PDA

View Full Version : the english of american amp/sound/cab/speaker?



orreltak
3 maart 2009, 22:03
als het goed is krijg ik morgen mijn madamp a15 toegestuurd.
loopt het allemaal goed af dan komt er ook een passend setje speakers en een cab.

zit alvast wat te struinen hiernaar en wat ik zo vaak tegen kom is dat alles verdeelt is onder engels of americaans.

wat is het wat de speaker nou americaans maakt behalve hoe en waar ie gemaakt is en dito met de engelse speaker?
of zoiets als een americaanse speaker met een engels randje.
wat is/doet dat randje?

hetzelfde met die madamps.
ook met 212 cabs.ook verdeeld.
is de ene kist compacter als de ander?

help je de americaanse amp-sound om zeep als je het op een engelse cab en speakers zet?
hoe serieus moet je zuks nemen?
wat doet wat?

misschien ligt het wel voor de hand als je al een jaar of 30 amps en speakers hebt versleten maar das het niet in mijn geval.

sjaak1990
3 maart 2009, 22:20
Naar mijn weten is Eminence Amerikaans en celestion is sowieso engels. Is het niet op die manier verdeeld? Lijkt mij dat je gewoon speakers moet nemen die JIJ het beste vind klinken.

Powerchordschuiver
4 maart 2009, 00:58
Er zal wel bedoeld worden dat de speaker sterk de lage en hoge tonen weergeeft, maar minder die in het middengebied (Amerikaanse sound), of juist dat de middentonen sterk benadrukt worden, en de lage en hoge tonen wat minder (Britse sound), maar dat zijn gewoon mijn twee centen...

Braindead
6 maart 2009, 15:01
Ik dacht dat de amerikaanse vs britse sound meer zat in de buizen 6550 / 6l6 vs el34. Qua speakers kan ik me dan voorstellen dat wat hiervoor gezegd wordt klopt. Speakers met meer mids eerder English sound