PDA

View Full Version : Hollandse Jazzgitaar gered van sloop



geert1976
2 maart 2009, 23:48
zaterdag in AŽdam gekocht en daarmee gered van de sloophamer

Een handgebouwde Amphion uit de jaren 50 deze gitaren werden gebouwd door CB Willemsen te Amsterdam

gitaar is uitgerust met een element van het merk Hopf



http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-2.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-2.jpg

let wel de verkoper was van plan de gitaar te slopen voor het elementje en de mechanieken:(

olaftheholy
2 maart 2009, 23:58
Whoa! ga je hem restaureren?:cheerup:

geert1976
3 maart 2009, 00:13
nee is gewoon bespeelbaar en elementje werkt ook gewoon.

Wilde hem eigenlijk helemaal niet kopen (kwam voor twee andere gitaren)

maar toen die zei dat hij die ging slopen voor het element en de mechanieken, kreeg ik een naar gevoel en heb hem maar gekocht, chauvinisme zeg maar:(

gekke is, thuis ingeplugd en geluid gaat nog wel en bespeelbaarheid is heel ok.

ik laat hem zoals die is, hij is meer dan 50 jaar oud, dus mag er van mij ook wel gebruikt uitzien

GunMetalBlue
3 maart 2009, 00:24
Ik vind hem op het eerste zicht niet echt mooi, maar het ding gaat er al snel uit zien als een heel nostalgische gitaar. Hij ziet er gewoon prachtig uit alleen al door z'n leeftijd.

Alleen staat de brug zo scheef, is hij al geïntoneerd??

geert1976
3 maart 2009, 00:26
nee, ben ik nog niet aan toegekomen, wordt een lastig karweitje intoneren en zorgen dat de snaren niet gaan aanlopen:rockon:

heb het altijd al lastig gevonden met die schuifkammetjes

heb net een mailtje terug van een kenner, de mijne is gebouwd tussen 1956-1958, er zijn er nog maar weinig over....

Saf
3 maart 2009, 17:36
erg mooie gitaar. Heb oo keens ooit ee namphion gehad. Heb een tijd lang gitaar verzameld van nederlandse makelerij. Amphion is wel een van de zeldzamere bekende namen.

GlobalWarming
3 maart 2009, 18:11
Hoeveel kost zo'n gitaar ?

geert1976
3 maart 2009, 19:12
als ik zeg wat ik ervoor betaald heb sla je je zelf voor je hoofd denk ik, wat de verzamelaarswaarde ervan is weet ik niet:blast:

GlobalWarming
3 maart 2009, 19:19
als ik zeg wat ik ervoor betaald heb sla je je zelf voor je hoofd denk ik, wat de verzamelaarswaarde ervan is weet ik niet:blast:

A.u.b. nu ben ik nieuwsgierig, veel of weinig ?

budje
3 maart 2009, 19:19
Ik weet dat de waarde van een gemiddelde venlonia amper boven de 3 tientjes uitkomt, dus schaam je niet!!! Wel een leuk gitaartje trouwens, veel plezier ermee!!!

geert1976
3 maart 2009, 23:50
Ik weet dat de waarde van een gemiddelde venlonia amper boven de 3 tientjes uitkomt, dus schaam je niet!!! Wel een leuk gitaartje trouwens, veel plezier ermee!!!

ik wil even opmerken dat mijn gitaar een handgebouwd produkt is en geen cheap massagitaartje zoals een Venlonia, dus jouw nuance begrijp ik ook in het geheel niet, wel typisch nederlands: katten wat van eigen bodem komt:sssh:

trouwens jij als vlissinger zou toch moeten weten dat handwerk beter is dan massa, als ik kijk naar Zwier en Artnos...

en de prijs? ik heb er omgerekend twee tientjes voor betaald en dat is een koopje (op beurzen doen deze gitaren heel wat meer, veel meer dan een venlonia), maar de prijs deert mij niet, heb hem niet voor de verkoop, maar voor zijn charmes, een mooi stukje Neerlands handfabrikaat

Saf
4 maart 2009, 07:13
venlonia zijn ook hand gebouwd. de masse productie begint pas bij famos en magic. De eerstevenlonia zzeg van 40 tot en met 53 ofzo zijn allemaal handgebouwd.

Tupelo
4 maart 2009, 13:20
En dan de hamvraag, hebben we een solid top voor twee tientjes nu...?

Saf
4 maart 2009, 16:40
en van welk hout, de meeste nederlandse bouwers werkte voornalijk met inlands hout. Dus hoewel vaak massieve top. Zoals ook de oude venlonia, amka's, lewa's etc vaak geen toonhout.

De amphion die ik heb gehad was niet veel beter bijvoorbeeld dan mijn 40/50 er jaren venlonia's. Vond de amka's nog het beste gebouwd van de nederlandse gitaren die ik in de hand heb gebouwd. "moderne"bouwer neit mee geteld natuurlijk.

Neemt niet weg dat je een erg leuk gitaartje hebt. Zou hem ook gekocht hebben.

Element is vanzich zelf denk ik het waardevolste aan de gitaar. en ook de tuners zijn vaak gezocht. Vandaar dat de vorige eigenaarde gitaar daarvoor uit elkaar wilde halen.

budje
4 maart 2009, 18:14
ik wil even opmerken dat mijn gitaar een handgebouwd produkt is en geen cheap massagitaartje zoals een Venlonia, dus jouw nuance begrijp ik ook in het geheel niet, wel typisch nederlands: katten wat van eigen bodem komt:sssh:

trouwens jij als vlissinger zou toch moeten weten dat handwerk beter is dan massa, als ik kijk naar Zwier en Artnos...

en de prijs? ik heb er omgerekend twee tientjes voor betaald en dat is een koopje (op beurzen doen deze gitaren heel wat meer, veel meer dan een venlonia), maar de prijs deert mij niet, heb hem niet voor de verkoop, maar voor zijn charmes, een mooi stukje Neerlands handfabrikaat

ik had niet door dat ik aan het katten was? en mijn main gitaar is ook met de hand gebouwd... Maar daar hadden we het nu ff niet over :hippie:

zoon van Piet
4 maart 2009, 19:12
Heel apart, heel mooi - althans: redelijk mooi ;) maar absoluut apart!! Bodyvorm heeft ie kennelijk geleend van Kay..

Maar hoe is ie qua hout- en bouwkwaliteit? Massief bovenblad en zo?Handgestoken? heb je detailplaatjes?

Het element is - zo uit mn hoofd- van Ideal. Dat er Hopf op staat, zeg niks, ze zijn er ook met framus of hoyer of enz.. Het was vroeger niet ongebruikelijk om een ajoestische gitaar van een merk elektrisch te pimpen met electronica van een ander merk..

Saf
4 maart 2009, 19:32
de meeste van die pup zijn idd van ideal. Oude jaren 50 gitaren uit nederland zijn bijna altijd handgebouwd. gitaarproductie bestond toen in nederland niet of nauwelijks. Het instrument begon pas net echt aan intresse te winnen.

Arienelis
4 maart 2009, 21:36
Ik vind het een prachtige gitaar !
Ik ben zo gelukkig geweest om er diverse van in handen te mogen hebben gehad. Helaas nooit een de mijne mogen maken.
Om het hollandse hoekje te completeren zou ik haar graag willen hebben, dus mocht je besluiten om??
In ieder geval gefeliciteerd met dit mooie stukje hollandse gitaarbouw

Saf
4 maart 2009, 22:13
had er eentje in mijn toen nog omvangrijke vaderlandse merken collectie. Hsd hem eigenlijk moete nbewaren net als mijn 2 LEWA's en mijn 7 Amka instrumenten. Maar ja plaats gebrek in huis. Ondertussen is alles moeten wijken voor de famos/venlonia's en mijn bassen.

Kom af en toe met de schijf op ruimen foto's van exxen tegen waar ik met licht weemoed aan terug denk.

Van de andere kant heb i kdoordat ik dingen verkocht heb deze collectie op kunnen bouwen anders had i kdaar nooit budget van gemaakt.

Vind deze gitaar echt een plaatje en zo van de foto af te zien nog in erg nette staat.

geert1976
5 maart 2009, 00:57
van de voorzijde is die wel netjes evenals de hals, welk hout ze voor het bovenblad hebben gebruikt weet ik niet, achterzijde lijkt wel een dun miranti

aan de achterzijde is de achterplaat op de hoek eens een keer opnieuw gelijmd, denk zelf dat de oude lijm daat is begonnen los te laten.

in nieuwstaat is die zeker niet, goed gebruikt, met hier en daar een butsje, laklaag is krakkelee, maar ja wat wil je naar 50 jaar.

tis meer een gitaar om naar te kijken, een player is het beslist niet.

ik weet nog niet wat ik ermee doe, als ik hem verkoop, wil ik dat die bij een liefhebber terecht komt, het liefst eentje die hem in ere hersteld.

ben zelf eigenlijk nog op zoek naar een Egmond


@ SAF jij hebt nog wel Yummie dingetjes te koop zie ik

geert1976
10 maart 2009, 13:41
vanaf gisteren staat de gitaar ook op de site www.kriscrosskrasroads.nl.
onder Amphion:ok: