het boosten van je wat cleaner ingestelde kanaal zal toch ook weer een randje crunch geven hoor, dat werkt dan weer bijna hetzelfde als het verder opendraaien van het volume op het betreffende kanaal. Wat je wil gaat niet echt werken op deze amp, tenzij je 'm laat modden. Of er een tweede bijkoopt natuurlijk :D
Je verwacht de volledige functionaliteit van een channelswtiching tweekanaals amp, maar dat is de Vox niet. Hij heeft twee kanale en die zijn te schakelen, maar drive en volume zijn niet volledig apart te regelen. Ook niet met hulp van buitenaf.

j3r03n
7 maart 2009, 15:57
Ik krijg het vermoeden dat je niet helemaal snapt hoe dit in de praktijk werkt. In je openingspost heb je het ook al over de tonesuck van een LS2 maar tegelijkertijd wil je wel de ervaringen ermee weten. Je veroordeelt het al vantevoren, zo lijkt het.
Maar goed, afgezien daarvan: het boosten van je wat cleaner ingestelde kanaal zal toch ook weer een randje crunch geven hoor, dat werkt dan weer bijna hetzelfde als het verder opendraaien van het volume op het betreffende kanaal. Wat je wil gaat niet echt werken op deze amp, tenzij je 'm laat modden. Of er een tweede bijkoopt natuurlijk :D
Je verwacht de volledige functionaliteit van een channelswtiching tweekanaals amp, maar dat is de Vox niet. Hij heeft twee kanale en die zijn te schakelen, maar drive en volume zijn niet volledig apart te regelen. Ook niet met hulp van buitenaf.
Ik begrijp het wel, maar ik hoopte dat het wel kon:dontgeti: Ik vroeg voornamelijk naar de LS-2 omdat ik het zelf nog niet geprobeerd had. Ik hoopte dat er meerdere AC30-gebruikers dit idee hadden.
Balen dan... Een tweede AC30 zit er niet echt aan. (en is ook te asociaal voor woorden)

j3r03n
31 maart 2009, 00:21
Nog maar eens een vraag, ik geef niet op ;)

Zou ik op deze manier mijn AC30 kunnen gebruiken?

1. Ik gebruik het Top Boost kanaal voor mijn standaard overdrive
2. Ik gebruik een boost/overdrivepedaal voor de extra overdrive/gain (bijv. MXR Zakk Wylde Overdrive)
3. Ik gebruik een volumepedaal om het inputvolume te verlagen zodat ik toch clean kan

M.b.t. het laatste punt nog een vraag:

Ik heb al hier en daar iets gelezen over volumepedalen met instelbaar minimum. Zoiets zou dus kunnen. Ik zoek eigenlijk meer iets wat met één druk op de knop het volume met x dB kan verlagen. Bestaan dit soort pedalen?

Puerco
31 maart 2009, 08:05
Toevallig zat ik net op het Metro forum te lezen, er is daar iemand die ook een volume stompbox maakt met een volume knop en een switch waarmee je het vooraf ingestelde nivo kunt schakelen.
Zelfs een schema erbij gepost, alleen de LED moet nog een weerstand krijgen omdat 9V te hoog is. Gebruikte switch is een 3PDT.

(klik op de foto brengt je naar desbetreffend topic op het Metro forum)
http://i146.photobucket.com/albums/r245/908ssp/Mics/PedalVolumeTP.jpg (http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=12&t=24991)

j3r03n
31 maart 2009, 19:19
Hee bedankt! Het bestaat dus. Ik ben alleen niet zo'n soldeerwonder:dontgeti:

Mitch
31 maart 2009, 19:37
Er bestaan er wel meer. Zeer onbekend, maar af en toe wel op Marktplaats en zeker op ebay.de te vinden is de Rath amp Solo Switch. Meeste mensen denken dat dat een kanalenswitch is of een boost, maar het is dus een volumepot in een stompbox... Everman heeft er ook wel eens een aantal gemaakt onder de geweldige naam "The Pot". Een andere optie is natuurlijk een volume pedaal als die van Boss, die heeft ook gewoon een minimum volume instelling of de Visual Sound, die heeft ledjes om aan te geven hoe hard -ie staat.
Maar je moet wel heel erg een hekel hebben aan de volumepot op je gitaar om per se een volumepot op de grond te willen hebben hoor ;)
Maar goed, ik heb toevallig zelf van de week met mijn AC30HH gespeeld met de crunch via de mastervolume (ik heb dezelfde mv laten installeren die op de CC zit). Van een beetje drive naar clean terug kan wel, maar van 'lekkere crunch' terug naar clean wordt al wat lastiger. Het zal natuurlijk per gitaar verschillen, maar dan nog....eigenlijk werkt dat alleen op vet volume. Dan werkt het opschonen toch iets beter dan wanneer je mastervolume op 'normale' oefenruimte volumes staat.

j3r03n
31 maart 2009, 19:47
Ooh, het lukte me wel om vanuit een drive setting met de volumeknop van mijn gitaar terug te gaan naar ongeveer-clean, maar ik wil het graag met 1 druk op de knop doen. Ik zal mijn ogen eens open houden voor de Rath amp Solo Switch. Kan een pedaal als de MXR Micro Amp dit ook? (met de gainknop dus heel laag)

j3r03n
5 april 2009, 23:53
Hmmm, niet bijster veel reacties...

Ik las net op het Pedalboard-topic dat zo'n ding wat ik zoek een Clean Cut heet. (als in: het tegenovergestelde van een Clean Boost) Ik las het hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1999490&postcount=7509) en het gaat om een zelfbouw door Dirk_Hendrik.

Dirk_Hendrik's Lucky Luca: Clean boost/cut pedaal, voor die 5% van de set dat ik mijn Orange clean wil trekken. Ik gebruik hem dus als soort van volume-pot in een pedaaltje. Met de voeten is dat toch handiger dan met de hand als je tegelijkertijd aan het spelen bent. Daarbij gaat deze niet donkerder klinken als je het volume omlaag haalt, zoals een volumepot op de gitaar dat wel doet.
Dat is dus precies wat ik zoek. Kan ik dit soort pedaaltjes ergens kopen, en welke zijn aan te raden (merk / type)?

Mitch
6 april 2009, 10:29
Shame on me, die was ik helemaal vergeten. Voordeel van dat ding is vooral dat -ie én zachter én harder kan, net wat je zelf prettiger vindt werken. Voor zover ik weet heeft D_H geen dealernetwerk, dus ik zou er eens een PB'tje tegenaan gooien als ik jou was.

j3r03n
6 april 2009, 21:55
Bedankt Mitch :satisfie: Ik heb hem een PB gestuurd.

Nog even ter oriëntatie, of als de Lucky Luca het om een of andere reden niet wordt:
Zijn er nog -al dan niet commerciële- alternatieve Clean Cut (en evt. Boost) pedalen waar ik naar kan kijken? Ik ben niet zo thuis op dit gebied :dontgeti:

j3r03n
19 april 2009, 16:36
Heeft iemand ervaring met de Electro-Harmonix Signal Pad (http://www.ehx.com/products/signal-pad)?

Op GitaarNet is er (bijna) niks over te vinden. Ik ben deze aan het afwegen tegen de Lucky Luca, dus ervaringen zijn welkom.


Overeenkomsten: Beide true bypass, beide 9V.

Verschillen: Lucky Luca is een actieve lineaire cut of boost. Signal Pad is passief, gewoon een volumepot, dus zal wel wat hoog weglaten.
De Lucky Luca heb ik afgelopen week mogen testen (met dank aan Fuhgawz), en het werkte precies zoals de bedoeling was: mooie overdrive van de versterker, en met één druk op de knop naar (zo goed als) clean. De Signal Pad kan ik niet testen, want ik weet geen muziekwinkel waar ze 'm hebben. Als iemand daar een suggestie over heeft hoor ik het ook graag :)

aart steekelenburg
22 april 2009, 16:42
Die electro harmonix signal pad hebben ze gewoon bij de feedback, daar kan je hem prima uitproberen.

j3r03n
22 april 2009, 16:49
Okee bedankt!

Ik zal ook even mailen naar Feedback Eindhoven, want daar woon ik vlakbij.
De Signal Pad staat niet op de site van Feedback, dus ik ging ervan uit dat ze die niet hadden.

j3r03n
25 april 2009, 14:43
De Signal Pad is binnen! Gistermiddag getest en gekocht, en 's avonds meteen mee opgetreden (om het spannend te houden ;) ).

Geweldig! Ik heb nu een 2 kanaals Vox AC30 :D
Amp overdrive + Signal Pad clean klinkt naar mijn mening veel beter dan amp clean + pedaal overdrive. Ik had er alleen nooit aan gedacht:dontgeti:

Waarom ik de Signal Pad heb gekozen i.p.v. Lucky Luca:

Hoewel de Signal Pad niet clean/kleurloos/lineair is en de Lucky Luca overduidelijk wel, kreeg ik met het actieve circuit van de Lucky Luca mijn AC30 niet clean. De Signal Pad werkt als de volumepot op je gitaar, dus uit = uit. Ik had dus 'meer cut' vandaar dat het de Signal Pad is geworden.

beess
25 april 2009, 15:28
Hoi Jeroen,

Blij dat het je gelukt is, maar wat ik me nu afvraag : heb je dan geen groot volumeverschil tussen drive en clean ? Als het net zo is als aan de volumepot van je gitaar draaien, trad er bij mij toch een duidelijk verschil tussen beide op... En hoe doe je het dan als je een cleane solo moet spelen ?

j3r03n
25 april 2009, 15:34
Er is inderdaad een volumeverschil, maar niet meer dan wat ik zou instellen met een echte tweekanaals versterker. Ik stel het volume zo in dat de overdrive nét niet weg is (dus dan heb je nog ongeveer hetzelfde volume) en door een beetje subtieler te spelen heb ik dan een clean geluid. Dit deed ik al met de volumepot van mijn gitaar, maar dat is zo onhandig als je snel moet schakelen.

Clean solo's speel ik (tot nu toe) niet. Ik speel sowieso niet veel solo's, maar als een stukje clean eruit moet springen gebruik ik een chorus (in de FX loop) om het geluid wat aan te dikken.