PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij kiezen/zoeken van Western gitaar



Romess
4 maart 2009, 02:35
Hallo mensen van gitaarnet, dit is mijn eerste post op het forum.

Ik ben nu al een jaar of 2 aan het spelen op een Kimo Suzuki klassieke gitaar van 35 jaar oud die van mijn vader is geweest, maar ik ben op zoek naar een betere klasse gitaar. Ik wil overstappen naar een western gitaar, omdat ik nu genoeg eelt heb opgebouwd op met stale snaren te spelen en ik een gitaar met stale snaren mooier vind klinken. Ik heb wel een paar eisen en voorkeuren voor de gitaar, ten eerste moet hij massief zijn, omdat ik deze zal bespelen tot ik dood ben of hij kapot gaat.

Voorplaat: Het liefst ceder, maar spar is ook prima.
Achterplaat: Het liefst een harde hout. Mahonie of iets dergelijks.
Bouw: Liever geen dreadnought (grand concert heten die modellen van taylor wat ik zoek) en met een cutaway.
Aantal frets: Het liefst meer dan 19 met een beetje bereikbaarheid (die suzuki heeft er 19 waarvan 12 tot aan de nek, ik zou er graag zeker 14 of 16 op de nek willen)

Heel graag zou ik ook een mooie versiering op de nek willen. Voor de rest zou ik eentje van een wat kwalitatief merk willen. Ik heb al gekeken voor een gitaar bij merken zoals Taylor, L'Arrivee, Washburn e.d. Taylor heeft helaas geen massieve gitaren voor mijn prijsklasse. Ik zoek een gitaar tussen de 500-1000 euro. Ik hoop dat jullie een paar goeie suggesties neer kunnen gooien.

Bvd, Romess.

freddy
4 maart 2009, 20:18
Hallo mensen van gitaarnet, dit is mijn eerste post op het forum.

Ik ben nu al een jaar of 2 aan het spelen op een Kimo Suzuki klassieke gitaar van 35 jaar oud die van mijn vader is geweest, maar ik ben op zoek naar een betere klasse gitaar. Ik wil overstappen naar een western gitaar, omdat ik nu genoeg eelt heb opgebouwd op met stale snaren te spelen en ik een gitaar met stale snaren mooier vind klinken. Ik heb wel een paar eisen en voorkeuren voor de gitaar, ten eerste moet hij massief zijn, omdat ik deze zal bespelen tot ik dood ben of hij kapot gaat.

Voorplaat: Het liefst ceder, maar spar is ook prima.
Achterplaat: Het liefst een harde hout. Mahonie of iets dergelijks.
Bouw: Liever geen dreadnought (grand concert heten die modellen van taylor wat ik zoek) en met een cutaway.
Aantal frets: Het liefst meer dan 19 met een beetje bereikbaarheid (die suzuki heeft er 19 waarvan 12 tot aan de nek, ik zou er graag zeker 14 of 16 op de nek willen)

Heel graag zou ik ook een mooie versiering op de nek willen. Voor de rest zou ik eentje van een wat kwalitatief merk willen. Ik heb al gekeken voor een gitaar bij merken zoals Taylor, L'Arrivee, Washburn e.d. Taylor heeft helaas geen massieve gitaren voor mijn prijsklasse. Ik zoek een gitaar tussen de 500-1000 euro. Ik hoop dat jullie een paar goeie suggesties neer kunnen gooien.

Bvd, Romess.


Als je kwaliteit wil voor het budget dat je te besteden hebt kijk dan eens naar Bleuridge,Eastman,Tanglewood om er een paar te noemen, als je een Taylor 214 oud model kan vinden komt die ook in aanmerking hij is massief en valt binnen je budget.

blindfaith85
4 maart 2009, 22:30
als je al aangeeft taylor model te zoeken denk ik dat je dat al geprobeert heb? zo niet ga dat doen en neem er 1 214's zijn erg lekker

Romess
5 maart 2009, 01:56
Hey mensen ik heb een gitaar gevonden die goed klinkt en aan veel van mijn eisen voldoet. De Tanglewood TW-1000 H SR CE B. Deze Kost 899 pond (1030 euro) en ik hoor van mijn zwager (die zelf artiest is) ook dat Taylor en Gibson e.d. gitaren zijn waarbij je meer voor de naam betaald dan alleen kwaliteit. Deze gitaar heeft een sparren voorblad, een rooshouten achterblad en zijkanten en een ebbenhouten nek.

Ook heeft deze een cutaway, wat ik een groot pluspunt vind, omdat ik heel graag tenminste 16 vrije frets wil. Ik heb op de Tanglewood site ook nog een andere versie van deze gitaar gevonden. De TW1000 C B, deze is 612 pond (685 euro). Scheelt toch weer 350 euro, ik kan alleen niet vinden waarom dit model goedkoper is.

Heb even een plaatje ter vergelijking gemaakt:

http://img220.imageshack.us/img220/6776/tw1000.jpg

Ik hoorde in ieder geval dat de TW1000 volledig massief is. En dat is toch wel mijn eerste eis. Ik hoop dat jullie het verschil wel kunnen zien.

Edit: Ik zie het al. De SR staat voor Solid Rosewood, wat betekend dat de TW1000 CB niet volledig massief is. De TW1000 H SR CEB is wat duur dus ik ga opzoek naar een andere massieve TW1000 met cutaway.

Edit2: Ik heb een TW1000 H SR C B gevonden voor 799 pond (895 euro)

https://www.newstreetmusic.co.uk/guitars/acoustics/tanglewood/tanglewood-tw1000-h-src-b/prod_458.html

goeie keus?

Muzieknono
5 maart 2009, 07:42
Het is wel een dread.
Mvgr. Dirk Jan :B

gitaarvrouwtje
5 maart 2009, 12:43
volledig bevooroordeeld zou ik je aanraden ook even guild uit te proberen,
enne ik zou persoonlijk er toch echt voor kiezen om zowiezo lekker een dagje gitaren te gaan proberen bij een muziekzaak
ten eerste omdat dat harstikke leuk is, dan is zo n gitaar kopen wel tien keer zoveel plezier
ten tweede,..en niet minder belangrijk..wie weet wat ze daar hebben hangen ...misschien pak je er een gitaar waar je het niet van verwacht had die zo superlekker speelt en mooi klinkt dat je verkocht bent
kun je meteen proberen er een leuk koffertje met korting bij te krijgen en een pakkie snaren op de koop toe..
heb er zelf tijd voor uit getrokken en heb uiteindelijk na een dag plezier op gibsos, taylors , crafters, fenders, blueridgjes, etc etc, kortom elke prijsklasse en soort, mijn gitaar gevonden.

ik ken de gitaar niet die jij hier laat zien maar dat is dus wel een dread ..dat wilde je niet toch?
en hoe mooi hij er ook uitziet,..hoe speelt hij, hoe klinkt hij?
ik zou em echt eerst vast willen houden
kijk ook ff in de acoustische gitaren onder 1000 euro topic waar heel wat ervaringen in staan met diverse gitaren
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90960

succes

beruk
5 maart 2009, 13:05
Je woont toch in Hoogland? Ga es effies naar Kees Dee, daar kan je prima uitproberen en goed voorgelicht worden. Is veel leuker nog dan op internet struinen naar een dreadnought (dat zijn die Tanglewood) terwijl je een grand concert wil.
(Grand concert is dat niet vergelijkbaar met 000 formaat van Martin?)
Hier een lekkertje van Guild inderdaad warm aanbevolen, made in China deze maar errug ok:
Guild GAD 30 €630:
http://images7.thomann.de/pics/bdb/221681/1163008_800.jpg
Geen cutaway helaas
Ook altijd uitproberen waardig Ibanez acoustisch bijvoorbeeld deze:
http://images7.thomann.de/pics/bdb/202607/372207_800.jpg
Ibanez ACS1150ECE-NT

freddy
5 maart 2009, 15:07
Beste Romess luister naar de goede raad van Gitaarvrouwtje en Beruk en ga gitaren proberen bij bv.Kees Dee die heeft erg veel keuze,daar vind je o.a. Tanglewood,Taylor,Parkwood(erg goed),Eastman,Ayers allemaal merken waar je een gitaar kan vinden binnen je budget.
Neem je tijd, dat kan bij Kees Dee wie weet wat voor moois je vind.
Helaas vind je bij Kees Dee geen Guild en Bleuridge je kan niet alles in huis hebben.
Dat je bij Taylor betaald voor de naam zou kunnen voor de duurdere exemplaren, maar voor een 214 betaal je zeker niet teveel vooral niet voor de kwaliteit die je krijgt,ik vind eerder dat je teveel betaald voor bv.Martin zeker als je ziet hoe die soms afgewerkt zijn.

Romess
5 maart 2009, 15:39
Dank jullie voor jullie comments :). Ik was inderdaad al eerder bij Kees Dee langs geweest en ik heb daar gevonden wat voor soort gitaar ik zocht. Ik wilde in eerste instantie geen dreadnought, omdat je klank opoffert voor sustain, maar aangezien die tanglewood een sparren voorblad heeft compenseert dan denk ik ook weer voor een scherpere klank. Die jongen bij Kees Dee raadde eastman gitaren aan, omdat die voor een schijntje volledig massief is. Toch vond ik de tanglewoods een helderdere klank hebben, en toen zei die jongen dat de TW1000 wellicht wat voor mij was. Daarom ben ik ook op zoek naar die gitaar. Ik heb ook en meerdere gitaren gespeeld van Richwoods tot Gibsons. Maar de Tanglewoods lijken het fijnst in mijn smaak en budget passen. Vandaar :) Ik zal ook even kijken naar een Martin en een Guild vanmiddag als ze die bij Kees Dee hebben! Dank jullie allemaal voor de tips!

sas62florett
6 maart 2009, 20:35
Ik heb gisteren bij de Muziekwinkel in Valkenswaard een Greg Bennett OM 15 CE gekocht met een Fischman eq. Hij heeft een gaaf geluid!
Hij ziet er heel mooi uit en de recencies liegen er ook niet om. Ik heb er 400,- voor betaald incl. een gigbag. Aangezien ik een beginneling ben leek me dit een goeie keuze na mijn eerste 3/4 nylon gitaartje van 50,-

Of kan iemand me iets beters aanbevelen in deze prijsklasse?

Groetjes Ineke:strat:

(de dochter van Sas etc)

Romess
6 maart 2009, 22:53
Ik hoor veel goeds van Ibanez western's in jouw prijsklasse. Ik heb er zelf echter nog geen ervaring mee.

Romess
6 mei 2009, 04:23
Ff een update, ik heb een Garrison G40-CE gehaald nu voor 950. Heb er nog 150 af weten te halen, hij was van 1700 voor 1100. Maar hij klinkt geweldig and plays like a charm! Foto:

http://img518.imageshack.us/img518/1924/afbeelding4225.jpg

remcol
6 mei 2009, 08:44
Ah, gefeliciteerd! Mooie aparte en unieke gitaar. Heb er veel over gelezen, maar helaas nog nooit op gespeeld. Sommige akoestische gitaristen laten Garrison wel eens links liggen omdat ze niet echtl traditioneel zijn. Dus liever geen kunststoffen bracing hebben. Kun je misschien een soundsample posten?

Romess
6 mei 2009, 10:48
Heb al een stukje opgenomen, maar de opnamekwaliteit is ietwat laag. Zal binnekort iets met een sterke mic opnemen!

Ruudj
6 mei 2009, 15:41
" Het liefst ceder, maar sparren is ook prima " ? Hallo ... er zit wél ff een heel groot verschil tussen gitaren met een bovenblad van ceder of sparren wat geluid betreft hoor ..