PDA

View Full Version : 'Feel' wahwah smoother maken



E-J
3 maart 2009, 12:20
Hoi,

Sinds een tijdje heb ik een Colorsound wahwah uit 1974. Hij is flink gebruikt maar klinkt geweldig en werkt goed. Wel zou ik de 'feel' van het pedaal iets smoother willen maken. Iets meer in de richting van mijn Ernie Ball volumepedaal. Nu is de Colorsound nog wat hakkerig, je gaat iets meer in richting van stoten van bass naar treble. Moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat jullie het snappen. Ik heb het dus niet over het geluid of het effect zelf maar meer over het pedaal, de bediening ervan.

Is dit mogelijk door een bepaald componentje te vervangen, bijvoorbeeld het zwarte plastic dingetje wat je op de tweede foto achter de potmeter ziet? Die is namelijk een beetje afgesleten en ook het balletje erin heeft zijn beste tijd volgens mij gehad.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen!
Emiel

http://i37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/Pedals/HPIM3602.jpg?t=1236078886
http://i37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/Pedals/HPIM3603.jpg?t=1236078889

iWishmaster
3 maart 2009, 13:55
Beweegt het pedaal zelf (mechanisch) schokkerig? Of gaat dit wel vloeiend en is het resulterende 'gewah' te schokkerig?

Indien het eerste kun je eens proberen 'em te olieën of de schroefjes / boutjes / lagertjes of weetik wat erin zit te vervangen.
Indien het laatste moet je aan de electronica wat vervangen: bij bijvoorbeeld de crybaby zijn er mods die de wah wat vloeiender laten klinken, maar bij de verschijnselen die jij beschrijft weet ik niet of dat een optie is. Het kan zijn dat de potmeter niet helemaal lekker meer is (begrijpelijk na zo'n lange tijd): een vervanger zoeken zal alleen niet zo makkelijk zijn ben ik bang. Wah pedalen gebruiken soms juist potmeters met een 'sprong' om het voor onze oren natuurlijker te laten klinken. Probeer eens een HEEL KLEIN beetje contactspray in de potmeter te spuiten en daarna even een minuutje stevig air-wah spelen (zonder spanning erop, dus stekker en batterij eruit). Dit wil wel eens (zij het tijdelijk) helpen.

edit: ik lees nu pas dat het echt mechanisch is: probeer eens een beetje olie zoals ik zei of anders kijken of er 'gangbare' onderdelen opzitten die te vervangen zijn (ofwel schroefjes en lagertjes van de lokale bouwmarkt). Anders zul je zelf aan het knutselen moeten.

Dirk_Hendrik
3 maart 2009, 18:24
Gebruik alleen geen olie maar vaseline.

Brewskie
3 maart 2009, 18:38
Kogellagervet ipv vaseline, zou ik adviseren.

Dirk_Hendrik
3 maart 2009, 19:04
want?.....

Aca Ilic
3 maart 2009, 20:01
Hoi,

Sinds een tijdje heb ik een Colorsound wahwah uit 1974. Hij is flink gebruikt maar klinkt geweldig en werkt goed. Wel zou ik de 'feel' van het pedaal iets smoother willen maken. Iets meer in de richting van mijn Ernie Ball volumepedaal. Nu is de Colorsound nog wat hakkerig, je gaat iets meer in richting van stoten van bass naar treble. Moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat jullie het snappen. Ik heb het dus niet over het geluid of het effect zelf maar meer over het pedaal, de bediening ervan.

Is dit mogelijk door een bepaald componentje te vervangen, bijvoorbeeld het zwarte plastic dingetje ......



Een ding snap ik eigenlijk niet, als 'ie geweldig klinkt en goed werkt , waarom moet je er iets aan veranderen.Met alle respect, maar ik krijg zo'n beetje gevoel van "if ain't broken don't fix it!"

E-J
3 maart 2009, 22:33
Een ding snap ik eigenlijk niet, als 'ie geweldig klinkt en goed werkt , waarom moet je er iets aan veranderen.Met alle respect, maar ik krijg zo'n beetje gevoel van "if ain't broken don't fix it!"

Hoi,

Mijn uitleg is nogal vaag, dat geef ik toe.

Hij werkt en klinkt inderdaad goed, alleen het pedaal beweegt mechanisch niet helemaal vloeiend.

Brewskie
15 maart 2009, 20:44
Gebruik alleen geen olie maar vaseline.


Kogellagervet ipv vaseline, zou ik adviseren.


want?.....

Omdat daar geen zuur in zit ? Maar ik herinner me dat er ook zuurvrije vaseline bestaat. Dat oxideert dus niet.

Maar ik zat van de week nog een magazine van Gitarist door te lezen en kwam daar een Dirk Hendrik tegen die erg veel weet van pedalen. Dus wie ben ik om een advies van jou om te buigen ? ,,I'm not worthy". :soinnocent: