PDA

View Full Version : Clicktrack en DI pre-recording: hoe?



MegaDrive
4 maart 2009, 14:10
Beste medeforummers,

Here's the deal: ik ga binnenkort met mijn metalband de studio in. Omdat we met clicktracks (en een onmenselijk strakke drummer) aan de slag gaan, kan ik natuurlijk alle gitaarpartijen in alle rust van tevoren opnemen. Ik wil wel graag de studio en de aanwezige expertise gebruiken om daar mijn sound te shapen, dus ik dacht aan de mogelijkheid om alle partijen gewoon thuis 'clean' op te nemen (o.b.v. de clicktrack) en dat in de studio gewoon real time door mijn amp heen te trekken en te mic-en. Thuis heb ik Fruity Loops en Audition met een Asio2 24/96 soundcard, waarmee ik ook de clicktracks heb gemaakt.

Dat heeft een hoop voordelen: scheelt een hoop studiotijd, geen studio 'pressure', geen retakes en perfecte controle over de sound.

Werkt dit? En zo ja, hoe zorg ik ervoor dat mijn cleane tracks optimaal bruikbaar zijn? En zo neutraal mogelijk worden opgenomen? Waar moet ik op letten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

bert k
4 maart 2009, 14:57
Als jij zo strak kan spelen en de drummer ook, dan zou dat moeten werken. Spreekt voor zichzelf dat je nummers tot de laatste noot uitgewerkt moeten zijn, maar dat had je zelf al bedacht, neem ik aan.
Nadeel van re-ampen kan zijn dat je gitaar er niet meer is, dus qua feedback krijg je heel andere resultaten.

HaroldA
4 maart 2009, 14:58
Omdat we met clicktracks (en een onmenselijk strakke drummer) aan de slag gaan, kan ik natuurlijk alle gitaarpartijen in alle rust van tevoren opnemen.

Ik zou dat persoonlijk nooit zo doen. Maakt niet uit hoe strak je drummer is, jij als gitarist moet met de drummer meespelen ipv andersom.

De hele "feel" verdwijnt gewoon als je het andersom doet...

Als ik jou/jullie was zou ik eerst de drums opnemen en dan pas thuis de gitaartracks (DI) opnemen. Dan kun je ook instructies vragen aan de studio technicus over hoe je dat het beste kunt doen en weer aan kunt leveren.

Han S
4 maart 2009, 16:03
En dan opnemen met ProTools en alsnog met beat detective de hele boel straktrekken op die click?

En houd ook rekening met het feit dat als je metal speelt, dan heb je veel feedback van de speaker op het instrument en dat is een onderdeel van je geluid. Als je gaat re-ampen heb je die feedback niet meer en mogelijk is je 'sound' dan weg.

tidalwave_sideburns
4 maart 2009, 16:13
Eerst gitaar thuis met clicktrack opnemen, dan de drums, en dan de gitaren opnieuw. Is er voor de drummer ook nog iets aan.

MegaDrive
4 maart 2009, 16:30
Bedankt voor de reacties!

Ik had al mijn bedenkingen mbt de 'feel' van het geheel. De drummer hoeft maar een moment van menselijkheid te hebben en het gaat al mis. En ik had nog helemaal niet stilgestaan bij de 'natural feedback' kwestie, maar dat geeft nu wel de doorslag. Bedankt daarvoor, want het hield me al een paar dagen bezig.

Han S
4 maart 2009, 16:42
Tegelijk met de drummer opnemen kan ook, als je een goede ruimte hebt en de juiste microfoons op de drums gebruikt is overspraak geen issue meer. Je hebt dan de ideale samenwerking met elkaar en je hebt je feedback.

Apart van elkaar opnemen is voor veel mensen ook geen probleem, maar een drummer gaat volgens mij veel beter als hij ook gitaar en bas hoort. De bas kun je met een DI opnemen en later re-ampen, maar met metal gitaren is dat een heel ander verhaal.

Je zou de gitaar tevens met een DI kunnen opnemen (tegelijk met de mic) en kijken of je het met re-ampen nog beter kunt krijgen want je hebt dan je feedback al.

MegaDrive
4 maart 2009, 20:08
@ Han S

Dit zijn super tips, thanks a lot! Micen en reampen: die is zeker interessant. Ik ga dit eens even naar de producer terugkoppelen. Nogmaals dank!

Overigens wordt dit best een omvangrijk studioproject met een topproducer en 10 volle dagen in een bekende studio. Als dat leuk is voor het forum kan ik van de hele voorbereiding, aanloop, opname, gear, mixen, masteren, design etc. wel een mooi verslag maken bij wijze van case study. Leuk?

hole
4 maart 2009, 20:15
Leuk!!!!!!

dunnoaname
6 maart 2009, 12:01
Zou ik erg gaaf vinden om te lezen!

gitaarhaantje
6 maart 2009, 12:07
@ Han S

Dit zijn super tips, thanks a lot! Micen en reampen: die is zeker interessant. Ik ga dit eens even naar de producer terugkoppelen. Nogmaals dank!

Overigens wordt dit best een omvangrijk studioproject met een topproducer en 10 volle dagen in een bekende studio. Als dat leuk is voor het forum kan ik van de hele voorbereiding, aanloop, opname, gear, mixen, masteren, design etc. wel een mooi verslag maken bij wijze van case study. Leuk?

Count me in!!!!!

Han S
6 maart 2009, 12:22
Naar welke bekende studio gaan jullie?

449
6 maart 2009, 13:14
Waarom apart opnemen en waarom een click track?
Hoe goed een band klinkt wordt bepaald door samenspel.
Dus ik zou minimaal de basis, drums, bas en gitaar in één keer zonder click track opnemen. Solo's en zang etc eventueel later indubben.

HaroldA
6 maart 2009, 13:26
Waarom apart opnemen en waarom een click track?
Hoe goed een band klinkt wordt bepaald door samenspel.
Dus ik zou minimaal de basis, drums, bas en gitaar in één keer zonder click track opnemen. Solo's en zang etc eventueel later indubben.

Ik zou nooit op willen nemen zonder click-track. Je zult maar eens een hele goede take hebben, maar net 1 of 2 bpm te traag! Of het einde is ineens sneller dan het begin! :stop:

Na het opnemen van de drums zou ik wel de click uitzetten, om te voorkomen dat je de gitaren op click inspeelt en dus niet op de drums.


Dit alles geldt natuurlijk wel alleen voor de hardere genres en niet voor een jazz combo oid.

Eomer
6 maart 2009, 16:20
Wij zitten met onze band eveneens in de voorbereidingsfase voor de opnames en wij gaan het exact zo doen als in jouw eerste verhaal. Dus cleane gitaartracks thuis opnemen op click, reampen in de studio en vervolgens gaat de drummer daar op indrummen.

Meerdere (bekende) metalbands doen het op deze manier met zeer goede resultaten. Ik ben van mening dat dit met een drummer die ramstrak op click kan spelen heel goed mogelijk is.

Verder maken wij ons over de zogeheten "feel" niet zo druk. Ik vind dat dit in de extreme metal een tikkie anders ligt dan bij andere genres. De "feel" die wij willen overbrengen is namelijk machinale strakheid.

Inmiddels hebben we al de nodige ervaring opgedaan met het reampen van cleane gitaartracks en ik moet zeggen dat er weinig verschil is met "live" opnemen. Die feedback waar over gesproken wordt is imo geen issue. De kwaliteit van de gereampte tracks is misschien zelfs nog beter dan de "live" tracks. Dit is uiteraard wel geheel afhankelijk van de kwaliteit van de cleane tracks. Na veel gelezen te hebben, met verschillende producers gesproken te hebben en vooral na veel uitproberen hebben we nu een setup waarmee we perfecte cleane tracks op kunnen nemen.

Wij kiezen er dus voor om 't op deze manier te doen omdat we hier het beste gevoel bij hebben.

bert k
6 maart 2009, 16:35
Ik ben benieuwd, laat vooral weten hoe het gegaan is. Zoals ik al zei in mijn eerdere post, het kan heel goed al iedereen zijn partij kent. Als de natural feedback geen issue is dan moet het zeker lukken.

skanky
6 maart 2009, 17:06
Vergeet niet dat het voor drummers vreselijk moeilijk is om op een click te spelen. Als ze het niet gewend zijn moeten ze daar nu al vreselijk mee gaan oefenen. Ik heb ook drummers opgenomen die retestrak zijn, maar met een clicktrack meespelen is toch weer een heel ander verhaal.
Als jullie drummer tijdens de studio-opnames voor het eerst pas met clicktrack gaat spelen zal het een hele zware en vermoeiende sessie worden (als het uberhaupt al gaat lukken dan)

Han S
6 maart 2009, 17:36
Het hangt voornamelijk van de drummer in kwestie af. Vaak hoor ik onmiddelijk dat hij op een click speelt, maar ik heb ook drummers opgenomen met een click waarbij je dat absoluut niet hoort en een van hen was nota bene een bluesdrummer.

Wat skanky zegt, als een drummer het niet gewend is hoef je het ook niet eens te proberen want het gaat hem niet lukken.

Wat de feedback op de gitaar betreft: hangt ook af van de soort muziek en soms heb je die feedback erg nodig. Als je van die machinale strakheid wilt zijn er meer mogelijkheden, beat detective of gewoon een drumcomputer met goede samples. Of je dat mooi vindt maak je zelf uit, ik persoonlijk vind dat veel metal bands hetzelfde klinken, met dezelfde strakheid welke ze live vaak niet kunnen waarmaken.

Ik hoor liever de band dan de computer.

bert k
6 maart 2009, 19:18
Nou, dat is dus idd erg afhankelijk van de stijl. Neem als voorbeeld Rammstein, dat is computer-strak, en dat zou niet anders moeten zijn bij die band. En de drummer van TS kan het kennelijk.

Solidkick
6 maart 2009, 22:34
Wij gaan het alsvolgt doen:
Inspelen met hele band (gitaren via POD en Sansamp, bas via Focusrite comp) waarbij de gitaristen met click track spelen.
Kan de drummer zich bemoeien met het drummen :seriousf: (en behoud je de live feel.)
Gitaarpartijen worden daarna (uiteraard) nogmaals ingespeeld via de amps.

bert k
6 maart 2009, 23:01
Werkt niet. In die volgorde krijg je dat de gitaarpartijen los zitten van de drumfeel. Als je dan nog eens de gitaren gaat opnemen zal je dat wel op de drumtrack doen, maar dan kan je die eerste gitaarpartijen net zo goed weglaten.

HaroldA
6 maart 2009, 23:20
Werkt niet. In die volgorde krijg je dat de gitaarpartijen los zitten van de drumfeel. Als je dan nog eens de gitaren gaat opnemen zal je dat wel op de drumtrack doen, maar dan kan je die eerste gitaarpartijen net zo goed weglaten.

Helemaal mee eens! En bij de 2e maal gitaren inspelen dat ook zonder clicktrack doen om 100% met drums mee te spelen.

Han S
6 maart 2009, 23:25
Ben het met Bert eens, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je de drummer ook op die click laat spelen. Doe je dat niet en de drummer moet op die eerder opgenomen gitaren spelen, dan komt het niet meer goed.

Als je nou over weinig inputs beschikt snap ik de beweegredenen wel, maar heb je voldoende inputs dan begrijp ik niet waarom mensen denken dat het beter wordt als je partijen afzonderlijk van elkaar opneemt. Als dat moet omdat de band niet strak en binnen een redelijke marge in de bpm kan spelen, dan is die band nog niet goed genoeg en moet eerst daar aan werken en dan pas gaan opnemen.

Pas als de band in staat is om een groove neer te zetten, ook al is die machinestrak, dan kun je als je voldoende inputs hebt de band in een keer opnemen, dat kan ook met de geluiden helemaal geïsoleerd en schoon van elkaar. Maar zoals ik eerder zei, met een goede ruimte en de juiste microfoontechniek is overpraak geen probleem. Dat werkt beter en sneller en je hebt het karakter van de band opgenomen. Computers kunnen heel veel, maar muziek maken kan de computer niet.

bert k
7 maart 2009, 00:48
Wat wel lekker werkt is deze volgorde: Je legt eerst drums, bas en gitaren neer. De drummer hoort de click, de rest niet, die hoort alleen maar de drummer. De drumpartij laat je staan, (de bas eventueel ook, als die meteen goed is, maar hoeft niet), en de gitaren doe je opnieuw, op oorlogssterkte en met de opgenomen drumtracks. Zo hou je de feel het beste vast.

449
9 maart 2009, 16:14
Ik ben van mening dat dit met een drummer die ramstrak op click kan spelen heel goed mogelijk is.

Verder maken wij ons over de zogeheten "feel" niet zo druk. Ik vind dat dit in de extreme metal een tikkie anders ligt dan bij andere genres. De "feel" die wij willen overbrengen is namelijk machinale strakheid.


Is deze manier van opnemen typisch voor metal bands? Ik dacht dat de huidige trend van opnemen toch meer de richting opging van zo veel mogelijk in één keer opnemen.

Misschien geen goed voorbeeld maar ik ken opnames van Miles Davis die in één take opgenomen zijn en fantastisch klinken (b.v. If I were a bell op de CD Relaxin' with the Miles Davis Quintet). Ook de beste Sinatra opnames zijn zonder al te veel repeteren in enkele takes opgenomen.
Maar waarschijnlijk is dit niet representatief voor metal.

Wat is het voordeel van re-ampen?
Doe je dit met dezelfde reden waarom je later galm etc. toevoegt?

HaroldA
9 maart 2009, 16:34
Is deze manier van opnemen typisch voor metal bands? Ik dacht dat de huidige trend van opnemen toch meer de richting opging van zo veel mogelijk in één keer opnemen.

Metal is veel meer 'voorgrond' en vaak wordt er op het uiterste van je kunnen gespeeld. Ook is het moeilijk om 2 gitaristen die beiden op de voorgrond staan 100% in sync te houden.

Achteraf inspelen is dus erg handig, ook al is het een beetje vals spelen om je eigen tekortkomingen op te vangen.


Wat is het voordeel van re-ampen?
Doe je dit met dezelfde reden waarom je later galm etc. toevoegt?

Er zijn verschillende voordelen:
* Je kunt het thuis inspelen (scheelt studio kosten)
* Je kunt achteraf nog het geluid helemaal bepalen, van pedaaltjes tot versterker tot speakers
* Je kunt eventueel een extra low-gain spoortje opnemen als het gitaargeluid niet genoeg definitie heeft
* Knipjes in het DI spoor hoor je (bijna) niet
* Etc, etc...

Han S
9 maart 2009, 17:14
Het hangt helemaal af van welke metal je speelt, bij death metal bijvoorbeeld is er duidelijk sprake van een groove en die bereik je niet zomaar.

Eomer
9 maart 2009, 18:51
Veel soorten metal zijn idd heel erg 'voorgrond'. Zo ook bij onze band. De muziek is vooral gitaar en drumgericht en beide instrumenten staan hard in de mix. 'In your face', zeg maar.
Strakheid, een vette sound en foutloos inspelen zijn hierbij de belangrijkste criteria. Om die strakheid te kunnen behalen spelen wij alles afzonderlijk in waarbij de drummer uiteraard op een clicktrack inspeeld. Wij doen dit niet omdat we als band niet goed genoeg zijn, maar puur om het feit dat we het prettig vinden werken en ons volledig kunnen focussen op de afzonderlijke instrumenten.

Een groove neerzetten of een bepaalde 'feel' bereiken heeft imo dan ook niks te maken met afzonderlijk of samen inspelen. Althans niet bij onze muziek. Een groovend stuk wordt namelijk geschreven of ontstaat tijdens het jammen. De drummer speelt deze stukken gewoon op click in. Als vervolgens de gitaristen hun partijen op de drumtrack inspelen en ze doen wat ze moeten doen, dan heb je imo precies de groove zoals ie bedoeld is.

guhlenn
10 maart 2009, 09:27
Han, de meeste metal word toch op die manier gedaan? Ik ken ken geen enkel album waar de gitaren niet meervoudig ingespeeld worden. Dat vergt foutloze performance x keer... en dat is dan weer erg fijn om op click te doen. Dat groove verhaal, dat is is wel waar, maar als de drummer op click (plus guide zo lijkt me) kan spelen is dat echt geen probleem, dan kan het grooven als de pest.

Han S
10 maart 2009, 10:47
Han, de meeste metal word toch op die manier gedaan? Ik ken ken geen enkel album waar de gitaren niet meervoudig ingespeeld worden. Dat vergt foutloze performance x keer... en dat is dan weer erg fijn om op click te doen. Dat groove verhaal, dat is is wel waar, maar als de drummer op click (plus guide zo lijkt me) kan spelen is dat echt geen probleem, dan kan het grooven als de pest.

Dat ben ik helemaal met je eens en eerder zei ik al dat ik vorig jaar een bluesband opnam die grooved als de beste. En alles heeft de drummer met een click gedaan, maar er zijn maar weinig drummers die op een click goed kunnen grooven. Vaak hoor ik onmiddelijk dat er een click is gebruikt en wat je dan hoort is een drummer die zijn best doet om die click te volgen, maar als je het echt gewend bent trek je je van die click weinig aan en wordt het een automatisme, net zoiets als fietsen of zwemmen.

Hoe leg je zoiets uit, een drummer die machinestrak kan spelen ervaart die click als een soort dirigent en speelt moeiteloos met zo'n click, maar iemand die het niet zo goed beheerst verongelukt, verzuipt en gaat op zijn muil. Dus eerst heel veel oefenen met een click tot je het echt moeiteloos kan. En dat is ook heel goed voor gitaristen en bassisten, het wordt een tweede natuur, de een heeft het snel onder de knie en de ander leert het in geen honderd jaar.

Solidkick
10 maart 2009, 19:38
Werkt niet. In die volgorde krijg je dat de gitaarpartijen los zitten van de drumfeel.

Daar heb je idd wel een punt.