PDA

View Full Version : Contract?



EuroCinema
3 maart 2009, 17:56
Simpele vraag: laten jullie bij optredens de zaal een contract tekenen? En zo ja, wat staat daar zoal in?

Luke-wannabe
3 maart 2009, 18:06
Bedoel je gewoon een gageverklaring?

(V)etallica
3 maart 2009, 18:11
Meestal komt de zaal naar ons met een contract, hierop staat de gage per persoon (we zijn geen stichting ofzo dus op papier staat dat we alles gewoon delen, anders neem ik aan dat alleen de gegevens van de stichting erop staan.)
Verder natuurlijk dat er is overeengekomen dat er op een bepaalde datum een optreden verzorgd zal worden door de band op een bepaalde locatie.

Vaak staan er ook wat specifieke bepalingen in zoals een tijdschema + toegewezen kleedkamer, maar ook dat de zaal voor geluid + licht zorgt. Daarnaast zien we ook vaak wat regelingen voor annuleringen.. dus dat de zaal onder het contract uit kan in geval van 'overmacht' (stel dat het optreden om een of andere reden niet door kan gaan dan hoeven ze de gage niet te betalen)

Het verschilt wel heel erg per zaal, de een wat 'professioneler' dan de ander. Maar ik kan me niet herinneren dat we zelfs bij de simpelste contracten of mondelinge overeenkomsten ooit problemen hebben gehad.
Als je een wat uitgebreider contract krijgt lees dan wel even de clausules door (al is het alleen zodat je zeker weet dat je niet genaaid kunt worden)

Groet,
Rik

EuroCinema
3 maart 2009, 18:12
Luke, ik bedoel een overeenkomst die voorafgaand aan het optreden wordt getekend waarin zwart op wit staat wat beide partijen van elkaar mogen verwachten. *edit* zoiets als (V)etallica schrijft, dus.

Jimi Hendrix
3 maart 2009, 18:19
Als ik een optreden boek, maak ik altijd een overeenkomst.
Overigens is dat meestal niet in kroegen etc, meer stichtingen/scholen/bedrijven.

Dit is mijn standaardcontract, aanpassen/invullen naar smaak.
Je hoeft dan niet alles al in email-contact te hebben vastgelegd (kleedkamer/catering/parkeerkosten) maar zet het wel in je contract. Dan denkt zo'n opdrachtgever al snel: dat is blijkbaar gangbaar (wat het ook is/zou moeten zijn). Hoef je er dus niet over te onderhandelen vooraf of te schipperen tijdens de gig.

Contractant 1 (opdrachtgever):
Vertegenwoordigd door:
adres:
contracteert contractant 2 (artiest):
vertegenwoordigd door:
adres:
die overeenkomstig zijn/haar aanwijzingen zullen optreden te:
in zaal:
adres:
datum:
Aantal personen artiest:
Benodigdheden artiest:
Omschrijving werkzaamheden:
Speeltijden:
Tijd opbouw van de apparatuur:
Contractant 2 ontvangt een gage van:
Zegge:
Betalingswijze:


Catering:

Bijzonderheden:

NB: Contractant 1 zorgt voor (betaalde) parkeergelegenheid en benodigde vergunningen tbv laden/lossen, indien van toepassing.

pimmetje
3 maart 2009, 20:08
Bij optredens die echt reistijd kosten, stap ik de auto niet (meer :soinnocent:) in als er geen contract is.

Bij een eigen contractje principe zetten we er dan zo veel mogelijk in over waar wij zorg voor zullen dragen en wat wij ter plekke verwachten. Plus natuurlijk voorwaarden voor het afzeggen van het optreden (termijn, vergoeding...).

Bij contracten die je thuisgestuurd krijgt, staan ook soms suffe clausules over niet in hun buurt mogen spelen binnen een bepaalde tijd van het optreden bij hen.
De paar keer dat ik dat tegenkwam, tekende ik protest aan via de mail om zwart op wit te krijgen dat ze akkoord gaan dat die clausule genegeerd kon worden.

Er zullen ongetwijfeld nog wel meer kuttige clausules zijn.

erwin_ve
4 maart 2009, 11:35
In contract:
*zaal verklaart bekend te zijn met het repertoire van band...
*Zaal zorgt voor hinderwetvergunning...bij ingebreke blijven draait zaal op voor evt kosten. (bijv het evt. in beslag laten nemen door wethandhaver)...
*Zaal draagt verschuldigde Buma/stemra af indien van toepassing...
*zaal zorgt voor gescheiden stroomgroepen voor licht en geluid...(of je avond wordt verknald door springende stoppen, wiens fout is dit....gage...blabla...)...

Meneer I.
4 maart 2009, 11:41
interessant topic, ik neem bij deze even een abo-tje.

bert k
4 maart 2009, 12:13
Hier (http://www.popronde.nl/2008/downloads/standaardcontract.doc)is een handig standaardcontract te vinden.

Baker
4 maart 2009, 17:49
Dat contract gebruik ik ook altijd voor ons coverbandje. (in iets aangepaste vorm)

We hebben één keer een akkefietje gehad, en toen afgesproken dat we ALTIJD met dit contract werken. Ook als we optreden in die ene kroeg waar we al zo vaak gespeeld hebben.

In het begin durfde ik het het bijna niet op te sturen.
Maar naar verloop van tijd kwam ik er achter dat kroegbazen en festivalorganisaties het eigenlijk altijd ondertekenen!

Een dergelijk contract schept gewoon duidelijkheid. Er is geen ruimte meer voor misverstanden. Bovendien vind ik het wat professioneler overkomen en het toont aan dat je serieus bent, en ook serieus genomen wilt worden.