PDA

View Full Version : slagpatroon bepalen



Ralfje
3 maart 2009, 19:19
Hallo,

ik ben momenteel bezig met een paar simpele liedjes (makkelijke akkoorden). Nu vind ik het erg moeilijk een slagpatroon te bedenken, of na te spelen. Dit komt vooral omdat er meerdere gitaren over heen spelen of een zanger die zingt.

Hoe kan ik dit verbeteren?

Bij voorbaat dank

-=JEROEN=-
3 maart 2009, 19:56
Kan je een paar voorbeelden geven?

Wat voor soort muziek luister je graag naar?

Ralfje
3 maart 2009, 20:41
Nou ik ben momenteel bezig met "brown sugar" van The rolling Stones.

G
Cold Coast slave, ship bound for cotton fields
C
Sold in a market down in New Orleans
G
Scarred old slaver know he’s doin’ all right
D7 G
Hear him whip the women just around midnight.

D7 G C G C
Ah, brown sugar, how come you taste so good?
G D7 G C G C G
Ah, brown sugar, just like a young girl schould

Nu heb ik een boekje gevonden in de bibliotheek waar deze tab in stond. Ik kom er niet uit.

Ik zie dat de akkoorden er scheef op komen te staan. Hoop dat dat geen probleem is.

frankiiee
4 maart 2009, 00:38
in het begin had ik hier ook veel moeite mee, maar na een tijdje komen die vanzelf.

Tips die mij hierbij geholpen hebben zijn:
- Letten op de drum, via de drum kan je meestal al een slagje bepalen dat wel zal werken met dat liedje.
- Veel verschillende slagpatronen die je vind op internet ofzo vanbuiten leren en veel gebruiken. Zo leer je een beetje het effect van slagpatronen en wanneer ze te gebruiken. Na een tijdje krijg je dan een bibliotheek van slagjes waar je telkens de meest geschikte kan uitkiezen. En nog een tijdje daarna pas je die bibliotheek aan aan je eigen noden. Dan ga je zelf slagjes verzinnen of aanpassen of ... .
- als je gewoon aan de slag wilt dan kan je de typische slagjes die veel gebruikt worden gebruiken. Bv d.du.udu of d...d..udud.d... of iets in die stijl. Deze kan je aanpassen naar eigen wens.
D is Down slag en U is Upslag.

Hopelijk helpt dit.

Ik vind het ook heel belangrijk dat je altijd met je hand op en neer blijft bewegen in het begin lijkt dit onnatuurlijk maar ik ben zeer blij dat ik het zo heb geleerd want nu is dat een tweede natuur en zo kan je duizenden verschillende slagjes bedenken die toch in de maat zijn.

Als je natuurlijk metal of punk ofzo wil spelen dan kan je ook met enkel downstrokes werken om dat effect te krijgen.

Mvg,
Frankiiee

-=JEROEN=-
4 maart 2009, 09:56
Klik op http://www.gitaarnet.nl/forum/images/editor/code.gif en plak je akkoorden schema tussen code] en [/code in

1. intro: C G F Bb F (klopt niet helemaal, maar klinkt wel als je em alleen speelt)
C x35553
G 355433
F 133211
Bb x13331

2. dit stukje komt meerdere keren terug:
Eb(sus) - C(sus) - F(sus) - G(sus) - C(sus)
Eb x6888x Ebsus x6889x
C x3555x Csus x3556x
F 13321x Fsus 13333x (ik doe dit door mn pinkie plat te leggen)
G 35543x Gsus 35555x (idem)

3. couplet
C
Cold Coast slave, ship bound for cotton fields
F
Sold in a market down in New Orleans
C
Scarred old slaver know he’s doin’ all right
Bb F
Hear him whip the women just around midnight.

4. refrein
G C
Ah, brown sugar, how come you taste so good?
G C
Ah, brown sugar, just like a young girl schould

2. stukje met sus akkoorden

3. couplet

enz

Het probleem met tabs is dat ze heel vaak onvolledig of onjuist zijn. Hierboven is mijn interpretatie, gebaseerd op deze versie: http://www.youtube.com/watch?v=Rx07A9LWBJA

Edit: dit is dus niet echt een simpel liedje :dontgeti:
kan je al barree akkoorden spelen?
zo niet, dan is dit een mooie gelegenheid er aan te beginnen ;)

Ralfje
4 maart 2009, 17:32
Bedankt voor de tips.

Gewoon veel luisteren. En oefenen.

En Jeroen bedankt voor het schema.

Ja, ik ken al wel veel barre akkoorden. Ben er echter geen held in.

Tokkelaar
28 augustus 2009, 14:23
What shall we do wtih a drunken sailor
Twee akkoorden. DM en C
Wissel slag op de drie dikste snaren (EAD) en daarna op de drie dunste snaren(GBE). Wel de akkoordgreep plaatsen natuurlijk.
s6

-=JEROEN=-
29 augustus 2009, 10:41
What shall we do wtih a drunken sailor
Twee akkoorden. DM en C
Wissel slag op de drie dikste snaren (EAD) en daarna op de drie dunste snaren(GBE). Wel de akkoordgreep plaatsen natuurlijk.
s6
Stomdronken? Pilletje vergeten? Alzheimer?