PDA

View Full Version : Bassman 70, per ongeluk verkeerde stroomstand, wat is de schade?



scabiosa
4 maart 2009, 15:10
Beste mensen,

Soms kan het zo stom gaan: bij het opstellen moet de stroomschakelaar van mijn Fender Bassman per ongeluk op 127v komen te staan zijn. Bijgevolg een doorgebrande zekering.
Nu lijkt de klank eerst normaal tot er na enkele seconden een zware brom komt opzetten (klinkt als een radio die niet op een zender staat afgesteld).

Heeft iemand al iets dergelijks voorgehad?
Wat zou het kunnen zijn?
Lampen kapot of de trafo kapot?
En hoeveel gaat deze stommiteit mij kosten?

Sowieso gaat hij binnen bij een technieker, maar zou graag eens de mening horen van iemand anders...

sjaak1990
4 maart 2009, 15:42
Voedinsgtrafo geeft daardoor een te hoge stroom af. Wat er precies kapot kan zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het bij een dergelijke schakelaar slim is 1 van de draadjes los te koppelen. Ook bij mijn amp gedaan, dan maakt hij geen contact als hij op 110 staat, dus kan er niks mis gaan als je dus toch een foutje maakt.

the sure thing
4 maart 2009, 15:44
voedinsgtrafo geeft daardoor een te hoge stroom af. Wat er precies kapot kan zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het bij een dergelijke schakelaar slim is 1 van de draadjes los te koppelen. Ook bij mijn amp gedaan, dan maakt hij geen contact als hij op 110 staat, dus kan er niks mis gaan als je dus toch een foutje maakt.

wat slim!!!

master99
4 maart 2009, 16:33
Vaak brandt de zekering die tussen de netvoeding en de voedingstrafo zit vrij snel door in zo'n geval. Als deze niet snel genoeg heeft gereageerd, dan zou ik als eerste denken dat er gloeidraaden zijn doorgebrand. Even kijken of er buizen bij zitten die niet gloeien. Wat de schade is, hangt ook af van hoe lang je hem aan hebt gehad terwijl hij in de verkeerde stand stond.

sjaak1990
4 maart 2009, 16:57
wat slim!!!

Dankje :)
Een heel simpel iets waardoor je amp geen schade meer kan krijgen door een dergelijk foutje, dus vind het zelf wel een belangrijk iets.

Ik zou idd ook als eerste kijken naar de buizen.

scabiosa
4 maart 2009, 17:09
Danku voor de respons. Ik hoop dat het de lampen zijn want die zaten er nu toch al een tijdje in.
Hopelijk kost het allemaal niet te veel, ik had hem nog maar enkele weken geleden laten nazien en dat kostte me al 190 €.
En nu weer deze (nutteloze) kost.
Nogal deprimerend allemaal.
'Insjallah' zeg ik dan

sjaak1990
4 maart 2009, 17:14
Ik hoop ook voor je dat het alleen de lampen zijn, hoeven dan ook niet allemaal kapot te zijn. Ligt natuurlijk ook aan zoals al gezegd is, hoe snel de zekering is doorgebrand en hoe lang je hem zo aan hebt laten staan. Als er buizen kapot zijn hoeven ze niet allemaal kapot te zijn, ben wel benieuwd wat de schade is, hoop dat het een klein iets is.

scabiosa
4 maart 2009, 18:02
Dus als ik het goed begrijp is er weinig kans dat het de transfo is die kapot is?

Want ik heb gelezen dat het dan pas echt duur zou kunnen worden...

guitarnijboer
4 maart 2009, 18:19
Afhankelijk van de snelheid waarmee de zekering is aangesproken hebben verschillende elko's wellicht /waarschijnlijk een te hoge spanning gehad. Deze onderdelen kunnen daar erg slecht tegen. Afhankelijk van hoe de standby knop aangesloten zit en of de versterker op standby stond bij het aanzetten, kunnen er dus een of meerdere elko's beschadigd zijn. Vergeet ook niet de elko van de baisspanning te checken, want die spanning staat er sowieso meteen! (ongeacht of de versterker op standby staat of niet)

jacky
4 maart 2009, 21:36
over het algemeen is het alleen de zekering

die vervangen

schakelaar op 230 V zetten rode knoppie er af halen (kan het ook niet meer gebeuren)

proberen

werkt ie ????

ja klaar
nee terug naar de reparateur

Mr.Jay
4 maart 2009, 23:02
yes rode knop eraf en druppel goeie lijm op die switch-as als ie correct ingesteld staat.
Dan verdraai em niet meer makkelijk.

guitarnijboer
5 maart 2009, 00:22
over het algemeen is het alleen de zekering

die vervangen

schakelaar op 230 V zetten rode knoppie er af halen (kan het ook niet meer gebeuren)

proberen

werkt ie ????

ja klaar
nee terug naar de reparateur

IK dacht dat de topicstarter vermeldde dat de versterker sinds het incident bromt wat mij aangeeft dat de zekering inmiddels vervangen is en er dus nog iets anders aan de hand is. Knop eraf halen , vastlijmen etc. is altijd een goed idee!

Mr.Jay
5 maart 2009, 07:27
kan zijn dat dat er elco's uitgeknalt zijn. Toch even goed na laten kijken door een expert. Ik zou de amp zo niet meer vertrouwen.

jacky
6 maart 2009, 01:00
IK dacht dat de topicstarter vermeldde dat de versterker sinds het incident bromt wat mij aangeeft dat de zekering inmiddels vervangen is en er dus nog iets anders aan de hand is. Knop eraf halen , vastlijmen etc. is altijd een goed idee!

sorry brom over het hoofd gezien

scabiosa
14 maart 2009, 17:00
versterker is nu terug
bleek de transfo te zijn waar het een en ander mis mee was
en een paar elco's inderdaad
kostte me 140 €
ach ja
nu kan ik tenminste weer stevig doorblazen

sjaak1990
14 maart 2009, 19:30
Mooi dat het opgeslost is:)
Is er ook wat tegen gedaan zodat het niet weer gebeurt? Draadje 120v los, knop vastlijmen oid? Dan kan het je gewoon nooit weer gebeuren en dat wil je natuurlijk niet.

scabiosa
14 maart 2009, 20:30
jep, ik heb gevraagd om enkel de 220-stand van de schakelaar te laten werken, de andere standen zijn losgesoldeerd

zeg, evenheel vlug tussendoor: ik weet dat het in een andere topic thuishoort maar goed. Als ik twee 4-ohm speakers met elkaar doorlus blijft dat dan 4 ohm?
en nog iets: kan het kwaad om in geval van nood tegelijkertijd met een bas op het baskanaal en met een gitaar op het andere te spelen?

jacky
14 maart 2009, 23:54
je kan ze echter op twee manieren "doorlussen"serie en parr

en dan krijg je dus 8 of 2 ohm (bij 4 ohm speakers maar ik denk dat je bassman 4 ohm is en dat je speakers 8 ohm stuk zijn )

Puerco
15 maart 2009, 00:08
Als ik twee 4-ohm speakers met elkaar doorlus blijft dat dan 4 ohm?
Als je ze serieel aansluit word het dus 8Ohm en als je ze parrallel aansluit word het 2Ohm.


kan het kwaad om in geval van nood tegelijkertijd met een bas op het baskanaal en met een gitaar op het andere te spelen?
Het kan geen kwaad maar het zal waarschijnlijk heel verrot klinken, ik heb het wel eens gedaan (JTM45) maar het klonk echt helemaal nergens naar.
Let ook op dat niet alle gitaarspeakers het fijn vinden als je er bas over gaat spelen. En omgekeerd, gitaar over basspeakers geeft ook vaak niet echt het geluid waar je superblij van word.