PDA

View Full Version : Wat voor pickups raden jullie mij aan ?



Bloodline
5 maart 2009, 01:10
Hallo heren van het goede leven,

Ik krijg een custom gitaar en ik vroeg me af of jullie mij pickups konden aanraden.
Ik heb in al mijn gitaren emg elementen en wil nu eens iets anders proberen.

Ik speel zelf in een moderne thrash metal band maar maak ook muziek dat wat milder is.
Denk hierbij aan Marco Sfogli, John Petrucci etc.

Op dit moment staan de seymour duncan blackouts op nr 1. Blijken even veel kracht te hebben als actieve elementen, maar laat wel het hout van de gitaar spreken als een passieve.

Tips ? Uiteraard is alles smaak maar advies is altijd welkom.

Orpheo
5 maart 2009, 01:27
normaliter zou ik prails aanraden voor veelzijdigheid en GEWELDIGE tones, maar dat zoek je niet merk ik :P

blackouts zijn heel erg goed voor wat jij wilt. Ik zou het echter passief willen. Ik zou dus eerst wat specs moeten weten van je ;) bijvoorbeeld, is het een dunne plank mahonie, als explorer/flying vee? zo ja: bareknuckle painkiller in brug en cold sweat in hals; superstrak, scheurt als een tierelier, met enorm strakke, heldere sound die niet dichtsmeert voor lead. OF setje warpigs. Brult als de ziekte, superstrak...

Is het een LP achtige, met een mahonie back en maple top, zou ik alsnog gaan voor de painkiller voor de 'brullende' sound, of voor miracle mans voor de 'scheur/schreeuw' sound.

goedkoper: seymour duncan distortion-setje. ben ik zelf zeer fan van, overigens. lekker strak, goeie pinches, goed te nassen lijkt mij!

de dimarzio d-activator x is denk ik ook wel iets voor je. enorm veel output, heel strak, met een gebalanceerde eq.

de motherbucker: don't even think about it. lekker voor 80ies rock en metal, maar totaal niet strak genoeg voor wat jij wilt.

De JB: kan, maar is een beetje afgezaagd, standaard geluid. Ik vind 'm wel strak, maar het kan altijd beter heb ik 't gevoel bij de JB. de jazz als halspup is weer WEL heel lekker!

De Duncan custom overigens, kan je ook proberen. is qua winding iets meer compressed in de tone, en tis gewoon een snoeihot element.

Een andere leuke: dean baker pact in de brug en dean michaelangelo batio in de hals. heel veelzijdig, geweldig voor superstrakke metal. Of het michael schenker-setje: strak, veeeeel output, maar toch ergens een vintage vibe.

Bloodline
5 maart 2009, 02:26
Prijs van de pickups maakt niets uit.

Specs van de gitaar:

Dit is het type model: http://www.laboitenoiredumusicien.com/images/produits/LAG/GLV-A3000-AMB-B.jpg ( let niet op de kleur )

Let dus niet op pickups, want die mag ik zelf bepalen:

Body Spalted Natural Maple top on Bookmatched African Mahogany
Neck Canadian Hard Rock Maple with ergonomic junction
Trussrod 2 Way High Precision System + 2 Titanium reinforcement rails
Fingerboard African Ebony with African Ebony Binding
Fingerboard Radius
Fingerboard Inlays Mother of Pearl
Fret Size Jumbo, Silver Nickel
Fret Qty. 24, Jim Dunlop USA
Machine Head Schaller Precision with Ebony Buttons
Pickguard
Pickup Qty. 2
Pickup Type DiMarzio DP192 (bridge), DP160 (neck)
Tremelo Original USA Floyd Rose
Controls 1 x Volume, 1 x Tone push/pull
Selector Switch 5 way switch
Hardware Type Black Satin
Finish Type Satin
Waist
Bottom
Depth
Scale Length

artnaz
5 maart 2009, 02:58
Fingerboard Radius
Pickguard
Waist
Bottom
Depth
Scale LengthLekker handig dit! :D

(niet dat het wat uitmaakt voor de pups)

Rinze
5 maart 2009, 09:16
Zie ik dat nou verkeerd of is dat een Lag op een niet-Lag-site? Zo ja, is het een Franse Lag? Laatst stond er een Lag Roxanne te koop in Leeuwarden, mooi ding, heb er ook een.

Wat betreft je elementen: ik gebruik wel eigenlijk altijd de Jeff Beck, voldoet voor mij erg goed. Kan me ook niet vinden in de vele kritiek die er hier altijd op is. Ik haal er alles uit, van vintage AC/DC tot Slayer en Zakk Wylde-soundjes en meer. Ik heb geen last van schelheid of dat het karakter van de gitaar ondersneeuwt, wat ik hier al heb gelezen.

Je gitaar zal zonder versterking als het goed is vet klinken door het mahonie en vrij helder door de esdoorn hals en top, wel nog wat afhankelijk van de dikte van de esdoorn top. Als die top redelijk dik is moet je misschien er rekening mee houden in de elementkeuze in die zin dat je niet een te helder element kiest. Bij een hoop fabrikanten kun je bij de beschrijving van de elementen zien hoeveel laag, mid en hoog het element levert.

Verder heb ik de laatste jaren niet zoveel meer geëxperimenteerd met elementen. Ik weet wel dat ik persoonlijk de Dimarzio Super Distortion en Tone Zone niet lekker vind klinken, de eerste te schreeuwerig en de tweede te zompig. In het verleden heb ik jaren gespeeld op een gitaar met een OBL L500 XL, vond het met de versterkers van toen een geweldig element. Dat zou nu dan een real Bill Lawrence worden, maar daar moet je wel van houden. Voor SOD-soundjes deed ie het erg fijn en ik kwam op een of andere manier altijd erg goed door de mix in bandverband. Maar wat nu als fabrieks-Bill Lawrence wordt verkocht schijnt bagger te zijn.. En tegenwoordig heb je met de moderne versterkers ook niet meer per se zo'n superhoge output meer nodig.

Just my two cents..

Waarom wil je wat anders, is dat omdat de EMG's toch niet helemaal voldoen of meer uit nieuwsgierigheid?

almarvk
5 maart 2009, 09:45
Gezien de muziek die je live gaat spelen zou ik voor de SD BlackOuts kiezen.

Ibanez666
5 maart 2009, 10:40
Ik heb zelf de Tonerider Generator in een van mn LPs zitten...bevalt prima voor de wat hardere stijlen.

http://www.tonerider.com/pickups/humbuckers.html de onderste. Ik weet dat de prijs niet uitmaakt, maar ze zijn cheap!

Heb ook wat soundclipjes op youtube staan (sig)

Bloodline
5 maart 2009, 10:46
Zie ik dat nou verkeerd of is dat een Lag op een niet-Lag-site? Zo ja, is het een Franse Lag? Laatst stond er een Lag Roxanne te koop in Leeuwarden, mooi ding, heb er ook een.

Wat betreft je elementen: ik gebruik wel eigenlijk altijd de Jeff Beck, voldoet voor mij erg goed. Kan me ook niet vinden in de vele kritiek die er hier altijd op is. Ik haal er alles uit, van vintage AC/DC tot Slayer en Zakk Wylde-soundjes en meer. Ik heb geen last van schelheid of dat het karakter van de gitaar ondersneeuwt, wat ik hier al heb gelezen.

Je gitaar zal zonder versterking als het goed is vet klinken door het mahonie en vrij helder door de esdoorn hals en top, wel nog wat afhankelijk van de dikte van de esdoorn top. Als die top redelijk dik is moet je misschien er rekening mee houden in de elementkeuze in die zin dat je niet een te helder element kiest. Bij een hoop fabrikanten kun je bij de beschrijving van de elementen zien hoeveel laag, mid en hoog het element levert.

Verder heb ik de laatste jaren niet zoveel meer geëxperimenteerd met elementen. Ik weet wel dat ik persoonlijk de Dimarzio Super Distortion en Tone Zone niet lekker vind klinken, de eerste te schreeuwerig en de tweede te zompig. In het verleden heb ik jaren gespeeld op een gitaar met een OBL L500 XL, vond het met de versterkers van toen een geweldig element. Dat zou nu dan een real Bill Lawrence worden, maar daar moet je wel van houden. Voor SOD-soundjes deed ie het erg fijn en ik kwam op een of andere manier altijd erg goed door de mix in bandverband. Maar wat nu als fabrieks-Bill Lawrence wordt verkocht schijnt bagger te zijn.. En tegenwoordig heb je met de moderne versterkers ook niet meer per se zo'n superhoge output meer nodig.

Just my two cents..

Waarom wil je wat anders, is dat omdat de EMG's toch niet helemaal voldoen of meer uit nieuwsgierigheid?

Ik mag er nog niet zoveel over zeggen maar ik heb een deal met lag en een winkel, als de gitaar er is zal ik wel massaal pronken :D

Ten 2de bedankt voor je uitgebreide pickup beschrijving! En het is meer een kwestie van nieuwsgierigheid. De meeste zeggen waarom iets anders doen als het goed is, maar dan denk ik altijd: Waarom een een simpele toyota als je hem kan upgraden tot een mercedes s klasse..... wat een vergelijking :D

Ik houd ontzettend van een goede clean sound. En ik heb altijd zo'n voor gevoel dat zo'n super distortion pickup niet goed klinkt met een clean geluid.

Wat de reden is dat ik nu blackouts als 1ste keuze heb is:

1: Veel van mijn favoriete gitaristen zijn meteen geswitched van emg's naar blackouts.
2: Hetzelfde aansluiting systeem hebben als emg, dus als ze mij niet echt bevallen nog altijd een emg('s) uit een andere gitaar kan halen.
3: Omdat de blackouts meer de gitaar (met zijn hout) zelf laten spreken net als een passieve. En zo dus meer uit mijn gitaar wil halen, het moet mijn ultieme droom gitaar worden.

Rinze
5 maart 2009, 10:56
Ik ken de Blackouts niet, ik zou er zelf wel een beetje rekening mee houden dat dit soort dingen nogal modegevoelig is. Het feit dat al die gitaristen van EMG's en masse naar Blackouts switchen kan betekenen dat die Blackouts inderdaad zo goed zijn als wordt beweerd, maar net zo goed kan het zijn dat men elkaar weer eens vrolijk achterna holt. Want misschien gebruikten al die gitaristen daarvoor wel JB's en daarvoor Bill Lawrences, ik heb al aardig wat modegrillen voorbij zien komen. Niks verkeerds over die Blackouts maar hou het element en de buzz (en marketing) gescheiden.

Als clean zo belangrijk is dan zou ik toch ook eens kijken naar elementen met wat minder output. Met moderne amps krijg je de boel toch wel aan het brullen maar een mooi clean is wat anders. Gebruik je voor het clean altijd hetzelfde element of switch je nogal wat en gebruik je verschillende standjes voor clean en vervormd?

Zelf gebruik ik voor clean het halselement of de tussenstand op een dual-humbuckergitaar. De brugup kan dan dus een brulboei zijn. Maar als je uit alleen je brugpup een mooi clean wilt moet dat er wel in zitten.

Solidkick
5 maart 2009, 11:19
Laatst stond er een Lag Roxanne te koop in Leeuwarden, mooi ding, heb er ook een.


Nog steeds te koop. Zelfs niet 1 reactie gehad. Wat de boer niet kent... ;)
<spam mode off>

Mooi gitaartje Bloedlijn!
Was er geen Friese bouwer die je een mooie sig kon bezorgen?

Bloodline
5 maart 2009, 11:33
Ik ken de Blackouts niet, ik zou er zelf wel een beetje rekening mee houden dat dit soort dingen nogal modegevoelig is. Het feit dat al die gitaristen van EMG's en masse naar Blackouts switchen kan betekenen dat die Blackouts inderdaad zo goed zijn als wordt beweerd, maar net zo goed kan het zijn dat men elkaar weer eens vrolijk achterna holt. Want misschien gebruikten al die gitaristen daarvoor wel JB's en daarvoor Bill Lawrences, ik heb al aardig wat modegrillen voorbij zien komen. Niks verkeerds over die Blackouts maar hou het element en de buzz (en marketing) gescheiden.

Als clean zo belangrijk is dan zou ik toch ook eens kijken naar elementen met wat minder output. Met moderne amps krijg je de boel toch wel aan het brullen maar een mooi clean is wat anders. Gebruik je voor het clean altijd hetzelfde element of switch je nogal wat en gebruik je verschillende standjes voor clean en vervormd?

Zelf gebruik ik voor clean het halselement of de tussenstand op een dual-humbuckergitaar. De brugup kan dan dus een brulboei zijn. Maar als je uit alleen je brugpup een mooi clean wilt moet dat er wel in zitten.

Voor clean gebruikt ik altijd de nek pickup. Hoe mijn hals elementen (emg 60) nu in mijn les paul klinkt is als het eten van een goede pasta... goddelijk.

Bepaalde klanken waar ik van smul (heeft ook te maken met versterkers uiteraard, maar ja):

http://www.youtube.com/watch?v=aqOomFjGfGg

http://www.youtube.com/watch?v=t25AOSxZZkI

Ibanez666
5 maart 2009, 11:44
Voor clean gebruikt ik altijd de nek pickup. Hoe mijn hals elementen (emg 60) nu in mijn les paul klinkt is als het eten van een goede pasta... goddelijk.

Bepaalde klanken waar ik van smul (heeft ook te maken met versterkers uiteraard, maar ja):

http://www.youtube.com/watch?v=aqOomFjGfGg

http://www.youtube.com/watch?v=t25AOSxZZkI


dacht dat deze wel in de buurt kwam http://www.tonerider.com/soundfiles/trh2/generator1.mp3

of hoor jij dat anders?

Bloodline
5 maart 2009, 11:52
dacht dat deze wel in de buurt kwam http://www.tonerider.com/soundfiles/trh2/generator1.mp3

of hoor jij dat anders?

Idd een goede toon!

Ibanez666
5 maart 2009, 12:07
Idd een goede toon!

ongeveer 3 tientjes incl. verzenden vanuit de UK. Voor dat geld zou je hem alleen al voor de probeer erbij kunnen kopen :)