PDA

View Full Version : Rack gear vernieuwen/ probleempje ouder rack



flaintlead
4 maart 2009, 15:48
Hallo beste mede-gitaristen,

Ik zou me eerst even voorstellen.
Ik speel 5 jaar gitaar en heb sinds een jaar of 2 een rack.
Mijn rack bestaat op dit moment uit het volgende:
- Behringer racktuner
- Kitty Hawk midi patchbayette
- ADA mp-1 preamp
- Marshall El34 50/50 eindversterker
- Aantal pedalen: - Big muff (rusland)
- Proco rat (oude)
- Bos compressor
- 2, 4x12 sound city cabinetten.
- Alles bekabeld met George L cabel

Ben eigenlijk best tevreden over dit rack, alleen geeft de poweramp (ook wanneer er niets op aangesloten is) een kleine brom. Ik weet niet of dit normaal is.
Verder is de sound van mijn rack nogal classic en brits, ik zou wel eens wat moderner willen klinken.
Ook zou ik graag mijn rack wat stiller willen krijgen. Ik weet dat hiervoor verschillende noise reduction/supression units voor zijn, maar welke is/zijn goed?

Heeft iemand tips over hoe ik mijn systeem stiller kan krijgen? En zijn er suggesties over andere equipment, ik hoor het graag.

Groeten

Flaintlead

interessander
4 maart 2009, 15:59
Naast de apparaten die je hebt maakt het natuurlijk ook uit hoe je signaalpad loopt.

Je kunt eens beginnen door enkel de pre- en poweramp aan te sluiten en dan per stuk andere appraten bijvoegen en kijken waar de oorzaak van je brom zich bevindt.

Edit: sorry, nu lees ik pas dat het blijkbaar enkel je poweramp is...

VanMeekeren
4 maart 2009, 15:59
Allereerst: Welkom op het forum!!

Gezien ik bezig ben met mijn rack samen te stellen, vind ik dit wel interessant om zo te lezen wat andere mensen hebben. Momenteel is mijn eerste onderdeel onderweg: een TC Electronics G-Major.

OT: Dat je sound wat Classic en Brits klinkt, is denk ik puur te wijten aan de Marshall EL34 poweramp. Voor een wat strakkere sound zou ik dan eens naar een 6L6 poweramp kijken. Bijvoorbeeld een Mesa Boogie 50:50 of 2:90

Van Meekeren

Yek1
4 maart 2009, 16:02
Poweramp zou geen brom moeten geven. Aardlus, of inductiestroom?

Modernere sound: preamp vervangen. Eng of Mesa bv?

ISP ProRackG is de beste noise gate. Rack of pedaal. In NL: gtrgear.com.

flaintlead
4 maart 2009, 16:08
Bedankt voor de snelle reacties,

Aan interessander:
Dat is dus juist het probleem. Er begint al een brom (kleine brom) als ik alleen de poweramp aansluit op de speakers en mijn gitaar inplug op de poweramp.

Aan VanMeekeren:
Dat mijn sound erg classic en brits klinkt, ligt ook vooral aan mijn preamp en pedalen. Ik zit vooral te denken aan een andere preamp, of een preamp erbij (Aangezien ik ze toch kan loopen/switchen)

Ook zoek ik een Fx-unit erbij. Heeft iemand een suggestie??
IK ben erg benieuwd naar de G-major 2, heeft iemand daar al ervaring mee?

Flaintlead

paulusdeBKB
4 maart 2009, 16:10
- Preamp kopen
- effecten?

Een andere eindtrap is een flinke investering voor wat uiteindelijk een nuanceverschil gaat opleveren in je sound. Ik zou op zoek gaan naar een andere preamp (erbij). Die hoeft niet per se in 19" formaat te zijn, toch? In dat geval zijn de Koch Pedaltone, Engl Tubetone (is meteen ook MIDI-controller, geloof ik) en Mesa Boogie V-Twin interessant. De laatste twee kunnen erg modern en bruut klinken, de Koch heb ik zelf maar ik kan het geluid niet zo goed omschrijven... Veelzijdig misschien? 19" preamps zijn er ook te kust en te keur. Daarover is een hoop geschreven op dit forum.

Wat me verder opvalt, is dat je helemaal geen modulatie (chorus, flanger) of time-based effecten opsomt (delay, reverb). Ben je misschien toe aan een effectje of twee?

flaintlead
4 maart 2009, 16:14
Aan paulusdeBKB:
Ik zat idd dus te denken aan een andere preamp (of erbij)
Ik zag dat de mesa V-twin ook een rack uitvoering heeft, is deze de moeite waard? Ik ben ook erg benieuwd naar een mesa studio, of liever nog een mesa quad.
Idd, heb nog geen effecten in mijn rack, ben wel op zoek--> gmajor 2 iemand?

paulusdeBKB
4 maart 2009, 16:15
Hmm, onze posts hebben zich gekruist. Kennelijk vertel ik je niets nieuws :-)

Gmajor 2 ken ik nog niet. Volgens mij heb ik gisteren nog in dit subforum een lijstje met minder vaak voorkomende 2ehands effectprocessoren opgeschreven. Die doen hun ding ook prima en kosten in verhouding geen drol. Kijk even in de 10 meest recente topics van dit subforum, dan kom je het zeker tegen.

V-Twin rack werkt prima en heeft een hoop schakelfuncties + meer EQ mogelijkheden. Andere kandidaten zijn de Mesa Formula (ken ik niet goed), de Studio (lastig in te stellen maar klinkt te gek) en de Quad. Dat heb ik altijd een zwaar over the top ding gevonden. Klinkt goed, maar is zo groot en duur!

flaintlead
4 maart 2009, 16:27
Ja, ik heb het gelezen, je somde dit op:
Rocktron Intellifex,
Boss SE50 / SE70,
Zoom 9030 / 9050,
Lexicon Alex (?),
Digitech S100 / S200,
Yamaha SPX-serie,
Alesis Quadraverb 2 / Midiverb 4.

Maar, zit toch te denken aan iets in een andere klasse. Denk vooral aan Lexicon PCM serie (80 klinkt te gek) of G-force.
Iemand ervaring met deze units?

Ik had op youtube filmpjes gezien van een winkel die racks samenstelde, daar gebruikte ze een quad en een lexicon pcm 80 + tc 2290, klonk erg ziek.
Zoek maar eens op Lab systems.:supercool:

paulusdeBKB
4 maart 2009, 16:33
Dat filmpje heb ik ook wel eens gezien, is erg indrukwekkend ja.

Effectapparaten in een hogere prijsklasse, daar weten leden als morris, lord riffenstein veel meer van.

interessander
4 maart 2009, 16:58
..... de Studio (lastig in te stellen maar klinkt te gek) en de Quad. Dat heb ik altijd een zwaar over the top ding gevonden. Klinkt goed, maar is zo groot en duur!

Ik vind de gangbare 2ehands prijs van een quad toch wel okee, zeker ook aangezien hij meer kan en beter klinkt dan de studio.

HaroldA
4 maart 2009, 17:02
Aan paulusdeBKB:
Ik zat idd dus te denken aan een andere preamp (of erbij)

Kijk dan ook eens naar een Egnater IE4 (4 kanaals buizen preamp). Er staat er nu 1 op marktplaats en ondergetekende heeft er binnenkort ook 1 in de aanbieding! ;)

flaintlead
4 maart 2009, 17:23
Ik vind de prijs van een 2de hands quad eigenlijk ook wel meevallen, hij is idd erg veelzijdig.
Hoeveel gaat die egnater ongeveer kosten? Ik denk eigenlijk dat die iets te duur wordt, ik zoek namelijk ook een goede fx unit.

Iemand ervaring met een lexicon pcm 80? denk dat dat namelijk een erg mooi setje is:
- mesa quad
- lexicon pcm 80

Of zijn de G-force en G-major2 beter?

HaroldA
4 maart 2009, 17:27
Hoeveel gaat die egnater ongeveer kosten? Ik denk eigenlijk dat die iets te duur wordt, ik zoek namelijk ook een goede fx.0

De Egnater gaat niet goedkoop worden, ik zat aan een richtprijs van 1250,- te denken, maar of dat in deze tijden haalbaar is moet nog maar blijken.

Qua FX: kijk ook eens naar een Rocktron Intellifex, en dan het liefst de oude met het zwarte frontje.

flaintlead
4 maart 2009, 17:31
Hoor idd wel meer over de Rocktron Intellifex, ga ik maar eens keer proberen.

Ik hoor ook goede dingen over de Digitech 2101. De effecten schijnen zeer goed te zijn. (En de crap preamp van de 2101 is bypass-baar)
Weet iemand of de preamp bij de 2112 van Digitech ook te bypassen is?

En wat zijn jullie ervaring met de volgende units:
- Rocktron intellifex
- Lexicon PCM serie
- Tc electronic G-force
- Tc electronic G-major2
- Digitech 2101 en 2112

En hoe verhouden deze units zich tot elkaar

flaintlead
4 maart 2009, 17:32
1250 is beetje aan de dure kant. Een quad kun je voor ongeveer de helft krijgen, in dat geval hou ik ook geld over voor een goede fx

HaroldA
4 maart 2009, 17:34
Ik hoor ook goede dingen over de Digitech 2101.

Volgens mij zit er iemand hier op het forum die een zo'n Digitech ding te koop heeft staan...


(wie kopt 'm in?;))

flaintlead
4 maart 2009, 19:40
Ja, hij staat ook wel 3x op marktplaats volgens mij.
Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen ermee, en of hij meekan met het klasse multi fx als lexicon pcm 80 en g-force.

hole
4 maart 2009, 20:04
Volgens mij zit er iemand hier op het forum die een zo'n Digitech ding te koop heeft staan...


(wie kopt 'm in?;))

Ff denken
Nee, ik kom er niet op
Aaaaah!! hoe heet hij nou
Reageert hij ook wel eens in dit subforum?
Kun je nog een hint geven?

groovieguitarguus
4 maart 2009, 21:49
Mmmm... een Quad is mij persoonlijk NIET bevallen.
Zag er te gek een veelzijdig uit, maar nee.... niet mijn ding.
Speel al jaren een Mesa triaxis... te gek en niet zo 'muf' 'verkouden' sound als de Quad. Heb destijds de Quad ook nog eens laten nakijken en wat modificeren door Ernst Flieck (niet de minste)... maar nee.
Totdat ik de Triaxis probeerde. Te gek.. (uiteraard zijn er ook veel meer goede pramps!!!).

Denk ook goed aan bekabeling en pluggen om een zo goed en 'stil' mogelijk signaal te krijgen... Ook kunnen oude buizen 'noise' veroorzaken.
Succes....

flaintlead
4 maart 2009, 23:11
Heb net alles bekabeld met George L cabel. Zijn prima kabels, dus denk niet dat het daaraan ligt.
Buizen zijn het denk ik ook niet, de brom is er ook met een andere amp.
Misschien iets met het stroomnet?
Zit ook aan een triaxis te denken, moet ze allebij maar uit gaan proberen (quad en triaxis)

Iemand die mij al kan vertellen over de fx units? Welke zouden jullie kiezen van de volgende, en waarom?
- Digitech 2101 en 2112
- Lexicon PCM serie (70, 80, 81)
- Tc electronic G-major2 of G-force

paulusdeBKB
4 maart 2009, 23:36
Het kan idd aan de stroomvoorziening liggen. Zit er een ander apparaat op dezelfde groep? Controleer of je een 'vuile' groep hebt door je amp in een andere groep te stekkeren, bij voorkeur als enige apparaat. (ik neem aan dat je geaard stopcontact gebruikt?)