PDA

View Full Version : Welk volumepedaal?



gibsonneke
4 maart 2009, 21:32
Ik ben op zoek naar een volumepedaal en hierbij kwam ik op enkele opties.

Ernie ball 6165, 6168 (Wat is het verschil tussen beide?)

Boss FV-60, FV-100, FV-200, FV-300 (Wederom, wat is het verschil?)

Morley little alligator

Morley Vintage Volumepedaal (marktplaats)

Iemand ervaringen met deze pedalen?

Wat is het beste (minste tonesuck)

EuroCinema
4 maart 2009, 23:45
Sowieso heeft een volumepedaal geen aan/uit knop dus tonesuck uit een eventueel bypass circuit hoef je niet te vrezen. Maar ze zullen vast je toon wel wat kunnen kleuren, al heb ik er nooit iets van gehoord.

Voor de verschillen zou ik zeggen: google en de boss website zijn je vrienden. :sssh:Maar let in elk geval op hoge/lage impendantie. Dit bepaalt of je het pedaal voor of na je andere pedalen kunt plaatsen: H gaat ervoor, L gaat erna. Verder vind ik het erg handig als je een minimum volume kunt instellen, en dat kunnen er niet veel.

dunnoaname
5 maart 2009, 08:39
Minimum volume is inderdaad handig. Tuner Out vond ik ook een mooie bijkomstigheid.
Daarnaast moet je even kijken of het een hoog of laag impedant exemplaar is. Het ene werkt beter NA effecten of preamp, het andere werkt beter direct na de gitaar.

gibsonneke
5 maart 2009, 23:13
En qua technologie?

Optisch (morley)

Of toch maar beter op de ouderwetse manier :p

Eezz
6 maart 2009, 10:07
Ik was altijd een fan van de pedalen van Ernie Ball. Maar nu is het koortje in mijn VPJR (ongeveer een jaar oud) geknapt, die de beweging van het pedaal doorgeeft aan de potmeter.

De $4,- kit die op de EB site staat wordt niet buiten de VS verstuurd, importeur Voerman verkoopt ze ook niet en reageert bovendien ook niet op mails en alternatieve oplossingen als het gebruik van visdraad blijken lang zo makkelijk nog niet.

Een 100 euro+ pedaal is dus nu nutteloos geworden door een geknapt koortje van 4 dollar. De Ernie Ball pedalen raad ik dus niet langer aan.

bastiaanvanbeek
7 maart 2009, 08:03
ik heb alleen ervaring met de ernie ball en de boss volume pedalen. van die twee vind ik ernie ball beter omdat het volume vloeiender toeneemt en afneemt, dat komt door het koortje.

jezzbo
8 maart 2009, 08:10
wel kloten dat je niet aan dat touwtje kan geraken. :(
Heb net zelf een VPJR (25K) als expressiepedaal voor m'n timefactor gekocht. Werkt wel goed.

Sinner
8 maart 2009, 12:32
Ik heb Ernie Ball en Boss (allebei stereo)

voordeel Boss:tuner out; minimumvolume in te stellen
voordeel Ernie: veel vloeiender, en makkelijker op een bepaald volume te laten staan.

Ik heb de Ernie op mijn main pedalboard staan.

dat van dat draadje knappen is wel vervelend, het is mij gelukkig nog niet overkomen (heb 'm nu bijna 3 jaar)

artnaz
8 maart 2009, 12:38
Ik heb mijn EB 6180 zo'n twee jaar lang, en bevalt super. Heeft ook tuner-out en ik vind dat hij heel makkelijk natuurlijk zich laat bedienen.

De Bossen heb ik niet uitgebreid getest, maar die waren op zich ook ok. Morley had iets speciaal weet ik nog wat sound betreft, maar precies weet ik het niet meer. In ieder geval was het wel leuk, maar minder vaak bruikbaar (vond ik toen). En ik vind de behuizing te groot (ook dat de jacks aan de zijkanten zitten).

nielsduursma
8 maart 2009, 12:46
Ik heb sinds een tijdje een Fender volume pedaal, bevalt me prima.
Die is redelijk gesloten (niet echt duidelijk te zien op de foto)
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/1d8bd84ebe44ab81c99f78fa71a2c5ee.jpg
Dus ik denk dat deze minder snel last heeft van stof in de potmeter dan andere goedkopere pedalen (deze is €77 geloof ik).

Edit: En er zit nog een tuner-out op.

JeroenSchaaf
8 maart 2009, 13:13
Heb een tijd geleden een Boss volume pedaal gehad, toen verkocht omdat ik er het nut niet van inzag.

Heb nu een aantal dagen geleden een Ernie Ball Vp Jr gekocht! super dingetje! Mooi compact :D en via een switch nog net even anders in te stellen!

gibsonneke
8 maart 2009, 21:59
Ok bedankt mensen hier kan ik wel even mee voort.

Ik bekijk het nu even. :)

Misschien toch nog even een vraagje.

Wat is het verschil tussen de verschillende volume-pedalen van Boss?

FV-100, FV-200, FV-300?

Eezz
16 maart 2009, 12:52
Ik was altijd een fan van de pedalen van Ernie Ball. Maar nu is het koortje in mijn VPJR (ongeveer een jaar oud) geknapt, die de beweging van het pedaal doorgeeft aan de potmeter.

De $4,- kit die op de EB site staat wordt niet buiten de VS verstuurd, importeur Voerman verkoopt ze ook niet en reageert bovendien ook niet op mails en alternatieve oplossingen als het gebruik van visdraad blijken lang zo makkelijk nog niet.

Een 100 euro+ pedaal is dus nu nutteloos geworden door een geknapt koortje van 4 dollar. De Ernie Ball pedalen raad ik dus niet langer aan.

Even een update over de stand van zake van mijn defecte VPJR. Hij doet het weer! Die kit heb ik niet te pakken weten te krijgen, Voerman gaf niet thuis, maar technicus Edwin Thoen van Ed's Custom Shop wist hem met wat vindingrijkheid en speciaal 0,5 mm dik visdraad weer aan de gang te krijgen. Hulde!

gibsonneke
17 maart 2009, 20:50
Even een update over de stand van zake van mijn defecte VPJR. Hij doet het weer! Die kit heb ik niet te pakken weten te krijgen, Voerman gaf niet thuis, maar technicus Edwin Thoen van Ed's Custom Shop wist hem met wat vindingrijkheid en speciaal 0,5 mm dik visdraad weer aan de gang te krijgen. Hulde!

Een goede zaak :)

titzenpitzer
18 maart 2009, 00:08
Voor de verschillen zou ik zeggen: google en de boss website zijn je vrienden. :sssh:Maar let in elk geval op hoge/lage impendantie. Dit bepaalt of je het pedaal voor of na je andere pedalen kunt plaatsen: H gaat ervoor, L gaat erna. Verder vind ik het erg handig als je een minimum volume kunt instellen, en dat kunnen er niet veel.

Ik heb net een tweedehands boss FV300L aangeschaft. Betekent dit dat het pedaal persé erna moet, of...hij staat nu vanvoor. Tlijkt me ook lomp om zo'n pedaal aan de linkerkant te hebben.

(en dat minimum volume is inderdaad erg handig :))

Geoffrey
18 maart 2009, 11:19
Ik was altijd een fan van de pedalen van Ernie Ball. Maar nu is het koortje in mijn VPJR (ongeveer een jaar oud) geknapt, die de beweging van het pedaal doorgeeft aan de potmeter.

De $4,- kit die op de EB site staat wordt niet buiten de VS verstuurd, importeur Voerman verkoopt ze ook niet en reageert bovendien ook niet op mails en alternatieve oplossingen als het gebruik van visdraad blijken lang zo makkelijk nog niet.

Een 100 euro+ pedaal is dus nu nutteloos geworden door een geknapt koortje van 4 dollar. De Ernie Ball pedalen raad ik dus niet langer aan.


http://www.thomann.de/be/ernie_ball_schnur_kit_6157.htm

Edit: ik zie net dat deze niet passen voor JR modellen.

Eezz
19 maart 2009, 12:16
Deze wel:

http://www.thomann.de/be/ernie_ball_cord_spring_kit_6172.htm

Jeetje, ik heb me echt kapot gezocht, blijkt Thomann ze al sinds oktober 2007 te verkopen. Nou ja, hij doet het nu, mocht de visdraad oplossing niet ideaal blijken dan is de oplossing binnen handbereik.