PDA

View Full Version : Help...line6 of cube roland?



penb
4 maart 2009, 20:44
De vraag is misschien al eerder gesteld...
Ik twijfel tussen Line 6 spider III 30 of Roland Cube 30 X.
Qua prijs zijn ze identiek gelijk, Qua prestaties ??
Wie helpt me hier eens een handje... Wat? Waarom? of eventueel alternatieven (om er dan helemaal niet meer uit te komen:confused:)

Onmeunig Hans
4 maart 2009, 20:52
Inderdaad, die vraag is al wel eerder gesteld en beantwoord. Gelukkig is er hier een goeie zoekfunctie.

Deze versterkers, net als nog wel andere, zullen prima doen wat jij wilt.

Hans

pannekoek
4 maart 2009, 20:55
beidde zijn ze wel vergelijkbaar, je zou ze alle 2 moeten testen om te bepalen wat je beter vind. kwalitatief zijn het goede versterkers die veel waar zijn voor hun geld.

penb
4 maart 2009, 21:16
beidde zijn ze wel vergelijkbaar, je zou ze alle 2 moeten testen om te bepalen wat je beter vind. kwalitatief zijn het goede versterkers die veel waar zijn voor hun geld.

Zie ik het goed dat jij ze alle twee hebt??
Laat staan dat ze beide evenwaardig zijn naar prestaties, springt er dan ene uit die bijkomende mogelijkheden heeft tov. de andere?

Ps, met de zoekfunctie lukt het me niet een vergelijkende topic te vinden. Hoe kan ik best de vraag formuleren om via de zoekfunktie reply's te krijgen?

knutselsmurf
4 maart 2009, 21:21
Hoi,

Ik weet niet of je er wat mee kunt.

Maar vanmiddag heb ik een line 6 30watt getest.
En een roland cube 20 weggebracht.

Dus die twee ken ik, zelf vind ik het clean van de cube beter.
Maar is misschien een kwestie van smaak.
Line 6 heeft meer mogelijkheden vind ik zelf.

t'is denk ik maar net wat jij mooi vind klinken.

Gewoon beide testen zou ik zeggen.

pannekoek
4 maart 2009, 21:33
Zie ik het goed dat jij ze alle twee hebt??
Laat staan dat ze beide evenwaardig zijn naar prestaties, springt er dan ene uit die bijkomende mogelijkheden heeft tov. de andere?

Ps, met de zoekfunctie lukt het me niet een vergelijkende topic te vinden. Hoe kan ik best de vraag formuleren om via de zoekfunktie reply's te krijgen?

nee ik heb ze niet beidde, ik heb de cube 30x en een line 6 pod x3 (multieffect pedaal)


het antwoord dat je zoekt ga je niet vinden op het forum, de 1 vind line 6 beter en de ander cube, je moet deze 2 versterkers toch echt zelf moeten gaan testen

penb
4 maart 2009, 22:41
Okay! bedankt voor julie tijd!

Proberen dus! zal ik doen!

blademan
4 maart 2009, 22:46
vergeet ook de Peavey Vypyr niet te testen, die is zeker zo goed!!

kenx
4 maart 2009, 23:06
En nog maar eens, ik word nog bekent vanwege de meeste, dezelfde, reacties.
Ik stem voor de Cube, ik speel er elke repetitie op, en ben werkelijk verwonderd van hoe veelzijdig dat ding wel is!
Ga ze zeker beide eens testen! Alleen jij kan echter beslissen wat jezelf het beste vind, daardoor kunnen wij alleen maar tips geven...


Succes nog!
Mvg,

Kenny

PeteRS
5 maart 2009, 12:16
In deze catagorie zou ik zeker ook de vox kastjes testen.

Otje
6 maart 2009, 19:47
Niks ten nadele van Line6 en de andere modeling amps, maar die Cube's zijn waanzinnig. Ik speel al een aantal jaren op twee Cube30's en qua geluid is dit alles wat ik zoek. Heb van alles en nog wat gehad, van Marshall 100W Super Leads tot Silver Jubilee's tot Fender Twin Reverbs tot Peavey Classic 50. Allemaal heel erg mooi, allemaal goed, allemaal groot, allemaal zwaar en allemaal duur.

Wat ik mooi vind aan de Cube:
-dynamisch, reageert uitstekend op je aanslag en de volumeknop op je gitaar
-zéér goed basisgeluid, dus als je effecten uit zet
-klinkt onwijs goed op alle volumes, dus ook fluisterzacht
-ik heb het al eerder gezegd, maar die dingen zijn onverwoestbaar (tenzij je 'm van 3 hoog naar beneden knettert, er 'n emmer water overheen plenst of 'm onder lijn 6 legt)
-licht, goedkoop

Wat ik minder mooi vind aan de Cube (ja, er zijn ook nadelen):
-de ingebouwde modulatie effecten (chorus, flanger etc) zijn niet subtiel genoeg, zelfs op de laagste setting wordt je zeeziek
-geen externe speakeruitgang (je moet 's kijken wat er gebeurt als je een Cube 30 over een 4x12 gooit, ha! :punk:)
-op hoog volume raken ze buiten adem, zeker als je veel cleane headroom nodig hebt

Zelfs met deze nadelen heb ik nooit meer naar andere versterkers gekeken sinds ik m'n Cubes heb. Als je ego 't hebben kan om af en toe wat rotopmerkingen van amp macho's van je af te laten glijden dan lach je je helemaal suf met die Cube's.

NB: de originele Cube is behoorlijk anders dan de latere 30X, ook qua geluid! Ik geef qua geluid absoluut de voorkeur aan de 30, niet aan de 30X (ik heb zowel een 30 als een 30X). Qua features is de 30X interessanter.

penb
8 maart 2009, 11:55
[QUOTE=Otje;1971857]
-ik heb het al eerder gezegd, maar die dingen zijn onverwoestbaar (tenzij je 'm van 3 hoog naar beneden knettert, er 'n emmer water overheen plenst of 'm onder lijn 6 legt)

QUOTE]

...eh bedoel je...of 'm onder een line 6 legt ....:dontgeti:

:crazyhappy: cool man, zo'n waarschijnlijk onbewuste woordspeling!
Anyway, bedankt voor die reply, nu eens eindelijk een eerlijke mening van een kube gebruiker! Nu nog eens de line 6 fans in tegenaanval?

Thanks man, i apreciate it!:rockon:

Van Dattum
9 maart 2009, 09:50
Nou vooruit dan maar....;)

Ik ben sinds een tijdje de trotse bezitter van een Line6 Flextone 3. De Flextone is de opvolger van mijn H&K Switchblade 100w combo, die ik heb weggedaan vanwege het stoppen met het bandje en omdat ik iets fatsoenlijks wilde wat in de huiskamer ook te gebruiken is.

Fatsoenlijk is het woord niet, ik vind de Flextone, zeker voor het geld, een prima amp met intrinsiek hele lekkere geluiden! Je moet alleen ff wat moeite doen om hem goed in te regelen en niet overdrijven met effecten.
Ik ben helemaal verslingerd geraakt aan de SLO 100 en Hiwatt simulaties die wat mij betreft echt lekker klinken en goed reageren op je spel.

Een Flextone is wel een stapje hoger dan een Spider, maar op zich niet eens zoveel duurder. Met een Cube heb ik geen ervaring, maar ik geloof meteen dat het een prima ding is, gezien de hoeveelheid tevreden gebruikers!

Bart1981
9 maart 2009, 20:12
<spam>
Ik heb nog een Peavey Vypyr 75 wat met footswitch te koop staan! ;-)
</spam>

Chris Winsemius
9 maart 2009, 20:18
Niks ten nadele van Line6 en de andere modeling amps, maar die Cube's zijn waanzinnig. Ik speel al een aantal jaren op twee Cube30's en qua geluid is dit alles wat ik zoek. Heb van alles en nog wat gehad, van Marshall 100W Super Leads tot Silver Jubilee's tot Fender Twin Reverbs tot Peavey Classic 50. Allemaal heel erg mooi, allemaal goed, allemaal groot, allemaal zwaar en allemaal duur.

Wat ik mooi vind aan de Cube:
-dynamisch, reageert uitstekend op je aanslag en de volumeknop op je gitaar
-zéér goed basisgeluid, dus als je effecten uit zet
-klinkt onwijs goed op alle volumes, dus ook fluisterzacht
-ik heb het al eerder gezegd, maar die dingen zijn onverwoestbaar (tenzij je 'm van 3 hoog naar beneden knettert, er 'n emmer water overheen plenst of 'm onder lijn 6 legt)
-licht, goedkoop

Wat ik minder mooi vind aan de Cube (ja, er zijn ook nadelen):
-de ingebouwde modulatie effecten (chorus, flanger etc) zijn niet subtiel genoeg, zelfs op de laagste setting wordt je zeeziek
-geen externe speakeruitgang (je moet 's kijken wat er gebeurt als je een Cube 30 over een 4x12 gooit, ha! :punk:)
-op hoog volume raken ze buiten adem, zeker als je veel cleane headroom nodig hebt

Zelfs met deze nadelen heb ik nooit meer naar andere versterkers gekeken sinds ik m'n Cubes heb. Als je ego 't hebben kan om af en toe wat rotopmerkingen van amp macho's van je af te laten glijden dan lach je je helemaal suf met die Cube's.

NB: de originele Cube is behoorlijk anders dan de latere 30X, ook qua geluid! Ik geef qua geluid absoluut de voorkeur aan de 30, niet aan de 30X (ik heb zowel een 30 als een 30X). Qua features is de 30X interessanter.

Ik voeg eigenlijk niets toe aan dit topic, laat staan dat ik je vraag vanuit eigen ervaring met genoemde amps kan beantwoorden MAAR...

Zelf bouw ik buizen-amps/etc. en ik was 'n aantal keren sterk onder de indruk van Roland Cubes. Seasick Steve gebruikt nb. gewoon Cube 30X versterkers en zelf vond ik 'n bepaalde MicroCube amp te gek voor dat geld (120 of zo?).

Vertrouw gewoon op je oren (open deur maar altijd van toepassing, 't gaat om JOUW sound).

penb
9 maart 2009, 20:47
Over welke prijsklasse spreken we hier met de flextone?

Btw, leuke site van line 6 !!!

Otje
10 maart 2009, 07:27
De Flextone 3 ken ik zelf niet, nog geen ervaring mee. De Flextone 1 en 2 ken ik wel. Erg goed, maar hebben als nadeel dat je ze lekker open moet draaien voordat ze loskomen (net zoals de versterkers die als voorbeeld hebben gediend). Als dat geen bezwaar is dan heb je een prima versterker aan zo'n oudere Flextone. Qua geluid geef ik de voorkeur aan de Cube's, maar dat is persoonlijk.

HertogJanNL
10 maart 2009, 10:19
Grootste voordeel van de cube (nouja afgezien van geluid, maar dat is persoonlijk) is dat je niets hoeft te programmeren. Ik houd van analoge knoppen, dat je meteen hoort wat je hebt ingesteld. Kanalen programmeren = bah. Ben zelf erg tevreden over mijn 20X, maar 30X heeft nog meer opties :)

Van Dattum
10 maart 2009, 10:22
Over welke prijsklasse spreken we hier met de flextone?

Btw, leuke site van line 6 !!!

459,- bij Feedback voor de standaard Flextone 3. Heb hem zelf voor 2 tientjes meer bij Dijkman in Alkmaar gekocht omdat ik dat een sypathiekere zaak vind...:)

De Flextone klinkt idd beter naarmate je hem opendraait, maar dat effect is veel minder sterk dan bij een buizen amp. Hij klinkt ook op huiskamerniveau heel behoorlijk!


Grootste voordeel van de cube (nouja afgezien van geluid, maar dat is persoonlijk) is dat je niets hoeft te programmeren. Ik houd van analoge knoppen, dat je meteen hoort wat je hebt ingesteld. Kanalen programmeren = bah. Ben zelf erg tevreden over mijn 20X, maar 30X heeft nog meer opties :)

Hèhè... ik vind dat juist 1 van de grote voordelen!
Kanalen programmeren = cool!
Een rij toffe sounds, een goeie MIDI footcontroller op de vloer, the world at your feet :crazyhappy:

djpassout
10 maart 2009, 10:44
Bijzonder imposant die cube! We gebruiken dat ding heel vaak bij rehearsels! Wat een geluid uit zon klein ding...

Otje
11 maart 2009, 07:10
Bijzonder imposant die cube! We gebruiken dat ding heel vaak bij rehearsels! Wat een geluid uit zon klein ding... Ik heb de mijne voorzien van een jack voor de speaker uitgang dus hij gaat nog wel 's over een 2x12 of 4x12. Dan weet je niet wat je meemaakt. De ingebouwde 10" is zeker niet slecht, en Roland heeft echt geprobeerd om er iets van te maken, maar met een of meerdere goede 12" speakers erachter.... :mmmm: .

rocker_71
11 maart 2009, 09:49
Op MP staan ook een paar Cubes voor weinag. :supercool:

iWishmaster
11 maart 2009, 10:09
Klein beetje tegengas dan: Ik heb zelf een Line 6 Spider II en een Roland MicroCube en regelmatig over een Cube 30x gespeeld. Het voordeel van de Line 6 is dat je 2, 3 of 4 presets kunt voorprogrammeren en ertussen kunt voetschakelen: de Cubes kunnen dat niet, hoogstens tussen clean en één preset. Verder vind ik de high-gain sounds (voor de lompe metal zeg maar) in de line 6 beter en je hebt ook meer opties om je eigen sound te kunnen maken. Voor crunch en classic rock geluid is de line 6 eigenlijk vrij slecht: de cube is op dat gebied ook geen wereldwonder, maar duidelijk een stapje hoger.

Een cube reageert echter beter op pedalen, met uitzondering van een Wah, daar vond ik de line 6 beter klinken, maar dat is heel persoonlijk. Overigens heeft de Line 6 eigenlijk geen pedalen nodig door de schakelbare presets. Line6 Spider II 210 vs Roland Cube 30x in bandverband bleef er niet veel van de Cube over vond ik, maar dat zal vooral door het verschil in aantal speakers en vermogen komen denk ik: geluid was slecht gespreid en te zacht. Volume moest op 10 en dan komt de Cube niet goed tot zijn recht vind ik.

Mijn mening: speel je zwaardere stijlen (metal, hardrock) en wil je veel opties en flexibiliteit: neem een Spider. Speel je meer rock en lichtere muziek en ga je voor eenvoud (evt. aangevuld met pedaaltjes voor meer opties): neem een Cube.

penb
11 maart 2009, 10:54
Klein beetje tegengas dan: Ik heb zelf een Line 6 Spider II en een Roland MicroCube en regelmatig over een Cube 30x gespeeld. Het voordeel van de Line 6 is dat je 2, 3 of 4 presets kunt voorprogrammeren en ertussen kunt voetschakelen: de Cubes kunnen dat niet, hoogstens tussen clean en één preset. Verder vind ik de high-gain sounds (voor de lompe metal zeg maar) in de line 6 beter en je hebt ook meer opties om je eigen sound te kunnen maken. Voor crunch en classic rock geluid is de line 6 eigenlijk vrij slecht: de cube is op dat gebied ook geen wereldwonder, maar duidelijk een stapje hoger.

Een cube reageert echter beter op pedalen, met uitzondering van een Wah, daar vond ik de line 6 beter klinken, maar dat is heel persoonlijk. Overigens heeft de Line 6 eigenlijk geen pedalen nodig door de schakelbare presets. Line6 Spider II 210 vs Roland Cube 30x in bandverband bleef er niet veel van de Cube over vond ik, maar dat zal vooral door het verschil in aantal speakers en vermogen komen denk ik: geluid was slecht gespreid en te zacht. Volume moest op 10 en dan komt de Cube niet goed tot zijn recht vind ik.

Mijn mening: speel je zwaardere stijlen (metal, hardrock) en wil je veel opties en flexibiliteit: neem een Spider. Speel je meer rock en lichtere muziek en ga je voor eenvoud (evt. aangevuld met pedaaltjes voor meer opties): neem een Cube.

Heel leerzame reply ook! thanks

Ik begin zoal een beetje licht in het donker te zien...zonder voorlopig te testen , maar nu ben ik al beter gewapend op wat ik zoal moet letten !

De rest ook alvast bedankt:ok:

Hardguitar
11 maart 2009, 11:34
Ik heb sinds kort voor thuis een line 6 spider 15 .


En vind het een grote k*tzooi, de clean is niet clean en de distortion is een dikke bak met kraak.

Die andere 2 ken ik niet maar daar zou ik zeker eens naar kijken voor je een line 6 haalt.

ps: ik ben geen Line6 hater ofzo maar ik vind de spiders gewoon barslecht

Wiellem
11 maart 2009, 11:35
Ikzelf ben destijds voor een Cube 60 gegaan en heb daar nog steeds geen spijt van 1.5 jaar later intensief spelen.

Otje
11 maart 2009, 13:10
Mijn mening: speel je zwaardere stijlen (metal, hardrock) en wil je veel opties en flexibiliteit: neem een Spider. Speel je meer rock en lichtere muziek en ga je voor eenvoud (evt. aangevuld met pedaaltjes voor meer opties): neem een Cube.
Mooi verwoord! Herkenbaar!

Wiellem
11 maart 2009, 19:50
Mijn mening: speel je zwaardere stijlen (metal, hardrock) en wil je veel opties en flexibiliteit: neem een Spider. Speel je meer rock en lichtere muziek en ga je voor eenvoud (evt. aangevuld met pedaaltjes voor meer opties): neem een Cube.

Mwah ben ik het niet mee eens de R-Fier stand van de Cube is ook heavy metal hoor.

iWishmaster
12 maart 2009, 09:43
Mwah ben ik het niet mee eens de R-Fier stand van de Cube is ook heavy metal hoor.

Klopt, maar de Line 6 bied veel meer verschillende (en ik vind ook betere) 'heavy metal' geluiden, waarbij de cube alleen de R-Fier stand heeft (die klinkt wel lekker hoor, daar niet van).